Openingstijden HOVM

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Openingstijden HOVM

Berichtdoor wmbaak » 06 sep 2011 22:22

Hallo,

Zojuist keek ik eens op retourtjeleiden.nl en daar viel mij iets op dat ik toch eens hier ter sprake wil brengen. Wel met de nodige voorzichtigheid omdat ik weet dat het HOVM draait op Vrijwilligers. En wat dat inhoud weet ik uit ervaring omdat ik jarenlang vrijwilliger ben geweest in het Spoorwegmuseum.

Waar het mij om gaat is het volgende: de tentoonstelling is alleen op zondag open, m.u.v. zaterdag 10 september omdat het dan monumentendag is. Waarom niet een keer vaker op zaterdag? Sowieso zou ik het wel leuk vinden als het museum op zaterdag open is. De reden dat ik dat vraag is: op zondag ga ik niet naar een museum, dan ga ik naar de kerk. Niet omdat dat moet maar omdat ik dat wil. Vanwege mijn geloof ga ik dus op zondag nergens anders heen.

Daardoor kan ik dus nooit naar het HOVM. En dat vind ik reuze jammer omdat ik het HOVM best eens wil zien na de verbouwing. Ik ben er lange tijd niet meer geweest. Nu kan men denken: "Dat is jouw probleem, geloven moet jij weten". Maar ik kan me zomaar bedenken dat er veel meer mensen zijn die het graag op zaterdag zouden willen bekijken. Niet zo zeer om geloofsredenen als wel om andere redenen: voetbal, familiebezoek, vul maar aan.

Nogmaals: ik besef héél goed wat een extra openstelling met zich meer brengt: bezetting door vrijwilligers, meer kosten enz. Maar toch wil ik een lans breken voor vaker open op zaterdag. Zijn er hier mensen die er hun mening over willen geven. En wellicht ook vanuit het HOVM. Alvast dank voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor Slagathor » 07 sep 2011 09:39

Hallo Wout,

Vooropgesteld: ik heb geen banden met het HOVM.

Voor wat betreft je suggestie, ik ben bang dat de doelgroep te klein is om de extra investering te rechtvaardigen. Trouwe kerkgangers zijn er in de regio Haaglanden niet zoveel meer en daarnaast ken ik persoonlijk enkele mensen die nog wel naar de kerk gaan, maar er verder geen probleem mee hebben om na hun kerkbezoek nog andere activiteiten (zoals een museumbezoek) te ontplooien.
Andere voorbeelden die je noemt (voetbal, familiebezoek) zijn variabel. In tegenstelling tot de godsdienstige rustdag vinden ze niet iedere zondag plaats en kunnen ze best eens overgeslagen of verplaatst worden.
Met andere woorden: er zijn niet zoveel mensen die op zondag echt niet kunnen.

Extra openstelling (en de kosten en werklast die dat met zich meebrengt) lijkt mij in het huidige economische klimaat niet haalbaar. Misschien is een kleine wijziging waarbij het aantal openstellingen niet verandert wel haalbaar. Bijvoorbeeld: in plaats van 4 zondagen per maand, 3 zondagen en 1 zaterdag.

Vriendelijke groeten!
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor wmbaak » 07 sep 2011 14:00

Slagathor schreef:Hallo Wout,

KNIP...
Extra openstelling (en de kosten en werklast die dat met zich meebrengt) lijkt mij in het huidige economische klimaat niet haalbaar. Misschien is een kleine wijziging waarbij het aantal openstellingen niet verandert wel haalbaar. Bijvoorbeeld: in plaats van 4 zondagen per maand, 3 zondagen en 1 zaterdag.


Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad ook niet de illusie dat men alleen voor mij en enkele anderen extra op zaterdag zou opengaan. Maar wat jij hierboven voorstelt is een, in mijn ogen, prima alternatief. Eens kijken of daar iets mee gedaan kan worden.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor René W » 07 sep 2011 20:24

Als ik het juist heb is het museum ook geopend op de zaterdag van de jaarlijkse donateursvergadering en de zaterdag van de jaarlojkse avondrit.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor Henk B » 07 sep 2011 20:33

Wout,

10 september, de open monumentendag, zou het museum geopend zijn§
Dus pak je agenda en zet aankomende zaterdag er vet in, ;-)
Maar ff zonder dollen, er is minstens 1 zaterdag per jaar voorzover ik weet dat het museum zeker open is!
10 september wel kort dag, maar gelukkig schreef je nu een bericht en niet volgende week!
Geniet van alle moois in het museum.

Groet
Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor htm_tram » 10 sep 2011 16:54

Ik zelf ben vrijwilliger bij het Hovm. Zaterdag wordt er meestal geklust aan de trams of andere klusjes. Anders maak je toch een afspraak per mail waarin je uitlegt dat je alleen op zaterdag kan komen. Mischien kan je op een zaterdag een keer komen kijken. Dus stuur maar een mailtje ;-)

Gr. Sebastiaan Heijer (vrijwilliger Hovm)
htm_tram
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 feb 2010 21:27

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor wmbaak » 10 sep 2011 18:07

Henk B schreef:Wout,

10 september, de open monumentendag, zou het museum geopend zijn§
Dus pak je agenda en zet aankomende zaterdag er vet in, ;-)
Maar ff zonder dollen, er is minstens 1 zaterdag per jaar voorzover ik weet dat het museum zeker open is!
10 september wel kort dag, maar gelukkig schreef je nu een bericht en niet volgende week!
Geniet van alle moois in het museum.

Groet
Henk Boshuyzen


Helaas Henk, op 10/9 (vandaag dus) ben ik nog met vakantie. Dus dan kan ik niet naar het HOVM. En daarmee is dus de enige kans voor mij om "Retourtje Leiden" te bekijken. Maar wellicht komt er nog iets... :cry:
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor Henk B » 10 sep 2011 19:10

wmbaak schreef:
Helaas Henk, op 10/9 (vandaag dus) ben ik nog met vakantie. Dus dan kan ik niet naar het . En daarmee is dus de enige kans voor mij om "Retourtje Leiden" te bekijken. Maar wellicht komt er nog iets... :cry:


Tuurlijk komt er nog iets!
Volgend jaar weer een open monumentendag.
Maar jouw suggestie om 1 of meerdere zaterdagen per jaar te plannen in plaats van de zondag is zo gek nog niet.
Persoonlijk ken ik ook nog een hobbyist die op zondag uit geloofsovertuiging gen gebruik van anderen mag maken als zij daarvoor betaalde arbeid moeten verrichten.
Dus geen OV maar ook geen museumbezoek!
In ieder geval nog een fijne vakantie.

Groet,
Henk (die hier nu nog (20.10 uur) met 31 graden zit)
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor René W » 11 sep 2011 21:48

gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Berichtdoor Charles » 17 sep 2011 14:31

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:39, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor trammetje » 18 sep 2011 10:02

Én het stond aangekondigd op de site: http://www.hovm.nl/2/news&id=39.php

Mathijs
Mvg,

Mathijs
trammetje
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 19 jan 2010 15:55
Woonplaats: Den Haag

Re: Openingstijden HOVM

Berichtdoor wmbaak » 02 okt 2011 20:19

Hallo,

Ik citeer van de site htmfoto.net: De tentoonstelling Retourtje Leiden is met een maand verlengd. En wat lees ik nog meer?

Bovendien zijn we ook op zaterdag 5 november geopend, voor diegenen die liever niet op zondag op museumbezoek gaan

Geweldig! Dank. Ik weet natuurlijk niet of dit naar aanleiding is van mijn bericht hier, maar ik ben hier heel blij mee! [respect] [respect]
Uiteraard zet ik deze datum vast in mijn agenda.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten