door iljitsch » 17 aug 2020 08:13
Ze hebben dit al gedaan met de meettram (PCC 1315) die zo ook het Randstadrail-buitengebied kan bemeten. (En geschikt gemaakt om in twee richtingen te gebruiken.)
Tenzij ik me vergis werkt het bij PCCs en oudere trams zo dat de bovenleidingspanning op verschillende manieren over de motoren verdeeld kan worden en er weerstanden toegepast worden om de snelheid te bepalen. Ik kan geen daadwerkelijke info vinden, dus dit is een verzonnen voorbeeld: bijvoorbeeld op volle kracht alle motoren krijgen rechtstreeks de 600 V van de bovenleiding, maar op 25% kracht dan worden er vier motoren in serie geschakeld en krijgen die dus netto 150 V. Zo kan je alleen grote stappen maken, dus voor kleine stappen worden weerstanden gebruikt.
Je zou dit systeem aan kunnen passen om met motoren die max 600 V aankunnen op 750 V te kunnen rijden (dus op volle kracht een weerstand die 750 naar 600 verlaagt e.d., hoewel 750 / 4 = 188 waarschijnlijk ok zal zijn) of je kan er een apparaat voor zetten dat van 750 V 600 V maakt. Dat laatste is natuurlijk overzichtelijker, maar gelijkstroom van voltage veranderen is niet ideaal.
Ik vraag me af hoe dit zit met de GTLs, waar het voltage al met electronica aangepast wordt. Dat is redelijk vergelijkbaar met hoe moderne voedingen voor bijvoorbeeld een telefoon werken. Die zijn tegenwoordig eigenlijk altijd geschikt voor 100 - 240 V. Dus qua principe is dit allemaal geen enkel probleem, alleen kan die extra 150 V natuurlijk wel zorgen dat iets dat net 600 kan hebben doorbrandt. En het is waarschijnlijk niet de moeite om 40 jaar oude trams nog even aan te passen, zelfs als het een beperkte aanpassing is.
De NS heeft overigens op enig moment 1500 V verhoogd naar 1800, da's +20%, iets minder dan 600 naar 750 = +25%. 3000 gebruiken ze in België maar heeft als nadeel dat de stroom er vaker af moet met onderhoud.
Het zal sowieso een hele operatie zijn om het hele net om te bouwen, ik kan me niet voorstellen dat je op zondagavond nog overal 600 V hebt en op maandagochtend overal 750. Dus dat zal deel voor deel moeten met spanningssluizen ertussen.