Pagina 1 van 1

PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 16 aug 2020 13:22
door OVinDelft
Volgens digitaletram.nl en Haags Tramnieuws is de PCC 1227 teruggekeerd naar Den Haag. Deze zal worden omgebouwd tot Tourist Tram zodat er capaciteit ontstaat om de bestaande Tourist Trams te reviseren. De 1227 zal ook als proef dienen voor de ombouw naar 750 volt.

Bronnen:
http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2020236
https://www.flickr.com/photos/113180055 ... 229380243/
https://www.flickr.com/photos/23121380@N03/50228891913/

Re: PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 16 aug 2020 16:37
door iljitsch
OVinDelft schreef:De 1227 zal ook als proef dienen voor de ombouw naar 750 volt.

Interessant! Wat betekent dat? Dat-ie op 600 V maar op 80% van de maximale snelheid rijdt? Da's waarschijnlijk ok en houdt eea lekker simpel.

Zijn er plannen om het Haagse (stads)tramnet van 600 naar 750 volt te migreren?

De RegioCitadissen zullen daar geen probleem mee hebben :-) (Zoetermeer enzo is al 750 V) en ik begrijp dat Avenio's dit ook kunnen of op z'n minst voorbereid zijn en ik kan me voorstellen dat dit ook voor de GTLs met hun choppers in principe te doen is. Voor de museumtrams die de bovenleidingspanning min of meer rechtstreeks de motoren in sturen is dat natuurlijk ingewikkelder.

Re: PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 16 aug 2020 19:32
door OVinDelft
Wat betreft het ombouwen van de PCC's weet ik helaas niet meer dan wat er in de genoemde bronnen staat vermeld.

Wel weet ik dat de afgelopen jaren plannen/speculaties zijn langsgekomen dat er een idee is om het stadstramnet om te schakelen naar 750 volt. Een hoger voltage betekent minder energieverlies dus een hogere efficiëntie (als ik het goed zeg, dit artikel geeft uitleg over omzetten bovenleiding spoorwegen van 1500V naar 3000V). Dit wordt financieel interessant zodra de laatste GTL-trams zijn afgevoerd en al het reguliere materieel op 750 volt kan rijden. Zowel de RegioCitadis, de Avenio alsmede de toekomstige stadstram die de laatste GTL's vervangt zullen geschikt zijn voor 750 volt. Het ombouwen van de 1227 zal dan aannemelijk een test zijn om te zien hoeveel voeten in de aarde het ombouwen van museummaterieel heeft.

Re: PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020 08:13
door iljitsch
Ze hebben dit al gedaan met de meettram (PCC 1315) die zo ook het Randstadrail-buitengebied kan bemeten. (En geschikt gemaakt om in twee richtingen te gebruiken.)

Tenzij ik me vergis werkt het bij PCCs en oudere trams zo dat de bovenleidingspanning op verschillende manieren over de motoren verdeeld kan worden en er weerstanden toegepast worden om de snelheid te bepalen. Ik kan geen daadwerkelijke info vinden, dus dit is een verzonnen voorbeeld: bijvoorbeeld op volle kracht alle motoren krijgen rechtstreeks de 600 V van de bovenleiding, maar op 25% kracht dan worden er vier motoren in serie geschakeld en krijgen die dus netto 150 V. Zo kan je alleen grote stappen maken, dus voor kleine stappen worden weerstanden gebruikt.

Je zou dit systeem aan kunnen passen om met motoren die max 600 V aankunnen op 750 V te kunnen rijden (dus op volle kracht een weerstand die 750 naar 600 verlaagt e.d., hoewel 750 / 4 = 188 waarschijnlijk ok zal zijn) of je kan er een apparaat voor zetten dat van 750 V 600 V maakt. Dat laatste is natuurlijk overzichtelijker, maar gelijkstroom van voltage veranderen is niet ideaal.

Ik vraag me af hoe dit zit met de GTLs, waar het voltage al met electronica aangepast wordt. Dat is redelijk vergelijkbaar met hoe moderne voedingen voor bijvoorbeeld een telefoon werken. Die zijn tegenwoordig eigenlijk altijd geschikt voor 100 - 240 V. Dus qua principe is dit allemaal geen enkel probleem, alleen kan die extra 150 V natuurlijk wel zorgen dat iets dat net 600 kan hebben doorbrandt. En het is waarschijnlijk niet de moeite om 40 jaar oude trams nog even aan te passen, zelfs als het een beperkte aanpassing is.

De NS heeft overigens op enig moment 1500 V verhoogd naar 1800, da's +20%, iets minder dan 600 naar 750 = +25%. 3000 gebruiken ze in België maar heeft als nadeel dat de stroom er vaker af moet met onderhoud.

Het zal sowieso een hele operatie zijn om het hele net om te bouwen, ik kan me niet voorstellen dat je op zondagavond nog overal 600 V hebt en op maandagochtend overal 750. Dus dat zal deel voor deel moeten met spanningssluizen ertussen.

Re: PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 17 aug 2020 11:29
door Charles
Ik heb de indruk dat het een wonder mag heten dat de 1227 überhaupt nog bestaat. Die wagen heeft jarenlang stilgestaan op diverse plekken in (de omgeving van) Amsterdam, als ik het juist heb. En in die tijd ook verscheidene malen versleept van opslaglokatie.

Re: PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 18 aug 2020 12:47
door wmbaak
Charles schreef:Ik heb de indruk dat het een wonder mag heten dat de 1227 überhaupt nog bestaat. Die wagen heeft jarenlang stilgestaan op diverse plekken in (de omgeving van) Amsterdam, als ik het juist heb. En in die tijd ook verscheidene malen versleept van opslaglokatie.


Inderdaad, dat die nog bestaat zeg... Gezien de staat op de foto's van Chris Westerduin komt het op mij meer over als roest dan als tram. Ik moet nog ergens foto's/dia's hebben dat deze tram in Amsterdam bij de Westergasfabriek stond. Maar ik heb veel vertrouwen in het HOVM, ik heb staaltjes van hun kunnen gezien. Dus wie weet over een paar jaar.

Re: PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 19 aug 2020 07:59
door Roland
iljitsch schreef:Zijn er plannen om het Haagse (stads)tramnet van 600 naar 750 volt te migreren?


Die zijn er inderdaad. Sterker nog, met een 'druk op de knop' kan morgen overal 750V op de bovenleiding staan.

Re: PCC 1227 keert terug naar Den Haag

BerichtGeplaatst: 13 apr 2021 23:00
door Chris
Op de nieuwe website van het HOVM wordt het revisie proces op de voet gevolgd:
https://www.hovm.nl/pcc-1227-zit-steeds ... n-de-verf/

Met ook een leuke update film over de komst en revisie.