Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor wmbaak » 03 apr 2022 12:36

Goedemiddag,

Op de site van het HOVM staat een artikel met daarin een alinea die bij mij wat vraagtekens oproept, om niet te spreken van dat ik me zorgen maak. Eerst de bron, daarna de alinea:

https://hovm.nl/hovm-actief-van-den-haag-tot-brussel/

Zondag zijn er dan nog de ritten met museumtrams voor de bezoekers van het museum. De PCC’s 1022, 1165 en 1193 rijden naar de keerlus in het Statenkwartier. Nu nog heel normaal maar het duurt niet lang meer of deze lus is geschiedenis en wordt vervangen door een zogenaamde tailtrack.

Als steeds meer keerlussen verdwijnen, hoe kan je als museum dan nog rijden met je PCC's? Of maak ik me voor niets zorgen?
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor iljitsch » 03 apr 2022 14:03

Nouja, het simpele antwoord is natuurlijk dat als er ooit helemaal geen keerlussen meer zijn het toch wel vrij lastig wordt. Dat betekent overal driehoeken om te keren, en keerdriehoeken verdwijnen ook dus dan blijft alleen over een toevallige kruising waar je kan driehoeken.

Of in een aantal gevallen kan je een rondje maken zonder door een lus te gaan. Bijvoorbeeld vanaf CS route 2 naar Voorburg maar dan niet door naar Leidschendam maar in plaats daarvan afslaan naar mariahoeve en terug via de route lijn 6.

Maar die soep wordt bepaald niet heet gegeten.

Vooralsnog zijn er eigenlijk nauwelijks bestaande keerlussen opgeheven. Wanneer was station Voorburg onderdeel van de dienstregeling? Spoor en lus liggen er nog steeds... Qua statenkwartier kan je als het goed is straks doorrijden naar de keerlus van lijn 11. Dat is er wel één die wellicht zou kunnen verdwijnen in verband met toekomstige woningbouw of zoiets.

Maar aan de randen van de stad is de ruimte niet zo schaars en hebben we geen aanleiding om te denken dat keerlussen opgeheven gaan worden. Het is meer dat gezien het grotere ruimtebeslag er waarschijnlijk niet of nauwelijks nieuwe bij zullen komen voor nieuwe of verlengde lijnen.

Maar ik kan me voorstellen dat in de toekomst wel aanzienlijke delen van het tramnet niet meer begaanbaar zullen zijn voor museumtrams. Bijvoorbeeld als de keerlus eindpunt lijn 1 in Delft-zuid een keerspoor in plaats van een -lus wordt, kunnen PCCs dan nog wel naar Delft?

Helemaal leuk wordt het als ze ooit het voltage op de bovenleiding gaan verhogen naar 750 volt. Dan moet iedere museumtram apart omgebouwd worden om nog het HOVM uit te kunnen.

Maar voorlopig gaan dat soort dingen natuurlijk zeker niet gebeuren zolang de GTLs nog in dienst zijn en er zullen na de laatste reguliere dienst vast nog wel een aantal GTLs in reserve blijven voor uitzonderlijke situaties dus ook niet direct een complete verbouwing van het tramnet. Maar in 2035, 2040? Wie zal het zeggen.

Moraal van het verhaal: stel je museum-ritten niet al te lang uit. En wie weet wanneer er nog een pandemie of energiecrisis tussendoor komt. :?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor willem » 03 apr 2022 14:40

Eventueel kun je misschien twee PCC's rug aan rug koppelen zodat je een soort tweerichtingstram krijgt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor iljitsch » 03 apr 2022 16:04

Hm, werken de koppelingen wel als je dat doet??

Maar misschien is dat wel makkelijker aan te passen dan ingewikkelde maatregelen om te kunnen blijven rijden zonder keerlussen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Admin » 03 apr 2022 23:02

Het onderwerp is al eerder aan bod gekomen, hier en elders, en het probleem van een hogere spanning is redelijk eenvoudig op te lossen. Zover het tenminste "weerstandsmaterieel" betreft (d.w.z.: materieel uitgerust met een snelheidsregeling gebaseerd op weerstanden, dus alle vooroorlogs materieel en het naoorlogs materieel t/m de 1336), zodra er electronica aan te pas komt (vanaf de 1337 dus) wordt het minder eenvoudig. Bij voornoemd weerstandsmaterieel kan permanent een extra weerstand worden voorgeschakeld waardoor de schakelkast alsnog de gebruikelijke 600V ziet. Het ligt dan wel in lijn der verwachting dat deze weerstand een geforceerde koeling krijgt en onder de wagenbak gemonteerd wordt. Thyristormaterieel (dus de 1337 en alle GTL) kan niet zo goed tegen de spanningsveranderingen die een serieweerstand introduceert, dus een complete spanningsregelaar ligt dan wel in het verschiet. Maar zover is het nog niet en er zijn andere opties mogelijk*. Moderne series als RC en AV zijn al geschikt voor 750V rijspanning, dus dat zal t.z.t. geen probleem opleveren.

*schakeling aanpassen aan 750V door uitwisselen thyristors en isolatoren, of een complete uitwisseling mbv ex-RET Metro tractie-installaties.

Mbt de keerlussen: dat wordt nog wel een dingetje. Ook het vooroorlogse materieel krijgt dan problemen, omdat kopeindpunten niet (meer) geschikt zijn voor het omlopen met een ahr. En zelfs als er voldoende spoor/wissels liggen om te kunnen omlopen, dan kost dat de nodige tijd en daar zal de HTM niet blij van worden want daar gaat de normale dienstregeling hinder van hebben.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor iljitsch » 04 apr 2022 08:19

Onder welke omstandigheden geeft die 750 V echt voordeel?

Met een hoger voltage zijn de verliezen wat lager, dus ik neem aan dat er meer afstand tussen voedingsstations mogelijk is, en/of wanneer er harder gereden wordt. Je zou je dus voor kunnen stellen dat zo'n verhoging van het voltage beperkt blijft tot het buitengebied. Dan kunnen GTLs en museumtrams dus nog binnen de stad blijven rijden.

Of op zondag het voltage terug naar 600. :mrgreen: Allemaal alles een beetje rustiger doen dus. Dan hebben de oude trams alleen een extra zekering nodig voor het geval ze toch per ongeluk onder de 750 V terecht komen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Tiktak » 04 apr 2022 09:01

Admin schreef:
Mbt de keerlussen: dat wordt nog wel een dingetje. Ook het vooroorlogse materieel krijgt dan problemen, omdat kopeindpunten niet (meer) geschikt zijn voor het omlopen met een ahr. En zelfs als er voldoende spoor/wissels liggen om te kunnen omlopen, dan kost dat de nodige tijd en daar zal de HTM niet blij van worden want daar gaat de normale dienstregeling hinder van hebben.


Dit kan eenvoudig worden opgelost worden; motorwagen + aanhanger met daar achter een losse motorwagen.
Op het kopspoor kan de motorwagen los gekoppelt worden van de aanhanger en de losse motorwagen weer gekoppeld worden aan de aanhanger.
Dit is de oude situatie die we hadden op HS lijn 11 voor de Kap :idea:
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor iljitsch » 04 apr 2022 12:14

Kan je er dan niet beter gelijk een trek/duw-combinatie van maken? Of inderdaad twee PCCs of twee GTLs (!?) kont-kont aan elkaar koppelen en dan kan je beide kanten op...

Maar dat wordt natuurlijk niks. Ik blijf erbij dat de meeste bestaande keerlussen aan de rand van de bebouwde kom nog een hele tijd zullen blijven liggen. Het aantal routes waar éénrichtingstrams terecht kan zal wel wat afnemen, maar er blijft ook vast redelijk wat over. (Zelfs de keerlus bij Madurodam ligt er nog steeds terwijl er daar nu ook een keerspoor ligt...)

Maar het zou niet verkeerd zijn als er ook nagedacht werd over plekken waar museumtrams wat langer stil kunnen staan. Voorheen was dat bijvoorbeeld op het voorhout, maar daar is een paar jaar geleden de keerdriehoek gesneuveld.

Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat er bij het vredespaleis een passeerspoor aangelegd wordt zodat de toeristentram daar kan pauzeren voor de verplichte foto van het paleis. En dat zijspoortje vlak naast CS inrichten als opstapplaats voor trams buiten de gewone dienstregeling.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Chris » 05 apr 2022 09:28

Er zal in de toekomst vast nog wel een lusje ergens sneuvelen maar besef dat er voor het PCC tijdperk ook al veel keerlussen waren.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Brecht » 19 apr 2022 12:58

Laatste kans met een oude tram door de Prins Mauritslaan?
https://www.ad.nl/den-haag/honderd-jaar ... ~a7ed981b/
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Admin » 19 apr 2022 22:56

Weinig kans. Ik reed kort voor het Paasweekend over de Kennedylaan en zag bij het Museon dat de trambaan was afgezet en er spoor was weggehaald. En dat was zo te zien al een tijdje zo. Er komt ter plekke zo'n "tailtrack" omdat de lus door de buurt verdwijnt, maar aanleg daarvan kost ook tijd en de nodige onderbreking v/d dienst. Maar het is alweer een paar dagen terug, dus mogelijk is het spoor weer hersteld en kan er dan toch gereden worden.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Chris » 20 apr 2022 06:30

Misschien het artikel lezen? Dan zie je dat de trams via de Eisenhowerlaan richting Statenkwartier gaan rijden.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Admin » 20 apr 2022 16:27

Artikel had ik gelezen, maar ik zie nergens Eisenhouwerlaan staan hoor. Je zou, als kenner, de route kunnen afleiden via de genoemde haltes, maar dan nog zijn er diverse opties om ergens te komen. Ben je geen kenner, is het praktisch onmogelijk om de juiste route te bedenken.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor iljitsch » 20 apr 2022 16:34

Admin schreef:Weinig kans. Ik reed kort voor het Paasweekend over de Kennedylaan en zag bij het Museon dat de trambaan was afgezet en er spoor was weggehaald. En dat was zo te zien al een tijdje zo. Er komt ter plekke zo'n "tailtrack" omdat de lus door de buurt verdwijnt, maar aanleg daarvan kost ook tijd en de nodige onderbreking v/d dienst.

Ja, maar echt heel lang hoeft dat toch niet te duren?

Maar het is alweer een paar dagen terug, dus mogelijk is het spoor weer hersteld en kan er dan toch gereden worden.

Nou... Vanmiddag:

Afbeelding

:mrgreen:

Zo te zien zijn ze hier met heel veel meer dingen bezig nog afgezien van volledige vervanging van het spoor. Iets verderop waren ze ook met een grote blauwe plastic buis bezig op zo'n 2 meter onder straatniveau. Leek me nogal dik voor een gasbuis en riool is toch normaliter beton?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Tiktak » 20 apr 2022 17:23

Blauwe buizen worden meestal gebruik voor de waterleiding.

Maar wat ik mijn afvraag waarom geen tijdelijk overloop wissel op de Statenlaan tussen de Fred. en de Willen de Zwijgerlaan.
Dan kan bij een eventuele calamiteit omgereden via de Eisenhowerlaan en dan via lijn 1 v.v.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor iljitsch » 20 apr 2022 18:58

Waterleiding van zo'n halve meter doorsnee?

Hm ja een overloopwissel iets verderop dan zou je zometeen met de werkzaamheden bij eindpunt statenkwartier ook goed zitten, maar alleen wel een periode dat er NIKS naar dat gebied kan rijden tijdens het aanleggen van die nieuwe overloopwissel.

Maar je zou denken dat dat in hooguit een week geregeld zou moeten zijn, dus het voordeel in de toekomst, als je die wissel laat liggen, weegt dan op tegen het nadeel op korte termijn. Maar voor puur tijdelijk niet logisch lijkt me.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Geen keerlussen meer; hoe rijden met PCC?

Berichtdoor Brecht » 21 apr 2022 08:35

:mrgreen:

Zo te zien zijn ze hier met heel veel meer dingen bezig nog afgezien van volledige vervanging van het spoor. Iets verderop waren ze ook met een grote blauwe plastic buis bezig op zo'n 2 meter onder straatniveau. Leek me nogal dik voor een gasbuis en riool is toch normaliter beton?[/quote]

De hele Statenlaan en Stadhouderslaan gaan in fases op de schop: nieuwe rioleringen e.d., fietspaden aan beide zijden enz.
En nadat de tramlus over de FRED is verdwenen gaat dat gedeelte van de FRED ook op de schop.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten