Pekel remise Frans Halsstraat

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor Lange_Dre » 23 jan 2023 12:36

Nu de tramwegstichting en het HOVM samen zijn gegaan staat het museum voller met oude trams dan ooit te vore (in de tijd dat het een museum is). Om ruimte te maken worden er trams of dingen die ooit een tram of van een tram was afgestoten. Nu vraag ik mij al een tijd af of en wat er met de oude pekel remise van de Frans Halsstraat gedaan word ( dat losstaande gebouw dat drie grote deuren en twee spoor aansluitingen heeft. Is dat gebouw nog in gebruik door de HTM, gebruikt het HOVM het zelf? En zo ja, waar word het voor gebruikt en wanneer het antwoord is dat het momenteel niet in gebruik is, zou het mogelijk zijn om hier museum trams in te stallen? Denk aan meer ruimte voor toekomstig rail materieel of om bijvoorbeeld de oude werkwagens die er nog zijn in te kunnen opstellen?
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor buschauffeur » 23 jan 2023 15:24

Er staat ook museummaterieel in de Lijsterbesstraat.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor Tiktak » 23 jan 2023 16:26

Ik denk dat er na uitbreiding gezocht moet worden, vooral als de blauwe tram A619/A620 naar Den Haag komt.
Als uitbreiding zie ik het oude Konmar gebouw (eigendom HTM) op de Werf, deze in te richten als remise ( niet publiek toegankelijk ).
Aansluitspoor maken vanaf de Werf het gebouw in en dan binnen diverse opstelsporen met of zonder bovenleiding.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor Admin » 23 jan 2023 16:41

Na oplevering v/d nieuwe remise bij Ypenburg gaat de Lijsterbes dicht. Dit lijkt me bij uitstek een plek waar HOVM en TS hun overschot aan materieel kwijt kunnen, net als nu al het geval is. Zeker omdat in de toekomst er ook nog een GTL, RegioCitadis, Avenio en TINA bij komen: lange en brede wagens die dus veel ruimte nodig hebben. Het complex heeft al een aansluiting op het HTM net, de juiste vergunningen, ruimte voor restauratiewerkzaamheden (er is in het verleden een ((semi-) commerciƫle) groep actief geweest, geen idee of dat nog zo is) en onderhoud, plus een hoop ruimte, dus ideaal. Maar goed, die grond is mega-duur en de gemeente zal er wel de hoofdprijs voor willen hebben zodat een projectontwikkelaar daar een mega-hoge woontoren kan neerzetten. :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2023 17:59

Ik ben geen fan van hoe Den Haag in een soort Rotterdam/Manhattan verandert met die enorme appartementencomplexen. Maar ik geloof dat de gemeente nog net voldoende redelijkheid heeft om niet midden in een gebied met alleen laagbouw zo'n toren neer te zetten.

In principe zou je ook wel begane grond museumtrams daarboven woningen kunnen doen, maar ja ook dat kost extra geld...

Mijn gedachte is dat het HOVM een deel van de collectie dat niet regelmatig meer rijdt ergens moet/kan stallen waar je niet beperkt bent tot plekken met een spooraansluiting.

Probleem is dat er elk jaar een jaar tramhistorie bij komt en je dus uiteindelijk steeds meer ruimte nodig hebt.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor Lange_Dre » 23 jan 2023 20:35

Toch even terug naar mijn hoofdvraag die ik benoemde, wat gebeurd er momenteel met de oude pekel remise aan de Frans Halsstraat? En welke mogelijkheden kan dat eventueel nog bieden als het HOVM die ruimte ook tot hun beschikking heeft.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor Admin » 23 jan 2023 22:59

iljitsch schreef:Maar ik geloof dat de gemeente nog net voldoende redelijkheid heeft om niet midden in een gebied met alleen laagbouw zo'n toren neer te zetten.

De omgeving van station Laan v NOI is allemaal laagbouw, waarbij het Bezuidenhout een aangezichtsbescherming heeft. Het oude ministerie van Sociale Zaken gaat tegen de vlakte en er komen ondanks hevige protesten uit de diverse wijken 3 (ja: 3!) woontorens van ca 60 :o woonlagen elk. Dat is al bekend sinds 2015. Dus ja, de gemeente zal wel degelijk zo'n enorme woonkolos op het oude LB terrein gaan toestaan, want daar heeft de gemeente alle belang bij :roll: :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2023 23:21

Tja dat is een goed punt maar omgeving station LvNOI is al een tijd in beeld voor hoogbouw. Bij de omgeving Lijsterbesstraat is dat niet of in elk geval niet in die mate het geval...

Mijn mening: bouw lekker een nieuwe wijk waar nu weiland ligt ten noordoosten van Mariahoeve. Dat is relatief dicht bij het centrum, waar je relatief makkelijk tramlijnen 2 en/of 6 kan doortrekken en station Mariahoeve is vlakbij.

Het 19-eeuwse stratenplan volbouwen met woontorens maar geen voorzieningen zoals huisartsen, scholen en winkels is niet een goed plan.Met nauwelijks parkeerplaatsen en zwaar leunen op bestaande OV-corridors wordt druk alleen maar drukker.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor Slagathor » 25 jan 2023 11:09

iljitsch schreef:Ik ben geen fan van hoe Den Haag in een soort Rotterdam/Manhattan verandert met die enorme appartementencomplexen. Maar ik geloof dat de gemeente nog net voldoende redelijkheid heeft om niet midden in een gebied met alleen laagbouw zo'n toren neer te zetten.


Dat dacht ik ook altijd en zag dat bevestigd toen ze begin deze eeuw in een nota vastlegden dat hoogbouw rond Centraal hoog mag zijn maar dat de gebouwen dan richting de binnenstad gestaag lager moeten worden. Uit die nota bleek visie.

Vervolgens werden het Stadsbaken (hoek Spui/Uilebomen) en de Hoge Regentesse (hoek Loosduinsekade/Monstersestraat) gebouwd en sindsdien weet ik het niet zo zeker meer. Beide torens staan wat mij betreft op de 'verkeerde' plek. Vooral de Hoge Regentesse is een nare wind- en schaduwversterker geworden.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Pekel remise Frans Halsstraat

Berichtdoor Chris » 26 jan 2023 07:45

Om even langs de hoge bebouwing heen te gaan...
Pekelremise is nog steeds met die functie in gebruik door HTM. En heel veel kan je daarin ook niet kwijt.

In de toekomst is stalling van trams zeker een ding. Voor een GTL is al amper ruimte, laat staan een Citadis, Avenio en TINA in de toekomst.
iljitsch schreef:Mijn gedachte is dat het HOVM een deel van de collectie dat niet regelmatig meer rijdt ergens moet/kan stallen waar je niet beperkt bent tot plekken met een spooraansluiting.
Die is er al, ook wel Haags Openbaar Vervoer Museum genoemd...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten