Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2023 16:26

Gekke gedachte:

Stel je hebt een aantal museumtrams. De spanning op de bovenleiding wordt verhoogd waardoor die trams een probleem hebben. Wat als je een accu in zo'n tram bouwt? Een Tesla S van 2 ton rijdt 400 km op een 75 kWh accu. Dus een GTL van 37 ton zou minsten 4 km op zo'n zelfde accu moeten kunnen rijden. Waarschijnlijk aanzienlijk meer omdat staal op staan aanzienlijk efficiënter is dan rubber op asfalt. Maar je zou dus wel een handvol Tesla-accu's nodig hebben om een ritje van betekenis te kunnen maken.

Als je een deel van een GTL opoffert aan tweedehands accu's die aan het eind van hun levensduur zin (en dus goedkoop) dan zou dat betaalbaar moeten kunnen zijn.

Ondertussen zijn trams sterk beperkt in waar ze kunnen komen, zeker éénrichtingstrams. Wat nu als je er rubber wielen onder zet? Zou je dan over straat kunnen rijden? (Om bijvoorbeeld een tram naar een opslagloods te kunnen rijden die niet op het spoor aangesloten is.) Of is de asdruk van een tram te hoog voor doorgaande wegen?
iljitsch
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Berichtdoor willem » 23 jan 2023 19:07

Concreet is het moeilijk om antwoord te geven.

Wel is er het voorbeeld van Stuttgart (oorspronkelijk meterspoor, nu normaalspoor) waar een bepaald (uiteraard het mooiste deel van het net) bewaard is gebleven om met metersporige trams te berijden.

De vraag aan jou is dus wat je einddoel is. En daarna komt de vraag hoe dat te bereiken is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2023 19:40

Het doel is tweeledig: om toch tot op zekere hoogte te kunnen blijven rijden met trams die 750 V bovenspanning niet redelijkerwijs aankunnen, en om trams naar opslaglocaties te laten rijden waar geen spoor naartoe ligt.
iljitsch
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Berichtdoor willem » 24 jan 2023 18:50

In ieder geval is de medewerking van de HTM nodig. Als zij er iets in zien, of bereid zijn mee te werken, zijn er vast wel mogelijkheden.
Misschien is het daarom goed o, contact met de HTM op te nemen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Berichtdoor Slagathor » 25 jan 2023 11:05

Ik weet niet zoveel van accu's maar hoe lastig is het om een accu in zo'n tram te plaatsten t.o.v. het aanpassen van de apparatuur zodat de tram alsnog de bovenleiding kan gebruiken? In beide gevallen moet je flink aan de tram gaan sleutelen.

Voor wat betreft het omkeren zou ik eerder een crowdfunding beginnen voor simpele draaischijven op mankracht zoals in San Francisco. Kies een route en leg er twee neer.

https://www.youtube.com/watch?v=ikTSel2YBNI
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 277
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Berichtdoor Chris » 26 jan 2023 07:36

Worden flinke draaischijven als je dat voor een GTL wik bouwen... :D
Chris
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Tram zonder bovenleiding en zonder rails?

Berichtdoor iljitsch » 26 jan 2023 08:51

Ik denk niet dat een gebrek aan keerlussen in de toekomst het grootste probleem zal zijn voor het blijven rijden van PCCs en GTLs. Op veel plaatsen liggen de bestaande keerlussen niet in de weg dus waarom zou je ze weghalen? Die met meer dan twee sporen zoals Scheveningen en Kraayenstein zijn ook lastiger te doen zonder lus.

En vaak kan je dan nog wel een rondje rijden zonder lus. Bijvoorbeeld als de keerlus Leidschendam noord verdwijnt kan je via de route van 6 rijden maar dan wanneer die samen komt met 2 rechtsaf terug richting centrum in plaats van linksaf naar Leidschendam.

Maar ik denk wel dat (vrijwel) alle nieuwe eindpunten geen lus meer zullen krijgen.
iljitsch
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast