HOV Binckhorst

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

HOV Binckhorst

Berichtdoor OVinDelft » 24 jun 2022 14:27

Om de discussie over dit onderwerp op een centrale plek te voeren heb ik maar een nieuw onderwerp aangemaakt.

Al een aantal jaren wordt er gesproken over 'Hoogwaardig Openbaar Vervoer' voor de nieuw te bouwen woonwijk in de Binckhorst.

Recent is er een nieuwe rapportage tracéafweging gepubliceerd: https://binckhorstbereikbaar.nl/nieuws/ ... ng-zeef-1/

Dit kaartje laat alle huidige opties zien:
MIRT-Verkenning Bereikbaarheid CID-Binckhorst - Totaaloverzicht alternatieve tracés.jpg

Deze opties worden op dit moment het meest kansrijk gevonden:
V5 Binckhorstlaan – Zonweg – Regulusweg: HOV bus, tram en lightrail;
V6 Binckhorstlaan – Zonweg – Melkwegstraat – Regulusweg: HOV bus;
V8 Binckhorstlaan – Maanweg: HOV bus, tram en lightrail;
V9 Binckhorstlaan – Pr. Mariannelaan: HOV bus en tram;
R6 Binckhorstlaan – Geestbrugweg: HOV bus en tram.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor Chris » 25 jun 2022 06:39

Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor wattman » 25 jun 2022 10:58

Dat stukje is tamelijk suggestief, en jammer dat de bronnen niet vermeld worden. Wat de journalist als een besluit presenteert is het Voorlopig Voorkeursalternatief. Het bestuurlijk traject is net ingezet, maar taaie stukken zijn op het oog natuurlijk minder spannend:
https://denhaag.raadsinformatie.nl/modu ... ken/760494

In 2020 is gestart met de beoordelings- en besluitvormingsfase. In deze fase zijn de kansrijke alternatieven verder uitgewerkt. De omgevings- en milieueffecten zijn in beeld gebracht en er is een kostenraming en MKBA gemaakt. Aan het eind van de Beoordelings- en Besluitvormingsfase wordt een keuze gemaakt voor het zogenoemde Voorkeursalternatief. Voor de HOV-verbinding staat in de verkenningsfase een keuze over het HOV-systeem (bus, tram of lightrail) en het tracé op hoofdlijnen centraal. De verkenning werkt in verschillende fasen toe naar een voorkeursbeslissing in het BO-MIRT van november 2022.


Het voorlopig Voorkeursalternatief is voor het HOV een tram langs de Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg (richting Station Voorburg) en Geestbrugweg (richting bestaand tracé tram 1 over de Haagweg in Rijswijk). Het voorlopige voorkeursalternatief is door de opdrachtgevende partijen van de MIRT-verkenning gezamenlijk vastgesteld als uitkomst van de uitgevoerde onderzoeken. Bovengenoemde stukken zullen gelijktijdig door de drie betrokken gemeenten (Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk) ter inzage worden gelegd. In deze brief zal het college de stand van zaken en het vervolgproces verder toelichten.


Eerste helft 2023 vindt vervolgens de besluitvorming over het definitieve Masterplan Bereikbaarheid en Voorkeursalternatief plaats in de gemeenteraden. Bij positieve besluitvorming van alle betrokken partijen volgt ondertekening van de bestuursovereenkomst met afspraken over de Planuitwerkingsfase en de formele ondertekening van het Voorkeursbesluit.


Wie zoekt in ris.denhaag.nl op MIRT-verkenning Bereikbaarheid CID Binckhorst kan zich verder vergapen aan rapporten en tekeningen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 15:35

Het lijkt me een beetje overdreven, uitgezonderd wellicht de spits, om twee tramlijnen door de Binckhorst te laten rijden.

Overigens wordt lijn 1 zo wel een stuk sneller. Aangezien deze lijn dan op CS uitkomt is het handiger om via Madurodam naar Scheveningen te rijden en lijn 9 over de Scheveningseweg te laten rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 15:38

Overigens lees ik nu dat in twee andere onderwerpen ook hierover gesproken is en iemand anders daar al dezelfde opmerking gepost heeft.

Misschien handig om deze discussie op één plek te voeren?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2022 16:15

(Lijn 1)
handiger om via Madurodam naar Scheveningen te rijden en lijn 9 over de Scheveningseweg te laten rijden.

Enige echte nadeel behalve die paar mensen die vanaf 9 op de trein naar Utrecht willen stappen is dan de mensen die vanaf 9 naar de haltes langs de raamweg reizen. Die zouden twee keer over moeten stappen aangezien in dit plan 1 en 9 nergens overlappen.

Maar dat zou op te lossen zijn met een spitslijn, bijvoorbeeld Vrederust - Madurodam via de huidige route 9, eventueel met het stukje HS - CS via de route 17 om de snelheid erin te houden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 19:03

Gezien het verhaal rondom Voorburg zat ik ook al aan een spitslijn te denken. Zeg maar een reïncarnatie van de oude lijn 10 via een nieuwe route. Om eerlijk te zijn ben ik wel nieuwsgierig wat dan het andere eindpunt van deze lijn gaat worden.
Toch weer het Statenkwartier via het Congresgebouw?

Lijn 1 is op deze manier wel snel, maar gaat het Haagse centrum voorbij. In Delft nemen mensen nu juist de tram ipv de trein omdat je dan midden in het centrum kunt uit- en instappen. Dat kan dus nog eem ding worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2022 20:22

Tja ik denk dat we echt goed reizigersonderzoek nodig hebben.

Nu zie je bijvoorbeeld dat heel veel mensen in/uitstappen op CS, maar is dat voor de trein, voor een bestemming vlak naast CS, of gewoon omdat je daar makkelijk op een andere tram kan overstappen?

In dat laatste geval hoef je niet per se naar CS omdat je ook bij HS of spui op andere tramlijnen kan overstappen. (En HS op trein Amsterdam/Rotterdam.)

Zo ook de mensen die van Delft via 1 naar Den Haag reizen. Stappen die op halte spui over op 2/3/4/6? In dat geval kan dat ook prima op CS.

Als je vanuit Delft naar de Grote Marktstraat Den Haag wilt om te gaan winkelen dan is dat vrij sloom maar wel voordeel dat je niet hoeft over te stappen. Vanaf station Delft ben je in een derde van de tijd op HS maar dan moet je nog een stukje een tram nemen. Of in de helft van de tijd naar CS en dan nog een eindje wandelen...

Als 1 toch al om gaat rijden via de route van 19/15/Voorburg dan haal je er nog meer snelheid uit, dan zou ik niet de moeite doen om de mensen die van Delft naar centrum Den Haag willen optimaal te bedienen, die zullen dan toch zeer waarschijnlijk de trein nemen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 20:33

Van oudsher nam je vanuit Delft de trein als je richting Utrecht of Amsterdam wilde reizen.
Maar voor winkelen rondom de Grote Marktstraat (en de rest van het centrum) nam en neem je de tram. Juist omdat je ondanks de reistijd op het Spui kunt uitstappen.

Het zou jammer zijn als die functie van lijn 1 verloren gaat. Dan kun je inderdaad zoals je zegt beter de trein nemen (inmiddels is de frequentie van de trein verhoogd; vroeger reed er slechts eenmaal per half uur een trein naar CS waardoor de tram extra voordeel had). Het zou jammer zijn als zeg maar de toegevoegde waarde van lijn 1 ten opzichte van de trein zou verdwijnen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor richard1074 » 25 jun 2022 23:38

Lijn 1 moet gewoon door het centrum blijven gaan. Als dat niet zo is wordt de lijn veel minder interessant voor reizigers uit Delft. En men heeft het over een "Nieuwe tramlijn" maar een bestaande lijn krijgt een andere route.
De enige oplossing lijkt me dat er echt een nieuwe lijn bij komt. Alleen zal dat wel veel te duur zijn en is daar geen personeel en materieel voor. :|
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor iljitsch » 26 jun 2022 07:58

Je zou het ook half/half kunnen doen. Dus:

1a: Delft - Voorburg - CS - Madurodam - Scheveningen
1b: Delft - Voorburg - Rijswijk - HS - Spui - Vredespaleis - Scheveningen
9a: Vrederust - HS - Weteringplein - CS - Madurodam - Scheveningen
9b: Vrederust - HS - Spui - Vredespaleis - Scheveningen

(9a zou je dan afhankelijk van de behoefte ook nog kunnen inkorten tot Madurodam.)

Normaliter zou je dan bijvoorbeeld 1a en 1b omstebeurt laten rijden, 3 x per uur. Dan bedien je het overlappende deel 6 x per uur. Je kan de verhouding dan nog wat variëren naar gelang de vraag, dus bijvoorbeeld meer 1b en 9b op koopavonden, meer 1a en 9a bij strandweer.

Voordeel is 1a sneller is dan 1b en zowel 9a als 9b sneller zijn dan de huidige 9, met met name minder gezigzag met 15 km/u in het centrum.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor Tiktak » 26 jun 2022 09:43

Waarom niet lijn 12 naar CS via de Vijverberg en van CS naar Station Voorburg laten rijden.
En de huidige lijnen in tak laten.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor willem » 26 jun 2022 13:21

Op de Rijswijkseweg is nu een dubbeling tussen lijn 1 en 15. Dat ze dat weg willen begrijp ik.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor buschauffeur » 26 jun 2022 14:54

willem schreef:Op de Rijswijkseweg is nu een dubbeling tussen lijn 1 en 15. Dat ze dat weg willen begrijp ik.

Op de Rijswijkseweg rijdt alleen lijn 15.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor OVinDelft » 26 jun 2022 21:32

willem schreef:Op de Rijswijkseweg is nu een dubbeling tussen lijn 1 en 15. Dat ze dat weg willen begrijp ik.

Hoezo zouden ze de dubbeling (op de Haagweg bedoel je neem ik aan) weg moeten nemen? Als er genoeg reizigersvraag is dan is een dubbeling toch prima? Zeker als je de frequentie netjes afstemt en de twee tienminutendiensten combineert tot een vijfminutendienst op het samenloopdeel. Dat maakt het OV een stuk aantrekkelijker.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor OVinDelft » 26 jun 2022 23:22

Mijn visie op het OV in de Binckhorst gaat als volgt... (beetje lang verhaal, but stay with me)

Op dit moment wordt het gebied ontsloten door de buslijnen 26 en 28. De bussen rijden met het autoverkeer mee, dus kunnen ze weinig snelheid maken en zijn er weinig mogelijkheden tot frequentieverhogingen. Ook hangt de betrouwbaarheid van de dienstregeling af van de drukte op de weg. Wanneer de Binckhorst ontwikkeld wordt, zal er een grotere vervoersvraag ontstaan en is er dus een degelijkere oplossing nodig.

Een bus is het goedkoopst, maar de voor een degelijke dienst benodigde vrijliggende busbaan komt qua ruimtegebruik en kosten in de buurt van de aanleg van een trambaan. Een metro is nauwelijks een optie omdat dit te duur is voor slechts ontsluiting van dit gebied wat toch vrij dicht bij het centrum ligt. Ook kan een metro alleen aantakken aan de E-lijn, terwijl deze net een nieuw eindpunt op CS gekregen heeft. Aangezien Den Haag toch al een uitgebreid tramnetwerk heeft ligt het voor de hand om hier op aan te takken. De tram heeft ten opzichte van de bus bonuspunten voor het feit dat een trambaan met gras bezaaid kan worden (mooi voor het oog en de waterberging), en dat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus (gevoel van betrouwbaarheid). Ten opzichte van een metro is een tram zichtbaarder (klein voordeeltje, maar toch).

De verbinding Centrum - CS - Binckhorst zal aannemelijk de grootste vervoersstroom worden. De best geschikte route daarvoor lijkt mij de ook in de officiële plannen voorgestelde route Lekstraat - Binckhorstlaan - Maanweg, aangezien daar de meeste bebouwing komt. De lijn moet natuurlijk ook een eindpunt hebben: een rol die station Voorburg prima aan kan als overstappunt op trein en bus. Als er richting HS ook veel vraag is, zou je kunnen overwegen om ook een verbindingsspoor aan te leggen op de hoek Binckhorstlaan - Weteringkade. Buslijn 26 behouden zoals nu kan echter ook prima, aangezien die op deze route waarschijnlijk sneller is en ook een ander deel van de wijk bedient.

Om geld (en tijd) te besparen zou je denk ik tijdelijk prima het trajectdeel over de Maanweg kunnen vervangen door een verbindingsspoortje Binckhorstlaan - Mariannelaan. Vanaf daar dan de oude route van tramlijn 10 naar station Voorburg. Een nuttig extraatje is dat dit verbindingsspoor ook kan fungeren als omleidingsroute als bijvoorbeeld de Haagweg gestremd is. (Een permanente verlegging van tramlijn 1 naar de Binckhorst vind ik niet voor de hand liggen vanwege de belangrijke directe verbinding Delft - Spui/Grote Marktstraat die dan vervalt.) Als men op de lange termijn deze Binckhorsttramlijn wilt doortrekken naar Ypenburg of Zoetermeer, dan kan die verlenging gecombineerd worden met het alsnog aanleggen van het traject over de Maanweg.

Ter conclusie: in mijn ogen ligt nu het meest voor de hand om te beginnen met een tramlijn CS - Lekstraat - Binckhorstlaan - Mariannelaan - Station Voorburg. Omdat bus 26 zijn huidige route blijft rijden, wordt ook dat deel van de Maanweg gewoon ontsloten.

Over welke route de Binckhorsttram mijn inziens moet volgen na CS zal ik in een volgende post zetten.

Hier een overzichtskaartje van mijn plan (rood=tram; blauw=bus):
OV Binckhorst - Tram en bus overzicht.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor OVinDelft » 27 jun 2022 00:24

Als vervolg op mijn vorige post een korte toelichting over hoe de tramlijn vanuit de Binckhorst verder zou kunnen lopen.

Ik denk dat koppelen aan het noordelijke deel van tram 17 het meest voor de hand ligt. Je geeft de Binckhorst dan ook een verbinding met het centrum van Den Haag en het Zeeheldenkwartier en Statenkwartier. Ook zijn er op de route veel overstapmogelijkheden op andere lijnen. Doorrijden over de Westduinweg naar het Zuiderstrand lijkt me ook een logische keuze. Je krijgt zo meer passagiers in de tram en je kan de aan veel lijnen parallel rijdende bus 28 opheffen waardoor de uitvoering van de dienst goedkoper wordt.

Ook mooi aan deze doorkoppeling vind ik dat er nauwelijks reizigers op achteruit gaan. Voor doorgaande reizigers van Wateringen/Rijswijk naar Statenkwartier was de omweg van tram 17 via CS toch al niet echt logisch; de huidige koppeling lijkt vooral een logistieke reden te hebben. Uiteraard zal lijn 17 vanuit Wateringen bij CS een andere bestemming of doorkoppeling moeten krijgen, maar dat is even buiten de scope van dit verhaal.

Op onderstaande kaartje is in het groen te zien welke traminfrastructuur al bestaat om deze lijn te laten rijden. De rode delen bestaan nog niet.

OV Binckhorst - Tram naar Norfolk.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor Chris » 28 jun 2022 06:33

Men wil juist niet met de tram over de Mariannelaan en via de Maanweg rijden wegens de vele woningen die daar gaan komen. Die wil men ontsluiten en als men via de Mariannelaan gaat rijden is de tramlijn voor de nieuwe bewoners net te ver.
Via de bedachte route Maanweg en langs het spoor is een mogelijk toekomstige verlenging naar Zoetermeer makkelijker.
Volgens mij is een koppeling met lijn E niet de bedoeling.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor buschauffeur » 28 jun 2022 13:27

OVinDelft schreef:Mijn visie op het OV in de Binckhorst gaat als volgt... (beetje lang verhaal, but stay with me)

Op dit moment wordt het gebied ontsloten door de buslijnen 26 en 28. De bussen rijden met het autoverkeer mee, dus kunnen ze weinig snelheid maken en zijn er weinig mogelijkheden tot frequentieverhogingen. Ook hangt de betrouwbaarheid van de dienstregeling af van de drukte op de weg. Wanneer de Binckhorst ontwikkeld wordt, zal er een grotere vervoersvraag ontstaan en is er dus een degelijkere oplossing nodig.

Bus 26 alleen al rijdt in de spits 8 tot 10 keer per uur. En daar rijdt 28 nog doorheen. Voordeel van de bus. Spitsrit in de ochtend loopt op station Voorburg over op spitsrit 23 naar Scheveningen. In de avond regelmatig andersom.
Ik denk dat trams elkaar in de weg zitten met zo'n frequentie.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: HOV Binckhorst

Berichtdoor OVinDelft » 29 jun 2022 20:00

Er is nu een persbericht van de gemeente Den Haag met de officiële voorkeursvariant Binckhorstlaan - Maanweg / Geestbrugweg:
https://binckhorstbereikbaar.nl/nieuws/ ... -voorkeur/
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron