Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 04 jun 2023 22:37

En dat kan dus niet. Allereerst is de spoorcapaciteit op Rtd gewoon nodig en ten tweede moet de trein weer schoon en gevuld aan de terugreis beginnen, dus moetie sowieso naar de Wgm voor reiniging.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 05 jun 2023 06:26

Ding kan toch leeg van Rotterdam naar de Watergraafsmeer? En daar klaarmaken voor een terugreis.
Gebeurt nu ook zodat je bijna kruisende Eurostars hebt tussen Amsterdam en de Meer.
Maar in de media wordt gemeld dat de terminal niet meer mensen aan kan in Rotterdam en inderdaad zou dan ook het stationnement te lang worden... Hier lijkt me ook een mouw aan te passen. Als je ziet wat er aan reizigers aantallen er in Parijs op Gare du Nord verwerkt worden sinds men de veiligheidseisen heeft verscherpt en alle Thalys reizigers ook gecontroleerd moeten worden. En dat met de smalle perronnetjes daar...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 jun 2023 08:12

Zou het op Den Haag CS mogelijk zijn zulke controlefaciliteiten in te richten?

Ik denk dat je dan een perron redelijk in het midden ( = je kan naar Amsterdam, Utrecht en Rotterdam) afsluitbaar moet maken. Dan heb je twee sporen voor treinen waar je controles wilt toepassen.

Als sporen 11 en 12 dan na een eeuwigheid weer in gebruik genomen worden hou je netto 10 sporen over voor de normale binnenlandse dienst, net als nu.

Maar ja er rijden nu geen internationale treinen van/naar Den Haag CS en dit alleen inrichten voor uitwijk is waarschijnlijk iets teveel gevraagd.

In Spanje hebben ze om onnavolgbare redenen de 75 kilometer spoor tussen Madrid en Toledo vervangen door AVE (HSL). Die kan in Spanje niet op normaal spoor rijden, dus dat is de enige trein die Toledo bedient. En voor de AVE moet je door een beveiligingscontrole, waardoor je netto helemaal niet sneller uit bent dan met een normale trein. En Toledo staat bekend om z'n zwaarden, dus als je die koopt moeten die netjes ingepakt mee door de bagagescanner...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 jun 2023 08:39

Lijkt erop dat de Prorail-storing in Amsterdam voorbij is, maar nog onbekend waardoor die kwam.

Wel ontzettend onhandig dat heel Amsterdam door dezelfde verkeersleidingspost wordt aangestuurd. Stel je voor dat je Amsterdam noord/west en Amterdam zuid/oost had. Als er dan iets mis is met n/w dan kan je de metro naar Amsterdam Zuid nemen en van daar nog naar schiphol of Utrecht e.d. En omgekeerd als z/o een probleem heeft kan je nog naar Haarlem en dergelijke.

En is het tegenwoordig nog mogelijk wissels met de hand te zetten? In dat geval zou je in elk geval nog in/uit het getroffen gebied kunnen pendelen over een vaste route.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 jun 2023 14:25

Waarom schakelde ProRail na de storing in Amsterdam zo laat over op een back-up?

Zucht. Dus maar een OV-fiets pakken zolang het nog kan, dan ben je in elk geval nog in een uur of drie van Amsterdam in Leiden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 05 jun 2023 16:19

Chris schreef:Ding kan toch leeg van Rotterdam naar de Watergraafsmeer? En daar klaarmaken voor een terugreis.

Ja, maar het probleem zit um in reizigers de andere kant uit: van het Continent naar Londen. Komend van Londen is er helemaal geen probleem en kan je makkelijk doorgaande reizigers meenemen om die op Shl danwel Asd af te zetten voor je naar de Wgm door tuft. En alstie daar dan toch langs een reinigingsperron staat, kun je er ook het redelijk smalle contingent instappers naar toe brengen, zoals ik eerder al aankaartte. Zal voor de reiziger wat ongemak geven omdattie eerder aanwezig moet zijn vanwege het busvervoer en ook de diverse controle-instanties zullen gedurende die tijd moeten behelpen, maar er wordt tenminste een doorgaande dienst aangeboden!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 jun 2023 16:37

Het aantal wat ik zag voor instappers in Amsterdam was 250, als ik mij niet vergis. Da's wel 5 bussen vol...

Dit zijn treinen met 900 zitplaatsen. Ze hebben 'm niet van België naar Nederland doorgetrokken voor anderhalve man en een paardekop.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 06 jun 2023 08:09

Makkelijk zo'n algemeen topic en de verschillende onderwerpen die elkaar kruisen:
Over de Amsterdamse storing... Post Amsterdam bedient niet alleen station Amsterdam Centraal. Hun gebied is van Hemtunnel tot Maarsen, van Lelystad tot Schiphollijn. Dus in dit gebied lag het treinverkeer stil.
Wissels met de hand omleggen, je bedoeld dit buiten? Als een wissel wordt 'gekrukt' dan moet je goed de originele stand onthouden want wanneer alles in dienst komt dan ligt bijvoorbeeld een wissel buiten rechtsaf en op het scherm linksaf. En dan kan een treindienstleider ook weer niks.
Eurostar op Den Haag Centraal. Leuk plan maar spoor 10 is sowieso te kort. Op spoor 4 paste vroeger net 15 rijtuigen en twee locs. Eurostar met reizigers op de Meer laten beginnen. Dat is daar helemaal niet geschikt voor, zeker gezien de huidige veiligheidsregels.
Momenteel gaat Eurostar altijd half gevuld naar Londen dus stappen per trein dan zo'n 450 reizigers in te Amsterdam en Rotterdam. De andere helft komt er in Brussel en Lille bij.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor HaagsePeter » 08 jun 2023 10:05

De Eurostar op Den Haag CS spoor 1 (tijdelijk verlengen naar 400 meter), en dan de controle op het busplatform er boven? Of op de personeelsparkeerplaats in het verlengde van perron 1..
Als je echt wil, past het vast.

En anders op HS spoor 1? Controles via de koninklijke wachtkamer en wat bouwketen er naast?
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 09 jun 2023 04:43

Voorlopig is men weer in conclaaf om de Eurostar toch gewoon naar Amsterdam te laten rijden. Laten we maar hopen dat dit het gewoon blijft. En anders zorgen dat de douane capaciteit in Rotterdam uitbreidt zodat je daar 400 mensen per trein kan verstauwen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Lange_Dre » 09 jun 2023 11:45

Wat een onzin dat gedroomd over de Eurostar naar Den Haag CS. Die haar er niet komen en al helemaal niet binnen een paar jaar. Daar is trouwens ook logistiek helemaal geen ruimte voor op CS.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Trein algemeen

Berichtdoor PAV » 09 jun 2023 14:26

Lange_Dre schreef:Wat een onzin dat gedroomd over de Eurostar naar Den Haag CS. Die haar er niet komen en al helemaal niet binnen een paar jaar. Daar is trouwens ook logistiek helemaal geen ruimte voor op CS.

Ik ben het ermee eens dat Eurostar via Den Haag niet gaat gebeuren, oftewel dat het zeer onwaarschijnlijk is. Er is nu al geen ruimte en met de werkzaamheden op CS de komende jaren zal het inderdaad zeker niet gaan.

Maar dromen mag wat mij betreft altijd. Zonder dromen geen ambities, zonder ambities geen nieuwe doelen en geen vooruitgang. Een aangezien stilstand is achteruitgang is, en om het leven in het algemeen wat op te fleuren, laten we af en toe ook wat dromen... ;)
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 09 jun 2023 14:29

PAV schreef:Zonder dromen geen ambities, zonder ambities geen nieuwe doelen en geen vooruitgang. Een aangezien stilstand is achteruitgang is, en om het leven in het algemeen wat op te fleuren, laten we af en toe ook wat dromen... ;)

[respect]
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 23 jun 2023 16:03

Ik zweer dat ik niet 24 uur per dag naar het spoor zit te kijken of er soms HSL-treinen over de oude lijn rijden... maar vandaag weer een thalys tussen Mariahoeve en LvNOI gezien.

(Ik woon dus in bezuidenhout met aan het eind van de straat twee fietstunneltjes onder het spoor door verwijderd van Voorburg waar ik meestal mijn boodschappen doe.)

Het leek mij een aardige gedachte hier een apart topic voor te starten waar we deze observaties turven, maar de Unicode "tally marks" zijn toch iets te recent dus niet alle computers kunnen die aan.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 11 jul 2023 07:30

iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 13 aug 2023 21:21

Ok, niet echt het onderwerp maar wilde voor deze ene opmerking niet iets nieuws starten... Lekker multimodaal bezig geweest vandaag heen en terug naar Papendrecht:

- fiets
- trein
- tram
- boot
- auto
- bus
- metro

Maar toen mijn vader gewoon nog naast het station Rilland woonde was alles toch een stuk simpeler... 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 15 aug 2023 12:28

Het stads- en streekvervoer is de laatste decennia zodanig wegbezuinigd dat je wel een fiets, auto etc. nodig hebt om ergens te komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 15 aug 2023 12:52

Ik had in plaats van de fiets naar LvNOI ook de tram naar CS kunnen nemen. Maar de fiets rijdt altijd direct nadat ik aan kom wandelen, da's bij de tram bepaald niet het geval... Aardig lang op haltes lopen hangen de afgelopen weken terwijl mijn fiets panne had.

Maar in Papendrecht zat ik wel met het feit dat terug met de veerboot op zondag z'n laatste vaart terug naar de bewoonde wereld al om 18.36 u heeft (doordeweek houdt ook niet over maar 20.36 is nog enigszins te doen) en blijkbaar rijden de stadsbussen zondags niet. Van die veerhaven was echt wel ver om te lopen dus even opgehaald worden was erg nuttig. Maar voor de terugweg naar het busstation lopen was geen ramp geweest.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 26 aug 2023 12:43

iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 31 aug 2023 07:06

Lang stuk bij NRC:

Tussen Leiden en Dordt komen alle spoorproblemen samen

Blijkbaar willen ze dus een nieuw station tussen Rijswijk en Delft (afstand tussen de huidige stations: nog geen vijf kilometer) en VIER nieuwe stations tussen Schiedam en Rotterdam CS. Afstand: ook nog geen vijf kilometer. Dus ELKE KILOMETER EEN STATION. In een drukke stad waar al zat metro's en trams rijden.

Ik kan hier echt niet bij.

Verder zou die "citysprinter" elke vijf minuten moeten rijden. Hoe moet dat gaan werken met die gelijkvloerse kruising voor de richtingen CS en LvNOI bij HS? Dat wordt heel lastig.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten