Ik vind dit een leuk onderwerp maar het valt me wel op dat de ideeën vooral over de tram lijken te gaan, soms zelfs ten koste van bestaande busverbindingen.
Een paar puntjes (gebaseerd op info uit de diverse documenten die te vinden zijn op
https://mrdh.nl/project/openbaar-vervoer):
- Zoals de wind bij MRDH nu waait zal Leidschendam Noord verlaten gaan worden door de tram. Wat MRDH betreft is de enige reden dat tram 6 daar nog rijdt het feit dat deze lijn door GTL gereden wordt in combinatie met het feit dat de keerlus bij Zkh Antoniushove verwijderd is. Het aantal passagiers tussen Antoniushove en Noord is niet van dien aard dat de parallel rijdende bus 46 dat niet op kan knappen. Op het moment dat tram 6 gaat rijden met nieuwe tweerichtingstrams zal tram 6 z'n eindpunt daarom bij het ziekenhuis gaan krijgen. Dus op doortrekken vanaf Leidschendam richting Voorschoten/Leiden hoef je niet meer te hopen.
Deze wetenschap maakt het uiteraard wel interessant om te bedenken of er met tram 19 (of 2) nog opties zijn, want of ze t.z.t. op Antoniushove eindpunt 3 tramlijnen in kunnen passen.... Dat zal op papier vast wel lukken maar de praktijk kan natuurlijk anders uitpakken.
- Omdat in dit forum wordt vooral richting de tram wordt gedacht krijg ik weleens de indruk dat soms vergeten wordt dat rail en bus niet elkaars concurrenten zijn maar bedoeld zijn om elkaar aan te vullen. Een tram willen doortrekken naar Monster strand is daar een voorbeeld van: bus 31 zit nou niet zo barstensvol met strandgangers dat een tram gerechtvaardigd wordt.
Overigens zal lijn 31 vanaf de komende dienstregeling een soort semi-kustlijn worden doordat deze teruggaat naar de route zoals in Westnederland-periode al min of meer gereden werd: Den Haag - Monster - 's-Gravenzande - Hoek van Holland. Deze wijziging maakt onderdeel uit van een grote wijziging van het lijnennet in het Westland, veroorzaakt door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn en daarbij gepaard gaande opening van het nieuwe station Steendijkpolder en nieuw eindpunt van de Hoekse Lijn binnen Rotterdam. Omdat rail en bus niet elkaars concurrenten zijn betekent dit dat het lijnennet van de bus aangepast wordt aan de nieuw te verwachten reisbewegingen van de passagiers, het gaat daarbij om de samenhang van verbindingen.
Natuurlijk zou het leuker zijn om een echte kustlijn te hebben van Hoek van Holland tot Noordwijk aan toe maar omdat je dan te maken krijgt met 3 verschillende concessiegebieden van 2 verschillende opdrachtgevers, afgezet tegen de levensvatbaarheid van zo'n lijn, vraag ik me af of die verbinding er ooit gaat komen. Als tram zeker niet gezien de bestuurlijke rompslomp en aanpassingen aan infrastructuur die je je daarmee op de hals haalt. Als bus.... vermoedelijk ook niet om eigenlijk dezelfde redenen.