Werkzaamheden spoortunnel Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Slagathor » 16 feb 2015 10:26

Dat groene huisje op de hoek vond ik altijd erg charmant. Dat was in mijn hoofd een prachtlocatie voor een fraai café. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 17 feb 2015 08:44

Inmiddels hangen in de haltes de dienstregeling voor de verstrekte lijn 1 tijdens de werkzaamheden. De extra's rijden in een 10 minuten frequentie tussen Den Haag en Delft en stoppen onderweg bij alle haltes.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 17 feb 2015 22:59

wattman schreef:Voor de liefhebbers, rond 11:15 komt de staaltrein, met een 1600 van DB Schenker, richting Rotterdam door het station. Zontechnisch niet optimaal...
In de andere richting is dat om 16:40 uur

Met Duitse punctualiteit:

Afbeelding

Nog wat meer foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fietsen staan nu voor een blauw huis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is een nieuw busstation op het plein voor de beide stations (oud en nieuw):

Afbeelding

Afbeelding

Jammer de de tram hier geen plaatsje gekregen heeft.

Er hangen wat spandoeken die reclame maken voor het spoor voorbij, een theatervoorstelling volgende week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor grotere versies van de foto's, zie mijn blog.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor cornepronk » 20 feb 2015 18:27

ProRail heeft samen met Wubbe een webcam geplaatst. Deze is te bekijken via de website: http://www.misdelaatstetreinniet.nl/ Met deze webcam kan je alle treinen tegenkomen die er rijden. MIS DE LAATSTE TREIN NIET!
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 20 feb 2015 19:08

Grappig. :D
Als het goed is zit ik in de allerlaatste trein, dus zwaaien maar.
Geen idee wat dat historisch materieel gaat worden waarmee afscheid genomen wordt, maar dat zien we wel.

Hierbij nog een kiekje van de laatste ochtendspits op het oude station.

Afbeelding
20150220 Delft, De Laatste Ochtendspits by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 21 feb 2015 09:36

OVinDelft schreef:Ik heb vernomen dat er plannen zijn om in de nacht van 21 op 22 februari museumtrein(en) te laten rijden, maar echt duidelijk is het allemaal niet...

Is er al wat meer duidelijk?

Volgens de reisplanner is de laatste trein de intercity van 1.14 u richting Den Haag en dan heb je nog twee minuten om de laatste tram te pakken...
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 21 feb 2015 14:44

Geciteerd van ergens op facebook: "Vannacht (nacht van za op zo) om 01.25 uur vertrekt de laatste trein die over het viaduct zal rijden (een VIRM treinstel voor omwonenden, genodigden etc.) vanuit Delft naar Den Haag HS."

Zover ik weet blijft het daarbij, geen museumtreinen o.i.d. dus. :(

Je zou eventueel HTM nachtbus N5 kunnen nemen als je naar Den Haag terug moet. Die bus komt op station Delft, maakt een rondje Delft en rijdt dan via een grote slinger terug naar Den Haag.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 21 feb 2015 17:34

Ik bedacht dat ik vorig jaar een OV-fietsabonnement afgesloten heb maar nog nooit gebruikt, dus er daar maar een van gehaald. Alleen ik ben koud thuis of ik krijg een SMS van de fietsenmaker dat m'n eigen fiets gemaakt is... Wel iets kouder, maar toch wel aanzienlijk flexibeler dan de nachtbus!

Ik heb ook flink film ingeslagen bij de fotowinkel dus ik ben er helemaal klaar voor!
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor avl » 21 feb 2015 17:38

Je hebt ook nog het NS nachtnet.
Kijk op de NS reisplanner. Na de laatste trein van 1.25 naar Den Haag rijden bussen op het nachtnet (vertrek Delft om 2.28 /2.58 / 3.28 /3.58 / 4.58 / 5.58). Volgens planner ben je dan in 18 min. op HS.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 21 feb 2015 19:15

VIRM, vaag.....
Het is merkwaardig dat die allerlaatste (extra) trein nog in de reisplanner is opgenomen. Delft vertrek 01.25 uur, aankomst Den Haag HS 01:41 uur. Geen spoornummers
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 21 feb 2015 19:48

Ik vind het ook merkwaardig dat ze in ieder geval niet tenminste een paar Plan V's ofzo hebben kunnen charteren, maar goed we weten allen dat de NS een VIRM-fetisj heeft. :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door OVinDelft op 21 feb 2015 20:26, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 21 feb 2015 20:22

Kan dan ook mooi gelijk de laatste rit daarvoor worden, ja. Of laat ze gewoon in Delft staan. :-D

Alleen kan ik me niet herinneren deze eeuw Plan V's in de buurt van Den Haag gezien te hebben.

VIRMs zien er van buiten wel mooi uit maar ze zijn van binnen erg krap doordat ze naar boven en naar beneden smal toelopen en de smalle trappetjes maken het in/uitstappen nogal onhandig. Wat dat betreft vond ik de dubbeldekkers in Frankrijk, waarbij je op de bovenverdieping de lengte van de trein kan doorlopen, een stuk beter.

Mogen er overigens stoomtreinen door de tunnel? Ik heb op schiphol ooit een diesel(werk)trein voorbij zien komen...
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 21 feb 2015 20:34

Zover ik me kan herinneren reed Mat '64 van het begin van deze eeuw tot ongeveer 2009 bijna alle stoptreindiensten langs Delft, aangevuld met wat DD-AR, SGM, DDM-1, ICM en VIRM op z'n tijd. :mrgreen:
Ergens rond 2009/2010 werd Mat '64 in de stoptreinen langs Delft vervangen door SLT, toen 2 jaar lang SGM en sinds afgelopen december weer SLT. (af en toe verdwaald er wel een SGM of DDZ maar dat hou je altijd ;))

DD-AR en DDZ zijn overigens ook dubbeldekkers en wél vrij ruim. Het kan dus wel, alleen is VIRM gewoon een misbaksel uit de jaren '90: slecht schoon te maken en dus vies, krap, waardeloze stoelen en slingert vreselijk.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 22 feb 2015 14:02

OVinDelft schreef:Geciteerd van ergens op facebook: "Vannacht (nacht van za op zo) om 01.25 uur vertrekt de laatste trein die over het viaduct zal rijden (een VIRM treinstel voor omwonenden, genodigden etc.) vanuit Delft naar Den Haag HS."

Het is uiteindelijk twee stellen SLT geworden. Ik heb gepoogd een video op Youtube te zetten maar dat levert zoveel gezeur op dat ik denk dat het tijd wordt dat Youtube/Google en ik uit elkaar gaan.

Wel zag ik vlak voordat de achterblijvers het station uit gebonjourd werden deze:

Afbeelding

8-)

Edit: hoe zijn die omwonenden eigenlijk weer thuis gekomen? Met een extra tram? Ik zag dat er aangegeven stond dat er een NS-paal was om in te checken voor de tram.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 22 feb 2015 21:14

iljitsch schreef:Edit: hoe zijn die omwonenden eigenlijk weer thuis gekomen? Met een extra tram? Ik zag dat er aangegeven stond dat er een NS-paal was om in te checken voor de tram.

Met de bus. Er stond een heel groep touringcars van BAB te wachten voor het station HS.

De NS-paal is voor het vervangend tramvervoer. Kan men met NS-abonnement / korting reizen tussen CS & HS en Delft station.
Laatst bijgewerkt door wattman op 23 feb 2015 20:15, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 23 feb 2015 17:55

Vanmiddag tegen vier uur even langs HS geweest, alwaar er drie monitoren nodig waren om de enorme aantallen niet-rijdende treinen te tonen... plus die twee per uur die wel rijden (naar Amsterdam):

Afbeelding

Sporen 5 en 6 zijn zelfs afgesloten:

Afbeelding

Het was niet helemaal uitgestorven op het station, maar het was wel heel rustig, afgezien van de achteruitgang waar meer verkeersregelaars bij de schare touringcars stonden dan dat er reizigers in het station te vinden waren.

Niet dat het wat uitmaakte voor de altijd overvolle fietsenrekken, trouwens.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 23 feb 2015 20:16

Geweldige foto van die monitors.
:D
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 24 feb 2015 00:25

Nu de bovengrondse sporen zijn losgemaakt begin ik mij af te vragen hoe het zit met het oude station. Is het oude station nu nog toegankelijk (dat neem ik aan omdat het nieuwe station met zijn faciliteiten nog niet open is) en wanneer zal het niet meer toegankelijk zijn?

Uiteindelijk zullen de sporen achter station Delft en de perrons ook wel ten prooi vallen aan de sloophamer. Het zou eigenlijk jammer zijn als de overkapping op spoor 1 die tegen het stationsgebouw aanzit ook zou verdwijnen. Dat zou het hele aanbeeld van het monument veranderen terwijl het voor horeca prima bruikbaar is. Laten we hopen dat ze het laten staan. (Bij voorkeur met stukje spoor en opgesteld museumtreintje. :D)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor PAV » 24 feb 2015 00:57

OVinDelft schreef:Nu de bovengrondse sporen zijn losgemaakt begin ik mij af te vragen hoe het zit met het oude station. Is het oude station nu nog toegankelijk (dat neem ik aan omdat het nieuwe station met zijn faciliteiten nog niet open is) en wanneer zal het niet meer toegankelijk zijn?

Een stukje van perron 1 is toegankelijk vanaf het stads-/streekbusstation (voorzijde) om naar de achterkant te kunnen. Ook het toilet op spoor 1 is toegankelijk. Tussen het NS-busstation (achterzijde) en de tram ligt een loopbrug over de sporen en de perrons heen (als ik het in de gauwigheid goed heb gezien). Het stationsgebouw zelf is afgesloten en zal dat neem ik aan ook blijven.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 24 feb 2015 09:49

OVinDelft schreef:Uiteindelijk zullen de sporen achter station Delft en de perrons ook wel ten prooi vallen aan de sloophamer. Het zou eigenlijk jammer zijn als de overkapping op spoor 1 die tegen het stationsgebouw aanzit ook zou verdwijnen. Dat zou het hele aanbeeld van het monument veranderen terwijl het voor horeca prima bruikbaar is. Laten we hopen dat ze het laten staan. (Bij voorkeur met stukje spoor en opgesteld museumtreintje. :D)

Hierbij de - volgens mij nog altijd geldende - bestemmingsplankaart. Het gebied voor en achter het oude stationsgebouw heeft de bestemming verblijfsgebied.
Als ik de voorschriften, te vinden op http://www.delft.nl/Inwoners/Wonen_en_l ... _Spoorzone zo snel doorkijk mogen er in dat gebied (VG) wel overkappingen t.b.v. het openbaar vervoer worden gebouwd. Er staat niets over een overkapping bij het oude station. Het bestemmingsvak van het oude station (bestemming Horeca) is strikt beperkt tot het gebouw zelf. Ik vrees dus dat de gemeente er geen deel van het perron wil behouden. Je ziet trouwens ook dat het oude station behoorlijk ingeklemd raakt tussen het nieuwe station en de geplande bebouwing ten zuiden. Neemt niet weg dat gewijzigde inzichten tot een gewijzigd of nieuw bestemmingsplan kunnen leiden.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron