Aanbesteding OV

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Aanbesteding OV

Berichtdoor richard1074 » 30 sep 2010 17:48

In de plannen van het nieuwe kabinet staan de volgende plannen :
---
Er komt een verplichte aanbesteding voor het openbaar vervoer in de drie grootste
steden waarbij kwaliteit en goede en actuele reisinformatie wezenlijke onderdelen van
de aanbestedingseisen vormen.
---
Heeft voor en nadelen denk ik. Aanbestedingen hebben ons nog niet veel goeds gebracht, maar die aanbestedingseisen zoals actuele reisinformatie klinkt wel weer goed, want daar ontbreekt het nu nog veel aan.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor willem » 30 sep 2010 20:39

De afgelopen jaren wordt er wel een zwabberbeleid gevoerd. Eerst moest het aanbesteed worden, daarna niet en nu weer wel.
Een paar jaar geleden is al geprobeerd het busnet van de HTM aan te besteden (wat uiteindelijk niet is doorgegaan), het bestek daarvan kan nu weer uit de kast worden gehaald, aangevuld met de tramlijnen. Het enige voordeel is dat je nu een betere verwevenheid tussen stads- en streeklijnen kunt maken.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor Admin » 30 sep 2010 23:29

Dit is duidelijk een vette bezuinigingsmaatregel. Zoals elke "aanbesteding" en "marktwerking" gaat het hier he-le-maal niet om de belangen v/d reiziger, maar de schatkist. Die reiziger is maar bijzaak, en zelfs dat is nog maar de vraag... :roll: Die wordt er alleen maar bijgehaald om een "legitieme" reden te hebben de geldstromen uit de publieke sector weg te sluizen richting de beton en asfaltlobby. Ofwel: de typische grootkapitaal VVD stemmers :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor tetje » 01 okt 2010 20:28

Admin, ook de PVV heeft dit stevig in het programma gehad hoor.....En daar is toch flink op gestemd.
Dus dit is echt het gevolg van twee maar rechts en een maal dwarrel (CDA).
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor Roland » 02 okt 2010 20:19

Overigens is het niet helemaal onterecht dat er niet 100% naar de reiziger wordt geluisterd. OV is gewoon niet winstgevend en wordt daardoor deels uit de algemene pot gefinancierd. We zitten helaas niet meer in de tijd van de postkoets. Ik reis zelf elke dag op en neer naar Den Haag, maar in principe wordt een deel van mij kaartje gefinancierd door het rijk en dus ook door mensen die nooit met het OV reizen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor willem » 15 okt 2010 21:29

DEN HAAG - Het Haagse college gaat in overleg met het nieuwe kabinet over de aanbesteding van het busvervoer in de stad Den Haag. De gemeenteraad heeft daar donderdagavond tijdens een vergadering unaniem op aangedrongen.
© ANPDe raad zet zijn vraagtekens bij het nut en de noodzaak van de openbare aanbesteding van de busconcessie van lokale vervoersmaatschappij HTM per 2012.

Het stadsgewest is wettelijk verplicht het busvervoer aan te besteden. Maar de raad wil dat het college samen met de vervoersautoriteiten in Amsterdam en Rotterdam aan het kabinet gaat vragen de decentrale overheden meer vrijheid te geven om zelf invulling te geven aan deze aanbestedingsregeling.

Ook wil de Haagse raad dat de aanbestedingsprocedure wordt gestaakt, zodra het Rijk daar de mogelijkheid voor biedt.

Wetsontwerp

Er ligt een wetsontwerp dat de grote steden deels uitsluit van de algemene aanbestedingsplicht. Maar deze is door de oude Tweede Kamer nog niet in behandeling genomen.

In het nieuwe regeerakkoord staat het voornemen het aanbesteden van vervoer te verplichten.

Het college liet donderdagavond weten in elk geval te willen beginnen met de aanbesteding, voor het geval de nieuwe regering dit voornemen onvoorwaardelijk doorzet.

Rumoer

De aanbesteding van het Haagse busvervoer leidde de afgelopen tijd tot veel rumoer. Bij een commissievergadering over dit onderwerp meldden zich woensdag meer dan honderd boze buschauffeurs van de HTM. Zij wilden hun ongerustheid kenbaar maken over de openbare aanbesteding.

Veel partijen in de Haagse raad vrezen dat de kwaliteit van het openbaar vervoer in de stad achteruitgaat als een ander bedrijf het busvervoer deels overneemt. De HTM verzorgt al anderhalve eeuw het bus- en tramvervoer in de hofstad.

Bron: nu.nl, 15-10-2010

Er is dus toch een kans dat de HTM zijn naam "trammaatschappij" weer eer gaat aan doen en dat de stadsbuslijnen na een aanbestedingsprocedure in andere handen komt. Op de kantoren van de diverse OV-bedrijven kunnen ze zich al warm gaan lopen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 26 jun 2011 21:36

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:29, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor Roland » 26 jun 2011 22:05

Er wordt vaak geroepen dat exploitatie, infra en materieel gewoon een concessie is, maar ik denk dat het al gauw op een Utrechtse constructie uit komt. De concessiehouder zorgt dan alleen dat er mannetjes in een bepaald pakje rijden voor een bepaald aantal jaar.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor willem » 05 jul 2011 15:03

Zo'n constructie is noodzakelijk. Geen enkele concessiehouder is bereid om voor een periode van zeg 15 jaar de hoge kosten van het trammaterieel op zich te nemen. Dat geeft tegelijk aan dat tramsystemen niet geschikt zijn om aan te besteden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 04 jul 2012 22:03

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:30, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor Roland » 05 jul 2012 22:38

Ik vraag me af of de chauffeurs iets voor elkaar krijgen, maar ik zou me ook een beetje genaaid voelen als de dag na de aanbesteding het aanbesteden niet meer hoeft. Zeker als dat veel veranderingen voor je CAO betekent, maar daar zou ik het fijne niet van weten.

Ik denk dat de buschauffeurs (en trambestuurders) in de grote steden redelijk gelijk zijn qua gedrag, dat heeft ook veel te maken met de verkeerssituaties die je tegen komt. Ik stond vanmiddag in Rotterdam met m'n antieke vierasser voor een wissel dat vast lag in de stand linksaf. Wij wilden echter rechtdoor, dus moesten we de CVL oproepen, wat enige vertraging gaf voor de auto's achter ons. Waaronder een luidtoeterend en scheldend stel figuren. Dat soort publiek met hun bijbehorende rijgedrag kom je niet snel tegen buiten de grote steden. Als ik dag in dag uit in het verkeer zat zou ik daar ook minder verdraagzaam van worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor willem » 09 jul 2012 19:31

De nieuwe onderneming is verplicht om de huidige CAO over te nemen, dus daar ligt in principe de pijn niet. Dat het kabinet een dag later besluit dat het allemaal niet meer hoeft is een beetje pijnlijk, maar verder is het voor een deel ook emotie (op zich begrijpelijk, maar in het streekvervoer is dat al vele jaren geleden gebeurd).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 10 jul 2012 12:02

Roland schreef:Ik vraag me af of de chauffeurs iets voor elkaar krijgen, maar ik zou me ook een beetje genaaid voelen als de dag na de aanbesteding het aanbesteden niet meer hoeft. Zeker als dat veel veranderingen voor je CAO betekent, maar daar zou ik het fijne niet van weten.

Ik denk dat de buschauffeurs (en trambestuurders) in de grote steden redelijk gelijk zijn qua gedrag, dat heeft ook veel te maken met de verkeerssituaties die je tegen komt. Ik stond vanmiddag in Rotterdam met m'n antieke vierasser voor een wissel dat vast lag in de stand linksaf. Wij wilden echter rechtdoor, dus moesten we de CVL oproepen, wat enige vertraging gaf voor de auto's achter ons. Waaronder een luidtoeterend en scheldend stel figuren. Dat soort publiek met hun bijbehorende rijgedrag kom je niet snel tegen buiten de grote steden. Als ik dag in dag uit in het verkeer zat zou ik daar ook minder verdraagzaam van worden.


Hoezo lag het wissell "vast"? Vastgeroest?

Ik denk dat het vooral te maken heeft het asociale van de overige weggebruikers. Zo van, hoppa, snel een tram afsnijden. Of de tram niet de voorrang geven dat ie hij moet hebben bij het bijvoorbeeld afslaan. Of bij straattrambanen dichtbij de rails staan waardoor de tram niet langskan en op het moment dat de tram aankomt expres blijven staan...
Daar word je wel kribbig van hoor.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Aanbesteding OV

Berichtdoor Roland » 10 jul 2012 18:53

Defect in de wisselkast, dus was de installatie uitgeschakeld en waren er blokjes tussen de tongen gelegd. Dan kan hij niet omlopen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten