Marktwerking spoorwegen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Marktwerking spoorwegen

Berichtdoor OVinDelft » 30 jan 2014 15:28

Jaap Bierman, binnenkort HTM directeur, is van mening dat NS en ProRail weer één moeten worden:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... gen-145986
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Marktwerking spoorwegen

Berichtdoor Admin » 30 jan 2014 17:55

Normaal gesproken zou dat een utopie blijven door de te strikte interpretering van EU regels door de politiek in NL, maar nu ook de EU begint in te zien dat de afgedwongen scheiding niet langer houdbaar is (omdat zowel de Duitsers als de Fransen het domweg vertikken er aan te voldoen) zou de bal wel eens heel anders kunnen gaan rollen! We zullen het wel gaan zien... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Marktwerking spoorwegen

Berichtdoor OVinDelft » 30 jan 2014 20:29

Precies! Ik vind het omdat de EU er nu dus ook van afziet een hele interessante ontwikkeling.
In België, waar de EU zetelt, is infrastructuur en de rest dan wel gescheiden, maar er is ook nog altijd maar één vervoerder: de NMBS. In 'het land van de EU' kennen ze dus helemaal geen OV-aanbesteden. (behalve enkele onderaannemers van De Lijn en TEC)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Marktwerking spoorwegen

Berichtdoor willem » 31 jan 2014 23:27

Het is een beetje dubbel. In Engeland is het spoor het verst geprivatiseerd en daar waren ze al eerder tot de conclusie gekomen dat het goedkoper was geweest om de oude nationale spoorwegmaatschappij in stand te houden. Bovendien heb je daar zeer dure treinkaartjes. En dan mag je niet met de eerste trein naar je bestemming mee, want je moet wachten op de trein van de maatschappij van je keuze (er rijden daar meerdere maatschappijen op hetzelfde traject en op vakantie daar zelf meegemaakt dat omgeroepen werd dat mensen moesten wachten op de "goede" trein). Daar heeft de reiziger allemaal geen baat bij.
De NMBS in België is echter ook niet ideaal: lage frequenties (uurdiensten en soms zelfs tweeuursdiensten) en een slechte afstemming tussen treinen die op hetzelfde traject rijden (2 treinen per uur die 10 minuten na elkaar vertrekken o.i.d.). Daarnaast is er veel vertraging (komt mede doordat bijna alle treinen door de Brusselse tunnel rijden). Het moderne materieel is echter wel comfortabel.
Dat de splitsing Prorail/NS niet werkt is logisch: het is een product dat nauw op elkaar moet worden afgestemd. Twee organisaties een product (trein) laten beheren gaat per definitie stroperigheid en inefficiency opleveren. Zo mogen NS'ers die bij een storing in de buurt zijn die niet oplossen (terwijl zij dat wel kunnen) omdat Prorail dat moet doen, die dan een monteur van 100 km. ver moet laten komen.....

Wat je wilt investeren in het OV is een politieke keuze. Vooral bij het stad-/streekvervoer zie je dat. Met alle bezuinigingen van de afgelopen en komende jaren moet je niet gek opkijken dat niemand meer met de bus wil (voor zover die er überhaupt nog is). Iedereen is weggejaagd. Marktwerking leidt soms ertoe dat bussen zinloze routes gaan rijden om de kosten voor de busmaatschappij laag te houden (lijn 82 naar Voorhof), terwijl de maatschappij ervoor betaalt. Aan de andere kant staan bussen soms weer drie kwartier stil. In die tijd zouden ze best een zinvolle route kunnen rijden (kost de busmaatschappij niets), maar dan moet de overheid weer meer uren betalen en daar is geen geld voor. Deze twee voorbeelden geven aan dat markt en overheid soms langs elkaar heen werken. Slachtoffer is de reiziger, die zo niet het product krijgt waar die behoefte aan heeft en de bus vaarwel zegt.
Het valt me in Vlaanderen op hoe vol de bussen daar zitten en hoeveel er rijden. Daar werkt een overheidsmaatschappij wel naar behoren, zij het dat er veel subsidie op zit.

Omdat het OV een nutsbedrijf is hoort dat net zoals andere nutsbedrijven in overheidshanden te zijn. Maar dan wel met de marktwerking als stok achter de deur. Want zoals in het verleden alle tekorten zonder na te denken werden bijgepast is uiteraard ook niet het ideale model.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Marktwerking spoorwegen

Berichtdoor Zoef de Haas. » 01 feb 2014 02:37

Die hele marktwerking zie ik niet zitten, meer concurrentie houdt de prijzen laag, VERGEET het maar! Onderhands, hoewel dat niet mag, worden toch prijsafspraken gemaakt. Idem met de energie, dat was vroeger goed geregeld door de overheden en de provincies, maar nee dat moest worden geprivatiseerd zodat de overheid daar geen inkomsten meer van had. Geen probleem, we heffen een energie belasting! Daarmee bestaat de nota voor bijna 60% uit heffingen en belastingen. Daarmee is het voor de consument een stuk goedkoper geworden dankzij de concurrentie, of zie ik dat verkeerd. En niemand die daar wat aan doet of helpt om de kosten omlaag te krijgen. Dat bewijst dat je hulpeloos bent als je genaaid wordt! :P

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten