Blauwe Tram

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Blauwe Tram

Berichtdoor Lijn 999 » 02 jun 2014 17:01

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:06, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Tiktak » 02 jun 2014 23:31

De foto met hooiwagons is gemaakt in Broek in Waterland, dit ligt op het traject Amsterdam Noord - Volendam
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Admin » 03 jun 2014 01:19

Sterker nog, de foto is (na zoveel jaar) redelijk bekend, is ooit gepubliceerd in een boek over de NZH. Overigens schijnt de toenmalige directie niet op de hoogte te zijn geweest van dergelijke activiteiten, afgaande op een uitspraak door iemand uit die directie die bij het zien van deze foto geroepen schijnt te hebben "dat wisten wij helemaal niet!" ;)

De plaatjes zijn mooi genoeg, maar de tekstuele inhoud v/d pagina, sja :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 14 jul 2021 11:31

Hij is al -bijna- 60 jaar weg, maar op diverse plekken zie je herinneringen aan de Blauwe Tram :)
Deze is aan het Schenkviaduct.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 20 jul 2021 17:47

Van Wassenaer-Hoffmanplein in Voorburg.
Spoorbreedte is 1m40, zelf gemeten :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor iljitsch » 20 jul 2021 18:16

Een paar centimeter gekrompen in de was of was bijna standaard maar toch niet helemaal destijds een goed idee?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Admin » 20 jul 2021 21:09

Op de onderste foto is men (helaas) het smalspoor-netwerk v/d NZH vergeten: A'dam-Haarlem-Zandvoort, A'dam (Noord)-Zunderdorp-Purmerend-Midden-Beemster-Alkmaar (Tienenwal), Zunderdorp-Edam-Volendam en Haarlem-Velsen (veerpont)-Castricum-Alkmaar (Nieuwlandersingel). Laatstgenoemde tramlijn sloot al in 1924 om door de bus te worden vervangen, In 1932 raakte Alkmaar z'n tram naar de hoofdstad kwijt na overname door de NZH door opheffing v/h traject Purmerend-Alkmaar, de resterende lijnen in Waterland werden alsnog onder de draad gebracht en zelfs uitgebreid met het stuk Edam-Volendam, een NS lokaalspoorlijntje, middels een 3e rail. Het Waterlandse net werd in 1956 zorgvuldig en gecalculeerd door de gemeente A'dam de nek om gedraaid, want de gemeentepont moest door aanleg v/d IJ-tunnel een nieuwe steiger hebben en dat werd dus het oude NHT/NZH station, nu Buikslotermeerplein. Een jaar later weigerde de gemeente de vergunning voor het traject naar Haarlem te verlengen, omdat mem liever de eigen GVBA (niet) zag rijden dan de niet van A'damse gemeentelijke politieke grillen afhankelijke NZH. Het zou nog vele jaren duren voor een tram terugkeerde op de Admiraal de Ruijterweg :roll:

De remise in Voorburg is na vertrek v/d laatste trams omgebouwd voor de bus en in 1985 vervangen door nieuwbouw in L'dam noord. Ik begrijp dat dit inmiddels is verlaten (het gebouw heeft nu andere huurders) vwb het OV. Op de plaats v/d oude remise is het huidige ouderencomplex gebouwd.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 22 jul 2021 09:14

iljitsch schreef:Een paar centimeter gekrompen in de was of was bijna standaard maar toch niet helemaal destijds een goed idee?
Het lijkt mij het meest aannemelijk dat de spoorstaven er later ingelegd zijn in de bestrating, maar niet met de juiste spoorwijdte :oops:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 01 okt 2021 09:31

Wellicht reeds bekend bij insiders, maar de Blauwe tram A600 gaat vanaf 2024 weer rijden op het haagse tramnet :)
In het omroepblad Max Magazine nr. 40 (da's van deze week) staat een groot artikel over de herbouw van het tramstel A619/620. Voor verdere en uitgebreidere informatie wordt verwezen naar de website.

Zowel in het artikel in het genoemde omroepblad alsook op hun website staat te lezen:
Vanaf 2024 kan iedereen de A600 opnieuw beleven als deze tram gaat rijden op het tramnet van Den Haag.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Admin » 01 okt 2021 14:23

Hola! Daar is veel schot in gekomen sinds de laatste keer dat ik dat clubje bezocht online!

Persoonlijk had ik deze nieuwbouw als A621/A622 genummerd, omdat de oorspronkelijke serie volledig gesloopt is. Maar goed, ik betaal de rekening niet ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Tiktak » 01 okt 2021 14:59

Ik ben er 3 weken geleden nog geweest, ziet er allemaal mooi uit en gelijk even gekeken of mijn naam al op het stoeltje stond.
Fijne mensen daar in het museum, goede uitleg over alles en tot slot nog een leuke busrit door Haarlem e.o. deels over de route van de blauwe tram.
Echt om aan te bevelen om daar een bezoekje te brengen en een lekkere tosti te eten.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor JoopS » 02 okt 2021 11:36

Ik hoop het nog mee te maken om deze tram die zijn tijd ver vooruit was (schande dat de hele serie toen gesloopt is) weer te zien rijden. Ik heb wel een vraag: waar wordt hij s ''nachts gestald ?
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Admin » 02 okt 2021 17:18

De kans is groot dat het Scheveningen, Frans Halsstraat of wellicht zelfs de Lijsterbesstraat wordt. ;)

In theorie zijn ook Zichtenburg, Meppelwerf en de nog te bouwen nieuwe remise bij het Prins Clausplein mogelijk, maar da's niet zo voor de hand liggend: de HTM heeft de ruimte daar zelf nodig, zeker omdat er rond die tijd ook nieuwe stadstrams komen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 02 okt 2021 20:00

Tegen de tijd dat het zover is zal ik er niet meer bij zijn.
Eind deze maand reeds ben ik vertrokken naar elders :)
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Tiktak » 03 okt 2021 09:29

Charles schreef:Tegen de tijd dat het zover is zal ik er niet meer bij zijn.
Eind deze maand reeds ben ik vertrokken naar elders :)

Hoe bedoel je Charles ?
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Tiktak » 03 okt 2021 09:44

Admin schreef:De kans is groot dat het Scheveningen, Frans Halsstraat of wellicht zelfs de Lijsterbesstraat wordt. ;)

In theorie zijn ook Zichtenburg, Meppelwerf en de nog te bouwen nieuwe remise bij het Prins Clausplein mogelijk, maar da's niet zo voor de hand liggend: de HTM heeft de ruimte daar zelf nodig, zeker omdat er rond die tijd ook nieuwe stadstrams komen.

Misschien het oude Konmar gebouw huren van de HTM, moet wel een aftakspoor gemaakt worden en in de loods opstel sporen.
Hierin kan dan ook de werkplaats worden van de museumtrams van beiden ( of meer ) stichtingen.
Deze loods hoef geen bezoekersfunctie te hebben, dus enkel opslag van museum trams en eventueel bussen
Voor de opendagen op het museum kunnen deze voertuigen als aanvulling daar na toe gereden worden.
Dit zou voor mij een goede oplossing zijn voor de problemen qa ruimte.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 20 okt 2021 21:36

Tiktak schreef:
Charles schreef:Tegen de tijd dat het zover is zal ik er niet meer bij zijn.
Eind deze maand reeds ben ik vertrokken naar elders :)

Hoe bedoel je Charles ?

Meen toch dat ik duidelijk was met mijn bericht.
Kijk waar ik woon :idea:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Rob Kievit » 21 okt 2021 19:09

Aha, Oss West, Thuiss Best ;)

Mijn ervaring leert dat ver weg gaan wonen niet leidt tot genezing; hoewel woonachtig in Maastricht is Den Haag nog steeds de enige stad waarvan ik het openbaar vervoer bijna dagelijks volg. Blij met dit forum.
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 21 okt 2021 20:30

Rob Kievit schreef:Mijn ervaring leert dat ver weg gaan wonen niet leidt tot genezing; hoewel woonachtig in Maastricht is Den Haag nog steeds de enige stad waarvan ik het openbaar vervoer bijna dagelijks volg. Blij met dit forum.
Maar de beleving is toch echt anders dan wanneer je in de stad woont en het dagelijks van nabij meemaakt.

Ik woon trouwens op een steenworp afstand van het station, net zoals toen ik in Mariahoeve woonde :)
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Blauwe Tram

Berichtdoor Charles » 06 feb 2024 13:51

Omroep west is daar geweest om opnames te maken, er staat thans een videootje op YT.
https://www.youtube.com/watch?v=ErQeFVQPkTg
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten