Inzet HTM vuurwerkfestival

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Inzet HTM vuurwerkfestival

Berichtdoor iljitsch » 16 aug 2014 09:52

Gister was het vuurwerkfestival op het laatste moment afgelast vanwege harde wind uit de verkeerde richting. Ik heb zelfs half en half het vermoeden dat ze expres lang gewacht hebben zodat mensen toch zouden komen en de horeca toch een goede avond zou hebben.

Bij gebrek aan vuurwerk heb ik mijn aandacht gericht op de inzet van de HTM om de enorme massa's mensen te verplaatsen. Vooraf aan het zwarte pad (eerste drie: klik voor grotere versie):

Afbeelding

Een uur later was het donker en viel goed op dat een en ander verlicht wordt door een nogal bizarre kleur groen/blauwe lichtmasten:

Afbeelding

Ernaast de trams:

Afbeelding

Voor het Kurhaus was het toch nog redelijk druk op de tramhalte, met veel personeel om alles te begeleiden (is dat ook als er geen vuurwerkfestival is?):

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik er weinig van snapte hoe dit ging. Allereerst werden de trams per tweetal ingezet, maar dan wel volgens (min of meer?) de gewone dienstregeling. Dus een kwartier wachten, dan twee stuks 1 of 9. Uiteraard probeerden de meeste mensen in de voorste te stappen, wat erg langzaam ging. Maar zelfs daarna was het nog wel een minuutje wachten voor de colonne vertrok. Ook het oprijden ging al 50 meter verderop (waar dus niemand liep) stapvoets.

Ik ben reuze benieuwd hoe dat straks met Avenio's gaat die wat meer capaciteit hebben maar vooral ook sneller instappen mogelijk maken.

Helemaal typisch was dat er regelmatig zowel trams naar de remise Scheveningen verdwenen alswel uitrukten. Waaronder een 1 "sorry geen dienst" die over het extra spoor achterlangs de halte verdween. Ik zag ook nog een 9 "sorry geen dienst" in z'n eentje vanaf het zwarte pad richting Kurhaus gaan met passagiers.

Vanavond zou het allemaal wel door moeten gaan en het zou zelfs weer droog moeten zijn. Dan wordt het vuurwerk van gister ingehaald, en volgende week drie vuurwerken per avond om de twee van vanavond alsnog een plek te geven.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inzet HTM vuurwerkfestival

Berichtdoor LeonA » 16 aug 2014 12:21

Leuke foto's, overigens heb ik je die van die rij bussen die op 'sorry, geen dienst' staan zien maken :P
LeonA
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 mei 2014 09:17

Re: Inzet HTM vuurwerkfestival

Berichtdoor Tiktak » 16 aug 2014 13:07

vraag :?:
Word er op lijn 11 ook extra tram voertuigen in gezet, ik weet uit mij jeugdjaren als er vuurwerk was
dat op lijn 11 tussen de gewone dienstwagens een extra tram met dubbelen aanhangers werd gereden.
Deze bleven staan in de keerlus (ik dacht in het rechte opsteilspoor midden in de keerlus) en na afloop
van het vuurwerk werden deze als het nodig was tussen de dienstwagens weer ingezet.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Inzet HTM vuurwerkfestival

Berichtdoor iljitsch » 16 aug 2014 13:27

Ik was niet in de buurt van 11 gisteravond, maar zat te denken vanavond met de tram te gaan, verslag volgt. :-)

Er staan regelmatig twee trams naast elkaar op de keerlus, misschien dat er nog wel een paar bij kunnen maar vergeleken met het zwarte pad houdt 't natuurlijk niet over.

Gekoppelde trams, was dat PCC of die Weense trams ofzo die een paar jaar op lijn 11 gereden hebben?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inzet HTM vuurwerkfestival

Berichtdoor iljitsch » 16 aug 2014 13:50

Nog even zitten kijken, en de huidige staat van de keerlus is als volgt: er is een binnenlus en een buitenlus. De buitenlus heeft het perron rechts dus die wordt normaal gebruikt. De binnenlus wordt blijkbaar alleen gebruikt om zonder passagiers terug te rijden. Er ligt ook wel een perron aan de binnenlus, maar dan aan de linkerkant dus dan moet je door 't raampje kruipen. :-D

Er is ook nog een stoepje tussen de twee lussen in dus als het moet kunnen passagiers wel instappen op extra trams in de binnenlus maar ik denk niet dat dat de voorkeur heeft. Wat natuurlijk wel zou kunnen is een handvol extra trams op de binnenlus parkeren en die dan naar achter laten rijden en dan de buitenlus op.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inzet HTM vuurwerkfestival

Berichtdoor OVinDelft » 16 aug 2014 16:12

Die halte aan de linkerkant aan de binnenkant van de keerlus van lijn 11 is aangepast voor Avenio's die ook deuren aan die kant hebben.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Inzet HTM vuurwerkfestival

Berichtdoor iljitsch » 16 aug 2014 20:18

Op dit moment geen trams op de keerlus lijn 11:

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten