Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor mrgalak » 25 jun 2015 19:58

Ik vraag me af waarom kinderen niet gratis kunnen meereizen met een HTM-abonnementhouder. NS biedt dit wel aan. In de huidige situatie is het voor een gezin veel te duur met het OV in Den Haag te reizen. Dat het anders kan, bewijzen veel Duitse steden, waar kinderen wel gratis meereizen met een abonnementhouder. Daar wordt ook veel frequenter gebruik gemaakt van het OV en zijn er veel meer abonnementhouders. Ik heb deze ideeën al schriftelijk voorgelegd aan HTM en aan MRDH (Metropoolregio Rotterfdam Den Ha) maar krijg geen reactie.
mrgalak
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jun 2015 18:02

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor Edwin » 26 jun 2015 08:11

Wat noem je 'veel te duur"?

Kinderen tot 4 jaar kunnen gratis meereizen. Daarna betalen ze tot 12 jaar (?) gereduceerd tarief.

Is dat te duur, dan heb je nog allerlei passen, die je nog korting geven (Ooievaarspas?).

Ik zie niet, waarom mensen een abonnement aan zouden gaan schaffen (dus meer betalen zonder meer te reizen), omdat ze dan iets minder zouden betalen voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor wattman » 26 jun 2015 09:00

Compensatie van de kosten die ouders maken voor kinderen (want dat zijn reductietarieven in het OV uiteindelijk) lijken mij uiteindelijk een politieke beslissing. Zo rijden kinderen tot en met 11 in België sowieso gratis. Er zijn daar ook altijd kortingen geweest voor grote gezinnen. Dat Duitsland "kindvriendelijker" is blijkt ook uit de hogere kinderbijslag die men daar ontvangt. In Nederland werd de kinderbijslag ingevoerd in 1941, dus tijdens de bezetting. (Ik weet niet of daar een direct verband tussen is).

Dat er geen reactie wordt gegeven op een brief is overigens een slechte zaak.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor mrgalak » 27 jun 2015 19:42

Ik ben het met Wattmann eens dat dit een politieke beslissing is. Het gaat echter niet alleen om gezinspolitiek maar ook om milieupolitiek. Reken even met me mee. We willen met ons gezin (drie kinderen, alle vier jaar of ouder) het stadscentrum in voor een middagje winkelen, theater, bioscoop of wat dan ook. Met de OV chipkaart betalen we heen en terug voor het gezin minstens 14 EUR. Parkeergarages zijn wel goedkoper, dus de meeste gezinnen laten het OV links liggen en vervuilen zo mee de lucht in de binnenstad. Dat gratis meereizen van kinderen een invloed heeft op het gebruik van het OV door gezinnen, kan in een willekeurige Duitse stad van middelbare grootte vastgesteld worden. De reactie waarin naar de Ooievaarspas verwezen wordt vind ik ook typerend. In Nederland wordt het lokaal OV door velen als een oplossing voor de lage inkomensgroepen gezien. Als we echt willen dat de milieukwaliteit en fileproblematiek fundamenteel verbeterd worden, moeten we af van deze visie op OV.
mrgalak
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jun 2015 18:02

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2015 13:25

OV goedkoper maken leidt alleen maar tot meer reizen. Als je de mensen uit de auto wilt hebben moet je de auto duurder maken.

Een ritje met een paar kids op de achterbank is waarschijnlijk goedkoper dan met z'n allen in de tram, alleen voor die tram ben je geen geld kwijt aan parkeren...

En ik geloof niet dat het openbaar vervoer zo duur is voor kinderen, want je breekt er je nek over rond 3 uur 's middags.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor Edwin » 28 jun 2015 15:53

mrgalak schreef: De reactie waarin naar de Ooievaarspas verwezen wordt vind ik ook typerend.


Dat valt wel mee.... Het lijkt me, dat als je het OV te duur vind, je dus een laag inkomen hebt en dus in aanmerking kunt komen voor allerlei tegemoetkomingen.

Autokosten houden overigens niet op bij parkeerkosten..... Alleen die kosten meenemen in een vergelijking is iets te kort door de bocht.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2015 17:22

Edwin schreef:Autokosten houden overigens niet op bij parkeerkosten..... Alleen die kosten meenemen in een vergelijking is iets te kort door de bocht.

Ik denk dat de meeste mensen in eerste instantie alleen aan de benzinekosten denken. Iemand die geen auto heeft zal immers niet zo snel 10000 euro ofzo uitgeven in plaats van een paar kaartjes voor het openbaar vervoer. Maar zelfs als je de afschrijving, onderhoud en verzekering niet meetelt (wat dus eigenlijk wel zou moeten) dan zijn parkeerkosten natuurlijk wel een belangrijke overweging.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor mrgalak » 28 jun 2015 18:56

De burger uit de auto krijgen door hem duurder te maken werkt niet goed, omdat er in veel gevallen geen overtuigend alternatief is. Het begrip "te veel reizen" doet me aan rantsoenering en Oostblok denken.

Ik vind voor iemand met een gemiddeld inkomen (dus geen Ooievaarspas) 18 EUR (dit blijkt de prijs voor ons gezin te zijn voor een ritje Voorburg naar Scheveningen en terug) heel duur. Uit een studie bleek trouwens onlangs dat het Haagse OV tot het duurste in Europa behoort, maar naar mijn bescheiden mening zeker niet het beste.

De gemiddelde burger neemt niet de vaste kosten van het autobezit mee als hij de kostprijs van een rit met het OV vergelijkt met een autorit, gezien hij in de meeste gevallen al een auto bezit. Dan worden alleen nog brandstof- en parkeerkosten meegenomen. Als dat gebeurt valt het OV in Den Haag voor een gezin te duur uit. Als gewenst zou zijn dat gezinnen volledig van autobezit afzien moet het OV een volwaardig alternatief vormen, en daar past mijn voorstel in, naast een aantal andere factoren zoals voldoende hoge frequentie en fijnmazigheid.

Mijn vrouw wist me overigens te vertellen dat in het lokaal OV in Leiden kinderen wel gratis mogen meereizen. Het kan dus wel ...
mrgalak
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jun 2015 18:02

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2015 22:50

Als je gaat vliegen mag een kind ook niet gratis mee. (Afgezien van een baby die geen eigen stoel nodig heeft.)

Het openbaar vervoer is eigenlijk te goedkoop, want er moet subsidie bij. Als je door het nog goedkoper te maken meer reizigers trekt zitten de trams en de bussen voller en moet er dus nog meer geld bij terwijl er minder binnenkomt! Griekse toestanden...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor Edwin » 29 jun 2015 12:16

mrgalak schreef:Uit een studie bleek trouwens onlangs dat het Haagse OV tot het duurste in Europa behoort, maar naar mijn bescheiden mening zeker niet het beste.


Ben nieuwsgierig, heb je een linkje naar die vergelijking?
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor Slagathor » 29 jun 2015 13:14

Edwin schreef:
mrgalak schreef:Uit een studie bleek trouwens onlangs dat het Haagse OV tot het duurste in Europa behoort, maar naar mijn bescheiden mening zeker niet het beste.


Ben nieuwsgierig, heb je een linkje naar die vergelijking?


Ik veronderstel dat hij het onderzoek dat in dit artikel genoemd wordt bedoelde.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor mrgalak » 06 jul 2015 20:05

iljitsch schreef:Als je gaat vliegen mag een kind ook niet gratis mee. (Afgezien van een baby die geen eigen stoel nodig heeft.)

Het openbaar vervoer is eigenlijk te goedkoop, want er moet subsidie bij. Als je door het nog goedkoper te maken meer reizigers trekt zitten de trams en de bussen voller en moet er dus nog meer geld bij terwijl er minder binnenkomt! Griekse toestanden...


Ik veronderstel dat we het als "Haagse OVers" over eens zijn dat het gebruik van het OV aangemoedigd moet worden, omdat het milieuvriendelijker (lucht- en geluidshinder), veiliger en energiezuiniger is dan andere vervoervormen en de fileproblematiek reduceert. Daar horen ook subsidies bij. Voor vlieg- en autoverkeer gelden deze argumenten niet. OV is nergens ter wereld op nationale schaal kostendekkend. Trouwens, het autoverkeer wordt met miljardensubsidies voor aanleg en onderhoud van infrastructuur ondersteund. In vergelijking daarmee vallen de investeringen in het OV meer dan bescheiden uit, en er wordt zelfs nog verder op bezuinigd ! Een lange termijnvisie ziet er anders uit. Als goed voorbeeld kan je in Duitsland, Zwitserland, Japan en Zuid-Korea gaan kijken hoe het wel moet. Ik was in april nog in Tokyo (35 miljoen inwoners) en het viel me op dat er heel weinig files zijn, omdat het OV er uitstekend is. Qua betrouwbaarheid, frequentie en fijnmazigheid niet met Nederland te vergelijken.
mrgalak
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jun 2015 18:02

Re: Waarom kunnen kinderen niet gratis meereizen

Berichtdoor iljitsch » 09 jul 2015 22:47

Zowel de situatie waarbij het OV puur op subsidie rijdt als die waar 't volledig op commerciële basis gaat zijn onwenselijk. In het eerste geval kunnen ook goedlopende lijnen niet uitgebreid worden omdat het meer overheidsgeld kost, in het tweede geval hou je alleen de trajekten/tijden over waarop een goed rendement mogelijk is.

Als subsidie nodig is zou het mijn voorkeur hebben dat die naar de infrastructuur en de ontsluiting aan de randen van het netwerk en de daltijden gaat. Een goed bezette tram of bus moet dan z'n eigen kosten terug kunnen verdienen, zodat het voor de vervoerder winstgevend en dus aantrekkelijk is om meer diensten te rijden als er meer vraag is.

Maar drukke tijden, zoals de ochtendspits, avondspits en al die scholieren rond drie uur, die zijn al snel onrendabel omdat je voor een paar uur per dag extra voertuigen nodig hebt. De grap is alleen dat juist op die tijden veel mensen met een abonnement reizen en dus minder betalen dan de incidentelere reizigers die verspreid over de hele dag reizen.

Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp, misschien kunnen we het eens worden over een gezinsdalkaartje waarbij een volwassene op rustige tijden twee kinderen gratis mee kan nemen?

Qua milieu: een volle bus is natuurlijk een stuk beter dan 30 auto's met één persoon erin, maar een nagenoeg lege bus bepaald niet. Een tram is erg zwaar en gebruikt dus ook nogal veel energie, zij het wel dat dit geen vervuiling ter plaatse oplevert. Niet reizen of lopend of per fiets is ongelooflijk veel beter dan de verschillende vormen van gemotoriseerd vervoer. Ik zou dus liever niet het milieuargument gebruiken om het OV te subsidiëren, met één uitzondering: als mensen eenmaal een auto of scooter of soortgelijk hebben zullen ze daar vaak gebruik van gaan maken. Dus subsidies die voorkomen dat mensen privévervoer aanschaffen kunnen nuttig zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast