Railverbinding naar Westland

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Railverbinding naar Westland

Berichtdoor YC52000 » 18 sep 2015 13:21

Ik zou eens willen weten hoe andere kijken naar een eventuele tramverbinding tussen den haag en het westland... Is dit wel realistisch en is er enige baat bij?
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Railverbinding naar Westland

Berichtdoor iljitsch » 18 sep 2015 14:44

Tja, realistisch... Ik weet niet hoe het in de spits zit, maar ik heb de afgelopen maanden een paar keer de bus tussen Den Haag en Hoek van Holland (via Monster) genomen, en daar zaten dan altijd maar een paar mensen in. Lang niet genoeg om een tram ook maar in de buurt van rendabel te laten komen.

Maar misschien dat forensen tussen Den Haag en Naaldwijk wel een goede doelgroep zijn. Probleem alleen is dat dit een vrij grote afstand is en er niet echt een bestaande lijn is die je over een bestaande route mooi door kan trekken. Dat zal dus ettelijke kilometers nieuw spoor door al bebouwd gebied of via omwegen langs bestaande wegen dus waarschijnlijk zonder vrije baan betekenen.

Ik denk dat het erg lastig wordt. Vergeet ook niet dat er nooit een trein doorgetrokken is naar 't westland.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Railverbinding naar Westland

Berichtdoor willem » 18 sep 2015 17:49

Er is geen trein doorgetrokken, maar ooit reden de stoomtrams van de WSM er rond.

Het Westland is een dichtbevolkt waar je met de bus lang onderweg bent voor weinig kilometers. Dat is de reden waarom er nu zo weinig mensen van de bus gebruik maken. Zeker sinds ongeveer 10 jaar geleden de overstap bij Leyenburg erbij gekomen is. Die overstap heeft een flink aantal reizigers gekost. Er zijn heel veel tramlijnen (2, 3, 4, 9, 16 en 17) die net voor de grens van Westland hun eindpunt hebben. In het doortrekken van een van die lijnen (2 of 4) naar Naaldwijk zit zeker potentie. Het verbetert de berreikbaarheid van het Westland en reduceert de reistijd naar Den Haag. Bovendien vervalt de irriterende overstap bij Leyenburg. Dat kan ervoor zorgen dat het gebruik van het ov flink gaat toenemen.

Alleen moet de politiek dat wel willen en durven. Momenteel wordt er veel geïnvesteerd in het wegennet (denk alleen al aan die megarotondes ter grootte van een kassencomplex bij Westerlee) terwijl op het ov bezuinigd wordt en veel buslijnen opgeheven of ingekrompen worden. Dan is het niet gek dat alleen scholieren nog met de bus reizen. Naaldwijk heeft qua bevolkingsomvang en verzorgingsgebied voldoende potentie (is het in zeg Wateringse Veld of Duindorp nu altijd zo druk?).
Alleen dan moet de overheid wel de knop omzetten en bereid zijn erin te investeren (in plaats van te investeren in de auto en te bezuinigingen op het ov, zoals dat al vele decennia gebeurd). Voorbeelden uit het buitenland laten zien dat zo'n model aan kan slaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron