Treinkosten per station

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Treinkosten per station

Berichtdoor iljitsch » 05 mei 2016 12:08

Tenzij ik me zeer ernstig vergis kostte een reis met de NS vroeger hetzelfde van/naar ieder station in dezelfde stad. Ik herinner me bijvoorbeeld nog eens een discussie met een conducteur over dat ik met een retourtje Den Haag HS - Amsterdam CS in de trein naar Den Haag CS zat, waarbij mijn argument was dat het toch hetzelfde kostte.

Maar nu:

Den Haag CS - Amsterdam CS: 11,50
Den Haag HS - Amsterdam CS: 11,60
Den Haag Ypenburg - Amsterdam CS: 12,60
Den Haag Moerwijk - Amsterdam CS: 11,80
Den Haag Laan van NOI - Amsterdam CS: 11,30
Den Haag Mariahoeve - Amsterdam CS: 10,80
Den Haag CS - Amsterdam Lelylaan: 10,30
Den Haag CS - Amsterdam Zuid: 10,20
Den Haag Laan van NOI - Amsterdam Zuid: 10,00
Den Haag Laan van NOI - Amsterdam Lelylaan: 10,20
Den Haag Mariahoeve - Amsterdam Zuid: 9,50

(Enkele reis vol tarief.)

Dit scheelt dus zo een paar euro! Het kan dus zeker handig zijn om vanaf LvNOI te reizen en/of naar Amsterdam Lelylaan/Zuid met name als voor/navervoer met tram, bus of metro ongeveer hetzelfde is. Deed ik overigens sowieso al omdat het sneller is... Vanaf Mariahoeve is nog goedkoper maar ja dan zit je in een stoptrein.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor Slagathor » 06 mei 2016 08:24

Ja het wordt heel strikt genomen tegenwoordig; je betaalt echt voor de afstand. Bij bus, tram en metro wordt dat op 50 meter afgerond, maar de NS werkt met tariefeenheden van station tot station. Stel dat Jan en Piet allebei van Leiden naar Amsterdam willen: Jan zit in de trein die via Haarlem rijdt, maar Piet gaat via Schiphol. Jan doet er langer over, want de route via Haarlem is in kilometers langer. Toch betalen Jan en Piet bij het uitchecken op Amsterdam Centraal hetzelfde bedrag. Dat komt dus omdat de NS tariefeenheden tussen stations hanteert en ervan uitgaat dat je de kortste route genomen hebt.

En het klopt dat dat vroeger niet zo was. In 2009 forensde ik dagelijks naar Den Haag en had ik bij de NS een "trajectabonnement" (ik weet niet of die nog bestaan). Ik kon op zowel HS, CS als Laan van NOI uitstappen hoewel mijn abonnement alleen HS vermelde. Ik heb dat destijds bij meerdere conducteurs gevraagd om het zeker te weten.

Of het echt goedkoper is, hangt af van hoe je verder gaat. Als de Dam in Amsterdam je eindbestemming is, kun je straks in theorie van Laan van NOI naar Zuid om dan vanaf daar met de metro verder te reizen. of dat echt goedkoper is, is nog maar de vraag. Want als je overstapt naar de metro betaal je opnieuw het instaptarief (op dit moment 89 cent als je geen kortingskaart oid hebt).
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor Tiktak » 06 mei 2016 09:20

Misschien een hele domme vraag van mij: stel dat ik Den Haag CS instap ( inchecken) met de trein naar Amsterdam CS ( uitchecken) en ik denk ik ga even naar Groningen en check daar niet uit, na een uurtje Groningen gedaan te hebben, ook niet ingecheckt ga ik naar Amsterdam CS. Hoe weet de OV chipkaart dan hoeveel kilometers ik heb gereden en hoe wordt dat gecontroleerd door de conducteur in de trein, hij vraag immers nooit waar je naar toe gaat.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor wattman » 06 mei 2016 10:06

Zie https://www.ovloket.nl/file/216767
Bepalingen 2.2 en 2.3: in dit geval moet worden uitgecheckt en weer ingecheckt in Groningen.
Dus er wordt betaald voor Den Haag - Groningen en Groningen - Amsterdam.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor PAV » 06 mei 2016 10:31

Zoals ik hem lees, check je in Den Haag in en in Amsterdam weer uit. Je hebt geen in- en uitcheck vermeld in het latere traject, wel dat je tussendoor niet uit- en incheckt in Groningen. Zoals ik hem lees rijdt je dan zwart tussen Amsterdam en Groningen. Verder geldt wat Wattman hierboven schrijft om dit te voorkomen.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor Slagathor » 06 mei 2016 10:48

Op het moment dat je in de trein van Groningen naar Amsterdam zit (zeg dat je op dat moment Zwolle passeert) en de conducteur ziet op jouw chipkaart dat je aan het begin van de dag op Den Haag CS hebt ingecheckt, heb je een probleem. Dan mag 'ie een boete uitdelen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor iljitsch » 06 mei 2016 11:27

Basisregel is dat je de kortste route moet reizen tussen twee punten en je mag ook niet naar het punt waar je ingecheckt bent toe reizen. Ik heb ooit gehoord over een regel dat langer wel mocht als het sneller was of iets dergelijks, maar praktisch gezien betekent het dat je een route moet volgen die de reisplanner als optie geeft. Van Amsterdam naar Mariahoeve betekent dus in Leiden overstappen op de stoptrein, NIET in LvNOI en dan een stukje terug. Als je dat wel wilt doen moet je op LvNOI uitchecken en weer inchecken, dan betaal je extra voor het "via" station. Als het goed is kost uit/inchecken op een station dat op de route ligt niet extra.

Via Haarlem of schiphol is een leuke: de route via schiphol is korter maar toen die aangelegd werd hebben ze gewoon voor die route de oude prijs van de route via Haarlem gehandhaafd, je betaalt dus altijd voor de lange route, ook al neem je de korte. In de meeste gevallen zijn de tariefeenheden waarop de prijs gebaseerd is gewoon kilometers, maar in dit geval en vast een paar andere dus niet.

En sneller is het ook al niet. Lang leve de vooruitgang!
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor Admin » 06 mei 2016 13:45

Er zit een tijdlimiet aan je "incheck" periode: als je langer dan een bepaalde tijd (geen idee hoe lang precies*) nog niet hebt uitgecheckt doet het systeem dat automagisch voor jou. En rekent dan eveneens automagisch het maximum bedrag voor een enkele reis voor jouw abonnement (ca 50 euro voor 2e klas, ca 80 in de 1e klas). Dus wil je "gratis" naar Gn op en neer en denk je op A'dam uit te checken, check je feitelijk opnieuw in. En betaal je dus 2x het maximum tarief ipv "gratis". :P

*en zelfs al zou ik het weten ga ik dat nog niet aan de grote klok hangen :roll: Op dit forum worden (bewuste) zwartrijders absoluut niet gewaardeerd en dus ook niet gefaciliteerd :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor Tiktak » 06 mei 2016 17:13

Admin schreef:Er zit een tijdlimiet aan je "incheck" periode: als je langer dan een bepaalde tijd (geen idee hoe lang precies*) nog niet hebt uitgecheckt doet het systeem dat automagisch voor jou. En rekent dan eveneens automagisch het maximum bedrag voor een enkele reis voor jouw abonnement (ca 50 euro voor 2e klas, ca 80 in de 1e klas). Dus wil je "gratis" naar Gn op en neer en denk je op A'dam uit te checken, check je feitelijk opnieuw in. En betaal je dus 2x het maximum tarief ipv "gratis". :P

*en zelfs al zou ik het weten ga ik dat nog niet aan de grote klok hangen :roll: Op dit forum worden (bewuste) zwartrijders absoluut niet gewaardeerd en dus ook niet gefaciliteerd :evil:


Gelukkig ben ik geen zwartrijder, maakt zelden gebruik van het OV, maar zoals ik al eerder heeft geschreven vind ik de tarieven van het OV te goedkoop in vergelijking met de auto (de daadwerkelijke kosten per kilometer), maar helaas ik kan niet anders i.v.m mijn werk.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor PAV » 07 mei 2016 11:13

Tiktak schreef:maar zoals ik al eerder heeft geschreven vind ik de tarieven van het OV te goedkoop in vergelijking met de auto (de daadwerkelijke kosten per kilometer), maar helaas ik kan niet anders i.v.m mijn werk.

Ik hoor anders mensen alleen maar klagen over de hoge kosten van het ov (zonder kortingsabonnementen). Ook veel automobilisten.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor Tiktak » 07 mei 2016 15:35

PAV schreef:
Tiktak schreef:maar zoals ik al eerder heeft geschreven vind ik de tarieven van het OV te goedkoop in vergelijking met de auto (de daadwerkelijke kosten per kilometer), maar helaas ik kan niet anders i.v.m mijn werk.

Ik hoor anders mensen alleen maar klagen over de hoge kosten van het ov (zonder kortingsabonnementen). Ook veel automobilisten.


Dit komt omdat de mensen enkel maar kijken na de brandstofprijs en niet wat de auto daadwerkelijk per kilometer kost.

Van Den Haag naar Amsterdam = gemiddeld 65 km x 0,20 euro = 13,00 euro, hierbij kan nog komen parkeergeld e.d.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor willem » 07 mei 2016 16:47

Met het OV ben je, over het algemeen, langer onderweg dan dat je dezelfde reis met de auto zou maken (uitzonderingen daargelaten). In de reiswereld geldt grofweg de regel dat een snelle reis ook een dure reis is. Met andere woorden gezegd: goedkope reizen (of verplaatsingen van A naar B; dat is in deze context hetzelfde) zijn altijd langzamer, of met een omweg, dan duurdere reizen. De persoon die een reis wil maken heeft daarin een keuze: veel betalen en snel op de plek van bestemming zijn, of weinig betalen en lang onderweg zijn.
En die keuze geldt bijvoorbeeld als je moet kiezen tussen auto en ov om van huis naar werk te gaan (vice versa), maar ook als je bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie de mediterrane zon wil opzoeken.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Treinkosten per station

Berichtdoor Charles » 09 mei 2016 09:42

Admin schreef:Er zit een tijdlimiet aan je "incheck" periode: als je langer dan een bepaalde tijd (geen idee hoe lang precies*) nog niet hebt uitgecheckt doet het systeem dat automagisch voor jou.
Staat gewoon bij veel gestelde vragen op de NS website
Bent u na uw treinreis vergeten uit te checken, dan kunt u tot 6 uur na uw reis nog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron