tijdens de rit...

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

tijdens de rit...

Berichtdoor Charles » 09 mei 2016 09:57

Tijdens mijn reizen met bus en tram zit ik zo mogelijk vooraan in het voertuig.
Niet alleen omdat ik graag zicht wil hebben op de weg vóór mij, als was ik zelf de bestuurder, maar ik let uit interesse ook op het gedrag van de bestuurder. En wat blijkt? Ze zijn niets beter dan de gemiddelde autobestuurder :oops:

Oké, te hard rijden heb ik ze nooit zien doen.
Wel lekker vlot door de boog heen met de tram waarbij ik soms het idee kreeg dat de achterkant uitbreekt of dreigt te ontsporen.
Meermalen waargenomen dat het rode negenoog wordt genegeerd, waarschijnlijk omdat de wachttijd als te lang wordt ervaren.
En tijdens de rit nog de kontante betalingen doen tbv reizigers die zonder OV-kaart reizen.
En bijna altijd met hun telefoon bezig tijdens de rit.
En vaak kan ik gewoon meeluisteren met de boordradio (omdat ik meestal voorin zit) waarover dienstmededelingen worden gedaan. Die staat soms wel zo luid dat alle passagiers het kunnen horen.

Kortom, het valt mij steeds vaker op dat de bus- en trambestuurders niet doorlopend hun aandacht hebben bij het deelnemen aan het verkeer. Omdat ze ergens anders mee bezig zijn, net als de gemiddelde autobestuurder...
En ik zie het overal, niet alleen in de regio Haaglanden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: tijdens de rit...

Berichtdoor Slagathor » 09 mei 2016 10:07

Het is in de tram natuurlijk verleidelijker om je telefoon even te pakken, want je hebt immers geen stuur in handen. Dat maakt het tegelijkertijd ook minder gevaarlijk dan in de auto; de tram wijkt immers niet van de rails en er zijn hele stukken waar je best even snel een andere handeling uit kan voeren.

Als je in de GTL op het allerachterste stoeltje zit, heb je soms inderdaad wel het idee dat je in een bocht gelanceerd wordt. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: tijdens de rit...

Berichtdoor Edwin » 09 mei 2016 10:43

Je bent je aandacht kwijt... Dat heeft met veel meer te maken, dan alleen met moeten sturen (of juist niet). Juist omdat je met een tram niet uit kunt wijken en een langere remweg hebt, moet je veel beter voor je uit kijken (en niet naar beneden, zoals vrijwel iedere andere smartphonejunkie).
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: tijdens de rit...

Berichtdoor Charles » 09 mei 2016 12:28

Edwin schreef:Je bent je aandacht kwijt...
Iemand die het snapt, ze zijn er nog.
En vrije baan hebben zegt helemaal niets. Er kunnen immers mensen over/langs de vrije baan lopen, mag niet maar het komt vaker voor dan je denkt. En vooral niet vergeten dat er fietsers en autobestuurders zijn die gewoon over de vrije (bus)baan rijden.
Of op volkomen willekeurige plekken de vrije baan oversteken. Of het nou een vrije baan is voor de bus of de tram maakt geen verschil.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: tijdens de rit...

Berichtdoor willem » 09 mei 2016 17:26

En toch: trambestuurders zijn mensen. Zoals wij in de auto wel eens zijn afgeleid (of onszelf afleiden) geldt dat ook voor de trambestuurders. Net zoals wij hebben zij ook wel eens een dagje geen zin, slecht gehumeurd of wat dan ook. En soms juist weer heel vrolijk of geconcentreerd. Soms werken VRI'S niet goed en dan moet je wel door rood rijden. Enkele weken geleden was ik met lijn 1 onderweg en na 3 minuten wachten stond de tram bij de Herenstraat nog steeds voor rood. Dan is het logisch om toch te gaan rijden, want dat licht gaat niet meer op wit. En ondertussen loopt de vertraging op (vergeet de druk van het op tijd moeten rijden niet).... Toen viel wel op dat de bestuurder keurig met de juiste richting van het autoverkeer mee op reed.
Over het algemeen vind ik de trambestuurders wel correct en goed hun werk doen. Er zitten mindere goden tussen, maar dat geldt voor elk beroep.
Vergeet ook niet het verschil tussen begin en einde dienst. Na 8 uur ben je wat minder geconcentreerd, dat ligt voor de hand en is normaal.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten