Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor iljitsch » 15 dec 2016 23:30

In de nieuwe dienstregeling rijden er dus geen treinen meer van Den Haag naar Amsterdam CS via schiphol. Als je naar Amsterdam CS of Sloterdijk wilt is dat dus voortaan via Haarlem of met een overstap, en Lelylaan is niet meer zonder overstap te bereiken uit Den Haag.

What the fuck.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor Slagathor » 16 dec 2016 10:26

Amsterdam Lelylaan is nog direct te bereiken met een Sprinter, maar dat wil je niemand aandoen natuurlijk. Zit tegenwoordig geeneens een toilet meer in. :D

Het komt vooral omdat de IC naar Vlissingen via Haarlem is omgeleid. Als je dacht dat dit een beroerde situatie was voor Den Haag, sta dan even stil bij de Zeeuwen. Bij iedere nieuwe dienstregeling wordt Zeeland steeds benadeeld. Inmiddels duurt een ritje Vlissingen - Amsterdam CS anno 2017 maar liefst 26 minuten langer dan in 2011 (3:05 tegenover 2:39).

Met de auto doe je het in 2:15...

Een directe verbinding met Schiphol zit er voor Zeeland dus ook al niet meer in. In theorie zouden ze sneller op de nationale luchthaven kunnen raken door in Rotterdam op de IC Direct te stappen; maar die overstap sluit zo belabberd aan (18 minuten overstaptijd) dat dat voordeel ook al is verdampt.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor willem » 16 dec 2016 18:29

De NS is heel erg van het rijden van standaardroutes, wat soms tot meer overstappen kan leiden. Daarnaast heeft de Oude Lijn de pech dat deze niet met de HSL mag concurreren en er dus alleen langzame treinen overheen rijden.
Overigens kun je met die stoptrein nu helemaal in Zwolle komen.

Vanuit HS gaat er nog wel een rechtstreekse trein naar S hiphop, namelijk de IC tussen Dordrecht en Lelystad.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor lcyerbanga3 » 16 dec 2016 19:46

S hiphop??
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor Lange_Dre » 16 dec 2016 20:06

Volgens mij is er vanaf HE nog wel een directe verbinding met Schiphol per IC de Benelux rijd nog steeds een paar keer per dag langs Den Haag dacht ik. En als eindpunt Amsterdam CS dacht ik?
Laatst bijgewerkt door Lange_Dre op 17 dec 2016 10:10, in totaal 1 keer bewerkt
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor Chris » 17 dec 2016 07:21

Volgens mij is het voor het eerst sinds de opening van de Schiphollijn dus geen directe snel/IC mogelijkheid dus meer om van Den Haag Centraal op Schiphol te komen. Op zich best vreemd...
Maar inderdaad, in Zeeland mag men helemaal klagen. Als de IC naar Vlissingen vaak nog flink in de vertraging zit wordt ie onderweg ook vaak opgeheven...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor willem » 17 dec 2016 09:03

lcyerbanga3 schreef:S hiphop??

Ja, de computer maakt er op eigen initiatief nog wel eens iets raars van. Het moest uiteraard Schiphol zijn.

Het aantal treinreizigers in Zeeland is niet voor niets gedaald. Toch komt alles omdat een minister ooit bepaald heeft dat de HSL als "losse" lijn moet gaan rijden en niet als onderdeel van de rest van het spoorwegnet zoals ze in de rest van de wereld doen. De NS had oorspronkelijk een plan gemaakt met treinen die eerst een stuk over de HSL rijden en dan door naar andere plaatsen over het bestaande net. De afloop is bekend en sindsdien is er deels op teruggekomen, zoals met de trein tussen Den Haag en Eindhoven (nu nog Breda).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor iljitsch » 17 dec 2016 09:16

Voor de duidelijkheid: er gaan dus wel treinen vanaf CS en HS naar schiphol, alleen dan niet verder naar Amsterdam CS.

Afgezien van de benelux is het van zowel CS als HS 2 x per uur een rechstreekse trein plus 2 x per uur met overstap, in alle gevallen 28 minuten.

Volgens mij is dat trouwens bij lange na niet genoeg.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor Hageneis » 17 dec 2016 09:23

iljitsch schreef:Voor de duidelijkheid: er gaan dus wel treinen vanaf CS en HS naar schiphol, alleen dan niet verder naar Amsterdam CS.

Afgezien van de benelux is het van zowel CS als HS 2 x per uur een rechstreekse trein plus 2 x per uur met overstap, in alle gevallen 28 minuten.

Volgens mij is dat trouwens bij lange na niet genoeg.

Amsterdam Centraal is niet meer zo'n belangrijke bestemming, want op Zuid stap je over op de Noord-Zuidlijn. O, wacht.
Meen trouwens ooit ergens gelezen te hebben dat zelfs de Thalys naar Zuid zou moeten gaan rijden.
Hageneis
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 31 okt 2011 11:41

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor iljitsch » 17 dec 2016 12:13

Als je naar het centrum van Amsterdam moet is Asdz inderdaad vaak beter want daar ben je vanuit Den Haag veel sneller dan op Amsterdam CS.

Maar ik nam de afgelopen tijd vaak de trein naar Amsterdam Lelylaan om vanuit het Vondelpark mee te doen met de Friday Night Skate. Het is daar op vrijdagavond nog verbazend druk, en echt niet allemaal mensen die naar schiphol gaan.

Nu is dat dus met een overstap op schiphol 10 minuten meer reistijd en vanwege de overstap heb je desondanks minder tijd om wat te lezen of een videootje te kijken ofzo.

Waren er ook nog verbeteringen in de nieuwe dienstregeling? Ik heb ze nog niet gezien... Of wacht, van/naar schiphol was vroeger nog slomer met 30 of 31 minuten tegen nu 28.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor willem » 17 dec 2016 17:23

Voor de aardigheid heb ik eens op 9292 gekeken voor je reis naar het Vondelpark. De planner van 9292 stuurt je met de trein naar Amsterdam Zuid en vervolgens met tram 5 naar de Van Baerlestraat (Museumplein), op enkele minuten lopen van het Vondelpark. De reisduur van CS is dan 59 minuten.

Overigens kom je dan wel aan het uiteinde van het Vondelpark terecht. Als je skatetocht aan de andere kant van het park begint heb je denk ik niet zo veel aan dit reisadvies.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Bye bye Amsterdam CS via schiphol

Berichtdoor iljitsch » 17 dec 2016 19:12

Wat ik normaal deed was de trein van 19.13 u vanaf HS, 19.51 Lelylaan en dan 3 km op skates naar het Vondelpark. (Bij VondelCS of zoek in Google op Friday Night Skate.)

Hiermee was ik ongeveer een kwartier te vroeg. Op de terugweg nam ik soms tram 1 van J.P. Heijestraat naar Lelylaan.

Ik kan ook naar Amsterdam Zuid gaan, da's ongeveer even ver en op ongeveer dezelfde tijd, maar dan moet je door de stad over straat rijden in plaats van over vrijliggende fietspaden.

Dat is om 19.18 u de trein nemen vanaf HS die om 19.55 u in Asdz is. Die heeft ook op schiphol een overstap van -1 of 14 minuten naar Lelylaan...

Of de benelux van 19.25 u, 19.50 u op schiphol, 20.00 u naar Lelylaan, ben ik er om 20.07, kan nog net.

Terugweg is 2 x per uur vanaf Lelylaan naar CS in 45 minuten of met twee keer overstappen en een minuut extra naar HS.

Zuid naar HS is 2 x per uur in 37/38 minuten met overstap of naar CS in 36/37 minuten zonder overstap.

9292 stuurt me met tram 1 naar Lelylaan in 1.01 of 1.02 u naar respectievelijk CS/HS.

Lastig!
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron