Ideeën over verbetering (Haags) OV

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 31 mei 2017 11:33

Daar heb je helemaal gelijk in, Daan. Het is alleen erg jammer dat in het huidige politieke klimaat elke OV-idee al direct de prullenbak in wordt gegooid en er in plaats daarvan extra rijstroken voor snelweg Ax worden bijgebouwd. Dat idee van die tram naar het Westland was overigens wel erg onzinnig.

Wat betreft ideeën in dit topic tot nu toe kan ik eigenlijk alleen een koppeling van tram 2/6 en 19 als enigszins realistisch zien. Daar zijn wel een paar wissels voor nodig, maar verder niet meer nieuwe infra dus ook geen ellenlang politiek gezever. Tram 15 naar RandstadRail-halte Nootdorp zal al wel weer te veel infra kosten, en aangezien op dit moment die paar bussen naar de Binckhorst en Voorburg waarschijnlijk ook wel in de vraag kunnen voorzien, zie ik daar ook voorlopig geen tramlijn aangelegd worden.

Verder lijken mij aanpassingen in buslijnen ook nog realistisch, alleen zie ik geen ruimte voor verbetering zolang de stads- en regioconcessies niet samengevoegd worden. Ook een no-go dus op dit moment.

Eigenlijk zijn voor daadwerkelijke verbeteringen van bereikbaarheid en mobiliteit met het OV gewoonweg bakken met geld meer nodig, maar zoals al meerdere malen gezegd lijkt dat er met het huidige politiek klimaat niet van te komen.

Of heb jij nog andere, wel realistische, ideeën?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor YC52000 » 31 mei 2017 13:44

Tram 17 vanaf Centraal Station, via de Lekstraat aansluiten op de NS sporen en dan als sneltram naar Amsterdam....

Ja?
Nee?
Echt niet?

Ok, nee laat maar dit gaat te ver :shock:
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 31 mei 2017 18:35

Het is inderdaad de vraag waaraan je je geld wilt uitgeven. En al decennia wordt dat aan de auto uitgegeven. De A4 (richting Amsterdam), A12 en A13 (in de vorm van een parallelverbinding die A4 heet) zijn alle verbreed, maar de files zijn nog evenlang als voor de verbreding.

Die inkorting van lijn 6 zal wel een dienstwagen schelen en dus ook voor de HTM een bezuiniging zijn. Anders kun je bezig blijven. Bijna iedere uitloper heeft immers weinig reizigers:
- lijn 1 tussen Buitenhof en Tanthof
- lijn 3 heeft een dubbeling in Zoetermeer
- lijn 4 tussen Leyenburg en De Uithof en bij het andere uiteinde tussen Oosterheem en de Willem Dreef laan
- lijn 11 tussen Statenkwartier en Scheveningen Haven (behalve zomers)
- lijn 1 en 9 tussen Kurhaus en Noorderstrand (behalve 's zomers)
- lijn 12 tussen de Laan van Meerdervoort en Duindorp
- lijn 16 en 17 tussen Parijsplein en Dorpskerk
Gaan we dit dan ook allemaal inkorten?

Bij de bus is het een enorme vergissing geweest om de lijnen uit het Westland niet meer naar CS te laten rijden. Sindsdien zijn de aantallen reizigers enorm gedaald (in mijn waarneming als reiziger). Als een tram rijdt moet je geen bus parallel laten rijden, maar soms valt dat niet te voorkomen.

Het lijkt wel handig om de concessies stad en streek samen te voegen, dat geeft meer mogelijkheden om tot een integraal busnet te komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 31 mei 2017 22:09

@OVinDelft: Realistische ideeën heb ik ook niet zo, ik zit daarvoor nu nog te kort in deze regio om dat overzicht te hebben. Ik heb in m'n jeugd weliswaar in Den Haag gewoond maar heb daarna een uitstapje van 25 jaar naar Brabant gemaakt. Ik ben sinds kort weer terug in de regio Haaglanden en moet even wennen aan dingen die tijdens mijn 25 jaar afwezigheid zijn veranderd, laat staan dat ik er nieuwe ideeën over heb. Daarnaast wacht ik denk ik ook liever eerst even het nieuwe lijnennet in het Westland af, samen met de nieuwe infra in Den Hoorn waar ook 3 buslijnen mee te maken krijgen.

Van de Binckhorst is het trouwens de bedoeling dat vanaf de komende dienstregeling Connexxion met bus 46 daar gaat rijden volgens de huidige route van lijn 28. Wat er met lijn 28 zal gaan gebeuren weet ik niet, ik heb daarover nog geen concrete communicatie kunnen vinden. Met dit voornemen gaat alsnog een klein beetje de wens in vervulling om stad en streek aan elkaar te knopen, want je zou dit met wat fantasie natuurlijk ook kunnen zien alsof lijn 28 doorgetrokken wordt naar Voorschoten via Leidschendam...

Ok, toch 1 idee dan wat hier wel past. De oude lijn 129 van Kijkduin Deltaplein via Delft naar Rotterdam.... Het stuk Delft-Rotterdam valt nu onder de RET maar het stuk Kijkduin-Delft zou zonder al te veel moeite weer in ere hersteld kunnen worden. Veel van de infrastructuur ligt er nog en nieuwbouwwijk Sion kan hiermee ook ontsloten worden. Nu staat weliswaar op de planning dat lijn 51 daar langs gestuurd gaat worden maar die duikt daarna de Schilderswijk in, zover ik me herinner was Loosduinen/Kijkduin juist ook een gewilde bestemming vanuit Delft.
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 31 mei 2017 22:32

De Westlandse lijnen bij Leyenburg laten eindigen is inderdaad niet alles. Maar ja, ook Rotterdam heeft dat destijds gedaan met de opening van Capelsebrug. Die grote bussen wilden ze uit het centrum hebben, terwijl de tram juist investeringen krijgt.
Het probleem hierbij is wel dat passagiers per definitie een hekel aan overstappen hebben. Ook al is het een directe overstap, het gedoe van voertuig uit, ander voertuig zoeken en weer een plekje zoeken, ze zitten er gewoon niet op te wachten. Ook nieuwe reizigers worden hiermee niet gelokt want die kijken vaak slechts naar de route die bij hun in de buurt komt, als ze zien dat die niet verder dan Leyenburg gaat pakt het gros bij voorbaat de auto wel weer.
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 31 mei 2017 22:39

Aangezien Rijswijk Buiten op de lange termijn uitgebreid zal worden tot iets ten oosten van de Lange Kleiweg (waar nu bus 51 rijdt; zie hier), lijkt het mij wanneer daar ook bebouwing gerealiseerd is zinvol om twee buslijnen door Rijswijk Buiten te laten rijden. Dan zou je een daarvan inderdaad aan de noordkant richting Kijkduin kunnen sturen. Sowieso zal een treinstation rondom de 'voorzieningen' (het paarse vlak) dan ook interessant worden.

Verder over die concessies: eigenlijk zouden ze ook best de concessies stad- en streek van zowel Haaglanden als regio Rotterdam samen mogen voegen. Eigenlijk moet er sowieso een strakker aangestuurd geheel komen dan wat nu het geval is met het MRDH.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 01 jun 2017 00:39

Ik zou er ook wel voorstander van zijn om de Westlandse bussen weer naar het CS te sturen, maar dan niet via het Centrum/Grote Markt. Dan is de route via Soestdijksekade, Neherkade, Binckhorstlaan en Rijnstraat de snelste optie, vooral als het fenomeen 'groene golf' weer wordt heringevoerd en het OV weer fatsoenlijk voorrang krijgt bij kruispunten. Lijn 25 kan best weer via de Veerkades naar CS, het bezwaar/reden voor opheffing was de vuile diesel uitstoot, maar met de huidige generatie bussen is dat probleem grotendeels verholpen. En er komen nieuwe technieken aan (electrisch met oplaadpunten) of bestaan al (aardgas, waterstof) die helemaal geen vervuiling hebben. Vooral electrisch rijden heeft het voordeel van schaalbaarheid (wielnaafmotoren) zodat ook (dubbel-) geledebussen met lage vloer en 'zero-emissions' mogelijk zijn. Betekent echter wel dat het verkeerscirculatieplan (wat feitelijk neerkomt op "anti-auto-rijden-plan") moet verdwijnen omdat dan zowel de Grote Markt en de Lutherse Burgwal moeten worden "ont-voetganger-zone'd", en dat zie ik niet (snel) gebeuren.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 01 jun 2017 06:45

Of leg een busstation aan bij HS en laat ze daar stoppen in plaats van CS. Zo'n mooi busplatform wordt dat nooit maar HS is wel aanzienlijk centraler dan Leyenburg en sluit ook wat beter aan bij vervoersstromen richting Delft/Rotterdam die er vast zullen zijn vanuit het westland.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 01 jun 2017 07:03

Die stromen gaan rechtstreeks naar Delft (en/of Rotterdam), wat wél fatsoenlijk gefaciliteerd wordt door het lokale OV. De al eerder genoemde lijn 129 verzorgde de transversale verbinding tussen het noordelijk deel v/h Westland (Wateringen) en Delft/Rotterdam, juist door het Haagse centrum te mijden, en daarmee een hoop extra reistijd.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 01 jun 2017 10:01

De kracht van de 129 was misschien ook wel dat hij allerlei winkelgebieden met elkaar verbond met als extraatje het eindpunt aan de kust, en daarbij inderdaad het centrum van Den Haag links liet liggen. Niet iedereen zit er op te wachten perse via Leyenburg of Den Haag centrum te moeten....
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Edwin » 01 jun 2017 10:07

YC52000 schreef:Tram 17 als sneltram naar Amsterdam.... :shock:


Waarom zou je naar Amsterdam willen???? Ho*ren en dr*gs heb je hier ook.....
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Edwin » 01 jun 2017 10:11

Daan76 schreef:De kracht van de 129 was misschien ook wel dat hij allerlei winkelgebieden met elkaar verbond met als extraatje het eindpunt aan de kust, en daarbij inderdaad het centrum van Den Haag links liet liggen. Niet iedereen zit er op te wachten perse via Leyenburg of Den Haag centrum te moeten....


129 reed toch via Den Haag Zuid-West en de Schilderswijk naar CS en de andere kant op via Wateringen en Delft en Overschie naar Rotterdam CS (o.a. ook langs Blijdorp)????? (daarvoor was het 56). Die kust zie ik even niet.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 01 jun 2017 11:11

Edwin schreef:
Daan76 schreef:De kracht van de 129 was misschien ook wel dat hij allerlei winkelgebieden met elkaar verbond met als extraatje het eindpunt aan de kust, en daarbij inderdaad het centrum van Den Haag links liet liggen. Niet iedereen zit er op te wachten perse via Leyenburg of Den Haag centrum te moeten....


129 reed toch via Den Haag Zuid-West en de Schilderswijk naar CS en de andere kant op via Wateringen en Delft en Overschie naar Rotterdam CS (o.a. ook langs Blijdorp)????? (daarvoor was het 56). Die kust zie ik even niet.


Vanaf 1987 reed de 129 niet naar het CS maar naar Kijkduin. Zie http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... uin/Strand
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Edwin » 01 jun 2017 11:13

Daan76 schreef:Vanaf 1987 reed de 129 niet naar het CS maar naar Kijkduin. Zie http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... uin/Strand


Ok, toen woonde ik niet meer langs de route.... Dat heb ik dus blijkbaar gemist.
Voor mij was er toen lijn 27 nog..... (even tijdens een paar 'tussenuren' naar Kijkduin).
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 01 jun 2017 11:30

De 27 is opgeheven en vervangen door lijn 129 dat deel van de route over te laten nemen (daardoor dus het eindpunt Kijkduin). Bus 129 is op het Haagse deel weer vervangen door bus 131 meen ik, die reed dus door de Schilderswijk, centrum en eindpunt CS.
Ergens zie ik er wel potentie in om lijn 129 nieuw leven in te blazen, al is het maar als zomerlijn ofzo...
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 01 jun 2017 19:08

Admin schreef:... het bezwaar/reden voor opheffing was de vuile diesel uitstoot, maar met de huidige generatie bussen is dat probleem grotendeels verholpen. En er komen nieuwe technieken aan (electrisch met oplaadpunten) of bestaan al (aardgas, waterstof) die helemaal geen vervuiling hebben. Vooral electrisch rijden heeft het voordeel van schaalbaarheid (wielnaafmotoren) zodat ook (dubbel-) geledebussen met lage vloer en 'zero-emissions' mogelijk zijn. ...

Elektrische bussen zijn op dit moment uitermate geschikt voor stadsdiensten, maar juist voor langere lijnen (nog) niet. Dit komt omdat de batterijen van huidige elektrische bussen niet de capaciteit biedt om zulke lange diensten te rijden. Dat is tenzij het mogelijk is om ergens onderweg op te kunnen laden, maar dan krijg je dus op de helft van de route een lange haltering om bij te laden en daar zit je zeker met doorgaande regionale diensten niet op te wachten.

Aardgas kan dan wel weer prima op lange lijnen, maar het schijnt dat de uitstoot van moderne dieselbussen vergelijkbaar is. Aardgas is tenslotte ook helemaal niet 'schoon' zoals men wilt doen geloven.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 01 jun 2017 19:21

Lijn 129 is een typisch voorbeeld van een prima functionerende buslijn die verdwenen is alleen omdat concessiegrenzen in de weg zaten.
Een lijn die diverse doelgroepen wist te bedienen: studenten (vanaf de TU naar Rotterdam CS en verder was/is soms sneller dan via het Delftse station te gaan), een beetje stadsvervoer in Rotterdam (naar Overschie), Delft en uiteraard Den Haag (- Zuidwest), plus wat winkelpubliek (bv. In de Boogaard) en in de zomer badgasten naar Kijkduin. De lijn mis ik nog altijd.

Als een persoonlijke noot even mag: lijn 129 is voor mij ook jeugdsentiment omdat die bus me naar school, oma en heel soms naar het strand bracht.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 02 jun 2017 00:21

Mijn suggestie over electrische bussen was bedoeld voor lijn 25, zodat deze weer via de oude route naar CS kan rijden, zonder ineens allerlei milieu-plannen en normen te moeten gaan wijzigen/oprekken, wat ongetwijfeld nog meer weerstand zou oproepen bij omwonenden die nu verkeersluw wonen. Wat ten koste gaat v/d gemeenschap, dat dan weer wel :roll:

Aardgas is idd ook niet 'schoon', maar wel schoner dan de diesels die tot de jaren '90 (en ook nog wel later) vanaf de Prinsegracht via de Veerkades naar CS reden, dat waren er echt een heleboel! De huidige diesel-techniek is wel schoner dan toen, maar gezien de "sjoemel-software" bij diverse fabrikanten acht ik de kans niet ondenkbeeldig dat ook bij de bus de cijfertjes "netjes" zijn opgepoetst :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 03 jun 2017 10:44

Daan76 schreef:Op het moment dat tram 6 gaat rijden met nieuwe tweerichtingstrams zal tram 6 z'n eindpunt daarom bij het ziekenhuis gaan krijgen. Dus op doortrekken vanaf Leidschendam richting Voorschoten/Leiden hoef je niet meer te hopen.
Deze wetenschap maakt het uiteraard wel interessant om te bedenken of er met tram 19 (of 2) nog opties zijn, want of ze t.z.t. op Antoniushove eindpunt 3 tramlijnen in kunnen passen.... Dat zal op papier vast wel lukken maar de praktijk kan natuurlijk anders uitpakken.
De reden dat tramlijn 6 nog steeds met GTL's bereden wordt ligt in het feit dat er heel veel aanpassingen nodig zijn om die route geschikt te maken voor nieuwe en brede voertuigen. Ik denk dat ze de nodige werkzaamheden vooruit blijven schuiven vanwege de onvermijdelijke verkeershinder die het gaat geven. Lijn 6 is best veel straatspoor. Denk aan Stuyvesantplein, Brouwersgracht, Om en Bij, Hobbemastraat.
Bij zkh Antoniushove is in principe voldoende ruimte voor een derde opstelspoor, maar dat vereist wel veel aanpassingen aan vooral het wisselcomplex aldaar. En het wisselcomplex ligt precies in de inrit naar dat ziekenhuis en de inrit van de ondergrondse parkeergarage...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 03 jun 2017 14:14

Stuyvesantplein en Loudonstraat gaan binnenkort sowieso op de schop, de gemeente is in de wijk bezig met rioolvervanging. Heel veel kans dat lijn 6 in die periode wordt omgeleid via lijn 2, of zelfs ingekort tot Laan van NOI, waarbij lijn 2 dan alsnog doorrijdt naar L'dam Noord. Het ligt dan in lijn der verwachting dat in dat geval ook gelijk de rest v/h traject door Mariahoeve zal worden aangepast, hoofdzakelijk halteperrons die te ver uitsteken richting spoor. Hobbemastraat en Om en Bij zijn vrij recent nog open geweest, maar erg veel ruimte is daar gewoon niet om tramsporen verder uit elkaar te leggen. Of het water moet gedeeltelijk worden gedempt (versmald, eigenlijk) zodat het verkeer meer ruimte krijgt. Dat kost nog veel meer!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten