Pagina 1 van 2

14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018 20:51
door iljitsch
Ik las in de NRC dat er 300 miljoen (!!!) geïnvesteerd gaat worden om 14 treinen per uur tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden: 8 intercity's en 6 stoptreinen per uur. Da's natuurlijk flink wat, ook vergeleken met het spoorboekloos rijden tussen Eindhoven en Amsterdam met 6 intercity's per uur. Maar daar kom je vrij snel aan met 4 intercity's per uur tussen Amsterdam en Rotterdam en 4 tussen Den Haag CS en Rotterdam.

Ter vergelijking: nu rijden er 4 intercity's en 4 stoptreinen per uur tussen HS en Rotterdam als ik me niet vergis, plus de beneluxintercity.

Gaat dit betekenen dat het hele traject Den Haag - Rotterdam viersporig wordt? Ik zie dat ze al aardig op weg zijn bij Delft waar de tweede tunnel nu van buiten gezien wel af lijkt. (wel nog even wat sporen aanleggen.) Maar tussen halverwege de stations Delft en Delft Zuid en Schiedam is er dan nog wel wat te doen.

Aan de andere kant, 14 treinen per uur is 1 per 4 minuten, zou ook wel moeten kunnen met twee sporen.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018 21:02
door Admin
Ja, dat stuk dubbelspoor zal wel viersporig gaan worden. Maar je berekening mbt treindichtheid klopt niet. Het probleem is capaciteit. Een passerende trein neemt een bepaalde capaciteit op, een stoppende trein vreet veel meer capaciteit. Gooi daarbij het seinsysteem in de vergelijking en je hebt een flinke puzzel.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018 22:26
door hharry
er gaan nu vier stoptreinen (xx14/44, xx29/59) en zes IC's (xx14/44, xx23/53, xx29/59) per uur + de Benelux tussen HS-Rotterdam CS.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018 09:07
door Tiktak
Ik ben benieuwd of hier dan ook nog plaats is voor het goederenvervoer

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018 13:41
door OVinDelft
Men is van plan om de twee sporen van de voormalige Hoekse Lijn tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum bij de Oude Lijn te betrekken. Ook zal Rijswijk - Delft Zuid volledig viersporig worden. Delft Zuid - Schiedam Centrum blijft vooralsnog tweesporig, wat de storingsgevoeligheid helaas niet ten goede zal komen. Goederenvervoer vind überhaupt nog maar amper plaats op de Oude Lijn, en zal ook in de toekomst sporadisch blijven voorkomen.

In de praktijk zullen de infrastructuuraanpassingen waarschijnlijk gaan leiden tot de volgende treindiensten:
Sprinter 6x p/u: Den Haag Centraal - Dordrecht
Intercity 4x p/u: Regio Amsterdam ~ Leiden Centraal - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal - Rotterdam Blaak - Dordrecht (- Vlissingen)
Intercity 4x p/u: Den Haag Centraal - Den Haag HS - Delft - Rotterdam Centraal - Breda - Tilburg - Eindhoven

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018 21:29
door iljitsch
Ik vind dat niet echt 300 miljoen waard. Je hebt dan nog steeds maar 4 x per uur een verbinding van CS of LvNOI. Wel 8 x per uur vanaf HS maar dat zal zeker niet netjes 1 x per 7,5 minuten zijn.

(De laatste keer dat ik ernaar keek had je 's avonds 4 treinen per uur van Amsterdam naar Den Haag, maar dat was 2 x CS en 2 x HS maar dan ook in 28/2 minuten frequentie dus zelfs als je CS of HS niks uitmaakt levert je dat netto eigenlijk maar 2 treinen per uur op.)

6 x per uur een stoptrein van Delft Zuid en Rijswijk naar Rotterdam/Den Haag is leuk, maar vind ik eigenlijk een verspilling van capaciteit. Laat liever extra intercity's rijden.

Hadden ze overigens niet net de middensporen van station Schiedam opgedoekt?

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018 23:00
door Bert
OVinDelft schreef:Men is van plan om de twee sporen van de voormalige Hoekse Lijn tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum bij de Oude Lijn te betrekken. Ook zal Rijswijk - Delft Zuid volledig viersporig worden. Delft Zuid - Schiedam Centrum blijft vooralsnog tweesporig, wat de storingsgevoeligheid helaas niet ten goede zal komen. Goederenvervoer vind überhaupt nog maar amper plaats op de Oude Lijn, en zal ook in de toekomst sporadisch blijven voorkomen.


Het is nog allerminst zeker dat de sporen van de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Rotterdam door de 'Oude Lijn' bereden gaan worden. Om die optimaal te kunnen gebruiken is wederom een enorme verbouwing van het Rotterdamse emplacement noodzakelijk, inclusief fly-overs (of dive-unders). Delft Zuid - Rotterdam blijft voorlopig dubbelsporig. Door seinoptimalisatie wordt de capaciteit vergroot maar dat neemt inderdaad niet weg dat de tweesporige flessenhals enorm vertragingsgevoelig is en dat het ook niet mogelijk in Schiedam Noord een halte te openen.

OvinDelft schreef:In de praktijk zullen de infrastructuuraanpassingen waarschijnlijk gaan leiden tot de volgende treindiensten:
Sprinter 6x p/u: Den Haag Centraal - Dordrecht
Intercity 4x p/u: Regio Amsterdam ~ Leiden Centraal - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal - Rotterdam Blaak - Dordrecht (- Vlissingen)
Intercity 4x p/u: Den Haag Centraal - Den Haag HS - Delft - Rotterdam Centraal - Breda - Tilburg - Eindhoven


Het is nog niet zeker of Intercity Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen Schiedam Centrum kan blijven bedienen.

iljitsch schreef: Ik vind dat niet echt 300 miljoen waard. Je hebt dan nog steeds maar 4 x per uur een verbinding van CS of LvNOI. Wel 8 x per uur vanaf HS maar dat zal zeker niet netjes 1 x per 7,5 minuten zijn.


Vanaf Den Haag HS zijn het niet 8 maar 14 treinen per uur naar Rotterdam. En ja, de ten opzichte van elkaar ongunstige ligging van de twee 'hoofdstations' in Den Haag is nu eenmaal een gegeven, van een keuze uit het verleden.

iljitsch schreef: Hadden ze overigens niet net de middensporen van station Schiedam opgedoekt?


Tussen spoor 3 (richting Rotterdam) en spoor 5 (richting Den Haag) is inderdaad ruimte voor één extra (inhaal)spoor maar dat is nooit aangelegd. De sporen van de Hoekse Lijn liggen er nog wel en worden nog maar incidenteel gebruikt: bij vertragingen wordt er wel eens ingehaald en bij stremmingen gekeerd. Wel zijn er onlangs nog wissels vervangen.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018 23:50
door OVinDelft
Je hebt gelijk, de beslissing voor Rotterdam Centraal - Schiedam Centrum is nog niet genomen. De kans dat in ieder geval een van de twee sporen van de Hoekse Lijn erbij betrokken gaat worden, wordt wel steeds groter. Ik heb laatst geloof ik ook een bericht langs horen komen dat de stop Schiedam Centrum van de voormalige sneltreinen waarschijnlijk behouden zal blijven, maar ook hier zal de knoop wel nog niet definitief doorgehakt zijn.

Wat betreft de hoeveelheid treinen tussen HS en Laan van NOI, denk ik dat er best wel wat meer treinen over dit traject kunnen rijden, in plaats van te eindigen op CS. Met de huidige planning rijden er straks 10 treinen p/u tussen CS en Rotterdam, maar slechts 4x p/u een trein op het traject Leiden - Den Haag HS - Rotterdam. Die verhouding zou best wel wat gelijkgetrokken mogen worden.

Eigenlijk vind ik dat er in de zuidelijk Randstad, en ook op veel andere plaatsen in het land, nog vele aanpassingen nodig zijn wat betreft de spoorwegen. Er zijn enorme stadsdelen waar de trein langs komt, maar waar geen station is. Verder is het 'tweetreinensysteem' ook onduidelijk, met de ene intercity die op een bepaald station wel stopt, terwijl een andere intercity dat dan weer niet doet. Bouw die nieuwe stations gewoon, en creëer verder een strak en duidelijk drietreinensysteem om al die vaagheden de wereld uit te helpen.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018 11:25
door willem
OVinDelft schreef:Wat betreft de hoeveelheid treinen tussen HS en Laan van NOI, denk ik dat er best wel wat meer treinen over dit traject kunnen rijden, in plaats van te eindigen op CS. Met de huidige planning rijden er straks 10 treinen p/u tussen CS en Rotterdam, maar slechts 4x p/u een trein op het traject Leiden - Den Haag HS - Rotterdam. Die verhouding zou best wel wat gelijkgetrokken mogen worden.

Bij HS zit een gelijkvloerse kruising richting CS, dat beperkt de mogelijkheden aanzienlijk omdat treinen richting CS de sporen vanuit Laan van NOI moeten kruisen.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018 17:01
door iljitsch
Gemiste kans om dat niet bij die nieuwe tunnel in Delft te flyoveren...

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018 22:48
door Charles
Ik kijk vanuit het keukenraam uit op de Oude Lijn :)
Dat wil zeggen het stuk voorbij station Mariahoeve, vanuit CS/HS bezien dan.
Ik zie 2x per dag een goederentrein voorbij komen, 's-morgens richting het zuiden en 's-middags richting het noorden.

Daarnaast zie ik zo nu en dan -zoals vandaag- ook de Talys op dit traject rijden, weliswaar met een slakkegangetje...
En ik had begrepen dat de vm BeNeLuxtrein, thans intercity Brussel genoemd, van de Oude Lijn verdwijnt. Die zou over HSL spoor gaan rijden en vanaf Den Haag HS komt er dan slechts 4x per dag een pendeltreintje naar Rotterdam.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018 15:37
door iljitsch
Als ik goed kijk kan ik diezelfde treinen tussen LvNOI en Mariahoeve vanuit mijn huis zien (en met het raam open goed horen) en daarnaast kijk ik op mijn werk uit over station Laan van NOI.

Ik zie ook regelmatig wat eruit ziet als intercity direct (enkeldeks treinstellen met een TRAXX-locomotief voor en achter) daar langsrijden, maar die hebben daar niks te zoeken volgens de dienstregeling als ik me niet vergis, dus dit zouden omleidingen van ritten die normaal over de HSL gaan moeten zijn. Overigens kan/mag er 160 op de middelste sporen tussen Leiden en Den Haag, maar uiteraard is dat wat snel voor langs de perrons.

Met de beneluxintercity (die ik overigens altijd nagenoeg leeg langs zie komen) ben ik wel eens met 140 over de middensporen in Leiden gegaan, alleen de extra ruimte die die nu heeft in de dienstregeling is totaal bizar, zelfs onder het huidige regime van de NS waar veel treinen 5 minuten stilstaan op het station en je sneller in Amsterdam of Amersfoort bent met een overstap dan met een rechtstreekse verbinding. De lol is dus allang van die benelux af (vroeger de snelste trein naar schiphol) nog afgezien van die idiote omweg langs vliegveld Brussel waar al voor de terroristische aanslagen geen mens uit vrije wil heenwilde. Wat het via de HSL sturen van deze trein dan nog voor toegevoegde waarde heeft vraag ik me sterk af, hoewel iets harder dan 80 zodra je de grens over gaat ook wel prettig is.

Maar is dat dan ook HSL tussen schiphol en Rotterdam waarbij Den Haag overgeslagen wordt? Dat zou ik helemaal niet snappen. Dan doet-ie precies wat de thalys ook doet maar dan op halve snelheid en heeft Den Haag zelfs geen trage, krakkemikkige verbinding met België meer.

Als ik me niet vergis komt er 's ochtends vlak voor 11 uur een goederentrein langs en 's middags rond 16 uur. Is dat alles, één per richting?

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018 15:53
door Charles
iljitsch schreef:Maar is dat dan ook HSL tussen schiphol en Rotterdam waarbij Den Haag overgeslagen wordt? Dat zou ik helemaal niet snappen. Dan doet-ie precies wat de thalys ook doet maar dan op halve snelheid en heeft Den Haag zelfs geen trage, krakkemikkige verbinding met België meer.
Klopt, routewijziging gaat per 8 april in. BRON Een stukje naar beneden scrollen, dan zie je het staan.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018 16:09
door Admin
Correct, die gaat via Uitgeest van/naar IJmuiden, de Hoogovens.

Het stuk waar 160 gereden mag worden is van Mariahoeve tot Hoofddorp, dus ook door Leiden met 160 ;) Daarnaast mag op de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) ook een flink stuk 160 gereden worden (officieel 200) maar da's geen aanrader gezien de staat v/h spoor en de veel te krappe tunnel bij Kampen (Drontermeer). Daarnaast is er nog een stuk tussen Horst-Sevenum en Deurne waar, met maatregelen mbt de overwegen, ook 160 gereden mag worden.

NS heeft de oude Benelux ten grave gedragen toen de Reeks 11.8 v/d NMBS van het spoor werd verbannen, men had grootse plannen om de Fyra te lanceren. We kennen de saga inmiddels :roll: Wat de lezer zich moet realiseren is dat NS onder druk v/d politiek zich heeft gericht op prestige (marktwerking, aanbestedingscircus, etc) ipv praktische implementatie van drukke verbindingen. Nu blijkt dat NS dat soort dingen echt niet beter doet dan andere spoorwegmaatschappijen als DB is er weer politieke druk om terug te keren naar de basis en daar past in de visie van "Utrecht" een moeilijk inpasbare internationale trein, niet zijnde een Thalys, naar het zuiden niet bij. Men is nl helemaal geïndoctrineerd met het "Japan model", beter gezegd het "hoofdstation-van-Tokio-model" want daar liggen geen wissels! En als er geen wissels liggen, kunnen ze ook niet in de storing schieten. En je hoeft ze niet te kopen, wat veel geld scheelt. Nóg meer geld bespaar je doordat ze ook niet onderhouden hoeven te worden! In werkelijkheid liggen er wel degelijk wissels, maar 10km verderop. En gaat het in Tokio om 3 verschillende, onafhankelijke spoorwegmaatschappijen die elk hun eigen hoofdlijn hebben en geen/nauwelijks interactie met elkaars netwerk. Het is kortom onbeschoft kortzichtig om het Nederlandse spoornet zo compleet NDK te helpen als de laatste 15-20 jaar door te vergelijken met een systeem wat zo totáál verschillend is met de situatie hier en dat vervolgens te implementeren om eigen incompetentie te verhullen :evil:

Maar da's mijn mening....

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018 19:25
door Charles
Het is toch te zot voor woorden dat 10 jaar na de oplevering van de HSL-lijn de Thalys nog steeds niet met volle snelheid daarop kan en mag rijden :oops: :oops:
Geen enkele trein rijdt op dat spoor sneller dan 160 p/u, terwijl juist dit spoortraject geschikt zou moeten zijn om met 300 p/u erover te rijden met daarvoor geschikte treinstellen, zoals dus de Thalys.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018 22:19
door iljitsch
Snelheid thalys: die is toch wel gewoon 300 tussen Rotterdam en Antwerpen? Ik meen dat ik dat wel eens getest heb met een GPS-ap op mijn telefoon.

En wisselloos rijden: 100% mee eens. Dat is een gedrocht. Het begon allemaal toen de rechtstreekse verbindingen Arnhem - Den Haag om zeep geholpen werden. Je kan nu wel ieder kwartier van Arnhem richting Duivendrecht, maar 0 keer per uur naar Den Haag. Dat is een enorme verslechtering.

Ik ken hetzelfde uit mijn tijd in Madrid, waar de forensentreintjes ook allemaal enkel van/naar Atocha rijden alwaar je kan overstappen. Enige afwisseling in de routes is er niet, en dit kan enorm veel extra tijd kosten als je een relatief korte afstand af te leggen hebt die buiten de corridors valt.

Wat mij betreft heeft de NS afgedaan, alleen maar meer overstappen en langzamer rijden.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 06:22
door Chris
Niet alleen de verbinding naar Arnhem vanuit Den Haag is omzeep gebracht. Wat dacht je van Venlo? Dat was toch ook wel een vaste waarde...
Voor de internationale reiziger naar het zuiden kan ie straks vanaf Den Haag lekker overstappen in Rotterdam waarbij de Benelux dan nog ff halteert in de Metropool Breda....
Sinds de IC naar Vlissingen elk half uur rijdt is het snel berg afwaarts gegaan met de Benelux. Zeker momenteel met die bijna tien minuten stop op Rotterdam, het is tenenkrommend.
Maar gelukkig wonen wij Hagenezen niet in Dordrecht. Want de treinreizigers daar zijn pas echt slachtoffer van de HSL geworden. Ik reis graag per trein maar het wordt er niet leuker op!

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 08:09
door iljitsch
Huh? Er reed toch een intercity tussen Den Haag CS en Venlo? Die dan nu gedeeltelijk over de HSL rijdt?

Het lijkt erop dat inderdaad de oude lijn een metrolijn wordt en Rotterdam CS het nieuwe intercitystation van Den Haag wordt op deze manier...

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 14:59
door willem
De Intercity naar Venlo is sinds deze over de HSL rijdt ingekort tot Eindhoven.

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 17:54
door Admin
Correct, ook een gevolg van het "corridor model" naar Japanse leest (lees: centraal-station-van-Tokio-fobie van NS en prutsrail) Net als eerder al de IC naar Heerlen: 2500 Gvc-Hrl en 1900 Gvc-Vl. De 2500 werd eerst ingekort tot Ehv (en het stuk naar Hrl aan de 900 geplakt) daarna werd de 2500 serie helemaal geschrapt om alle IC's naar Vl te laten rijden (alleen dus de 1900). Die dan tussen Ehv en Vl ineens op bijna alle stationnetjes moest gaan stoppen :roll: Zo kon er weer een hele treinserie worden geschrapt (de stopper tussen Ehv en Vl) en kwam NSR trots in al die boerendorpjes luidkeels verkondigen dat ze voortaan een IC station waren! :roll: Vermoedelijk dacht de verantwoordelijke HGB-pummel dat men daar in het verre zuidoosten dan ook stante-péde de vlag voor ging uitsteken. Dat viel echter een beetje tegen... :mrgreen:

Yup, van dichtbij meegemaakt en nog steeds de grootste BS, IMO :evil: