- NS wil graag het station ombouwen tot volwaardig IC station, maar daarvoor is nog geen noodzaak. Men wil het wel planologisch mogelijk houden op een later tijdstip, zie verderop.
- Het bestaande SoZa gebouw moet wijken voor nieuwbouw, welke ruimte moet bieden aan ca 2000 woningen, verder nog horeca en andere bedrijfsruimtes (oa kantoren, mogelijk zelfs een IT campus). Hierbij zou mogelijk ook aan de overzijde v/h station gebouwd kunnen worden (dus tussen spoordijk en gemeentegrens in) Er zijn 2 stuks hoogbouw van ca 125m voorzien (da's ca 60 etages!) met nog additionele hoogbouw welke ca 60-75m hoog gaan worden.
- De huidige eindpuntlus/keermogelijkheid bij het station verdwijnt: niet alleen de rails, maar ook de straat. De huidige weg tussen station en SoZa verdwijnt en wordt lichtjes opgeschoven richting Schenk om ruimte te maken voor nog meer hoogbouw en zal dan als voetgangerzone worden ingericht.
Er zijn meer inloopsessies gepland, met tussendoor ook wat klankgroep-meetings, in de komende maanden. Wordt vervolgd?