Ontwikkelingen rond de Laan van NOI

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Ontwikkelingen rond de Laan van NOI

Berichtdoor Admin » 16 apr 2019 22:25

De oplettende lezer zal zijn opgevallen dat de Admin domicilie heeft gekozen in de ruime omgeving van station Laan van NOI. Actueel speelt in die omgeving de plannen mbt het oude ministerie van Sociale Zaken, nu in privaat eigendom. Hedenavond was er een inloopbijeenkomst aangaande de laatste ontwikkelingen. Het gaat te ver alles uitgebreid te laten passeren, wie er meer over wil weten kan er op het web wel het nodige over vinden. Zover het het OV aangaat is nu het volgende duidelijk:

  • NS wil graag het station ombouwen tot volwaardig IC station, maar daarvoor is nog geen noodzaak. Men wil het wel planologisch mogelijk houden op een later tijdstip, zie verderop.
  • Het bestaande SoZa gebouw moet wijken voor nieuwbouw, welke ruimte moet bieden aan ca 2000 woningen, verder nog horeca en andere bedrijfsruimtes (oa kantoren, mogelijk zelfs een IT campus). Hierbij zou mogelijk ook aan de overzijde v/h station gebouwd kunnen worden (dus tussen spoordijk en gemeentegrens in) Er zijn 2 stuks hoogbouw van ca 125m voorzien (da's ca 60 etages!) met nog additionele hoogbouw welke ca 60-75m hoog gaan worden.
  • De huidige eindpuntlus/keermogelijkheid bij het station verdwijnt: niet alleen de rails, maar ook de straat. De huidige weg tussen station en SoZa verdwijnt en wordt lichtjes opgeschoven richting Schenk om ruimte te maken voor nog meer hoogbouw en zal dan als voetgangerzone worden ingericht.
Nodeloos te vermelden dat deze plannen in de buurt een hoop weerstand opwekken, met name de hoogbouw ligt onder vuur. Op tekening liet men een overkapping zien voor de nieuwbouw v/h station welke enigzins gelijkenis had/heeft met Antwerpen en London Waterloo, maar zover mijn info gaat is er nog geen ontwerp en is er op enige termijn ook niks te verwachten omdat er klaarblijkelijk nog niet genoeg massa is in aantallen reizigers om de investering voor ombouw te rechtvaardigen. Op een maquette waren alleen de perrons aangeduid.

Er zijn meer inloopsessies gepland, met tussendoor ook wat klankgroep-meetings, in de komende maanden. Wordt vervolgd?
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ontwikkelingen rond de Laan van NOI

Berichtdoor iljitsch » 17 apr 2019 10:10

Ik zou het wel jammer vinden als het SoZa-gebouw verdwijnt. Echt mooi is het niet maar het heeft wel wat. (Heb daar de afgelopen twee jaar ook zeer regelmatig vergaderd. Intern is het nogal een doolhof.)

Ik kan me voorstellen dat als je naast het derde treinstation van de stad gaat bouwen je inderdaad gelijk flink de lucht in gaat. 125 m is overigens geen 60 etages, dat zou 2,08 meter per etage zijn, wat krap. :roll:

Reken eerder op 3 meter per etage, dus een stuk of 40.

(Die 125 meter ga ik erg goed zien vanuit mijn raam een kilometer verderop...)

Als ze toch het station willen verbouwen dan lijkt me het verplaatsen van de hoofdingang naar de laan van NOI en een achteringang ter hoogte van de Wilhelmina van Pruisenweg wel een goeie.

Is er niks anders bedacht voor een eindpunt voor de tram? Dat helemaal laten vervallen zou een flink gemis zijn.

Intercitystation lijkt me nogal overdreven. Er stoppen nu al doorgaande treinen tussen Amsterdam en Rotterdam, lijkt me niet nodig om hier nog meer te laten stoppen. Zeker ook omdat CS ontzettend dichtbij is. Je geeft hiermee alleen de mensen op loopafstand van LvNOI een voordeeltje ten opzichte van een nadeel voor al die mensen die in die intercity's zitten die dan twee minuten langer onderweg zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontwikkelingen rond de Laan van NOI

Berichtdoor q-quan » 17 apr 2019 12:30

Welke verbouwing aan Station LvNOI dan ook is waarschijnlijk een verbetering ten opzichte van het huidige ;)

Over een aantal jaar zijn natuurlijk alle GTLs vervangen door (hopelijk) tweerichtingstrams, dan zou een tailtrack (zoals bij Station Delft) of zelfs een wissel voldoende kunnen zijn om trams bij het station te laten keren.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Ontwikkelingen rond de Laan van NOI

Berichtdoor iljitsch » 17 apr 2019 13:06

Puur het keren is natuurlijk niet echt een probleem. Er rijden nu normaliter ook al geen GTLs meer over de route van lijn 2, dus met een overloopwissel op de vrije tram/busbaan is dit geregeld zonder extra ruimtebeslag.

Probleem daarmee is natuurlijk wel dat de kerende tram dan gelijk weer de andere kant op door moet rijden. Een apart spoortje waar een tram even kan wachten is dan wel erg prettig.

Maar waarom kan dat niet gewoon onder het nieuwe gebouw? Kan je ook gelijk inrichten als keerdriehoek dus als het nodig is kunnen één-richtingstrams er dan ook nog keren.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontwikkelingen rond de Laan van NOI

Berichtdoor wmbaak » 19 apr 2019 10:12

Ten aanzien van de keerlus: Weer een mogelijkheid minder voor museumtrams...
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontwikkelingen rond de Laan van NOI

Berichtdoor iljitsch » 19 apr 2019 11:57

Ik geloof niet dat LvNOI laag ooit gebruikt wordt voor museumritten.

Ik heb een keer een rit met de meettram gemaakt vanaf het HOVM. Toen gingen we door de tramtunnel en over CS hoog, maar dat vereiste wel extra afstemming met de verkeersleiding omdat de meettram en museumtrams geen ARI aan boord hebben. Dit is wel de enige "normale" manier om bij die keerlus te komen. (We keerden toen overigens bij station Mariahoeve.)

Je kan in principe omrijden via de route van 15/19 maar dan moet je toch ook door de keerlus van 6 omdat je van de route 19 niet rechtstreeks richting centrum kan. Dan vervolgens moet je ofwel driehoeken om voor LvNOI uit te komen vanaf de richting Voorburg, ofwel vanaf het stuyvesantplein naar rechts met behulp van het wisselijzer, als ik me niet vergis.

Maar inderdaad, het aantal keermogelijkheden neemt wel gestaag af. Bij het vernieuwen van lijn 1 sneuvelde ook weer een keerdriehoek. Maar echt een gemis lijkt me vooral die op het voorhout die een paar jaar geleden verdween.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron