Treinkaartjes op je telefoon en Apple Pay

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Treinkaartjes op je telefoon en Apple Pay

Berichtdoor iljitsch » 05 okt 2019 09:57

Hier wat ik gister meemaakte:

Normaal reis ik met de trein op saldo met een NS-kortingskaart. Maar ik moest gister voor negen uur naar Utrecht voor werk = geen korting, dus ik dacht ik koop een kaartje in de NS-app via m'n zakelijke bankrekening in plaats van op saldo te reizen met mijn niet-zakelijke kaart.

Dit alles via de NS-app, die dan vervolgens automatisch een QR-code downloadt. Een deel van de poortjes op de stations hebben een lezer die zowel OV-chipkaarten kan lezen via NFC en ook QR-codes.

In het verleden werkte dat altijd wel, maar gister lukte het me niet om met die QR-code in te checken op Den Haag CS. Wat er namelijk gebeurde was dat mijn iPhone de NFC-lezer detecteerde en Apple Pay startte. (Dat is dat je met je iPhone contactloos kan betalen, sinds een maand of twee beschikbaar bij de ING.)

De poortjes staan hier nog open dus geen direct probleem. Ik maakte me wel zorgen om Utrecht CS want daar staan de poortjes dicht. Gelukkig ging het daar wel goed. Misschien omdat de apparatuur daar anders is, of misschien omdat ik iets probeerde dat in Den Haag niet werkte: de telefoon langzaam van een afstandje dichterbij de lezer brengen. NFC werkt immers maar op zeer korte afstand, het lezen van de QR-code (in dit geval) op een wat grotere afstand.

Maar ik denk dat ik voortaan maar even die QR-code uitprint...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Treinkaartjes op je telefoon en Apple Pay

Berichtdoor OVinDelft » 05 okt 2019 16:13

Een paar weken geleden heb ik voor de eerste keer een QR-code vanaf mijn smartphone gescand met een poortje van de NS. Dat ging prima eigenlijk, zelf sneller dan met een geprinte QR-code. Heeft je telefoon niet een knop om NFC eventjes uit te zetten? Bij mijn Android-toestel kan je heel makkelijk bijvoorbeeld WiFi of GPS uitzetten via het menuutje dat je van bovenaf naar beneden swipet. Dat zou voor NFC toch ook mogelijk moeten zijn?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Treinkaartjes op je telefoon en Apple Pay

Berichtdoor buschauffeur » 05 okt 2019 17:48

Je zou je bovenal moeten afvragen of je Apple of Google pay zou moeten gebruiken. Nog meer bedrijven die jouw betalingsverkeer verzamelen en voor grote bedragen kunnen doorverkopen. Langzaam maar zeker leveren we steeds meer een beetje van onze privacy in.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten