Corona

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Corona

Berichtdoor iljitsch » 16 maart 2020 09:18

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona

Berichtdoor q-quan » 16 maart 2020 22:42

Bestuurders openen alle deuren in deze periode, zodat de passagiers zelf niet de knoppen aan hoeven te raken. Dat wordt echter niet altijd nageleefd door de bestuurder (zelf gezien bij de metro van de RET, van passagiers bij de HTM gelezen op Twitter), misschien is het nog wennen.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Corona

Berichtdoor wattman » 17 maart 2020 21:26

Ik constateer in de regio Ypenburg / Delft zeer slecht bezette trams en bussen. Soms ritten die zelfs totaal leeg zijn (op tramlijn 19 en buslijn 30). Hoe is de bezetting in de rest van de regio? Ik ben zeer benieuwd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Corona

Berichtdoor q-quan » 18 maart 2020 00:18

Ik las dat de NS deze dagen slechts 15% van het normale aantal passagiers heeft. Met de "speciale basisdienstregeling" vanaf zaterdag (twee Sprinters per uur, nauwelijks Intercity's) wordt de capaciteit 35% van de standaard.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Corona

Berichtdoor OVinDelft » 18 maart 2020 01:52

EBS rijdt momenteel de volledige jaardienstregeling, inclusief spitsritten en de studentenlijn bus 69. Ik heb op 17 maart zelf gezien dat de bezetting van zo'n beetje alle buslijnen rondom Delft/Rijswijk echter dramatisch is. Ongeveer 4 op de 5 bussen rijdt tijdens de middagspits geheel leeg rond, en de resterende 1 op de 5 bussen heeft maximaal 5 passagiers. Ik ben dus niet geheel verbaasd dat ook EBS vanaf donderdag 19 maart in de frequenties gaat snijden, waarbij in de basis een vakantiedienstregeling wordt gereden. Hier meer informatie: https://www.ebs-ov.nl/corona/

Kijkende naar de bezetting van zowel HTM als EBS lijnen en de aankondiging van de extreem uitgedunde dienstregeling van de NS zou het me niet verbazen als ook de frequenties van het stadsvervoer op termijn nog meer verlaagd worden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Corona

Berichtdoor iljitsch » 18 maart 2020 09:43

q-quan schreef:Ik las dat de NS deze dagen slechts 15% van het normale aantal passagiers heeft. Met de "speciale basisdienstregeling" vanaf zaterdag (twee Sprinters per uur, nauwelijks Intercity's) wordt de capaciteit 35% van de standaard.

Ugh, niet alleen is dat irritant omdat je nu langer onderweg bent met meer overstappen, maar het is ook kwalijk omdat je door al dat overstappen meer kansen hebt om besmet te worden.

Het is wel goed dat wat nog rijdt redelijk leeg is, zodat mocht er iemand ineens in een hoestbui uitbreken je de ruimte hebt.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona

Berichtdoor Admin » 18 maart 2020 14:00

Mij viel gisteren op dat lijn 23 in de vroege avondspits 'gewoon' een kwartierdienst heeft :shock:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Corona

Berichtdoor buschauffeur » 18 maart 2020 19:09

Admin schreef:Mij viel gisteren op dat lijn 23 in de vroege avondspits 'gewoon' een kwartierdienst heeft :shock:

Alle bussen rijden deze week een kwartierdienst tot 20:00 uur. Dan gaat de gebruikelijke halfuursdienst in.

Vanaf maandag a.s. wordt de hele dag een halfuursdienst gereden.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Corona

Berichtdoor OVinDelft » 19 maart 2020 19:30

Voor de volledigheid: vanaf maandag 23 maart rijdt de HTM een nóg meer uitgedunde dienstregeling.

Maatregelen HTM in verband met coronavirus (update 18 maart)

Sinds maandag 16 maart rijdt HTM een aangepaste dienstregeling. Dit heeft te maken met de door Rijksoverheid en RIVM getroffen maatregelen in verband met het coronavirus.

HTM gaat met ingang van maandag 23 maart haar dienstregeling verder aanpassen.

Dit zijn de aanpassingen geldig t/m zondag 22 maart:

• Frequentie op werkdagen 4x per uur en in het weekend 3x per uur, geldt voor alle bussen en alle trams, behalve tram 3 en 4
• Tram 3 en 4 rijden normale frequenties t/m vr 20 maart; op za 21 maart 4x per uur; op zondag 22 maart 3x per uur
• Frequentie in de avond voor bus 2x per uur
• Snelbus 27 en spitsbus 29 vervallen
• Alle spitsritten vervallen
• Nachtbussen rijden niet
• Geen extra ritten op bus 25 tijdens de koopavonden
• Bus 28 rijdt met aardgasbussen in plaats van elektrische bussen
• De trams stoppen bij elke halte. De trambestuurder opent de deuren zelf. Stop en deur open knoppen niet gebruiken svp

Wat verandert er vanaf maandag 23 maart in onze dienstregeling:

Voor alle trams
• Maandag tot en met vrijdag tot 19.00 uur, 3x per uur en daarna 2x per uur
• Zaterdag en zondag de gehele dag 2x per uur
• Alle spitsritten vervallen
• De trams stoppen bij elke halte. De trambestuurder opent de deuren zelf. Stop en deur open knoppen niet gebruiken svp

Voor alle bussen
• Iedere dag, ook in het weekend, 2x per uur
• Alle spitsritten en extra ritten vervallen
• Snelbus 27 en spitsbus 29 vervallen


Bron: https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzi ... ronavirus/
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Corona

Berichtdoor buschauffeur » 19 maart 2020 20:51

Het streekvervoer in Haaglanden rijdt onderhand frequenter dan HTM.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Corona

Berichtdoor iljitsch » 19 maart 2020 21:29

Ik was net een eindje gaan fietsen, en je ziet de trams vrolijk in goede frequenties met een handvol mensen erin rondrijden. Wel iets anders dan een gewone koopavond.

Maar twee keer per uur is wel erg weinig, zeker als je 'm mist en/of een overstap nodig hebt. Ik hoop dat ze wel een dienstregeling publiceren en zich daaraan houden zodat je kan plannen, anders is het echt geen doen.

Ik was nog even op CS waar ze nieuwe poortjes op een paar meter afstand van de oude aan het neerzetten zijn. Gaat wel flink ten koste van de open ruimte in de stationshal.

Er waren flink wat treinen uitgevallen, waaronder nagenoeg alle intercity's. Die naar Eindhoven reed nog wel, voor de mensen die in deze tijden nog graag naar Brabant willen... En ook nog eentje naar Leeuwarden.

Ik mag op z'n minst hopen dat de sprinters niet hun gebruikelijke lange pauzes in bijvoorbeeld Leiden en Gouda handhaven.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona

Berichtdoor iljitsch » 18 apr 2020 09:39

(Sorry de inleiding wordt wat lang, ik kom bij OV uit, beloofd!)

Ik zag gister een interessante aflevering van MedCram. Dat is een kanaal op Youtube met colleges over medische zaken voor studenten medicijnen, dokters, verpleegkundigen en dergelijke. Dus voor zover ik kan nagaan geen onzin.

Ze hadden het daar over een onderzoek van een paar jaar geleden dat je met kortgolvige UV-C straling goed bacteriën en virussen kan doden. Ultraviolet licht kan DNA/RNA beschadigen waardoor bacteriën en virussen doodgaan en wordt dus gebruikt om te ontsmetten, waarbij hoe korter de golflengte, hoe schadelijker de UV-straling.

We krijgen van de zon vooral UV-A en een beetje UV-B maar UV-C (met de kortste golflengte) wordt door de atmosfeer tegengehouden. Met name UV-B is ook schadelijk voor ons (huidkanker, staar). Maar wat is nu het mooie: UV-C is zeer schadelijk voor bacteriën/virussen in heel kleine vochtdruppeltjes, maar hoe korter de golflengte, hoe minder diep straling/licht doordringt, dus het komt niet door onze huid en zelfs niet door traanvocht. UV-C kan dus veilig gebruikt worden.

Je zou dus op plekken waar mensen elkaar makkelijk kunnen besmetten, waaronder in vliegtuigen, treinen en trams, UV-C lampen kunnen inbouwen die de de bacteriën en virussen die mensen uitademen en/of die op oppervlakken terecht komen kan doden, waardoor mensen geen 1,5 meter afstand hoeven te houden.

Het allermooist is dat dit op alle soorten virussen en bacteriën die door de lucht en via oppervlakken verspreid worden werkt, dus ook nieuwe en die die resistent zijn tegen geneesmiddelen. Perfecte oplossing dus.

Het enige wat ik me afvraag is in hoeverre dit snel te realiseren is, zeker omdat je toch eigenlijk wel een jaartje ofzo ervaring op wilt doen om zeker te weten dat er geen bijeffecten zijn voor je het op grote schaal in gaat voeren.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona

Berichtdoor q-quan » 19 apr 2020 00:23

Al is het nog zo'n goede oplossing en blijkt er nog uit zo veel onderzoek dat UV-C-licht onschadelijk is voor de mens, zullen er genoeg mensen blijven die zich er kostte wat kost tegen zullen verzeten. Want "straling", en dat is eng. Zie bijvoorbeeld 5G.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Corona

Berichtdoor iljitsch » 19 apr 2020 03:45

Ach ja dan gaan die maar lopen.

Straling van de zon buiten kan immers totaal geen kwaad...

De grap is dat sommige mensen raar gaan doen als er iets nieuws komt, maar dat houden ze niet eeuwig vol. Wie hoor je nu nog over 2G-straling? Of over het feit dat een FM-zender 15000 watt over de stad uitstoot tegen een handvol watt van de zenders van een mobiel netwerk?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona

Berichtdoor Charles » 23 apr 2020 13:44

Het openbaar vervoer kan corona proof gemaakt worden met behoud van zitplaatsen.
Het concept staat hier te lezen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Corona

Berichtdoor iljitsch » 25 okt 2020 21:55

Vandaag voor het eerst in tijden een aantal serieuze tramritten gemaakt, naar de andere kant van de stad.

Super-irritant hoe veel mensen het concept "afstand houden" totaal niet begrijpen. :shock:
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona

Berichtdoor Chris » 25 okt 2020 23:06

Charles schreef:Het openbaar vervoer kan corona proof gemaakt worden met behoud van zitplaatsen.
Het concept staat hier te lezen.
Als ik de foto's van de bus zo zie is de helft van de zitplaatsen met zeil 'verstopt' omdat je daar niet mag zitten...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Corona

Berichtdoor wattman » 26 okt 2020 11:29

Dat is allemaal niet doorgegaan. Net zoals het systeem in de trein van zitplaatsen die je niet mocht gebruiken geen lang leven beschoren was.

Voor wie behoefte heeft aan wat recenter leesvoer. Van De Lijn (Vlaanderen) kreeg ik een link naar volgend document toegestuurd, waarin verwezen wordt naar Frans en Engels onderzoek waar uit blijkt dat het risico om besmet te raken via reizen in het OV zeer beperkt is.
https://cms.uitp.org/wp/wp-content/uplo ... D-Safe.pdf
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Corona

Berichtdoor iljitsch » 26 okt 2020 11:54

Tja met al die onderzoeken en stellingen kan je het bijna nergens krijgen (niet in de horeca, niet op school, niet in het vliegtuig, niet buiten) maar toch slagen er dagelijks 10.000 mensen in om het toch wel te krijgen...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Corona

Berichtdoor willem » 28 okt 2020 19:41

Dat komt mede omdat veel mensen thuis besmet worden. Technisch gezien is dat zo, alleen heeft de eerste persoon het wel ergens opgelopen.

Als bijvoorbeeld iemand uit een gezin van zes in het openbaar vervoer besmet raakt en daarna de rest van het gezin besmet telt dit als een persoon die in het ov besmet is en vijf die thuis het virus hebben gekregen. Eigenlijk zijn ze alle zes naar het ov te herleiden: daar lag immers de bron. Voor horeca, school etc. geldt hetzelfde.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten