Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 24 jul 2020 14:31

Ik wilde nog even onderstaand melden, maar waarschijnlijk niet handig om voor dat soort dingen steeds een nieuw draadje te beginnen. Dus misschien kan deze in de toekomst hergebruikt worden.

Laatst zag ik tussen LvNOI richting Mariahoeve een koploper met daarachter twee SGMs langskomen. Dat was op de oostelijke sporen, dus blijkbaar vanaf HS. Handig om dezelfde koppeling te gebruiken! Beide typen zijn ongeveer even oud (jaren '70) dus niet onlogisch. Enig idee of je zo volledige functionaliteit hebt of alleen kan slepen? NS heeft verbazend veel werkplaatsen, dus kan onderweg naar Haarlem of Amsterdam Watergraafsmeer of verder geweest zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1177
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 24 jul 2020 14:46

Nee, da's alleen een mechanische koppeling. Nou ja, het remsysteem werkt ook nog, maar alle elektriek doet het niet. Het is dus een sleep-convooi. Normaal gesproken moet in zo'n geval het slepende materieel minstens dezelfde lengte hebben als het gesleepte spul, dus een ICMm-4 mag dan max 2xSGMm-2 (Y2, de oude Ztmsl-Sprinters) slepen. Onder bepaalde omstandigheden mag/kan je er ook 2 drietjes (Y3) mee slepen, maar daar wordt dan wel vrij hoog in de organisatie over beslist.

Hoewel ik het nooit heb uitgeprobeerd denk ik dat je 12 bakken VIRM best met 4x SGM-2 (Y2) weg krijgt. Gaat niet hard, maar met 4x2x4 aangedreven assen kom je een heel eind om 320m dubbeldekker van z'n plek te krijgen, vooropgesteld dat de magneetremmen gelost zijn! Je hebt het dan wel over ruim een halve km trein ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 581
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 24 jul 2020 15:02

Is het niet handiger om daar een locomotief voor te gebruiken? Die zijn gemaakt om te trekken (of te duwen).

Gebruikt trouwens alles dezelfde koppeling? Er is in elk geval wel een enorm verschil tussen bijvoorbeeld een VIRM die in een vloek en een zucht koppelt (koploper ook geloof ik) en de benelux-intercity waarvan je destijds bij het omlopen van de locomotief op HS kon zien dat er nogal wat handwerk aan te pas kwam om alle kabels/leidingen aan te sluiten.

Remmen bij slepen is natuurlijk op basis van luchtdruk. Gebruiken moderne treinen zoals VIRMs dat ook nog onder normale omstandigheden, of gaat dat normaal electrisch met lucht alleen als extra veiligheidssysteem?
iljitsch
 
Berichten: 1177
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 24 jul 2020 17:19

Er zijn een aantal koppelsystemen in gebruik, kort incompleet overzicht:
  • regulier stoot- en trekwerk (alle E- en D-loks, internationaal, goederenwagens, ICR)
  • Scharffenberg hoog (materieel na 1964, Plan T en nieuwer)
  • Scharffenberg laag (ouder materieel tot Plan T)
  • BSI (Alleen DDAR/DDZ/mDDM/1700 voor DDAR)
Het is onderling niet koppelbaar.

Om een reguliere lok voor een stroomlijnmaterieel te gebruiken als trekkracht is een zware hulpkoppeling nodig. Die zijn alleen beschikbaar bij hulptreinen en wegen een flinke 50kg of meer. Zo'n constructie kan dan ook alleen worden gebruikt als er vooraf flink wat planning gedaan wordt, zoals bij overbrengingsritten. Bij een "normale" storing zal een hulptrein moeten komen met de juiste koppeling om het zaakje weg te slepen, bij voorkeur hetzelfde materieeltype.

De luchtdrukrem is de wettelijke rem en alle treinen moeten er van voorzien zijn als ze op het Hoofdrailnet willen rijden. Het verschil zit in de aansturing v/d remstations: bij getrokken mat (ICR, internationaal, goederen) en ouder stroomlijnmat (t/m Mat 54) gebeurd dat via de treinleiding, bij nieuwer stroomlijnmat (vanaf Plan T) is er een electrische bediening bovenop het nog altijd ingebouwde luchtdrukremsysteem. Moderner materieel (bv SGM, VIRM en mogelijk ook DM90) heeft nog een ander remsysteem erbij (da's dus nr 3!), nl de dynamische rem, ofwel: terugwinnen van electriciteit tijdens het remmen. SGM kon het niet kwijt in de bvl en verstookt het in remweerstanden, de toen bestaande bvl-techniek kon dat nog niet aan, inmiddels zijn alle onderstations vervangen/aangepast zodat VIRM (eigenlijk al IRM, 1993!) z'n energie weer in de rijdraad kon pompen, zodat andere treinen het konden gebruiken. Hiertoe wekken de inverters (de doedelzakspeler! :P ) bijna 2kV op zodat deze spanning beschikbaar is voor andere treinen.

Er zijn meer koppelsystemen, maar die worden in NL niet gebruikt voor "heavy rail". Zo gebruiken de Amerikanen praktisch exclusief de klauwkoppeling, hebben de Russen daar een zwaardere variant van gemaakt en de Zweden gebruiken die Russische variant voor de zware IORE treinen (Narvik-Kiruna-Lulea) met 6800 ton lading. Verder nog een scala aan kleinere koppelingen voor lichter materieel, bv trams en sommig Duits werkmaterieel heeft wéér een andere koppeling. Google en Wiki zijn je vrienden als je daar meer over wilt weten ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 581
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 07 aug 2020 13:20

Zo kan het dus ook blijkbaar :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=3ZZIEo0NXQY
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Oss West


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten