Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 30 apr 2023 05:42

Zit ook nog een werkplaats in Leidschendam waar ze heen kunnen.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 30 apr 2023 08:28

Hm, ja, van/naar de werkplaats kunnen inderdaad van verder weg komen die niet op de gewone diensten van/naar Den Haag CS gebruikt worden.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 30 apr 2023 10:15

Er schijnt vaak een storing te zijn op het HSL traject bij Roelofarendsveen, ik heb daar vaak als ik op de A4 rijd een trein in niemandsland stil zien staan.
Dan word er een omleidingsroute gereden via Leiden en Den Haag ( helaas zonder tussenstop in Den Haag )
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 30 apr 2023 15:51

Chris schreef:Zit ook nog een werkplaats in Leidschendam waar ze heen kunnen.

Los daarvan kunnen ze ook rijden voor zaken als het opleiden van personeel, uitvoeren van testen etc.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Rangeren Kijfhoek

Berichtdoor iljitsch » 30 apr 2023 15:52

Youtube heeft ook mijn interesse in treinen in de gaten en schotelde me deze voor:

Rangeren Kijfhoek

Een video die je bijna een half uur laat zien wat de titel zegt. Wat interessante dingen geleerd, bijvoorbeeld dat vrachttreinen niet elektrisch gekoppeld worden en dus ook geen achterlichten hebben!

Ook interessant dat we in Europa nog superouderwetse ringen en haken gebruiken om te koppelen terwijl ze in Amerika al anderhalve eeuw de Janney-koppeling gebruiken omdat ze nogal rap door hun personeel heen gingen dat tijdens het koppelen tussen een locomotief en een wagon stond en dus bij een kleine vergissing al ondersteboven gereden of geplet werd.

Dus lus om de haak, luchtslang voor de remmen en je bent in business. Wel één kleine innovatie die ik niet aan zag komen die natuurlijk volstrekt voor de hand ligt maar waar ik maar om bleef grinniken.

Eerder deze week heb ik de film Unstoppable nog eens gekeken (vrachttrein gaat er met grote vaart vandoor zonder machinist aan boord) en de Kijfhoek-versie daarvan zou toch anders geweest zijn...

(Als mensen hierop reageren zal dit zeker genoemd worden en dan heb je wel een spoiler voor die Youtube-video te pakken. Je bent gewaarschuwd. Uiteraard is de film niet te spoileren want er gebeurt precies wat je verwacht. But in a good way.)

Ook interessant dat blijkbaar de rij wagons op een vertrekspoor aangesloten wordt op een luchtleiding die uit de grond komt om de remmen geactiveerd te houden.
Laatst bijgewerkt door iljitsch op 11 mei 2023 17:49, in totaal 2 keer bewerkt
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 11 mei 2023 17:47

Vandaag naar Amersfoort, dus voor het eerst in een jaar weer eens in de trein.

Mijn eerdere mysterie met SLTs tussen LvNOI en HS lijkt nu wel opgelost: ik zag er één van de binkhorst naar HS rijden. En in Leiden heb je dan een stoptreindienst naar Utrecht.

Ondanks het slechte nieuws over NS de afgelopen tijd ging alles prima, met de treinen ongeveer halfvol (nouja, tot Utrecht) en een vriendelijke conductrice die zelfs zo ijverig was om de eigenaars van fietsen op het balkon op te sporen.

Bij de terugreis natuurlijk net te laat voor de rechtstreekse trein, dus intercity naar Rotterdam, overstappen in Utrecht op de intercity naar Den Haag. Is zelfs sneller dan de rechtstreekse trein! (Die staat lang stil om kop te maken.)

Alleen, ik stap uit, en aan de overkant van het perron: een SLT. Huh? Op het bord stond intercity Den Haag en de vertrektijd naderde snel. Dus maar ingestapt, en inderdaad, we stopten alleen in Gouda. Best goede intercity's, die SLTs. Halverwege reden we netjes 140 en we waren 2 minuten vroeger dan gepland in Gouda. Precies op tijd op CS, maar dat was wel met flink langzaam rijden vanaf Voorburg.

Veel leuke dingen te zien in Amersfoort, jammer dat ik geen camera bij me had! Maar modelspoorhobbyisten, wees gewaarschuwd: dit kan zomaar een flinke toevoeging aan je wensenlijst opleveren. Bijvoorbeeld:

  • Raiforce One vectron
  • Railexperts V60D
  • Verschillende 1600s/1700s/1800s in kekke kleurtjes (of grijs)

Afbeelding

En van die vectron werd deze Eurailscout meettrein (?) afgekoppeld:

Afbeelding

Deze herken ik niet en kan niet lezen wat erop staat, maar ziet er allemaal leuk uit. Vooral eens wat anders dan geel en blauw is zeer welkom. Volgende keer toch echt een fatsoenlijke camera mee.

Afbeelding

Vectron. Toch wel de coolste treinnaam ooit.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor joostvansurksum » 11 mei 2023 18:01

Nice pics. Het is toch wel een allegaartje aan bedrijven geworden die op het spoor kunnen rijden. :D Leuk om die 1200's nog eens te zien. :mrgreen:
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 11 mei 2023 20:45

ACTS loks. Inmiddels al enige tijd ter ziele. Verwierf faam in de jaren '90 door de 1200-en van NS bij de sloper vandaan te halen, dan wel voorkomen dat de loks daar terecht kwamen. Dit natuurlijk heel hard tegen het zere been van NS, die op deze manier een concurrent op goedkope manier aan voor het NL-net geschikte loks zag komen. Is zelfs voor de rechter geweest, maar omdat de loks met gemeenschapsgeld waren aangeschaft moest NS ze naar ACTS laten gaan. Reden voor de teloorgang is mij niet bekend (ik volg dat wereldje niet meer) maar overcapaciteit en lage prijzen door stevige concurrentie zullen het bedrijf geen goed hebben gedaan.

Naast de 1200 stonden ook ex-NMBS en ex-DDR diesels op de materieellijst bij ACTS.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 13 mei 2023 07:01

ACTS is overgegaan in HUSA en die heeft zijn spoorse activiteiten gestopt. Deel van het werk toen is naar RRF gegaan. Vandaar dat die twee 1600'en heeft, dat zat in de boedel. Ex NS locs 1606 en 1609 doen nog steeds dienst als RRF4401 en RRF4402.
De zien over de teloorgang klopt dus niet.
ACTS reed shuttles vanaf Leeuwarden en Veendam naar de Rotterdamse haven maar de lading koos een andere modaliteit of stopte. Coevordenshuttle ging toen de Bentheimer Eisenbahn zelf rijden. Wat restte van het basispakket bij HUSA was het Dolime vervoer tussen Wallonië en Veendam. Dat zijn contracten van een aantal jaar. Na RRF heeft DB Cargo het een tijd gedaan en tegenwoordig rijdt die trein met tractie van Lineas.

De Eurailscout meettrein is de UST-02. Dat staat er ook op... Dat ding met ultrasoon de spoorstaven. Reden van het gesleep door de Vectron van Rail Force One is dat sporen op de Betuweroute zijn gemeten en daar is de trein niet zelfstandig toegelaten wegens het ontbreken van de ERMTS apparatuur.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 13 mei 2023 17:15

Chris: bedankt voor de extra info!
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 17 mei 2023 11:40

Vandaag vanuit Leiden iets voor LvNOI de nieuwe 200 km/u intercity voorbij zien komen. Die 200 moet-ie nog even aan werken. :P

Ik begrijp dat ze deze later in gaan zetten van CS naar Eindhoven, maar eerst op andere verbindingen over de HSL.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 03 jun 2023 12:50

Volgend jaar maandenlang geen Eurostar vanuit Amsterdam naar Londen

Volgens mij was Amsterdam CS niet heel lang geleden nog ingrijpend verbouwd, maar volgend jaar gaat er weer vanalles op de schop. (Zelfde verhaal Den Haag CS.)

Het gevolg is dat er een tijd geen ruimte is voor paspoortcontrole en douane in Amsterdam, waardoor de eurostar daar maandenlang niet terecht kan, en wellicht ook niet van/naar Rotterdam rijdt omdat dat financieel onvoldoende aantrekkelijk is en Rotterdam maar beperkte capaciteit voor de controles heeft.

Kennen we ergens tussen Amsterdam en Rotterdam nog een station met een perron van 400 meter dat normaal niet gebruikt wordt en goed af te sluiten is...?

Spoor 1 van Den Haag HS. Je zou dan in Amsterdam mensen in kunnen laten stappen zonder controle en op HS iedereen laten uitstappen, controle doen, weer instappen. Dat is ook wat ze een tijd deden in Lille. Ik denk zo'n half uur extra reistijd, plus wellicht nog wat extra marge. Maar op te terugweg kan wel gewoon via de HSL naar Amsterdam gereden worden.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 04 jun 2023 06:35

Het is natuurlijk van de gekke dat op een moment dat we korte lijnvluchten willen uitbannen en iedereen in een trein willen zetten dat je dan een product als Eurostar uit de dienst neemt. Er schijnt in één van de tunnels op Amsterdam Centraal een nieuwe passagiers terminal voor Eurostar gebouwd te worden. Zorg eerst dat die klaar voor gebruik is en laat daar de mensen dan daar instappen...

Nog erger is dat waarschijnlijk ook niet vertrokken kan worden vanaf Rotterdam want die kan niet zoveel reizigers aan. Nu zijn de controles alleen voor uitgaande reizigers die door de Britten wordt uitgevoerd. Om te stoppen op Hollands Spoor zou wel leuk zijn. Alleen is het perron net wat te kort en een Eurostar past maar net tussen de seinen. Perronlengte is 338 meter en de seinen staan 423 meter uit elkaar.
Dat men ooit in Lille controle heeft uitgevoerd weet/wist ik niet. Lijkt me geen erg handige manier en komt de veiligheid niet te goede. Want hoe controleer je dan of er geen rare zaken als bommen aan boord zijn?
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 04 jun 2023 09:21

Alles er uit en met de hond(en) er doorheen Chris. Nadeel van HS is dat er geen hok is waar controles uitgevoerd kunnen worden en door de monumentale status wordt bouwen, ook tijdelijk, heel moeilijk. Helaas is het Postperron inmiddels ook al jaren weg en het toenmalig Postbedrijf behuist nu andere bedrijven.

Als alternatief zou busvervoer van Asd naar de Wgm mogelijk zijn met instappen op de schoonmaakperrons. Controle op de Wgm danwel onderweg. Trein rijdt dan door Asd (niet stoppen!) en via de gebruikelijke route. Aangezien het aantal instappers op Asd beperkt is (meestal op beginstations) en de interval tot de volgende trein (meerdere uren) moet dat zowel op Asd als de Wgm te behapstukken zijn. Zeker als de Eurostar gunstig wordt neergezet (juiste perron) en de bus kan ter plaatse ook keren. Ik schat 1, hooguit 2 bussen met aanbod per trein. Verzamelen op busplatform Y-zijde Asd, ticketcontrole bij instappen aldaar, bus naar Wgm, personencontrole onderweg, bagage controle op de Wgm, instappen en wegwezen. [perfect]
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 04 jun 2023 12:09

Ah, op de satellietfoto ziet het er uit als wat meer dan 338 meter... Van het oude eurostar-materieel zijn versies van 394 en 320 meter, dus als die laatste nog beschikbaar zijn zou dat een oplossing kunnen zijn. Maar wellicht dat die geen 1500 V aankunnen want die stammen uit de tijd dat de eurostar nog niet naar NL kwam. De nieuwe zijn 390 meter.

Je kan de trein maar heel weinig voor het begin van het perron (gezien uit richting Amsterdam) laten uitsteken vanwege de kruising met de treinen die van CS komen. Na de overkapping zou wel een eindje kunnen, maar dan sta je wel op de wissel met spoor 2.

Dus als je dit heel graag zou willen zou het waarschijnlijk kunnen, maar niet makkelijk...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 04 jun 2023 13:39

Admin schreef:Alles er uit en met de hond(en) er doorheen Chris. Nadeel van HS is dat er geen hok is waar controles uitgevoerd kunnen worden

Nou het stationsgebouw is aardig groot, daar moeten vast ruimtes leeg staan...

Maar ik dacht meer aan controle op het perron. Dus je zet een stuk waar de trap uitkomt af en mogen mensen pas naar de trein na de controle. Ben even kwijt hoe breed dat perron is...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 04 jun 2023 15:07

iljitsch schreef:Maar wellicht dat die geen 1500 V aankunnen want die stammen uit de tijd dat de eurostar nog niet naar NL kwam.

Hm... oudere Belgische treinen gemaakt voor 3000 V kunnen ook onder 1500 V rijden in NL, zij het minder snel.

Ligt dus voor de hand dat dit ook voor een veel modernere trein geldt. Maar als die treinen gemaakt zijn om op 3000 V 160 km/u te rijden dan wordt dat wel boemelen op 1500 - 1800 V.

Aan de andere kant kunnen ze ook op 750 V rijden dus waarschijnlijk hebben de choppers/inverters geen moeite met de Nederlandse bovenleidingspanning.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 04 jun 2023 18:11

Het Koninklijke perron op HS is niet zo heel breed, minder dan de helft van het middenperron (sp 3/4). Ik weet niet of en hoeveel leegstaande ruimtes er zijn op HS, maar de kans dat ze 'toevallig' precies liggen aan perron 1 en meerdere deuren hebben zodat er doorstroom ontstaat is nihil. Daarnaast is er nog een belangrijk ding: Den Haag heeft géén rechtstreekse verbinding met Parijs, laat staan Londen, dus dat nu ineens aanbieden zou mensen maar op verkeerde ideeën brengen, aldus NS-Int :roll:

Wat die eerste Eurostars betreft: het bedoelde NMBS materieel had weerstanden (net als de 1000, 1100, 1200, 1300, 1500 en alle treinstellen t/m Plan T/V) dus de NL spanning op de draad was niet zo'n probleem. Treinen met choppersturing, dus ook de Eurostar, kunnen dat niet zondermeer aan, die moeten daar echt voor geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er nog zaken als stoorstromen op de bvl en ATB. Herinner je nog dat de snelste E-lok ter wereld een tijdje op de HSL bivakkeerde? Die mocht, ondanks dattie de 1800V spanning uitstekend aan kon, niet zelfstandig op het HRN rijden, alleen op de HSL (waar geen ATB ligt!) mochtie z'n kunstje laten zien. Omdat de Taurus standaard geen ontstoorbescherming heeft voor ATB signalen. Daardoor kan het hele seinwezen onderuit gaan en kunnen mcn niet langer op de seinbeelden vertrouwen. Die 75Hz ontstoorinstallaties zijn typisch Nederlands, vanwege de manier waarop seinen treinen detecteren en ATB signalen doorgeven. (techniek dateert uit de jaren 20, dus nog helemaal analoog, naar Amerikaans ontwerp)

Kenmerkende anecdote: tijdens testen v/d BR186 (wat later de Fyra loks werden) moest de lok zwaar optrekken op Rtd. Op dat moment viel bij alle NS treinen de hoogspanning uit (onderspanningsbeveiliging) omdat de spanning ver onder de 1kV kwam. De BR186 had nergens last van, die trok gewoon door! :o
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 04 jun 2023 18:31

Niks is ooit simpel! :?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 04 jun 2023 21:25

Gewoon de Eurostar in Rotterdam laten beginnen, of je daar 150 passagiers laten in stappen of een paar honderd meer.
Je heb daar alle tijd voor aangezien het reisschema een uur minder is en daardoor de trein in Rotterdam langer kan stilstaan om op de juiste tijd kan vertrekken.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten