Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 31 aug 2023 08:42

Volgens mij is dat in het kader van een voorstel van de RET om met metro's over de Oude Lijn te gaan rijden.
Voor treinen wordt de halteafstand inderdaad wel erg kort.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 31 aug 2023 16:03

De soep wordt niet zo heet gegeten hoor: het wordt allemaal een keer helemaal doorgerekend en dan is het toch wel heel errug duur geworden en dan kan er ineens een heleboel niet want ja, geld hè? :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 01 sep 2023 06:42

Zover ik weet is hier al geld voor. Viersporig van Delft naar Schiedam en de Sprinters kunnen mooi op twee sporen en de IC's op de andere twee.
Jammer dat het een inlogartikel is, kan het zo niet lezen. Be wel benieuwd wat NRC te melden heeft.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 01 sep 2023 08:47

Chris schreef:Jammer dat het een inlogartikel is, kan het zo niet lezen. Be wel benieuwd wat NRC te melden heeft.

Gelukkig kan je met een poolstok wel over die betaalmuur springen bij de NRC:

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.nrc.nl%2Fnieuws%2F2023%2F08%2F30%2Ftussen-leiden-en-dordt-komen-alle-spoorproblemen-samen-a4173117
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 27 sep 2023 15:15

Er rijden dus al (wat) ICNGs tussen Den Haag CS en Eindhoven:

Afbeelding

Ik zag ook nog wel TRAXXen met wagons staan. Maar zo het idee dat die gedegradeerde stuurstanden hun laatste rit over niet al te lange tijd gaan maken...

Daarnaast mijn intercity naar Utrecht, die nu toch wel vrij regelmatig met SLTs gereden wordt, maar nu wel explicit vermeld dus niet meer zo verwarrend.

Op de terugweg van Utrecht weer "gewoon" een koploper, lekker vol om 19.28 u, dus ik zat op het balkon (tot Gouda) en wat een geschud! Er waren echt momenten dat het niet verantwoord was van de ene wagon over te steken omdat de uitgang van de ene wagon ten opzichte van de ingang van de andere zo een halve meter links/rechts en ook 20 of 30 cm boven/onder uit kon slaan. Dat spoor zal echt op enig moment vernieuwd moeten worden. (Hoewel het erop lijkt dat die moderne treinen met strakkere wagonovergangen hier soepeler mee omgaan.)

Dit viel me ook op toen ik destijds voor het eerst via Lelystad naar Groningen ging in vergelijking met via Amersfoort. Dat nieuwe spoor was supergelijkmatig en een enorm verschil met dat gehobbel tussen Amersfoort en Zwolle.

En... sporen 11 en 12 worden onder handen genomen!

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor PAV » 27 sep 2023 16:41

Wat betreft de instroom van ICNG gaat dit nog niet zo snel als NS zou willen. Wat ik begrepen heb is dat dit met de software voor de aansturing van de deuren te maken heeft, waar in het begin erg veel storingen mee waren. Na updates gaat dit wel beter, maar nog niet perfect. Ik heb ook begrepen dat de NS nu nog minder ICNG's inzet zodat ze dat op een beperkt aantal treinen de aangepaste sofware hoeven testen. Zo hoeven ze niet onnodig alle treinen van imperfecte "tussenversies" van de software te voorzien, maar kunnen ze met de juiste versie (als ze zover zijn) in 1x de hele vloot updaten.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 27 sep 2023 17:39

Wel triest dat zulke dure hardware beperkt wordt door zoiets simpels als software die de deuren bestuurt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor joostvansurksum » 28 sep 2023 08:36

Treinen zijn rijdende computers geworden, net als (elektrische) auto's. En dan het hele sein-, wissel- en plansysteem eromheen.

Vroegah heb ik in mijn studietijd nog de centrale verkeersleiding in Utrecht gezien. Groot bord met uitgetekend sporennet en lampjes en knopjes. Maar da's allang niet meer natuurlijk.

Net zoals vele andere bedrijven zijn NS en ProRail ook ICT-bedrijven geworden.

Bij de aanleg van de HSL destijds moest er een software update in het seinsysteem meen ik geïnstalleerd worden en de (extra) kosten daarvoor bedroegen meer dan 30 miljoen. Wie dat contract ooit getekend heeft...

Hoop niet dat dit hier ook gebeurt.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 28 sep 2023 12:16

Natuurlijk. En als dit bijvoorbeeld om de ERMS-signalering zou gaan (dan wel hopelijk niet in de treindienst getest!) zou ik dat begrijpen. Maar kom nou, deuren open en dicht... Hoe moeilijk kan dat zijn?

(En ja ik ben ICT'er en programmeer regelmatig dus ik weet hoe softwareontwikkeling werkt.)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 28 sep 2023 16:25

De software mensen geven de hardware de schuld.
De hardware mensen geven de software de schuld.

En de gebruiker staat (letterlijk!) in de kou :!:

Ik heb van redelijk dichtbij de hele proefperiode van SLT meegemaakt en zelf ook meermaals met zware veiligheidsstoringen langs de kant gestaan. Het maakt niet uit hoe idioot-bestendig je een systeem maakt, de natuur met haar ontzagwekkend aanpassingsvermogen komt in korte tijd met een betere idioot :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 29 nov 2023 14:59

In Zeeland zijn over een lengte van 53km maar liefst 11 verzakkingen geconstateerd. Deze verzakkingen zijn het gevolg van de vele regen in de afgelopen weken. Thans rijdt er nog slechts 1x p/u een trein en de snelheid is beperkt tot max 40km p/u.
Prorail verwacht dat na het komend weekend het spoor weer volledig hersteld is.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 30 nov 2023 06:32

Buiten dat waren er ook nog bovenleidingproblemen dus toen reed er even helemaal niks meer tussen Goes en Kruiningen.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 03 jan 2024 16:24

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4792370/minder-treinen-tussen-den-haag-en-rotterdam-vanwege-opleiding-machinisten:

Dit betekent dat er bijna een maand lang geen directe intercity rijdt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam.


Ok, er moeten machinisten oefenen op de wesp. Maar waarom is het dan logisch om de intercity direct van Amsterdam naar Rotterdam door te trekken naar Eindhoven en de trein Den Haag CS - Eindhoven te laten vervallen?? Een maand lang elke dag de hele dag?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 03 jan 2024 22:11

Op Treinreiziger staat een iets uitgebreider verhaal klik hier met eronder de nodige reacties. Trek je conclusie zou ik zeggen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 03 jan 2024 23:24

iljitsch schreef:https://www.omroepwest.nl/nieuws/4792370/minder-treinen-tussen-den-haag-en-rotterdam-vanwege-opleiding-machinisten:

Dit betekent dat er bijna een maand lang geen directe intercity rijdt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam.


Ok, er moeten machinisten oefenen op de wesp. Maar waarom is het dan logisch om de intercity direct van Amsterdam naar Rotterdam door te trekken naar Eindhoven en de trein Den Haag CS - Eindhoven te laten vervallen?? Een maand lang elke dag de hele dag?


Berichtgeving een beetje vaag, Den Haag CS ligt niet aan de HSL.
Intercity direct word waarschijnlijk omgeleid via Leiden en Den Haag HS en heeft geen tussen stop Schiphol - Rotterdam.
Op de HSL worden de trainingen waarschijnlijk gegeven ?
De reizigers van Den Haag CS en Den Haag HS kunnen met de gewone trein naar Rotterdam CS en hier overstappen op de trein naar Eindhoven ( de vervallen trein Den Haag CS - Eindhoven ).
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 05 jan 2024 05:58

De ICNG die rijden op Amsterdam - Rotterdam worden uit de dienst gehaald tbv opleidingen en in de plaats komen de Traxx locs met 'sandwich' stammen.
Hierdoor ontstaat materieeltekort omdat er al locs ingeleverd zijn bij de leasemaatschappij, dat moest contractueel. Hierdoor wordt de IC Direct dienst van Amsterdam - Rotterdam gekoppeld aan de treinserie naar Eindhoven en zal de trein dus niet naar Den Haag rijden.
HSL is dus gewoon in dienst. Deze ellende gaat 3,5 week weer duren. De reizigers mogen in de toch al drukke IC's stappen die normaal rijden op de Oude Lijn. Is er tov de werkzaamheden die in okt-dec waren gelukkig nu wel een kwartierdienst van Sprinters ipv een halfuursdienst maar of we daar zo vrolijk van worden....
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 jan 2024 09:12

En natuurlijk is een pendeltrein tussen Den Haag CS en Rotterdam die aansluit op de trein naar Eindhoven een volstrekt belachelijk idee.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 05 jan 2024 12:35

Als op alle trajecten de treinen rijden volgens ( aangepaste ) dienstregeling, hoe gaan dan de training ritten er uit zien en op welk traject.
Ik neem aan dat er noodstoppen worden gemaakt, in storing treden e.d.
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 jan 2024 16:22

Ik dacht dat ERTMS al actief was tussen Leiden en Den Haag maar zo te zien niet. (En staat ook niet op de planning?) Anders was dat een goed testtraject geweest waarbij een stilstaande trein niet gelijk het volledige treinverkeer tussen twee belangrijke steden stilgooit, vanwege de viersporigheid. En we hebben vooralsnog wat wissels. :P
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 09 jan 2024 22:21

iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten