Pagina 6 van 9

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023 22:37
door Admin
En dat kan dus niet. Allereerst is de spoorcapaciteit op Rtd gewoon nodig en ten tweede moet de trein weer schoon en gevuld aan de terugreis beginnen, dus moetie sowieso naar de Wgm voor reiniging.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023 06:26
door Chris
Ding kan toch leeg van Rotterdam naar de Watergraafsmeer? En daar klaarmaken voor een terugreis.
Gebeurt nu ook zodat je bijna kruisende Eurostars hebt tussen Amsterdam en de Meer.
Maar in de media wordt gemeld dat de terminal niet meer mensen aan kan in Rotterdam en inderdaad zou dan ook het stationnement te lang worden... Hier lijkt me ook een mouw aan te passen. Als je ziet wat er aan reizigers aantallen er in Parijs op Gare du Nord verwerkt worden sinds men de veiligheidseisen heeft verscherpt en alle Thalys reizigers ook gecontroleerd moeten worden. En dat met de smalle perronnetjes daar...

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023 08:12
door iljitsch
Zou het op Den Haag CS mogelijk zijn zulke controlefaciliteiten in te richten?

Ik denk dat je dan een perron redelijk in het midden ( = je kan naar Amsterdam, Utrecht en Rotterdam) afsluitbaar moet maken. Dan heb je twee sporen voor treinen waar je controles wilt toepassen.

Als sporen 11 en 12 dan na een eeuwigheid weer in gebruik genomen worden hou je netto 10 sporen over voor de normale binnenlandse dienst, net als nu.

Maar ja er rijden nu geen internationale treinen van/naar Den Haag CS en dit alleen inrichten voor uitwijk is waarschijnlijk iets teveel gevraagd.

In Spanje hebben ze om onnavolgbare redenen de 75 kilometer spoor tussen Madrid en Toledo vervangen door AVE (HSL). Die kan in Spanje niet op normaal spoor rijden, dus dat is de enige trein die Toledo bedient. En voor de AVE moet je door een beveiligingscontrole, waardoor je netto helemaal niet sneller uit bent dan met een normale trein. En Toledo staat bekend om z'n zwaarden, dus als je die koopt moeten die netjes ingepakt mee door de bagagescanner...

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023 08:39
door iljitsch
Lijkt erop dat de Prorail-storing in Amsterdam voorbij is, maar nog onbekend waardoor die kwam.

Wel ontzettend onhandig dat heel Amsterdam door dezelfde verkeersleidingspost wordt aangestuurd. Stel je voor dat je Amsterdam noord/west en Amterdam zuid/oost had. Als er dan iets mis is met n/w dan kan je de metro naar Amsterdam Zuid nemen en van daar nog naar schiphol of Utrecht e.d. En omgekeerd als z/o een probleem heeft kan je nog naar Haarlem en dergelijke.

En is het tegenwoordig nog mogelijk wissels met de hand te zetten? In dat geval zou je in elk geval nog in/uit het getroffen gebied kunnen pendelen over een vaste route.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023 14:25
door iljitsch
Waarom schakelde ProRail na de storing in Amsterdam zo laat over op een back-up?

Zucht. Dus maar een OV-fiets pakken zolang het nog kan, dan ben je in elk geval nog in een uur of drie van Amsterdam in Leiden.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023 16:19
door Admin
Chris schreef:Ding kan toch leeg van Rotterdam naar de Watergraafsmeer? En daar klaarmaken voor een terugreis.

Ja, maar het probleem zit um in reizigers de andere kant uit: van het Continent naar Londen. Komend van Londen is er helemaal geen probleem en kan je makkelijk doorgaande reizigers meenemen om die op Shl danwel Asd af te zetten voor je naar de Wgm door tuft. En alstie daar dan toch langs een reinigingsperron staat, kun je er ook het redelijk smalle contingent instappers naar toe brengen, zoals ik eerder al aankaartte. Zal voor de reiziger wat ongemak geven omdattie eerder aanwezig moet zijn vanwege het busvervoer en ook de diverse controle-instanties zullen gedurende die tijd moeten behelpen, maar er wordt tenminste een doorgaande dienst aangeboden!

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023 16:37
door iljitsch
Het aantal wat ik zag voor instappers in Amsterdam was 250, als ik mij niet vergis. Da's wel 5 bussen vol...

Dit zijn treinen met 900 zitplaatsen. Ze hebben 'm niet van Belgiƫ naar Nederland doorgetrokken voor anderhalve man en een paardekop.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 06 jun 2023 08:09
door Chris
Makkelijk zo'n algemeen topic en de verschillende onderwerpen die elkaar kruisen:
Over de Amsterdamse storing... Post Amsterdam bedient niet alleen station Amsterdam Centraal. Hun gebied is van Hemtunnel tot Maarsen, van Lelystad tot Schiphollijn. Dus in dit gebied lag het treinverkeer stil.
Wissels met de hand omleggen, je bedoeld dit buiten? Als een wissel wordt 'gekrukt' dan moet je goed de originele stand onthouden want wanneer alles in dienst komt dan ligt bijvoorbeeld een wissel buiten rechtsaf en op het scherm linksaf. En dan kan een treindienstleider ook weer niks.
Eurostar op Den Haag Centraal. Leuk plan maar spoor 10 is sowieso te kort. Op spoor 4 paste vroeger net 15 rijtuigen en twee locs. Eurostar met reizigers op de Meer laten beginnen. Dat is daar helemaal niet geschikt voor, zeker gezien de huidige veiligheidsregels.
Momenteel gaat Eurostar altijd half gevuld naar Londen dus stappen per trein dan zo'n 450 reizigers in te Amsterdam en Rotterdam. De andere helft komt er in Brussel en Lille bij.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 08 jun 2023 10:05
door HaagsePeter
De Eurostar op Den Haag CS spoor 1 (tijdelijk verlengen naar 400 meter), en dan de controle op het busplatform er boven? Of op de personeelsparkeerplaats in het verlengde van perron 1..
Als je echt wil, past het vast.

En anders op HS spoor 1? Controles via de koninklijke wachtkamer en wat bouwketen er naast?

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 09 jun 2023 04:43
door Chris
Voorlopig is men weer in conclaaf om de Eurostar toch gewoon naar Amsterdam te laten rijden. Laten we maar hopen dat dit het gewoon blijft. En anders zorgen dat de douane capaciteit in Rotterdam uitbreidt zodat je daar 400 mensen per trein kan verstauwen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 09 jun 2023 11:45
door Lange_Dre
Wat een onzin dat gedroomd over de Eurostar naar Den Haag CS. Die haar er niet komen en al helemaal niet binnen een paar jaar. Daar is trouwens ook logistiek helemaal geen ruimte voor op CS.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 09 jun 2023 14:26
door PAV
Lange_Dre schreef:Wat een onzin dat gedroomd over de Eurostar naar Den Haag CS. Die haar er niet komen en al helemaal niet binnen een paar jaar. Daar is trouwens ook logistiek helemaal geen ruimte voor op CS.

Ik ben het ermee eens dat Eurostar via Den Haag niet gaat gebeuren, oftewel dat het zeer onwaarschijnlijk is. Er is nu al geen ruimte en met de werkzaamheden op CS de komende jaren zal het inderdaad zeker niet gaan.

Maar dromen mag wat mij betreft altijd. Zonder dromen geen ambities, zonder ambities geen nieuwe doelen en geen vooruitgang. Een aangezien stilstand is achteruitgang is, en om het leven in het algemeen wat op te fleuren, laten we af en toe ook wat dromen... ;)

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 09 jun 2023 14:29
door iljitsch
PAV schreef:Zonder dromen geen ambities, zonder ambities geen nieuwe doelen en geen vooruitgang. Een aangezien stilstand is achteruitgang is, en om het leven in het algemeen wat op te fleuren, laten we af en toe ook wat dromen... ;)

[respect]

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 23 jun 2023 16:03
door iljitsch
Ik zweer dat ik niet 24 uur per dag naar het spoor zit te kijken of er soms HSL-treinen over de oude lijn rijden... maar vandaag weer een thalys tussen Mariahoeve en LvNOI gezien.

(Ik woon dus in bezuidenhout met aan het eind van de straat twee fietstunneltjes onder het spoor door verwijderd van Voorburg waar ik meestal mijn boodschappen doe.)

Het leek mij een aardige gedachte hier een apart topic voor te starten waar we deze observaties turven, maar de Unicode "tally marks" zijn toch iets te recent dus niet alle computers kunnen die aan.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 11 jul 2023 07:30
door iljitsch

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 13 aug 2023 21:21
door iljitsch
Ok, niet echt het onderwerp maar wilde voor deze ene opmerking niet iets nieuws starten... Lekker multimodaal bezig geweest vandaag heen en terug naar Papendrecht:

- fiets
- trein
- tram
- boot
- auto
- bus
- metro

Maar toen mijn vader gewoon nog naast het station Rilland woonde was alles toch een stuk simpeler... 8-)

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 15 aug 2023 12:28
door willem
Het stads- en streekvervoer is de laatste decennia zodanig wegbezuinigd dat je wel een fiets, auto etc. nodig hebt om ergens te komen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 15 aug 2023 12:52
door iljitsch
Ik had in plaats van de fiets naar LvNOI ook de tram naar CS kunnen nemen. Maar de fiets rijdt altijd direct nadat ik aan kom wandelen, da's bij de tram bepaald niet het geval... Aardig lang op haltes lopen hangen de afgelopen weken terwijl mijn fiets panne had.

Maar in Papendrecht zat ik wel met het feit dat terug met de veerboot op zondag z'n laatste vaart terug naar de bewoonde wereld al om 18.36 u heeft (doordeweek houdt ook niet over maar 20.36 is nog enigszins te doen) en blijkbaar rijden de stadsbussen zondags niet. Van die veerhaven was echt wel ver om te lopen dus even opgehaald worden was erg nuttig. Maar voor de terugweg naar het busstation lopen was geen ramp geweest.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 26 aug 2023 12:43
door iljitsch

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 31 aug 2023 07:06
door iljitsch
Lang stuk bij NRC:

Tussen Leiden en Dordt komen alle spoorproblemen samen

Blijkbaar willen ze dus een nieuw station tussen Rijswijk en Delft (afstand tussen de huidige stations: nog geen vijf kilometer) en VIER nieuwe stations tussen Schiedam en Rotterdam CS. Afstand: ook nog geen vijf kilometer. Dus ELKE KILOMETER EEN STATION. In een drukke stad waar al zat metro's en trams rijden.

Ik kan hier echt niet bij.

Verder zou die "citysprinter" elke vijf minuten moeten rijden. Hoe moet dat gaan werken met die gelijkvloerse kruising voor de richtingen CS en LvNOI bij HS? Dat wordt heel lastig.