Pagina 7 van 9

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 31 aug 2023 08:42
door willem
Volgens mij is dat in het kader van een voorstel van de RET om met metro's over de Oude Lijn te gaan rijden.
Voor treinen wordt de halteafstand inderdaad wel erg kort.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 31 aug 2023 16:03
door Admin
De soep wordt niet zo heet gegeten hoor: het wordt allemaal een keer helemaal doorgerekend en dan is het toch wel heel errug duur geworden en dan kan er ineens een heleboel niet want ja, geld hè? :roll:

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 01 sep 2023 06:42
door Chris
Zover ik weet is hier al geld voor. Viersporig van Delft naar Schiedam en de Sprinters kunnen mooi op twee sporen en de IC's op de andere twee.
Jammer dat het een inlogartikel is, kan het zo niet lezen. Be wel benieuwd wat NRC te melden heeft.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 01 sep 2023 08:47
door iljitsch
Chris schreef:Jammer dat het een inlogartikel is, kan het zo niet lezen. Be wel benieuwd wat NRC te melden heeft.

Gelukkig kan je met een poolstok wel over die betaalmuur springen bij de NRC:

https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.nrc.nl%2Fnieuws%2F2023%2F08%2F30%2Ftussen-leiden-en-dordt-komen-alle-spoorproblemen-samen-a4173117

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 27 sep 2023 15:15
door iljitsch
Er rijden dus al (wat) ICNGs tussen Den Haag CS en Eindhoven:

Afbeelding

Ik zag ook nog wel TRAXXen met wagons staan. Maar zo het idee dat die gedegradeerde stuurstanden hun laatste rit over niet al te lange tijd gaan maken...

Daarnaast mijn intercity naar Utrecht, die nu toch wel vrij regelmatig met SLTs gereden wordt, maar nu wel explicit vermeld dus niet meer zo verwarrend.

Op de terugweg van Utrecht weer "gewoon" een koploper, lekker vol om 19.28 u, dus ik zat op het balkon (tot Gouda) en wat een geschud! Er waren echt momenten dat het niet verantwoord was van de ene wagon over te steken omdat de uitgang van de ene wagon ten opzichte van de ingang van de andere zo een halve meter links/rechts en ook 20 of 30 cm boven/onder uit kon slaan. Dat spoor zal echt op enig moment vernieuwd moeten worden. (Hoewel het erop lijkt dat die moderne treinen met strakkere wagonovergangen hier soepeler mee omgaan.)

Dit viel me ook op toen ik destijds voor het eerst via Lelystad naar Groningen ging in vergelijking met via Amersfoort. Dat nieuwe spoor was supergelijkmatig en een enorm verschil met dat gehobbel tussen Amersfoort en Zwolle.

En... sporen 11 en 12 worden onder handen genomen!

Afbeelding

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 27 sep 2023 16:41
door PAV
Wat betreft de instroom van ICNG gaat dit nog niet zo snel als NS zou willen. Wat ik begrepen heb is dat dit met de software voor de aansturing van de deuren te maken heeft, waar in het begin erg veel storingen mee waren. Na updates gaat dit wel beter, maar nog niet perfect. Ik heb ook begrepen dat de NS nu nog minder ICNG's inzet zodat ze dat op een beperkt aantal treinen de aangepaste sofware hoeven testen. Zo hoeven ze niet onnodig alle treinen van imperfecte "tussenversies" van de software te voorzien, maar kunnen ze met de juiste versie (als ze zover zijn) in 1x de hele vloot updaten.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 27 sep 2023 17:39
door iljitsch
Wel triest dat zulke dure hardware beperkt wordt door zoiets simpels als software die de deuren bestuurt.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 28 sep 2023 08:36
door joostvansurksum
Treinen zijn rijdende computers geworden, net als (elektrische) auto's. En dan het hele sein-, wissel- en plansysteem eromheen.

Vroegah heb ik in mijn studietijd nog de centrale verkeersleiding in Utrecht gezien. Groot bord met uitgetekend sporennet en lampjes en knopjes. Maar da's allang niet meer natuurlijk.

Net zoals vele andere bedrijven zijn NS en ProRail ook ICT-bedrijven geworden.

Bij de aanleg van de HSL destijds moest er een software update in het seinsysteem meen ik geïnstalleerd worden en de (extra) kosten daarvoor bedroegen meer dan 30 miljoen. Wie dat contract ooit getekend heeft...

Hoop niet dat dit hier ook gebeurt.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 28 sep 2023 12:16
door iljitsch
Natuurlijk. En als dit bijvoorbeeld om de ERMS-signalering zou gaan (dan wel hopelijk niet in de treindienst getest!) zou ik dat begrijpen. Maar kom nou, deuren open en dicht... Hoe moeilijk kan dat zijn?

(En ja ik ben ICT'er en programmeer regelmatig dus ik weet hoe softwareontwikkeling werkt.)

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 28 sep 2023 16:25
door Admin
De software mensen geven de hardware de schuld.
De hardware mensen geven de software de schuld.

En de gebruiker staat (letterlijk!) in de kou :!:

Ik heb van redelijk dichtbij de hele proefperiode van SLT meegemaakt en zelf ook meermaals met zware veiligheidsstoringen langs de kant gestaan. Het maakt niet uit hoe idioot-bestendig je een systeem maakt, de natuur met haar ontzagwekkend aanpassingsvermogen komt in korte tijd met een betere idioot :roll:

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 29 nov 2023 14:59
door Charles
In Zeeland zijn over een lengte van 53km maar liefst 11 verzakkingen geconstateerd. Deze verzakkingen zijn het gevolg van de vele regen in de afgelopen weken. Thans rijdt er nog slechts 1x p/u een trein en de snelheid is beperkt tot max 40km p/u.
Prorail verwacht dat na het komend weekend het spoor weer volledig hersteld is.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 30 nov 2023 06:32
door Chris
Buiten dat waren er ook nog bovenleidingproblemen dus toen reed er even helemaal niks meer tussen Goes en Kruiningen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 jan 2024 16:24
door iljitsch
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4792370/minder-treinen-tussen-den-haag-en-rotterdam-vanwege-opleiding-machinisten:

Dit betekent dat er bijna een maand lang geen directe intercity rijdt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam.


Ok, er moeten machinisten oefenen op de wesp. Maar waarom is het dan logisch om de intercity direct van Amsterdam naar Rotterdam door te trekken naar Eindhoven en de trein Den Haag CS - Eindhoven te laten vervallen?? Een maand lang elke dag de hele dag?

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 jan 2024 22:11
door Charles
Op Treinreiziger staat een iets uitgebreider verhaal klik hier met eronder de nodige reacties. Trek je conclusie zou ik zeggen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 jan 2024 23:24
door Tiktak
iljitsch schreef:https://www.omroepwest.nl/nieuws/4792370/minder-treinen-tussen-den-haag-en-rotterdam-vanwege-opleiding-machinisten:

Dit betekent dat er bijna een maand lang geen directe intercity rijdt tussen Den Haag Centraal en Rotterdam.


Ok, er moeten machinisten oefenen op de wesp. Maar waarom is het dan logisch om de intercity direct van Amsterdam naar Rotterdam door te trekken naar Eindhoven en de trein Den Haag CS - Eindhoven te laten vervallen?? Een maand lang elke dag de hele dag?


Berichtgeving een beetje vaag, Den Haag CS ligt niet aan de HSL.
Intercity direct word waarschijnlijk omgeleid via Leiden en Den Haag HS en heeft geen tussen stop Schiphol - Rotterdam.
Op de HSL worden de trainingen waarschijnlijk gegeven ?
De reizigers van Den Haag CS en Den Haag HS kunnen met de gewone trein naar Rotterdam CS en hier overstappen op de trein naar Eindhoven ( de vervallen trein Den Haag CS - Eindhoven ).

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jan 2024 05:58
door Chris
De ICNG die rijden op Amsterdam - Rotterdam worden uit de dienst gehaald tbv opleidingen en in de plaats komen de Traxx locs met 'sandwich' stammen.
Hierdoor ontstaat materieeltekort omdat er al locs ingeleverd zijn bij de leasemaatschappij, dat moest contractueel. Hierdoor wordt de IC Direct dienst van Amsterdam - Rotterdam gekoppeld aan de treinserie naar Eindhoven en zal de trein dus niet naar Den Haag rijden.
HSL is dus gewoon in dienst. Deze ellende gaat 3,5 week weer duren. De reizigers mogen in de toch al drukke IC's stappen die normaal rijden op de Oude Lijn. Is er tov de werkzaamheden die in okt-dec waren gelukkig nu wel een kwartierdienst van Sprinters ipv een halfuursdienst maar of we daar zo vrolijk van worden....

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jan 2024 09:12
door iljitsch
En natuurlijk is een pendeltrein tussen Den Haag CS en Rotterdam die aansluit op de trein naar Eindhoven een volstrekt belachelijk idee.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jan 2024 12:35
door Tiktak
Als op alle trajecten de treinen rijden volgens ( aangepaste ) dienstregeling, hoe gaan dan de training ritten er uit zien en op welk traject.
Ik neem aan dat er noodstoppen worden gemaakt, in storing treden e.d.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 jan 2024 16:22
door iljitsch
Ik dacht dat ERTMS al actief was tussen Leiden en Den Haag maar zo te zien niet. (En staat ook niet op de planning?) Anders was dat een goed testtraject geweest waarbij een stilstaande trein niet gelijk het volledige treinverkeer tussen twee belangrijke steden stilgooit, vanwege de viersporigheid. En we hebben vooralsnog wat wissels. :P

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 09 jan 2024 22:21
door iljitsch