Pagina 3 van 9

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 29 aug 2022 17:29
door iljitsch
Ik krijg een berichtje van de NS dat er morgen geen treinen rijden. Op de website van één of meer kranten staat dat de dienstregeling "in het hart geraakt wordt" door de staking in de regio Utrecht. Ze rijden alleen nog tussen schiphol en Amsterdam CS.

Huh? Waarom kunnen er geen treinen tussen Noord-Holland, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Zeeland rijden, of treinen tussen Amsterdam en Groningen/Friesland, of tussen Arnhem en Limburg, of Zeeland/Brabant en Limburg???

Natuurlijk, dit ALLEMAAL volgens de dienstregeling doen zal problematisch zijn vanwege allerlei logistieke zaken. Maar toch zijn er heel wat treinverbindingen die niet door de provincie Utrecht gaan die, zou je denken, toch tot op zekere hoogte zouden moeten kunnen rijden.

Wederom krijgt de NS het voor elkaar om alles zo in te richten dat de reiziger er (grotendeels) onnodig bekaaid afkomt.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 29 aug 2022 18:53
door joostvansurksum
Je zou je inderdaad voor kunnen stellen dat ze een soort van rampenpendel heen en weer moeten kunnen laten rijden, zodat er tenminste iets rijdt dat tot en om het stakingsgebied heen gaat.

Maar kennelijk kunnen ze zoiets niet met improvisatie voor elkaar krijgen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 30 aug 2022 07:49
door iljitsch
Ik bedoel niet improvisatie, maar de normale dienstregeling voor zaken die niet door de regio waar gestaakt wordt rijden. Bijvoorbeeld de trein Vlissingen - Rotterdam - Den Haag - Amsterdam.

Maar blijkbaar is de verkeersleiding zo afhankelijk van bepaalde zaken in Utrecht dat de rest van het land zonder dat niet kan functioneren.

Natuurlijk zou een volledig normale dienstregeling ook voor treinverbindingen die niet door het stakingsgebied rijden lastig zijn doordat materieel en personeel niet op de normale manier kan rouleren. Maar je maakt mij niet wijs dat dat probleem zo groot is dat er zo goed als niks kan rijden.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 30 aug 2022 09:12
door Lange_Dre
Zelfs lijnen als Groningen - Zwolle rijden niet. Nu kan je mij veel wijs maken, maar je gaat mij niet vertellen dat zulke lijnen een aan de andere kant van het land door een staking niet kunnen rijden. Ergens zou het mij ook niets verbazen als de NS op deze manier de reizigers tegenover hun personeel te zetten, in de hoop dat het personeel daardoor afziet van verdere acties. De actie zorgt er ook voor dat het niet meer een echte stakingsdag is, aangezien ns gewoon zelf compleet is gestopt met rijden in het hele land. Alleen Schiphol - Amsterdam rijd wat en stopt alleen op die twee stations. Alsof toeristen enkel naar die stad zouden willen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 30 aug 2022 13:04
door Brecht
De treinen rijden ook niet omdat het NS-personeel ook niet op tijd in Utrecht kon komen voor de controle over de dienstregeling.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 sep 2022 14:47
door Charles
En nu ligt de Flevolijn eruit vanwege een stroomstoring, gaat naar verwachting de gehele week duren.

Wat stakingen betreft hoor ik geruchten dat er een landelijke OV-staking op komst is. Dat dus echt alle ov plat gelegd gaat worden omdat de vakbonden hun zin niet gaan krijgen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 sep 2022 16:58
door Admin
Nope, minimaal 2 weken. Waarschijnlijk nog vele weken meer.

Staken is niet "omdat de vakbonden hun zin niet krijgen". Wat er speelt is al zo'n 30 jaar aan de gang, sinds (of eigenlijk al voor) de privatisering in 1995. Meer wil ik er niet over zeggen, da's niet goed voor m'n rikketik :evil:

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 sep 2022 20:38
door iljitsch
Ik las in twee aparte berichten dat de beveiliging van de hoogspanningsverbindingen niet werkte waardoor de stroom niet afgeschakeld werd bij kortsluiting en dat hoogspanningskabels contact maakten met de treinbovenleiding. Tja, geen goede combi.

Er zou dan over meerdere kilometers alle voeding en beveiliging vervangen moeten worden.

Wat ik me dan afvraag: een paar kilometer vrije baan, heeft dat zoveel infrastructuur nodig? Zolang de treinen gewoon rechts rijden en de voedingsstations een paar kilometer verderop het nog doen zou eea toch berijdbaar moeten zijn?

En tja stakingen aan de ene kant is dit wel het moment, aan de andere kant het is ook nooit genoeg...

Ondertussen slaat NS een handvol stations structureel over vanwege de drukte, onder andere Bijlmer waar vandaag meerdere evenementen zijn waarvan veel bezoekers nu in de metro geperst moeten worden...

Blijf erbij dat de keuzes die NS maakt structureel de verkeerde zijn.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 sep 2022 21:11
door Admin
Dit is ongeveer de plek waar het fout ging: klik! Wie wat verder kijkt ziet dat er 4 sporen liggen, ofwel een station. Niet voor poppetjes, maar voor inhalen van goederentreinen en opvangen van enkelspoor rijden agv werkzaamheden. Het heet Swifterband en je zal het dus in geen enkel NS-R spoorboekje vinden.

Normaal gesproken is de bvl beveiligd, maar daarbij wordt er van uit gegaan dat de hoogspanning praktisch onmiddellijk wordt afgeschakeld. En dat gebeurde dus niet. Dus kreeg het NS net ipv 1800V DC ineens 25kV AC (of meer, geen idee wat voor hoogspanning er op de draad stond, 25kV AC is redelijk standaard) voor langere tijd te verstouwen en daar is het niet op berekend. Nu wil het geval dat de Flevolijn (eigenlijk: Zuiderzeelijn, de Flevolijn loopt maar tot Lelystad) is voorzien van ERTMS/ETCS. Da's één en al micro-electronica en die kunnen al helemáál niet tegen zulke hoge spanningen. Kans is dan ook groot dat onderdelen er domweg niet zijn (we hadden 2 jaar giga-tekorten in de electronica wereld, die zijn echt nog niet opgelost!) en leveranciers best willen leveren, maar tegen de hoofdprijs. Ook als dat mee blijkt te vallen is dit een heel duur geintje!

Voor de volledigheid, hier is het onderstation wat in de fik is gegaan: klik!

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 03 sep 2022 22:26
door joostvansurksum
Die hoogspanningsleiding over het spoor zijn ofwel 380 kV hoofdnet- of 150 kV regionetverbindingen, vermoed ik. Ik denk het laatste. Ben benieuwd of die trein die stilviel het überhaupt nog doet of qua elektronica geheel doorgefikt is.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 04 sep 2022 06:34
door iljitsch
Admin schreef:ERTMS/ETCS. Da's één en al micro-electronica en die kunnen al helemáál niet tegen zulke hoge spanningen. Kans is dan ook groot dat onderdelen er domweg niet zijn (we hadden 2 jaar giga-tekorten in de electronica wereld, die zijn echt nog niet opgelost!) en leveranciers best willen leveren, maar tegen de hoofdprijs. Ook als dat mee blijkt te vallen is dit een heel duur geintje!

Hm, die electronica zal niet aangesloten zijn op de bovenleiding! Wellicht wel in enige vorm op de spoorstaven, maar je zou toch denken met enige vorm van galvanische scheiding maar wellicht dat die niet bestand was tegen het enorme voltage mocht dat inderdaad ook door de rails lopen.

Maar hoe dan ook lijkt mij dat die rekening gewoon doorgestuurd wordt naar de netbeheerder, die heeft duidelijk z'n werk niet goed gedaan.

En heeft Prorail niet wat reservespul op de plank liggen?

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 04 sep 2022 08:58
door wattman
joostvansurksum schreef:Ben benieuwd of die trein die stilviel het überhaupt nog doet of qua elektronica geheel doorgefikt is.
Het ging om treinstel 4233. Die werd volgens een bericht op somda.nl weggesleept met uitgeputte batterijen en rijdt weer. Hier te zien https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4233
Dit was de betreffende rit: https://treinposities.nl/ritinfo/20220902/750

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 04 sep 2022 12:17
door Charles
Wat ik inmiddels aan beeldmateriaal voorbij heb zien komen is werkelijk onvoorstelbaar en indrukwekkend. Het is ter plekke inderdaad een 4-sporig traject en op een van de foto's is goed te zien dat een spoorstaaf geheel wit is geworden :shock: Dat geeft al aan hoeveel stroom en hitte daar ter plekke geweest moet zijn. Waarschijnlijk zelfs het smeltpunt genaderd...
En langs het spoor zijn alle kabels verbrand over een lengte van enkele kilometers, wat goed te zien is aan de zwartgeblakerde berm zonder dat er sprake was van een gewone bermbrand. Dat duidt dus op een fik ondergronds.

Een van de mooiste foto's is toch wel de luchtfoto waarop goed te zien is dat de hoogspanningskabels aan het roken zijn.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 04 sep 2022 14:10
door iljitsch
Stel je voor dat dit in de stad gebeurd was. Langs het spoor vanuit Leiden loopt totaan vlakbij station LvNOI een hoogspanningsverbinding. Die had op straat terecht kunnen komen in een situatie als deze. (En dan gelijk op de bovenleiding/sporen van lijn 6!)

Lijkt me dat de OVV hier onderzoek naar moet doen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 05 sep 2022 11:05
door buschauffeur
Hier een bericht op Twitter van ProRail. Inclusief foto's. Verschroeide berm, gesmolten kabels, vernielde rails.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 08 sep 2022 10:52
door Charles
Vanmorgen was de FNV voorzitter te gast bij BNR-radio. Het ging over stakingen, looneisen, arbeidsvoorwaarden etc.
Hij zegt dat de FNV op het standpunt staat dat de lonen moeten meestijgen met de inflatie, dus minstens 12%. En dat het minimumloon zeker 30% hoger moet zijn dan nu. Waar dat geld dan vandaan moet komen? Die bedrijven maken enorme winsten dus dan kan het daarvan probleemloos betaald worden.
Ze hebben gewoon naar ons te luisteren, want onze leden halen het einde van de maand niet meer met hun loon. En wij hier in Nederland hebben de hoogste energieprijzen van de hele EU. En de overheid doet te weinig en als het nodig is gebruiken wij ons stakingswapen, aldus sprak de FNV voorzitter. Hij verwacht de komende maanden nog veel meer stakingen, in alle sectoren, omdat er volgens hem te weinig gedaan wordt aan de problemen waarmee onze leden bij ons aankloppen.
Wat betreft het ledenaantal is een duidelijke toename te zien van jongeren die de vakbond nu ook weet te vinden. Hij vind dat een goed teken want hoe groter we worden hoe meer wij kunnen bereiken voor onze leden.

Wat de NS betreft moet het volgens hem terug naar de overheid, want dat privatiseren is volkomen doorgeschoten. En aangezien de NS niet tegemoet wil komen aan de eisen van onze leden hebben we geen andere keuze dan staken. Maar ook hekelt hij de dure treinkaartjes waardoor het voor velen de trein te duur is. Daarbij verwijst hij naar het zgn 9 euro ticket in Duitsland wat aldaar een groot succes is. Als het daar kan dan kan dat in Nederland ook zei de voorzitter van de FNV. Dan heb je een financiele prikkel om mensen uit de auto te krijgen en voor de trein te kiezen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 08 sep 2022 13:11
door iljitsch
En hoe gaat de NS de tarieven voor reizigers verlagen met de enorm dure stroom en die geëiste 12% salarisverhoging??

Altijd zo makkelijk andermans geld uit te geven.

Maar stel je voor dat deze winter de Russische soldaten allemaal dood, gevangen, gedeserteerd of dronken zijn, en Poetin dus zal moeten toegeven dat hij verloren heeft en met hangende pootjes bij ons aankomt of-ie alsjeblieft weer wat goedkoop gas mag leveren.

Dan gaan de energieprijzen dus hard omlaag en krijgen we negatieve inflatie (deflatie). Gaan de conducteurs en machinisten dan ook akkoord met een loonsverlaging?

Krijg je trouwens geld terug op je abonnement voor de dagen dat er geen treinen reden vanwege stakingen?

Als de NS met verlies rijdt (wat me zeker niet onmogelijk lijkt vanwege de stroomprijs, tenzij ze nog goedkope langlopende contracten hebben) dan zijn die stakingen voor NS alleen maar voordelig: stakende medewerkers krijgen geen loon en stilstaande treinen trekken geen stroom.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 09 sep 2022 20:38
door willem
Vanaf december gaat de NS flink bezuinigen op het aanbod aan treinen.

Het personeelstekort wordt dan vanzelf minder en de compensatie voor de dure stroom is daarmee eveneens verrekend.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2022 09:11
door Tiktak
Waarom kopen ze dan nieuwe treinen als er geen machinisten en conducteurs zijn.
Met minder treinen rijden betekent, dat er veel lege treinen staan op de opstelplaatsen.

Re: Trein algemeen

BerichtGeplaatst: 10 sep 2022 19:42
door willem
Het bestaande materieel verouderen uiteraard. En dus is er af en toe nieuw materieel nodig.
De oudste Koplopers zijn inmiddels rond de 40 jaar oud.