Ik vroeg me ineens af hoeveel reizigers station LvNOI eigenlijk heeft vergeleken met CS en HS. (Reden: plannen voor enorme woontorens bij LvNOI en elders, wat gaat de inzet op binnensteeds bouwen betekenen voor de leefbaarheid van onze toch al drukke steden, vergeleken bij nieuwe wijken aan de rand van de bestaande steden? Maar dat terzijde.)
Google gaf me dit overzicht met aantallen in/uitstappers in de jaren 2013 - 2018.
CS is flink gegroeid van zo'n 70.000 naar zo'n 90.000. Laan van NOI van 11 naar 16 duizend. (Ter vergelijking: Amsterdam CS en Utrecht CS zijn bijna 200k, Schiedam en Rotterdam Blaak rond de 24k, Delft 38k. Amsterdam heeft naast CS ook Zuid 60k en Arena 33k, maar overige stations Utrecht is 3 x niks.)
Maar vreemd genoeg is het aantal reizigers op station Hollands Spoor gezakt van zo'n 38 to 31 duizend. Nu moet ik toegeven dat ik toen ik in Regentes/Valkenbos woonde ik regelmatig de trein nam vanaf HS en nu ik in Bezuidenhout woon eigenlijk nooit meer, maar dat lijkt me niet de verklaring... Wat dan wel?
Op mijn oude adres scheelde de afstand CS en HS niet ontzettend. Dan is HS zeker beter voor richting Rotterdam: je hebt dan keus uit de treinen die beginnen op CS en die die vanaf LvNOI komen, en zo'n 5 minuten minder reistijd vergeleken bij instappen op CS. (Hoewel bij het startpunt instappen ook zo z'n voordelen heeft: meer keuze qua zitplaatsen.) Voor richting Amsterdam maakt het niet enorm uit, maar natuurlijk is CS vele malen beter voor richting Utrecht. Allemaal geen dingen die tussen 2013 en 2018 veranderd zijn, dacht ik.
Een stuk langer geleden pakte ik graag de Benelux-intercity naar schiphol, Amsterdam of Rotterdam omdat die duidelijk sneller was dan de gewone intercity's (in 24 minuten naar schiphol en 16 minuten naar Rotterdam!). Dat voordeel is wel bijna verdwenen. Maar al voor 2013, volgens mij.
Toch jammer, HS is een prachtig station. Maar misschien is een beperkt aantal reizigers juist wel goed voor zo'n mooi oud station. Zie bijvoorbeeld Estació de França in Barcelona. Bijna uitgestorven maar wel prachtig. Amsterdam CS is natuurlijk in alle opzichten de overtreffende trap van HS, maar vanwege de drukte heb je er als architectuur- of spoorgeschiedenis-liefhebber weinig aan. Zie ook Haarlem met 42k.