HS minder populair?

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

HS minder populair?

Berichtdoor iljitsch » 15 mei 2021 15:09

Ik vroeg me ineens af hoeveel reizigers station LvNOI eigenlijk heeft vergeleken met CS en HS. (Reden: plannen voor enorme woontorens bij LvNOI en elders, wat gaat de inzet op binnensteeds bouwen betekenen voor de leefbaarheid van onze toch al drukke steden, vergeleken bij nieuwe wijken aan de rand van de bestaande steden? Maar dat terzijde.)

Google gaf me dit overzicht met aantallen in/uitstappers in de jaren 2013 - 2018.

CS is flink gegroeid van zo'n 70.000 naar zo'n 90.000. Laan van NOI van 11 naar 16 duizend. (Ter vergelijking: Amsterdam CS en Utrecht CS zijn bijna 200k, Schiedam en Rotterdam Blaak rond de 24k, Delft 38k. Amsterdam heeft naast CS ook Zuid 60k en Arena 33k, maar overige stations Utrecht is 3 x niks.)

Maar vreemd genoeg is het aantal reizigers op station Hollands Spoor gezakt van zo'n 38 to 31 duizend. Nu moet ik toegeven dat ik toen ik in Regentes/Valkenbos woonde ik regelmatig de trein nam vanaf HS en nu ik in Bezuidenhout woon eigenlijk nooit meer, maar dat lijkt me niet de verklaring... Wat dan wel?

Op mijn oude adres scheelde de afstand CS en HS niet ontzettend. Dan is HS zeker beter voor richting Rotterdam: je hebt dan keus uit de treinen die beginnen op CS en die die vanaf LvNOI komen, en zo'n 5 minuten minder reistijd vergeleken bij instappen op CS. (Hoewel bij het startpunt instappen ook zo z'n voordelen heeft: meer keuze qua zitplaatsen.) Voor richting Amsterdam maakt het niet enorm uit, maar natuurlijk is CS vele malen beter voor richting Utrecht. Allemaal geen dingen die tussen 2013 en 2018 veranderd zijn, dacht ik.

Een stuk langer geleden pakte ik graag de Benelux-intercity naar schiphol, Amsterdam of Rotterdam omdat die duidelijk sneller was dan de gewone intercity's (in 24 minuten naar schiphol en 16 minuten naar Rotterdam!). Dat voordeel is wel bijna verdwenen. Maar al voor 2013, volgens mij.

Toch jammer, HS is een prachtig station. Maar misschien is een beperkt aantal reizigers juist wel goed voor zo'n mooi oud station. Zie bijvoorbeeld Estació de França in Barcelona. Bijna uitgestorven maar wel prachtig. Amsterdam CS is natuurlijk in alle opzichten de overtreffende trap van HS, maar vanwege de drukte heb je er als architectuur- of spoorgeschiedenis-liefhebber weinig aan. Zie ook Haarlem met 42k.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HS minder populair?

Berichtdoor willem » 15 mei 2021 16:39

Waarschijnlijk komt dit doordat de dienstregeling van de NS in de loop van de tijd betere verbindingen naar CS heeft gekregen. Vanuit het oude station SS had het CS natuurlijk vooral een functie richting Utrecht. HS was het station voor de treinen tussen Amsterdam en Rotterdam.
In de loop van de tijd zijn betere verbindingen gekomen vanaf CS "de hoek om" richting Rotterdam en Leiden (of verder). Aangezien het CS iets dichter bij het centrum ligt en bovendien een prettiger wandeling naar het centrum is dan vanaf HS (vind ik zelf dan; andere mensen denken er wellicht anders over) zullen meer mensen hierdoor via CS zijn gaan reizen.
Een ander dingetje is dat rond CS veel kantoren en ministeries zijn gekomen: dat levert natuurlijk reizigers op.
De Intercity over de Oude Lijn heeft ooit een extra stop (in welk jaar was dat?) een extra stop op Laan van NOI gekregen. Dat zorgt ervoor dat een deel van de reizigers daar uitstapt en niet op HS.

Tussen haakjes: station Laan van NOI is typisch zo'n station waarvan ik op werkdagen begrijp dat de Intercity er stopt. Net zoals bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk.
Op zaterdag en zondag is het daar veel rustiger. Dat zijn typisch van die stations waarvan je tijdens een stop in het weekeinde denkt dat het goed zou zijn als de NS net zoals in België het geval is tijdens de weekeinden een andere dienstregeling hanteert dan op werkdagen (met soms andere halteplaatsen).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HS minder populair?

Berichtdoor iljitsch » 16 mei 2021 12:55

Het gaat hier alleen om de periode 2013 - 2018, waarin volgens mij de dienstregeling van de NS en de HTM niet ontzettend veranderd is. Hoewel ik aan het begin van die periode met enige regelmaat tussen HS en Amsterdam Lelylaan reisde, en op een gegeven moment die directe verbinding verdween. Zouden die wijzigingen het verschil kunnen maken?

In die periode is wel het oude VROM-ministerie omgebouwd naar een soort verzamel-ministerie en weer open gegaan, dus dat zou wat meer reizigers voor CS opgeleverd kunnen hebben.

Alleen zouden dat dan reizigers zijn die eerst op HS uitstapten? Daar waren toch ook in 2013 al geen ministeries in de buurt? Ook qua lopen is er volgens mij niet echt wat veranderd.

Na die opmerking over minder intercity's voor LvNOI in het weekeinde even gaan kijken, en rond 11.30 u stapten er toch zo'n 25 mensen uit de intercity vanuit Amsterdam... Natuurlijk door de week veel forensen uit de omliggende woonwijken en naar de kantoorgebouwen naast het station.

Probleem is dat er eigenlijk maar twee verbindingen op LvNOI stoppen: de intercity Vlissingen (of ingekort tot Dordrecht) naar Amsterdam en stoptreinen vanuit CS richting Leiden. Er stoppen dus al geen intercity's van/naar CS op LvNOI. Lijkt mij ook terecht want alle overstappen die op LvNOI mogelijk zijn heb je ook op CS. Maar die intercity van/naar HS kan je slecht missen, omdat er geen stoptrein rijdt tussen LvNOI en HS. Dat betekent dus dat je flink langer onderweg bent via CS.

Er waren blijkbaar werkzaamheden bij Delft want tussen HS en Schiedam reden bussen. En weer viel me op dat bij treinuitval tussen Rotterdam en Den Haag de NS nooit de optie van de metro noemt. In dit geval stond er dat je via Gouda kon reizen. Via de metro is natuurlijk veel sneller. Ik kan me voorstellen dat de RTE niet zit te wachten om enorme hoeveelheden extra reizigers tussen Rotterdam en Den Haag door de week in de spits, maar in het weekeinde mag dat toch geen probleem zijn?

En in plaats van bussen zouden ze ook trams kunnen laten rijden tussen Den Haag en Delft. Enige lastige dat een tram die niet of minder stopt dan opgehouden wordt door de reguliere tram 1. Of gewoon de reguliere lijn 1 wat versterken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HS minder populair?

Berichtdoor Chris » 16 mei 2021 14:27

Als je de veranderingen in het treinenaanbod in ogenschouw neemt kan je meteen ontdekken waarom Laan van NOI populairder is en HS wat minder.
Eén van de redenen zijn de IC's die nu stoppen op de Laan en HS ipv alleen op HS. Met lijnen 2, 3 en 4 voor de deur is het ook een gemakkelijker overstap station geworden van tram naar trein en andersom voor mensen die aan deze lijnen wonen en eerst hun IC trein vanaf HS moesten kiezen. Doe het zelf ook. Scheelt een overstap van tram op tram in Den Haag zelf.
Ik ben juist blij dat de trein op elke dag hetzelfde doet. Of het nu weekend is of niet. Het zou ook een heel ander basisuurpatroon voor je hele dienstregeling in het land als je het zo wijzigt. Het is ook duidelijker voor de reiziger om altijd hetzelfde aanbod te geven.

Waarom NS niet tipt op alternatieven voor bus, tram en metro bij werkzaamheden komt volgens mij doordat je treinkaartje niet geldig is op de alternatieven. Dus als je met de NS abonnement, of hoe je het ook noemen wil, incheckt bij de RET of HTM dan kost het je ineens geld. Dat zou men via ICT oplossingen moeten kunnen veranderen lijkt me. Inderdaad zou RET niet zitten te wachten op de vele extra klanten. Want zie ze 's avonds nu met losse stellen rijden. Terwijl lijn E zo mooi alternatief is tussen Rotterdam Centraal en Laan van NOI en Den Haag Central.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: HS minder populair?

Berichtdoor iljitsch » 16 mei 2021 15:52

Qua halteringen in het weekeinde of andere rustige tijden: als iemand die uit zijn hoofd enige grip op de voor mij belangrijkste delen van de dienstregeling heeft zou dit zeer onwelkom zijn. Dan weet je echt niet meer waar je aan toe bent, hoewel het met eigenlijk elk weekeinde werkzaamheden al bijna zo is.

Vanaf wanneer stoppen er intercity's op LvNOI? Voor 2016 had ik eigenlijk zo goed als geen reden om daar te komen, vanaf dat moment werkte ik ernaast en later ging ik in de buurt wonen. Volgens mij stopte de intercity Vlissingen - Amsterdam er toen al een tijdje.

Kostenstructuur zou wel een reden kunnen zijn dat ze in eerste instantie niet naar de metro verwijzen. En misschien moeten we heel cynisch constateren dat de NS liever mensen via Gouda om laat reizen wat de NS niks kost in plaats van een voor reizigers betere deal met de RET maken.

Of gewoon RET -> NS: "dump bij storingen niet honderden reizigers in onze metro's a.u.b.!"

Ik herinner me wel dat er eens vervangingen met HTM-trams in plaats van bussen waren, dus helemaal onmogelijk is het blijkbaar niet.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HS minder populair?

Berichtdoor vincent95 » 17 mei 2021 08:57

Vervanging van NS door HTM trams gebeurde voorheen wel eens bij storingen, dan werd aangegeven tussen Den Haag CS en HS/Moerwijk/Rijswijk/Delft de tram te nemen. Maar verder dan dat (richting Rotterdam) gaat het niet met de HTM (Vanuit Rotterdam is Delft ook het verste wat rechtstreeks bereikbaar is met metro/bus). Voor zover ik weet was dat vooral bij plotselinge storingen. Of het bij werkzaamheden gebeurde weet ik niet. Als dat vroeger gebeurde, kan dat best te maken hebben met het feit dat NS paar jaar geleden aandeelhouder van HTM was. NS en HTM enerzijds waren er dus veel meer bij gebaat dan NS en RET anderzijds en afstemming was bij HTM/NS makkelijker.

Probleem is denk ik dat voor bijna elke mogelijk reis op het traject Den Haag CS - Rotterdam wel een alternatief is, maar dat het allemaal verschillende vervoerders zijn en het ook niet altijd rechtstreeks is. Dat is een drama voor de NS om te communiceren(dan moet elke mogelijke verbinding worden gecommuniceerd), dan is het eigen vervangend vervoer aanprijzen stukken eenvoudiger. En de NS-bussen rijden dan al, want die basis-vervanging is er, dus kan je de mensen daar net zo goed inzetten. De OV-kenner weet gelukkig de snellere alternatieven te vinden ;p
vincent95
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 feb 2016 14:28

Re: HS minder populair?

Berichtdoor Slagathor » 17 mei 2021 09:03

iljitsch schreef:Vanaf wanneer stoppen er intercity's op LvNOI? Voor 2016 had ik eigenlijk zo goed als geen reden om daar te komen, vanaf dat moment werkte ik ernaast en later ging ik in de buurt wonen. Volgens mij stopte de intercity Vlissingen - Amsterdam er toen al een tijdje.


Vanaf 2013, toen het verdwijnen van de Beneluxtrein gevolgen had voor de Zeeuwse lijn.

Vóór 2013 reden er in Zeeland:
1 keer per uur een stoptrein Vlissingen - Roosendaal die in Roosendaal aansloot op de Beneluxtrein
1 keer per uur een IC Vlissingen - Amsterdam

Sinds 2013 rijdt er in Zeeland:
2 keer per uur een IC Vlissingen - Amsterdam die in Zeeland op alle stations stopt. Ook zijn er vanaf dat jaar extra halteringen in de Randstad aan toegevoegd, zoals Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum en Den Haag Laan van NOI (waar de IC Vlissingen voorheen niet stopte).

In 2017 werd de IC Vlissingen weer iets veranderd: sindsdien rijdt 'ie niet langer via Schiphol, maar via Haarlem.

Al met al is de reistijd tussen Vlissingen en Amsterdam nogal fors opgelopen. Met alle wijzigingen van 2013-2017, kwamen er 26 minuten bij.

Voor de volledigheid, hierbij alle wijzigingen op een rijtje:

Vóór 2013:
Vlissingen
-Vlissingen Souburg
-Middelburg
-Goes
-Kruiningen-Yerseke
-Bergen op Zoom
-Roosendaal
-Dordrecht
-Rotterdam Centraal
-Den Haag HS
-Leiden CS
-Schiphol
Amsterdam CS

Sinds 2017:
Vlissingen
-Vlissingen Souburg
-Middelburg
-Arnemuiden
-Goes
-Kapelle-Biezelinge
-Kruiningen-Yerseke
-Krabbendijke
-Rilland-Bath
-Bergen op Zoom
-Roosendaal
-Dordrecht
-Rotterdam Blaak
-Rotterdam Centraal
-Schiedam Centrum
-Delft
-Den Haag HS
-Den Haag Laan van NOI
-Leiden CS
-Heemstede-Aerdenhout
-Haarlem
-Amsterdam Sloterdijk
Amsterdam CS
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: HS minder populair?

Berichtdoor iljitsch » 17 mei 2021 12:48

Ja ik weet het, voor de mensen in Vlissingen, Middelburg en Goes is dat een tamelijk slechte deal. Mijn vader woonde tot vorig jaar vlak naast het station in Rilland, dus voor mij persoonlijk kwam het wel goed uit. Hoewel overstappen op Roosendaal en even de Belgische treinen zien staan ook wel aardig was.

Een keer dat ik naar m'n vader ging had onze VIRM een lege op sleeptouw, maar dat paste dus niet langs het perron, dus de overweg moest dicht blijven met een dubbeldekstrein dwars over de straat...

Afgelopen tijd kon ik uit mijn raam de treinen voorbij zien komen die dan anderhalf uur later bij mijn vader langs zijn tuin reden. Toch wel grappig.

Ik denk wat ze zouden moeten doen is 1 x per uur een echte intercity en 1 x per uur de huidige stopintercity + spitsversterking voor de kleine stationnetjes. Bijvoorbeeld door die trein Zwolle - Roosendaal door laten rijden als stoptrein naar Vlissingen.

Dit zijn echt stations van niks. Gemeente Reimerswaal heeft 20.000 inwoners maar wel drie stations. Maar ja, welke moet je dan sluiten? Het is niet zo alsof je dan even snel de bus pakt. Dat, plus het feit dat de NS een leuke snelle verbinding Amsterdam/schiphol/Rotterdam heeft die geen concurrentie nodig heeft maakt dat Amsterdam - Vlissingen nu zo sloom is.

En ik durf al helemaal niet te kijken hoe het nu met de Benelux-intercity staat, die is sinds het nog op diesel ging in de jaren '50 niet sneller geworden. Waarschijnlijk ondertussen een heel stuk langzamer.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HS minder populair?

Berichtdoor OVinDelft » 17 mei 2021 18:47

Vanaf aanstaande december wordt 1x/uur de Intercity naar Vlissingen versneld (stopt alleen in Bergen op Zoom, Goes en Middelburg). Daarnaast 1x/u de huidige Intercityverbinding, plus 1x/u een losse Sprinter Roosendaal - Vlissingen. Wanneer ICNG zijn intrede heeft gedaan is het de bedoeling dat de Intercity's vanaf Rotterdam over de HSL richting Schiphol gaan rijden. Dat lijken mij mooie verbeteringen als je het mij vraagt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HS minder populair?

Berichtdoor iljitsch » 18 mei 2021 06:33

Niet voor ons in Den Haag...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HS minder populair?

Berichtdoor Slagathor » 18 mei 2021 08:25

Ik woon tegenwoordig in Middelburg en ben er blij mee, maar voor Iljitsch wordt het straks 2x keer overstappen om in Rilland te geraken ben ik bang.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: HS minder populair?

Berichtdoor iljitsch » 18 mei 2021 09:56

Mijn vader woont ondertussen in Papendrecht wat veel dichterbij is maar ongeveer even lang kost om te komen per OV...

Zelf heb ik tot mijn vijfde een paar jaar in Middelburg gewoond en mijn vader tot ik 12 was, maar al een tijd niet meer geweest. Zodra die pandemie het toelaat maar weer eens een keer gaan kijken dan, nu de verbindingen nog goed zijn... De laatste keer dat ik er was werd het stadhuis onder handen genomen dus dat viel niet goed te fotograferen, ik neem aan dat dit nu beter is?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HS minder populair?

Berichtdoor Slagathor » 18 mei 2021 10:26

Die werkzaamheden zijn al weer een tijdje geleden afgerond, dus je kan gerust je camera meenemen. :)
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: HS minder populair?

Berichtdoor Lange_Dre » 18 mei 2021 18:00

Ik vermoed dat de vele (langdurige) werkzaamheden rond station HS de afname kan verklaren. Het zou best mogelijk zijn dat een deel van de reizigers die in het verleden op HS hun reis begonnen/eindigde tijdens werkzaamheden (bijvoorbeeld aan de tram sporen) uitweken naar CS, Laan van NOI of mogelijk Moerwijk. En daarvan een deel dat is blijven doen na het afronden van de werkzaamheden.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten