protest!

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

protest!

Berichtdoor Charles » 20 jul 2021 16:42

Gezien aan de Prinses Mariannelaan in Voorburg :shock:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: protest!

Berichtdoor iljitsch » 20 jul 2021 18:17

Liever zwaar dus...

Zijn daar plannen dan? Van/naar de binckhorst?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: protest!

Berichtdoor wattman » 21 jul 2021 10:58

Dit ging over het doortrekken van de light rail verbinding door de Binckhorst naar Voorburg station. Zie het document
https://binckhorstbereikbaar.nl/wp-cont ... khorst.pdf
Voor de aktie in Voorburg: https://wvov.nl/zeg-nee-tegen-lightrail-trace/
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: protest!

Berichtdoor KevinRandstadrail » 21 jul 2021 20:38

Jammer zeg dat mensen iedere keer weer protesteren.

Ze zien gewoon niet in dat Voorburg sneller bereikbaar worst vanuit Den Haag centrum met lightrail.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: protest!

Berichtdoor Charles » 21 jul 2021 21:33

Het is gewoon een NIMBY verhaal.
Mensen zijn bang voor veranderingen in hun woonomgeving, vooral als ze daar zelf geen merkbaar voordeel van hebben.

Overigens is het dorp Voorburg al sinds mensenheugenis in tweeën gesplitst door de spoorlijn Den Haag - Utrecht en daar is later Rijksweg 12 erbij/erlangs gekomen. Sinds het spoor op gelijke hoogte is gebracht met de naastliggende A12 is de omgeving wel erg versteend :cry: Het is er gewoon kaal en kil en alleen in het tramspoor is nog een beetje groen te vinden... Afgezien van de twee parkjes in de nabijheid.
En nu gebruiken de tegenstanders het treinviaduct en de naastliggende A12 als argument om hun ongenoegen kenbaar te maken :shock: Iets wat al vele jaren bestaat, zoals ik opmerkte.

Wat er uiteindelijk besloten gaat worden is afwachten, maar ik vind wel dat die grote kale vlakte vergroend moet worden. Het liefst met bomen en struikgewas, eventueel aangevuld met bloembakken.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: protest!

Berichtdoor willem » 22 jul 2021 10:30

Gemeenten leggen liever grote steenvlaktes aan met eventueel een of twee bomen erin omdat dat minder onderhoud kost. Groen moet je af en toe bijwerken. Toch is het de prijs waard: het ziet er mooier uit, geeft koelte op warme dagen en meer groen zorgt ervoor dat regenwater de grond in kan i.p.v. direct het riool in (met eventuele wateroverlast).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: protest!

Berichtdoor Admin » 22 jul 2021 16:04

Daarnaast is er nu nog een reden meer groen te plannen: klimaat. Om precies te zijn, de hevige regenbuien die sinds mensenheugenis dit vlakke landje teisteren, maar de laatste tijd wel flink steviger zijn geworden, met meer water in kortere tijd. Dat moet ergens heen als het de grond raakt en het is wetenschappelijk aantoonbaar dat steen/beton/asfalt dat water stukken slechter opnemen dan een mooi groen plantsoentje. Komt nog bij dat Voorburg zich presenteert als 'groen' alternatief voor het 'verstedelijkte' Den Haag, dus in feite kan de gemeente aldaar niet veel anders dan een behoorlijk plantsoen inrichten.

Da's de theorie, de praktijk: we gaan het zien en ik kijk nergens meer van op :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: protest!

Berichtdoor iljitsch » 22 jul 2021 17:42

Vanuit dit gezichtspunt is de tram natuurlijk veel beter dan andere modaliteiten omdat je alleen twee dunne rails nodig hebt en daar omheen kan je grond (met daarop groen) hebben. Alle andere zaken hebben asfalt, tegels, beton of soortgelijk nodig.

(Hoewel het erop lijkt dat na herinrichting van mijn straat ze het zo gemaakt hebben dat de regen tussen de straatstenen door weg moet zakken. Tenzij ik me vergis is er geen afvoer van de straat naar het (nieuwe) riool. Maar wel een sloot, dus het water hoger dan de stoeprand komt loopt het meeste water daar wel in.)

Ik vraag me overigens af hoe 100 mm regen in een dag in onze regio afgelopen zou zijn. En zeker vlakbij Gouda in de superdiepe polders waar ze nu willen gaan bouwen. In Limburg en omstreken heb je heuvels waar het water snel naar beneden in de dalen stroomt en beken gaan overlopen. Hier is alles plat, dus overlopende beken zal je minder snel hebben. Maar we hebben ook geen rivieren die het water automatisch afvoeren, dus het komt neer op gemalen die het water weg moeten pompen. Dus hier zal eea waarschijnlijk gelijkmatiger verdeeld zijn met veel mensen natte voeten maar geen lieslaarzen nodig.

Maar het water zal natuurlijk naar die superdiepe polders stromen en daar niet snel genoeg weggepompt kunnen worden. Leuk voor die nieuwe wijken die ze daar willen gaan bouwen.

Ik zeg altijd dat Den Haag eigenlijk twee dingen mist om mee te tellen als wereldstad: een rivier en een universiteit. Maar de rivieren worden nu het probleem, dus misschien maar beter zo. Een stad als Rotterdam heeft over enkele tientallen jaren echt een probleem omdat met de zeespiegel de rivieren meestijgen en in tegenstelling tot langs de boulevard en de haven bij ons kan je moeilijk alle rivieroevers in een stad als Rotterdam meters hoger maken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: protest!

Berichtdoor Charles » 22 jul 2021 20:34

Tussen Den Haag en Zoetermeer hebben we sinds kort een reservoir waar (regen)water in opgevangen kan worden. Dat heeft een capaciteit die ongeveer twee miljoen kuub water kan vasthouden bij extreme regenval. N3MP heet het en is onder normale omstandigheden een recreatiegebied met wandel- en fietspaden.

In Den Haag zelf is het altijd prijs bij regenval :lol: In bijna alle tunnels staat dan altijd een flinke plas water.
En in de nieuwe woonwijken Leidseveen en Ypenburg hebben ze ook geregeld wateroverlast van een flinke plensbui. Daar heeft regenwater ook moeite om weg te stromen, tja veengrond hè en dat is van nature altijd al nat.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: protest!

Berichtdoor willem » 23 jul 2021 15:17

Die wijk in Gouda is zo ontworpen dat het water naar het diepste punt van de polder stroomt. Dat punt wordt uiteraard niet bebouwd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten