KevinRandstadrail schreef:Ja vraag ik me ook af. En op RR zijn geen haltes weggehaald.
Tiktak schreef:Ik denk niet als men er haltes er tussen uit haalt hierdoor extra tijdwinst opleverd.
Niet op alle haltes is geen verplichte stop, maar stop op verzoek.
De enigste winst die hierdoor behaald word is dat de onderhoudts kosten vervallen van die halten.
Ik heb mij laten vertellen dat die stopknopeb in de RegioCitadis er per abuis in zijn gekomen. Later toch wel handig omdat die trams ook op normale lijnen gingen rijden.HaagsePeter schreef:Waarom stoppen de RR-trams eigenlijk op alle haltes? daar zitten ook stopknoppen in toch?
KevinRandstadrail schreef:Ja vraag ik me ook af. En op RR zijn geen haltes weggehaald.
iljitsch schreef:Tja, het probleem is dat je maar onder een zeer beperkte combinatie van omstandigheden lekker door kan rijden. In theorie kan je natuurlijk hard optrekken bij de halte en een paarhonderd meter knallen om dan weer stevig te remmen bij de volgende halte die nogal dichtbij is. Maar dat heeft ook zo z'n nadelen, zoals omtuimelende passagiers.
In het centrum kan je geen vaart maken omdat daar de haltes redelijk dicht op elkaar zijn vanwege de vele bestemmingen waar mensen naartoe willen. Veel kruisingen halen de vaart er ook uit. Maar zelfs lijn 1 langs de vliet is lastig om hard te rijden omdat er onoverzichtelijke situaties zijn waarbij mensen ineens het spoor op kunnen komen wandelen.
Dus wat je nodig hebt is een metro die dus geen gelijkvloerse kruisingen heeft en flinke halteafstanden. Zoals RR in Zoetermeer. Maar Den Haag heeft niet de dichtheden die dit mogelijk maken.
Of heel misschien één lijn een flink stuk ondergronds vanaf het zuidwesten van de stad naar het centrum. Lijn 2 bijvoorbeeld. En dan flinke halteafstanden en stallingsruimte voor fietsen en overstappen vanaf bus en stadstramlijnen om zo de grote afstand van de rand van de stad naar het centrum snel te kunnen doen. Maar dat ga je zeker niet kunnen doen met zowel 2, 3, 4 als 9.
wattman schreef:Ik heb mij laten vertellen dat die stopknopeb in de RegioCitadis er per abuis in zijn gekomen. Later toch wel handig omdat die trams ook op normale lijnen gingen rijden.HaagsePeter schreef:Waarom stoppen de RR-trams eigenlijk op alle haltes? daar zitten ook stopknoppen in toch?
Het hele RR concept is inderdaad gebaseerd op overal stoppen. Ik heb de brochures die destijds zijn gemaakt (jaren '90) niet meer; het zou te maken kunnen hebben dat op die manier een RR-tram nooit te vroeg van een halte zou vertrekken = regelmaat bewaken. Ik schrijf het wel even op uit mijn geheugen. Bij de opzet had men natuurlijk een soort metrolijn als uitgangspunt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten