Pagina 1 van 3

Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 30 dec 2021 15:34
door OVinDelft
Ik heb dit nog niet besproken zien worden hier, dus ik dacht ik maak een nieuw onderwerp aan...

Zowel HTM als EBS hebben de nieuwe jaardienstregeling aangekondigd.
Bij EBS slechts wat kleine routewijzigingen, samenvoegen of splitsen van lijnen en frequentieaanpassingen.
Bij HTM valt vooral de massale opheffing van tramhaltes op.

https://www.htm.nl/nieuws/2021/nieuwe-jaardienst-2022
https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/actuee ... 9januari-1

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 01 jan 2022 09:59
door iljitsch
Ja, dat zijn er nogal wat! Maar nagenoeg altijd haltes die op maar een paarhonderd meter van een andere halte liggen. Valt me dus nog mee dat lijn 6 halte Stuyvesantplein mag houden.

Hopelijk gaat de gemiddelde snelheid van de trams hiermee wat omhoog. Wel een aantal frequentieverlagingen...

Ben benieuwd of de betreffende haltes ook verwijderd gaan worden.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 01 jan 2022 15:52
door OVinDelft
Er zijn bepaalde haltes waarvan ik niet verwacht dat ze terugkomen. Voornamelijk de haltes van huidige GTL-lijnen die al op de nominatie stonden om te worden geschrapt bij het geschikt maken voor brede trams. Een aantal voorbeelden zijn Vlietbrug, Aegonplein, Alberdingk Thijmstraat, Geysterenweg en Frankenslag.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 01 jan 2022 16:00
door iljitsch
Is er een reden waarom de andere haltes wel terug zouden komen?

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 01 jan 2022 17:19
door OVinDelft
Omdat de HTM schrijft dat het opheffen van de andere haltes 'tijdelijk' is. Of het ook daadwerkelijk tijdelijk gaat zijn zullen we moeten we afwachten.

Om de HTM zelf te citeren:
Een van de besparingsmaatregelen die HTM vanaf januari 2022 doorvoert, is het tijdelijk opheffen van 13 halten.
...
De opheffing duurt vooralsnog een jaar, waarna we de effecten van de maatregel gaan evalueren.

Een aantal halten op het traject van tram 16 keert niet terug. In 2022 wordt in verschillende fasen de infrastructuur van tram 16 gereed gemaakt voor de komst van de nieuwe trams. Zo worden de halten Frankenslag en Van Boetzelaerlaan samengevoegd tot één nieuwe halte Statenkwartier.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 02 jan 2022 00:22
door Lange_Dre
Ik gok dat ze bedoelen, tijdelijk definitief. Het is een proef die vermoedelijk wel zal “uitwijzen” dat het een succesvolle proef is geweest.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 02 jan 2022 00:41
door Admin
Dat lijkt me een voor de hand liggende conclusie, de meeste opgeheven haltes zijn niet geschikt te maken voor "Randstadrail" niveau (zelfs als er nooit een RR wagen langs komt) of zelfs R-Net. Helaas een typisch voorbeeld hoe het OV vakkundig de nek om wordt gedraaid door figuren die hetzij incompetent zijn, danwel een alternatieve agenda er op na houden :roll:

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 02 jan 2022 11:53
door iljitsch
Ik vraag me dan af waarom haltes overslaan een bezuiniging oplevert... Gaan de snelheden dan zodanig omhoog dat je met minder trams op een lijn uitkomt?

Lijkt mij niet dat dit OV de nek omdraaien is, zoals gezegd, die haltes liggen bijna altijd best wel dicht bij een andere halte, en als jij vanuit de buitenwijken naar het centrum wilt of omgekeerd is wat meer snelheid toch wel erg prettig.

Ik kan me ook voorstellen dat het aantal in/uitstappers per halte meetelt, als het goed is zijn die gegevens wel ergens te vinden.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 02 jan 2022 17:12
door buschauffeur
Het is net zo'n onzin als het inkorten van bus 23 toentertijd. Onder het mom van 'er reizen niet veel mensen tussen het Colijnplien en Kijkduin' sloot met een hele wijk af van busvervoer.
Als weinig instappers of weinig reizigers op een bepaald stuk van het traject de reden is te moeten schrappen dan weet ik er nog wel een paar.
Tip voor MRDH, waarvan de bestuurders nog nooit een bus of tram van binnen hebben gezien, laat OV rijden van eindpunt naar eindpunt, zonder haltes. Dat is het allersnelst

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 02 jan 2022 17:39
door iljitsch
Bij lijnen met weinig volume kan je ook doorrijden als er niemand op de stop-knop geduwd heeft en niemand bij de halte staat. Dus bij zulke laag-volume haltes heb je er niet echt last van.

Maar een tram die op elke hoek van de straat stopt waar dan twee mensen in/uitstappen... dat haalt nogal de snelheid eruit.

Waar het optimale omslagpunt ligt weet ik niet. Persoonlijk is het voor mij erg makkelijk om 200 m naar lijn 2 te lopen en best wel irritant dat op 150 m RR E/3/4 langsrijden maar ik minstens een kilometer moet lopen om daarop in te stappen.

Aan de andere kant, ff de fiets pakken naar de RR-halte is een vrij goede deal, er is daar redelijk wat stallingsruimte en dan ga je ook vrij snel richting het buitengebied (omdat het en flinke afstand tussen de haltes is).

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 02 jan 2022 21:46
door willem
Alleen van het Aegonplein vind ik de opheffing logisch. Daar liggen samen met Margarethaland en station Mariahoeve drie haltes kort achter elkaar.
Van de Vlietbrug maken veel forensen naar de Plaspoelpolder gebruik (zonder corona). Die raak je nu allemaal kwijt aan de auto...

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 03 jan 2022 02:14
door OVinDelft
Meh, sinds de voetgangers/fietsbrug over de Vliet bij 's-Gravenmade is geopend zie ik geen hond meer in- of uitstappen bij Vlietbrug.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 03 jan 2022 19:11
door willem
Die brug was ik vergeten.
Maar dat kan inderdaad wel het verschil tussen "vroeger" en "nu" verklaren.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 04 jan 2022 12:29
door wattman
Interessant is dat de haltes station Mariahoeve en Aegonplein zo dicht op elkaar liggen dat richting Leyenburg de halteomroep voor Aegonplein al gegeven wordt als de tram op de halte station Mariahoeve staat. Althans dat viel me op toen ik afgelopen week een geluidsopname wilde maken.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 04 jan 2022 17:07
door iljitsch
Ik ben daar gister nog even langs gefietst en daar heb je binnen ruim een kilometer vijf haltes. De kortste afstand tussen twee ervan was 180 meter.

Nog afgezien daarvan kan je Aegonplein niet met goed fatsoen een halte noemen, het is een kleine strip beton langs het spoor, verder niks. En al in de helling omlaag onder het treinspoor door.

Ik ben er afgelopen jaar een keer per ongeluk uitgestapt terwijl ik een halte verder moest zijn, niet ideaal...

Maar wat is nu eigenlijk een goede halte-afstand voor een stadstram? Ik heb hier dus 6 (niet 2, typfout) die 200 meter verderop stopt, en dat is vrij ideaal. Nog dichterbij en je krijgt last van de herrie. Als ze die halte zouden opheffen zou de wandeling richting de 500 meter gaan. Nog wel te doen, maar allang niet meer ideaal.

Ondanks het feit dat randstadrail hier vlakbij langsrijdt is de dichtstbijzijnde halte een kilometer verderop. Als het moet wel te lopen, maar de lol is er dan wel vanaf. Voor zulke afstanden moet je dan meer denken aan de fiets naar het station nemen. Dan is 1,5 km best wel een goede afstand want dat is zo gefietst en met stops om de 2 - 3 km mag je het nu met recht wel een sneltram noemen.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 00:56
door OVinDelft
Ik heb zelf het idee dat voor een bus of tram rond de 500 meter ideaal is. Dan zijn de haltes makkelijk beloopbaar en hoef je niet met de fiets naar de halte te komen. Voor een metro lijkt mij 1000 meter, zodat er een beetje vaart kan worden gemaakt en er geen concurrentie ontstaat met de bus of tram.

Dit (niet erg uitgebreide) artikel onderstreept dat ook:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/165016/W ... -bushaltes

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 09:24
door iljitsch
Hm, 500 meter is denk ik wel een goed uitgangspunt, misschien af en toe wat naar beneden afronden. Maar vergeet niet dat de meeste mensen niet langs de trambaan wonen en dus ook nog een eind door een zijstraat moeten lopen om bij de tramhalte te komen. Bijvoorbeeld als je in de Weimarstraat woont is het al een wandelingetje naar lijn 2 of 3, en als het dan nog 500 / 2 = 250 meter naar de halte is dan kan het optellen.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 14:44
door OVinDelft
Als hobby teken ik regelmatig lijntjes uit over een kaart. 500 meter strak hanteren gaat natuurlijk niet. Straatpatronen en belangrijke gebouwen zijn hier vaak een belangrijke factor in. Soms liggen twee hoofdwegen (en dus aanvoerroutes voor reizigers) op 400 meter, soms op 600 meter afstand. Buitentrajecten zoals langs de Vliet van lijn 1 hebben weer bijna geen publiekstrekkers, waardoor je langere halteafstanden krijgt.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 05 jan 2022 17:12
door iljitsch
Ja, precies. Maar ik zou dan liever 3 x 400 dan 2 x 600 hebben. Dus 500 in geval van twijfel naar beneden afronden.

Re: Regio Haaglanden jaardienst 2022

BerichtGeplaatst: 06 jan 2022 16:23
door willem
Het gaat om haltecirkels. Dus gewoon een straal van 400 of 500 rondom de halte.

Als er bv. een snelweg of kanaal door die cirkel loopt kan de looptijd enorm toenemen. Maar anders ga je er nooit uitkomen.