HOV-verkenning Westland

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

HOV-verkenning Westland

Berichtdoor OVinDelft » 29 jan 2022 17:38

Ik zat vandaag te neuzen door documenten van MRDH, toen mijn oog viel op een HOV-verkenning voor het Westland die ik in de media of op fora nog niet ben tegen gekomen.

Kort samengevat is de conclusie dat men zich gaat richten op een BRT Den Haag Leyenburg - Maassluis West en een BRT Delft Station - Naaldwijk. In de praktijk komt dat neer op het aanleggen van vrijliggende busbanen die ongeveer de huidige R-net buslijnen 456 en 455 volgen. Op de lange termijn zou eerstgenoemde lijn eventueel geüpgraded kunnen worden tot tram, waarbij deze bij De Uithof gekoppeld wordt aan tram 4 en slechts aanleggen tot Naaldwijk ook een optie is.

Eindrapportage:
https://mrdh.notubiz.nl/document/108927 ... ba4e2a4370

Agendapost MRDH:
https://mrdh.notubiz.nl/document/108977 ... 2db2da8b92

Een aantal uitgewerkte routevarianten:
HOV-verkenning Westland Variant 1a.jpg

HOV-verkenning Westland Variant 1b.jpg

HOV-verkenning Westland Variant 5.jpg

HOV-verkenning Westland Variant 8.jpg


Backbone en geoptimaliseerd onderliggend lijnennet:
Backbone en geoptimaliseerd onderliggend lijnennet.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor iljitsch » 29 jan 2022 18:03

Wat ik me wel afvraag: hoe ziet de komende 10 jaar eruit voor het westland?

Al die kassen die lekker gas verstoken om in ons koude kikkerlandje te verbouwen wat elders gratis in de open lucht groeit, dat heeft natuurlijk geen toekomst. Met enige vertraging zal men dat zich wel realiseren.

Dan gaat het woon-werkverkeer tussen de gemeentes naast het westland, waar de werknemers wonen, en de kassen in het westland, waar het werk moet gebeuren, aanzienlijk afnemen en is de haalbaarheid van meer openbaar vervoer in die regio gelijk om zeep.

Ik vraag me wel af hoe je 50 jaar geleden ofzo een treinverbinding aangelegd zou hebben door het westland. Van Den Haag naar de belangrijke ferry-terminal Hoek van Holland zou zeker niet verkeerd geweest zijn. (De trein 2 x per dag Amsterdam CS - HvH Haven met een stop HS was mijn favoriete trein van mijn stage in Amsterdam naar huis in 1995.) Maar je blijft zitten met een relatief dunbevolkt gebied in een hoekje tussen zee en waterweg. Met weinig interessants aan de andere kant dus een tunnel schiet ook niet op.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor willem » 29 jan 2022 18:43

Als de kassen verdwijnen (wat ik zelf niet geloof; de tuinbouw kan verduurzamen) zullen er vast veel woningen voor in de plaats komen. Dat geeft weer vraag naar vervoer.

Overigens valt het op dat de route van de bus tussen Delft en Naaldwijk verlegd wordt naar de nieuwe rondweg om De Lier. En Maasland raakt door de inkorting van de 456 de snelbus naar Rotterdam kwijt. Het alternatief, lijn 126, rijdt alleen overdag en niet op zondag.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor OVinDelft » 29 jan 2022 19:00

@iljitsch

Ik denk dat je je niet moet vergissen in hoeveel mensen er in het Westland wonen. Naaldwijk en Honselersdijk vormen samen een kern en hebben bij elkaar evenveel inwoners als Pijnacker, wat twee stations met een frequente metroverbinding naar twee grote steden heeft. Het hele Westland bij elkaar opgeteld heeft meer inwoners dan Delft. Stel dat de werkgelegenheid in het Westland wegvalt, dan is het denk ik aannemelijk dat het Westland voornamelijk gaat fungeren als voorstad van Den Haag. In dat geval heb je dus ook een grote vervoersvraag, alleen dan met een omgedraaide spitsrichting.

Maar dit is dan ook puur hypothetisch, want voorlopig zie ik niet snel veel veranderen aan de werkgelegenheid in het Westland. Ook zijn er veel studenten die wonen in het Westland en naar school gaan in Den Haag. Zo'n busbaan lijkt me hoe dan ook wel een nuttige investering.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor OVinDelft » 29 jan 2022 19:48

iljitsch schreef:Ik vraag me wel af hoe je 50 jaar geleden ofzo een treinverbinding aangelegd zou hebben door het westland. Van Den Haag naar de belangrijke ferry-terminal Hoek van Holland zou zeker niet verkeerd geweest zijn. (De trein 2 x per dag Amsterdam CS - HvH Haven met een stop HS was mijn favoriete trein van mijn stage in Amsterdam naar huis in 1995.) Maar je blijft zitten met een relatief dunbevolkt gebied in een hoekje tussen zee en waterweg. Met weinig interessants aan de andere kant dus een tunnel schiet ook niet op.

Een spoorlijn van Den Haag naar het Westland is nooit gepland geweest, maar de WSM heeft natuurlijk wel een stoomtram geëxploiteerd waarvan de globale hoofdassen anno 2022 nog steeds terug zijn te zien als frequente buslijnen.
Afbeelding

Verder wilde de HTM ooit een buitenlijn aanleggen naar Hoek van Holland, maar dit is net als enkele andere buitenlijnen nooit van de grond gekomen.
De Buitenlijnen van de HTM - Concessie-aanvraag HTM Buitenlijnen 1917 en 1924.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor OVinDelft » 29 jan 2022 20:03

Toch nog een nieuwe vondst... honderd jaar geleden heeft er van Hoek van Holland Haven tot Kijkduin een ware spoorlijn gelegen:
https://www.layout.nl/portfolio/dhc/2009_10_02/

Ga je op https://www.topotijdreis.nl/ terug naar 1940 dan kan je de lijn makkelijk terugvinden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor willem » 29 jan 2022 20:39

Dat was geloof ik geen gewone spoorlijn. Het had iets met de kust te maken of een of andere militaire reden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor Tiktak » 30 jan 2022 15:55

willem schreef:Dat was geloof ik geen gewone spoorlijn. Het had iets met de kust te maken of een of andere militaire reden.


Werkspoor voor aanvoer materiaal voor bunkers
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor wattman » 30 jan 2022 17:16

Dit betreft het werkspoor van het Hoogheemraadschap van Delfland, aangelegd vanaf 1906. Gesloten in 1965. Er is een heel hoofdstuk aan gewijd in "Rook waait over het Westland", het boek van Hans van Lith over de WSM.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor Lange_Dre » 30 jan 2022 17:28

Die variant 5 vind ik maar raar. Lijn 9 verlengen lijkt mij niet het meest onlogisch. Zo te zien lijkt die lijn dan richting het eindpunt van lijn 21 en 25 te gaan rijden? En daarnaast lijkt lijn 4 mij dan wel een erg lange lijn te maken. Zoetermeer- De Uithof was natuurlijk al een lang traject. Verleng je de 4 richting het zuiden van het Westland, dan is de kans groot dat je de lijn kwetsbaarder maakt voor verstoringen.

Überhaupt lijkt mij een lightrail verbinding naar het Westland wat zinloos. Ten eerste betwijfel ik of er voldoende vervoersvraag voor is. Ten tweede omdat de kans dan groot is dat het Westland de arbeidsmigranten gewoon lekker in Den Haag kan laten wonen. En ze alleen de lusten kunnen krijgen en niet de lasten.

Ik zie meer in een snelle HOV bus verbinding op vrijliggende busbanen met geen of haast geen gelijkvloerse kruisigingen. Dat past ook meer bij dat hele (P)R-Net, dat voor snel en hoogwaardig schijnt te staan.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor iljitsch » 30 jan 2022 17:35

Lange_Dre schreef:Überhaupt lijkt mij een lightrail verbinding naar het Westland wat zinloos. Ten eerste betwijfel ik of er voldoende vervoersvraag voor is. Ten tweede omdat de kans dan groot is dat het Westland de arbeidsmigranten gewoon lekker in Den Haag kan laten wonen. En ze alleen de lusten kunnen krijgen en niet de lasten.

Is dat niet al de huidige situatie? Alleen moeten ze dan busjes regelen om die mensen te vervoeren.

Lang geleden dat ik de bus nam naar Hoek van Holland, en echt veel in/uitstappers onderweg in het westland had die niet... Hoewel er zat mensen wonen is het een voor Nederlandse begrippen dunbevolkt gebied dus ik ben bang dat je met name de scholieren en studenten een plezier doet met sneller OV.

En is het niet handiger om dan op station Delft aan te sluiten dan op Den Haag of Rotterdam?

Wat overigens niet wil zeggen dat bijvoorbeeld lijn 2 of 4 niet een paar haltes langer kan met die nieuwe wijk die daar net voorbij de uithof gebouwd is.

Maar ik blijf erbij dat energie gebruiken om in Nederland uitheemse tuinbouwgewassen in de winter te verbouwen z'n langste tijd gehad heeft. Zal nog wel wat tegengesparteld worden, maar als je ziet wat voor opgave we hebben om het energiegebruik terug te dringen is dit een no-brainer, want wat verder naar het zuiden groeit dat spul prima zonder gas of stroom. Kan me ook voorstellen dat het efficiënter is om een kassenboer naar Bulgarije te laten verhuizen in plaats van tientallen paprikaplukkers van Bulgarije naar Nederland. Nog afgezien van het gebrek aan woonruimte alhier.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor Lange_Dre » 30 jan 2022 18:13

Lijn 2 zou ik inderdaad nog eerder doortrekken voor een paar haltes, zodat Vroomdaal een tramverbinding met het centrum heeft. Lijn 4 lijkt mij niet erg logisch aangezien lijn 2 naar het centrum een stuk korter is. En daarnaast is er al op loop afstand een bus verbinding met Leyenburg. Al denk ik dat een groot deel van de bewoners van die wijk voor die laatste eerder de auto pakken.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor willem » 30 jan 2022 20:01

Vroondaal is denk ik niet groot genoeg voor een doortrekking van de tram.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor iljitsch » 31 jan 2022 12:02

Hoeveel mensen wonen er / gaat het de komende tijd naartoe groeien?

2 lijkt me lastig omdat je dan dwars door Madenstein moet. 4 is in dat opzicht handiger en sluit ook aan op ziekenhuis / OV-knooppunt Leyenburg. Op het oog ziet de route van 4 er ook niet echt langer uit, maar ik neem aan dat 2 wat beter door kan rijden.

Daarnaast zou verlengen van 4 een relatief kort stukje kunnen zijn en kan je zo ook de tram laten stoppen voor de deur van de ijsbaan.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor Lange_Dre » 31 jan 2022 12:48

Met lijn 4 creëer je alleen geen aantrekkelijke snelle lijn naar het centrum. Lijn 2 zou je (volgens google maps) via de kraayensteinlaan, langs het kraayensteinpad, linksaf naar de Lozerlaan kunnen laten rijden. En dan rechtsaf een klein stukje Lozerlaan naar Vroomdaal. Optie twee zou, lozerlaan kruizen en stukje door het park. Optie drie kan zijn: Margaretha van Hennebergweg (ligt al tramspoor), rechtsaf Escamplaan op, Lozerlaan kruizen en dan naar een nieuw eindpunt. De keerlus bij Kraayenstein zou dan gebruikt kunnen worden voor nieuwe woningbouw.

En mocht men in de verre toekomst dan toch een tramlijn naar het westland willen, dan kan lijn 2 altijd nog door getrokken worden. Een rechtstreekse verbinding met Leyenburg is er dan niet voor het westland. Maar goed, men is wel sneller in den Haag en bij een trein station daar. Ik zie niet veel in tramverbinding ipv een HOV buslijn tussen leyenburg en Westland. Reizigers maken dan onnodig meer kilometers, wat de lijn niet aantrekkelijk zou maken en dus de auto blijven pakken.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor Admin » 31 jan 2022 17:54

Wat ik vooral zie zijn hobbyisten-oplossingen: goed bedoeld, maar doorgaans niet heel erg goed doordacht, laat staan financieel (enigszins) onderbouwd.

Wat ik mis is wat men in het Westland wil. En da's waarschijnlijk niet naar Den Haag. Van oudsher is het Westland op Rotterdam gericht, zeker na de oorlog toen mechanisatie in de land/tuinbouw overschotten produceerden voor de export om zo de beurs v/d BV Nederland te vullen. Export via de havens van R'dam.... Het maakt dit kouwe kikkerlandje wél mooi de 2e voedselexporteur ter wereld! Het Westland krijgt van de industrie (die niet zo heel ver weg ligt) praktisch gratis restwarmte. Probeer dat maar eens in Bulgarije :roll: Daarnaast is ook de grondsamenstelling van vitaal belang voor het tuindersbedrijf. Dat hebben ze niet in Bulgarije :roll: Ook het milde Hollandse zeeklimaat doet hier z'n voordeel gelden. Wel eens een winter in Bulgarije meegemaakt? (ik niet, maar ik ken de plaatjes! :P ) Daarnaast voorspellen diverse klimaatmodellen dat de hitte v/d Sahara zich uitbreid naar het Middellandse Zeegebied en zal daarom ook hier de gemiddelde temperatuur gaan stijgen. Kortom, land/tuinbouw verplaatsen is kolder en daarnaast ook economische en politieke zelfmoord.

Kastuinbouw in het Westland zal blijven. Het oppervlak aan kassen kan mogelijk lager worden, maar er zal alleen een significante impact zijn als een flink deel v/h Westland onder Haags bestuur komt. En da's precies wat ze in het Westland niet willen (en waarom men de gemeente Westland heeft gevormd). Men heeft gezien wat Wateringen, Nootdorp en Voorburg-L'dam (en eerder Rijswijk en Loosduinen!) is overkomen, met enorme Vinex-wijken op ooit vruchtbare land- en tuinbouwgrond en die nachtmerrie wil men in het Westland niet nogmaals meemaken!

Vroondaal gaat geen tram krijgen, de 5x-modaal VVD-ers die daar wonen zorgen er wel voor dat hun dure auto-wijk alleen per eigen vervoer toegankelijk blijft. De wijk is ook zo opgezet: een busdienst heeft geen zin, er kan niet door de wijk gereden worden en er zit toch niemand in dat ding. Nou ja, de sjoof dan, en die verplaatst alleen maar lucht :mrgreen: En als er al geen vraag is naar de bus, dan is de tram echt een paar maatjes te duur hoor :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: HOV-verkenning Westland

Berichtdoor Tiktak » 01 feb 2022 16:51

In het Westland is geen ruimte meer voor een vrije bus/trambaan.
Het enigste is een tunnel/metro onder de grond.
Den Haag heeft het afgelopen jaar weer een stukje Westland bij gekregen, dat word nu de nieuwbouw wijk t.o. het Partycentrum Madestein vandaar dat de Elswijkbaan in Poeldijk ( liep voorheen tot de Madepolderweg) halvewege van naam is veranderd in Exporteursbaan in Den Haag
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten