Niet echt een Haags ding, afgezien van het feit dat reizigers hier er natuurlijk ook last van hadden...
Afgelopen zondag rond 12 uur heeft de NS alle treinritten voor de rest van de dag geschrapt. Het systeem dat bijhoudt welk materieel en welk personeel zich waar bevindt was uitgevallen.
Toen het later wel weer werkte hebben ze er voor gekozen toch niet meer te gaan rijden omdat ze op die manier in de spits de volgende ochtend minder problemen zouden hebben.
Wederom een voorbeeld van de verkeerde prioriteiten bij de NS.
Als mensen gestrand zijn dan is die naar huis krijgen toch wel IETS belangrijker dan het gemak van forensen die ofwel een dagje thuis kunnen werken, ofwel een keer ander vervoer kunnen nemen ofwel wat later kunnen reizen.
Sowieso snap ik niet waarom ze ondanks het informatiegebrek niet toch nog pendelritten uitgevoerd hebben. Stel je voor dat je tussen bijvoorbeeld Leiden en Den Haag CS de wissels in de juiste stand zet en laat staan en dan vervolgens één trein laat pendelen. Als het moet met 40 km/u en/of de eerste rit stapvoets voor het geval er per ongeluk nog een andere trein op dit spoor staat of rijdt.
En dan ook van Leiden naar Haarlem, Leiden naar schiphol, enzovoort. Wellicht 10 keer overstappen en een zeer langdurige rit, maar in elk geval heb je dan nog _iets_.
Excuus dat bussen niet kon is ook onzin. Natuurlijk lost dat het probleem niet echt op, maar dat zijn toch per rit weer 50 mensen die geholpen zijn. Met een beetje slimme routes moet je dan in relatief weinig tijd relatief veel mensen kunnen vervoeren.
Bijvoorbeeld vanuit richting Leiden zou zo'n bus kunnen rijden van/naar RR-halte Forepark vlak naast de snelweg in plaats van naar een station middenin de stad. En op zich is er natuurlijk geen enkele reden waarom de RET geen extra metro's tussen Den Haag en Rotterdam in kan zetten op een zondag.
Vanuit Gouda zou je naar het eindpunt van RR 4 kunnen rijden. (Bushalte langs de snelweg bij station Zoetermeer is waarschijnlijk in de richting naar Zoetermeer sneller, maar ik geloof dat je dan pas weer bij Ypenburg kan keren.)
Op die manier moet je toch 100 mensen per bus per uur kunnen transporteren tussen stations zo'n 20 km van elkaar. Tuurlijk, da's niet een volle intercity van 1000 mensen 2 x per uur. Maar ik denk wel dat je zo iedereen voor het eind van de avond weer thuis had kunnen krijgen.
En in hoeverre had het inzetten van OV-fietsen wat druk van de ketel kunnen halen?
Ik ga over een week weer voor het eerst in... anderhalf jaar? met de trein, hopelijk gaat dat allemaal goed. En dan over een maand naar Brussel.