Storing NS 3 april

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Storing NS 3 april

Berichtdoor iljitsch » 05 apr 2022 13:58

Niet echt een Haags ding, afgezien van het feit dat reizigers hier er natuurlijk ook last van hadden...

Afgelopen zondag rond 12 uur heeft de NS alle treinritten voor de rest van de dag geschrapt. Het systeem dat bijhoudt welk materieel en welk personeel zich waar bevindt was uitgevallen.

Toen het later wel weer werkte hebben ze er voor gekozen toch niet meer te gaan rijden omdat ze op die manier in de spits de volgende ochtend minder problemen zouden hebben.

Wederom een voorbeeld van de verkeerde prioriteiten bij de NS.

Als mensen gestrand zijn dan is die naar huis krijgen toch wel IETS belangrijker dan het gemak van forensen die ofwel een dagje thuis kunnen werken, ofwel een keer ander vervoer kunnen nemen ofwel wat later kunnen reizen.

Sowieso snap ik niet waarom ze ondanks het informatiegebrek niet toch nog pendelritten uitgevoerd hebben. Stel je voor dat je tussen bijvoorbeeld Leiden en Den Haag CS de wissels in de juiste stand zet en laat staan en dan vervolgens één trein laat pendelen. Als het moet met 40 km/u en/of de eerste rit stapvoets voor het geval er per ongeluk nog een andere trein op dit spoor staat of rijdt.

En dan ook van Leiden naar Haarlem, Leiden naar schiphol, enzovoort. Wellicht 10 keer overstappen en een zeer langdurige rit, maar in elk geval heb je dan nog _iets_.

Excuus dat bussen niet kon is ook onzin. Natuurlijk lost dat het probleem niet echt op, maar dat zijn toch per rit weer 50 mensen die geholpen zijn. Met een beetje slimme routes moet je dan in relatief weinig tijd relatief veel mensen kunnen vervoeren.

Bijvoorbeeld vanuit richting Leiden zou zo'n bus kunnen rijden van/naar RR-halte Forepark vlak naast de snelweg in plaats van naar een station middenin de stad. En op zich is er natuurlijk geen enkele reden waarom de RET geen extra metro's tussen Den Haag en Rotterdam in kan zetten op een zondag.

Vanuit Gouda zou je naar het eindpunt van RR 4 kunnen rijden. (Bushalte langs de snelweg bij station Zoetermeer is waarschijnlijk in de richting naar Zoetermeer sneller, maar ik geloof dat je dan pas weer bij Ypenburg kan keren.)

Op die manier moet je toch 100 mensen per bus per uur kunnen transporteren tussen stations zo'n 20 km van elkaar. Tuurlijk, da's niet een volle intercity van 1000 mensen 2 x per uur. Maar ik denk wel dat je zo iedereen voor het eind van de avond weer thuis had kunnen krijgen.

En in hoeverre had het inzetten van OV-fietsen wat druk van de ketel kunnen halen? :mrgreen:

Ik ga over een week weer voor het eerst in... anderhalf jaar? met de trein, hopelijk gaat dat allemaal goed. En dan over een maand naar Brussel.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor Tiktak » 05 apr 2022 19:44

Dat snap ik ook niet, vele treinen hadden gewoon kunnen rijden, ook op snelheid.
De storing had niks te maken met wissels e.d.
Het ging hoofdzakelijk om de meesters en conducteurs om een trein te bemannen.
Nu stonden ze te beiden waarschijnlijk kijken naar een lege trein, ze hadden ook kunnen zeggen we laten deze trein rijden tussen bv. Den Haag CS naar Utrecht CS v.v. en binnen twee uur stond deze trein weer op de plek waar hij stond. en op deze manier hadden vele duizende reizigers vervoerd kunnen worden.
Waar blijf de oude tijd computerloze tijd waar oplossingen gevonden konden worden
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor iljitsch » 06 apr 2022 08:20

Ik bedenk net dat het nog erger moet zijn: om maandag weer min of meer normaal te kunnen beginnen moet er een heel hoop materieel verplaatst zijn op zondagavond toen de storing voorbij was.

Maar dan dus leeg. Terwijl de stations volstonden met gestrande reizigers.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor Lange_Dre » 06 apr 2022 15:34

Tiktak schreef:Dat snap ik ook niet, vele treinen hadden gewoon kunnen rijden, ook op snelheid.
De storing had niks te maken met wissels e.d.
Het ging hoofdzakelijk om de meesters en conducteurs om een trein te bemannen.



Een trein laten rijden zonder een conducteur is nog te doen maar een trein zonder meesters laten rijden gaat lastig. De trein meesters op de trein worden gedurende de dag afgelost door een ander. Komt die ander niet opdagen, blijft de trein stil staan langs het perron waardoor er geen andere treinen meer kunnen binnen komen op dat spoor. Zomaar één van de problemen waar de NS zondag last van had...
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor iljitsch » 06 apr 2022 18:49

Wat is een treinmeester?

En wat een conducteur is ben ik onderhand ook al bijna vergeten. Laatste keer dat ik die iets zag doen is jaren geleden.

Ok, beetje flauw misschien. (Conducteur die wel iets zei over voeten op de bank maar niet aan gebrek aan mondkapje een tijd geleden schoot mij aardig in het verkeerde keelgat.)

Maar je maakt mij niet wijs dat je 100% lege ritten kan maken en daar wel personeel voor hebt maar 0% ritten met passagiers omdat je daar GEEN personeel voor hebt.

Zoals gezegd, prioriteiten bij de NS zijn totaal verkeerd. Als je als overheid zo'n bedrijf afrekent op "op tijd rijden", wat krijgt je dan... dat ze volgens de definitie "op tijd rijden" maar volstrekt geen rekening houden met wat echt belangrijk is voor de reiziger.

En zodra die mentaliteit er eenmaal in zit is het niet verbazend dat in uitzonderlijke gevallen ook het belang van de reiziger op de laatste plaats komt.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor Chris » 08 apr 2022 07:22

Meester is de oude titel van een machinist. Komt nog uit de stoomtijd.
Tegen de tijd dat NSR eindelijk hun materieel bij elkaar ging vegen waren de stations al leeg hoor...

Natuurlijk is het lastig aflossen als je niks meer weet wat personeel moet gaan doen omdat hun digitale device het niet meer doet. Ook moeilijk voor 'de wal' is het dan om niet meer te weten waar personeel uithangt. Maar er waren nog tal van mogelijkheden om wel te kunnen rijden en het is niet te verkopen dat dit niet gebeurde.

Personeel wilde wel maar werd door hogerhand verboden te gaan pendelen. Bizarre tijden zijn het want het werd als onveilig geacht. En dan te weten dat NSR collega's uit het zelfde concern gewoon wel reden. IC Berlijn, ICE, Eurostar, Thalys en NightJet hebben gewoon gereden. Waar het kon hebben zij ook nog binnenlandse reizigers vervoerd en zelfs extra gestopt onderweg...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor iljitsch » 08 apr 2022 08:17

Ok, dus Prorail had nog wel een redelijk idee waar wel treinen waren en niet...

Niet welke neem ik aan, maar dus voldoende idee om veilig te kunnen rijden.

Wat is de logica van de NS om dat pendelen te verbieden?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor Admin » 08 apr 2022 14:45

Nee, je ziet het verkeerd: er was niks aan de hand bij prutsrail, voor de verandering, maar het personeel plan-en-volg-systeem (waar hun digitale dienstkaartje vandaan komt) van NSR lag plat. Iets wat ik in 2012, toen het met harde hand werd doorgedrukt, al voorspelde.

Deel v/d reden van mijn vertrek bij NSR indertijd was dat men vanuit HGB keihard verbood om papier te gebruiken: geen papieren dienstkaartjes, TSB's of wat dan ook, alles moest en zou persé via de Railpocket. Als ICT-er wist ik dat dat vroeg of laat (eerder vroeg) fout zou gaan. Kwestie was niet of, maar wanneer. Overigens was handhaving/uitvoering daarvan per standplaats verschillend en gedurende enige tijd heb ik mijn papieren op naburige standplaatsen opgepikt zodra ik daar kwam. Dat werd mij niet in dank afgenomen en men ging dus zoeken naar mogelijkheden om me te lozen. Mensen maken werkfouten, dus ik ook, dus was dat einde oefening. :evil:

Zal geen verbazing wekken dat ik sindsdien niet meer met de trein ga. Of het huidige OV in z'n algemeenheid, mijn interesse mbt NL-OV is nu uitsluitend het (verre?) verleden.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor iljitsch » 08 apr 2022 14:57

En ik dacht dat ik cynisch was. :-) :-(
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Storing NS 3 april

Berichtdoor Admin » 08 apr 2022 14:59

Je hebt geen idee :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten