In 2020 is gestart met de beoordelings- en besluitvormingsfase. In deze fase zijn de kansrijke alternatieven verder uitgewerkt. De omgevings- en milieueffecten zijn in beeld gebracht en er is een kostenraming en MKBA gemaakt. Aan het eind van de Beoordelings- en Besluitvormingsfase wordt een keuze gemaakt voor het zogenoemde Voorkeursalternatief. Voor de HOV-verbinding staat in de verkenningsfase een keuze over het HOV-systeem (bus, tram of lightrail) en het tracé op hoofdlijnen centraal. De verkenning werkt in verschillende fasen toe naar een voorkeursbeslissing in het BO-MIRT van november 2022.
Het voorlopig Voorkeursalternatief is voor het HOV een tram langs de Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg (richting Station Voorburg) en Geestbrugweg (richting bestaand tracé tram 1 over de Haagweg in Rijswijk). Het voorlopige voorkeursalternatief is door de opdrachtgevende partijen van de MIRT-verkenning gezamenlijk vastgesteld als uitkomst van de uitgevoerde onderzoeken. Bovengenoemde stukken zullen gelijktijdig door de drie betrokken gemeenten (Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk) ter inzage worden gelegd. In deze brief zal het college de stand van zaken en het vervolgproces verder toelichten.
Eerste helft 2023 vindt vervolgens de besluitvorming over het definitieve Masterplan Bereikbaarheid en Voorkeursalternatief plaats in de gemeenteraden. Bij positieve besluitvorming van alle betrokken partijen volgt ondertekening van de bestuursovereenkomst met afspraken over de Planuitwerkingsfase en de formele ondertekening van het Voorkeursbesluit.
handiger om via Madurodam naar Scheveningen te rijden en lijn 9 over de Scheveningseweg te laten rijden.
willem schreef:Op de Rijswijkseweg is nu een dubbeling tussen lijn 1 en 15. Dat ze dat weg willen begrijp ik.
willem schreef:Op de Rijswijkseweg is nu een dubbeling tussen lijn 1 en 15. Dat ze dat weg willen begrijp ik.
OVinDelft schreef:Mijn visie op het OV in de Binckhorst gaat als volgt... (beetje lang verhaal, but stay with me)
Op dit moment wordt het gebied ontsloten door de buslijnen 26 en 28. De bussen rijden met het autoverkeer mee, dus kunnen ze weinig snelheid maken en zijn er weinig mogelijkheden tot frequentieverhogingen. Ook hangt de betrouwbaarheid van de dienstregeling af van de drukte op de weg. Wanneer de Binckhorst ontwikkeld wordt, zal er een grotere vervoersvraag ontstaan en is er dus een degelijkere oplossing nodig.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten