Pagina 2 van 3

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 20:36
door iljitsch
Ok ik snap het stuk van/naar station Voorburg... maar wat is het nut van de aansluiting op de geestbrugweg?? Natuurlijk nuttig voor omleidingen, maar die indruk krijg ik hier niet van.

Overigens zal dat nog best lastig zijn om de tram in te passen tussen al het autoverkeer dat uit de tunnel komt en in meerderheid linksaf gaat. Je kan dus onmogelijk het hele stuk aan beide kanten van de straat rijden met een tram, maar uiteindelijk kan je ook moeilijk het hele eind aan de linkerkant blijven rijden voor de richting CS -> Voorburg.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 22:43
door OVinDelft
Sowieso vind ik de onderbouwing bagger, maar dat is al langer aan de hand met de gemeente Den Haag en haar OV-plannen. Er wordt gewoon niet goed beargumenteerd wat het precieze doel is. Je kan lijntjes gaan trekken over een kaart waar het leuk zou zijn dat er een trammetje gaat rijden, maar dat trammetje moet wel onderdeel worden van de hele OV-keten. Dan ga je dus uitzoeken waar de toekomstige bewoners van de Binckhorst naartoe willen, waar werknemers van bedrijven in de wijk vandaan komen, en waar winkelend publiek misschien op af zou komen. Op basis daarvan kan je een plan maken waar je OV-lijntje dan precies naartoe moet rijden, en via welke route dat het meest efficiënt is en hoe dat inpast in de wijk. Ook heeft een nieuwe lijn impact op de vormgeving van de rest van het tram- en buslijnennet. Daar moet dus een integraal plan voor gemaakt worden. Zo'n plan is naarmate het project vordert natuurlijk onderhevig aan verandering, maar nu lijkt het volledig te ontbreken.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 29 jun 2022 22:53
door iljitsch
Antwoord op de meeste vragen: reizigers willen naar CS. :twisted:

(Uiteraard is dat een slecht antwoord, want CS is zeer grotendeels een overstapstation. Dus reizigers willen naar CS omdat het netwerk dat makkelijk maakt en het netwerk maakt dat makkelijk omdat reizigers daarheen willen.)

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 23:18
door Slagathor
willem schreef:Van oudsher nam je vanuit Delft de trein als je richting Utrecht of Amsterdam wilde reizen.
Maar voor winkelen rondom de Grote Marktstraat (en de rest van het centrum) nam en neem je de tram. Juist omdat je ondanks de reistijd op het Spui kunt uitstappen.

Het zou jammer zijn als die functie van lijn 1 verloren gaat. Dan kun je inderdaad zoals je zegt beter de trein nemen (inmiddels is de frequentie van de trein verhoogd; vroeger reed er slechts eenmaal per half uur een trein naar CS waardoor de tram extra voordeel had). Het zou jammer zijn als zeg maar de toegevoegde waarde van lijn 1 ten opzichte van de trein zou verdwijnen.


richard1074 schreef:Lijn 1 moet gewoon door het centrum blijven gaan. Als dat niet zo is wordt de lijn veel minder interessant voor reizigers uit Delft.


Dat zou je op kunnen lossen door Lijn 1 over de Rijswijkseweg naar het centrum te laten rijden en dan de 15 over de Binckhorst.

De Delftenaren kunnen dan nog altijd gewoon de 1 naar het centrum van Den Haag pakken. Dat wordt dan zelfs ietsje sneller.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 30 jun 2022 23:37
door OVinDelft
Maar dan kunnen mensen uit Ypenburg weer niet rechtstreeks naar het centrum...

Ik blijf erbij dat ik het logischer vind om 1 en 15 óf te laten zoals ze zijn, óf 1 te versnellen door hem samen met 15 via de Rijswijkseweg te laten rijden.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 01 jul 2022 10:25
door Tiktak
Gewoon lijn 1 zijn oude route laten rijden, daar is niks mis mee.
Misschien een spitstram in de toekomst Uithof naar Station Voorburg , bedient 3 grote bedrijfsterreinen met elkaar Zichtenburg, Laak en Binckhorst

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 01 jul 2022 10:26
door Slagathor
OVinDelft schreef:Maar dan kunnen mensen uit Ypenburg weer niet rechtstreeks naar het centrum...


Koppelen aan de 16 dan maar? Dan krijg je:

15 van Ypenburg via de Binckhorst naar CS.
16 van CS via de Vijverberg naar de Bierkade, HS en dan verder de gebruikelijke route.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 01 jul 2022 10:49
door iljitsch
Zo blijft er niks van lijn 15 over. Die heeft welgeteld 1 halte die niet overlapt met 19 in het buitengebied, en dan na afslag van route 19 op de huidige route tot het Rijswijkseplein 8 haltes waarvan 3 overlappen met 1. Zo laat je dus 5 bestaande haltes onbediend.

Sowieso moet ik nog zien hoe snel er een tramverbinding tussen station Ypenburg en station Voorburg komt. Dat gaat een vermogen kosten zonder heel duidelijke voordelen. (Als RR E er nou over ging rijden...) Gemiste kans natuurlijk dat ze met de rotterdamsebaan-tunnel niet gelijk ook een spoortunnel aangelegd hebben.

Ik voorzie dus vooralsnog een kort lijntje van Maanweg/Regulusweg naar CS. Wordt wel puzzelen hoe die dan verder gaat na CS.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 01 jul 2022 11:47
door Tiktak
Of gewoon een gehele nieuwe tramlijn Station Voorburg via CS Laag naar Den Haag centrum ( Haagse toren ).
Dan zijn de nieuwe bewoners van de Binckhorst verbonden met 2 stations en rechtstreeks hartje binnenstad.
En is zelfs uitbreiding mogelijk via de Torenstraat - Statenlaan naar het eindpunt van lijn 11.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 01 jul 2022 12:29
door buschauffeur
Tiktak schreef:Of gewoon een gehele nieuwe tramlijn Station Voorburg via CS Laag naar Den Haag centrum ( Haagse toren ).
Dan zijn de nieuwe bewoners van de Binckhorst verbonden met 2 stations en rechtstreeks hartje binnenstad.
En is zelfs uitbreiding mogelijk via de Torenstraat - Statenlaan naar het eindpunt van lijn 11.

Ehhh, ik weet het niet hoor maar volgens mij is er al een buslijn.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 07:19
door Chris
iljitsch schreef:Sowieso moet ik nog zien hoe snel er een tramverbinding tussen station Ypenburg en station Voorburg komt. Dat gaat een vermogen kosten zonder heel duidelijke voordelen. (Als RR E er nou over ging rijden...) Gemiste kans natuurlijk dat ze met de rotterdamsebaan-tunnel niet gelijk ook een spoortunnel aangelegd hebben.
Als je een tramlijn naar station Voorburg wil hebben is de Rotterdamse baan wel een beetje uit de richting...

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 10:29
door iljitsch
Voor een tramlijn naar station Voorburg hoef je natuurlijk helemaal niks nieuws aan te leggen...

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 16:04
door Chris
iljitsch schreef:Voor een tramlijn naar station Voorburg hoef je natuurlijk helemaal niks nieuws aan te leggen...
Maar als je met de tramlijn door de wijk Binckhorst wil wel... En een tunnel naast de Rotterdamse baan is dan dus echt onzin om dan bij Ypenburg uit te komen als je langs de Maanweg en dan naar Station Voorburg wenst te rijden.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 16:24
door willem
iljitsch schreef:Voor een tramlijn naar station Voorburg hoef je natuurlijk helemaal niks nieuws aan te leggen...

Die lijn is door allerlei dubbelingen overbodig geworden.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 16:49
door iljitsch
Tja het probleem is natuurlijk dat we in de regio Den Haag de oude stad hebben aan de linkerkant van de vliet, en dan allemaal nieuwe spullen een eindje rechts van de A4. Daar zit dus een paar kilometer niemandsland tussen die wel enorm veel geld kost qua aanleggen van OV, maar zo goed als niks oplevert qua potentiële reizigers. Handig.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 18:28
door Admin
Dat niemandsland valt best mee hoor. Er staat best wel wat bebouwing (incl dure villawijken en zelfs een pretpark!) en de hele strook is een belangrijke groencorridor voor de natuur tussen de Vlietlanden en Westland.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 02 jul 2022 19:48
door willem
Of een golfbaan, zoals langs lijn 1 naar Delft als de Leeuwenhorst tussen de Vliet en de A4.

Maar ik begrijp wat je zegt.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 14:41
door wattman
Voor wie dacht dat er over een paar jaar een tram door de Binckhorst zou rijden:

https://vlietnieuws.nl/2023/02/06/tramv ... h-wachten/

Samenvattend:
- definitief voorkeurstracé: 2023
- plannings- en studiefase (2 tot 4 jaar): start najaar 2023
- realisatiebesluit: 2027 - 2029 verwacht, waarna de bouw kan beginnen.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 07 feb 2023 15:21
door iljitsch
Vaag verhaal/plaatje daar (behalve irritatie over de snelheid die ik snap). Gaat er een tram over de vliet heen langs het treinspoor?? Niet duidelijk.

Doodzonde dat dat niet de RET-metro wordt die zo een flink stuk omweg naar CS zou kunnen overslaan.

Re: HOV Binckhorst

BerichtGeplaatst: 08 feb 2023 00:34
door buschauffeur
En dan schrijven ze in het kaartje tot overmaat van ramp Holland Spoor in plaats van Hollands Spoor.