Inchecken met Bankpas of Creditcard

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 19 okt 2022 23:10

verst107 schreef:
buschauffeur schreef:Wie zegt mij dat de controleur iemand van het vervoerbedrijf is? Hier gaan criminelen zeker mee aan de haal.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ning-halen


Ik zou me pas zorgen maken als de controleur om je pincode vraagt.

Die heb je dus niet nodig bij bedragen tot 100 euro. Boef doet alsof hij controleur is, typt een bedrag op zijn draagbare betaalautomaat (zoals in de horeca) vraagt jouw pasje en schrijft het bedrag af.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor Chris » 20 okt 2022 05:44

Ook fijn een artikel van zes jaar geleden delen.... Hoe vaak is iemand intussen digitaal zakgerold?
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 20 okt 2022 16:54

Chris schreef:Ook fijn een artikel van zes jaar geleden delen.... Hoe vaak is iemand intussen digitaal zakgerold?

Op jouw laatste vraag: geen idee.
Maar reken maar dat de crimineeltjes er mee vandoor gaan.
Eerst was het de magneetstrip die gekopieerd werd, daarna allerlei trucjes om de pincode te bemachtigen. Dit nieuwigheidje lokt fraude uit. Want overal wordt mee gefraudeerd.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 20 okt 2022 17:00

Chris schreef:Ook fijn een artikel van zes jaar geleden delen.... Hoe vaak is iemand intussen digitaal zakgerold?


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/25 ... len-in-tw/
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor Chris » 21 okt 2022 06:50

Het gebeurt dus al. Maar dan kon dat ook al gebeuren voordat het in- en uitchecken mogelijk was met je kaart.
Na inchecken of betalen je pasje goed opbergen. Kan het ook niet fout gaan.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 23 okt 2022 22:23

Chris schreef:Het gebeurt dus al. Maar dan kon dat ook al gebeuren voordat het in- en uitchecken mogelijk was met je kaart.
Na inchecken of betalen je pasje goed opbergen. Kan het ook niet fout gaan.

Wat ik bedoel is dat er een nepcontroleur langs kan komen met een mobiele betaalautomaat terwijl de passagier denkt dat er iemand de kaart bij een controleapparaat houdt.
Want wie herkent een controleploeg in burger? En ik zeg niet dat het alleen bij HTM kan voorkomen. Als je in een trein bij 20 mensen 50 euro weet af te schrijven heb je 1000 euro verdiend.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 15 apr 2023 08:35

buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor q-quan » 16 apr 2023 14:41

Voor zover ik begreep valt dit best mee: de bank (Revolut in dit geval) weet nog steeds wie de klant is die de reis heeft gemaakt, en kan de kosten dus alsnog op hem of haar verhalen.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor buschauffeur » 16 apr 2023 22:14

q-quan schreef:Voor zover ik begreep valt dit best mee: de bank (Revolut in dit geval) weet nog steeds wie de klant is die de reis heeft gemaakt, en kan de kosten dus alsnog op hem of haar verhalen.

Als ik een ander forum lees, valt het zeker niet mee en heet Translink haast geen mogelijkheden om via banken in het buitenland geld terug te halen.
Er is enorm veel tijd gestoken in twee zaken, maar de mankracht ontbreekt simpelweg.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ ... aken-79451
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 18 jul 2023 19:07

Voor degenen die met hun betaalpas of soortgelijk betalen maar deze nog niet kennen: ovpay.nl.

Na wat gedoe kan je hier je ritten nakijken en ik geloof ook eventuele gemiste checkouts repareren. Gister dacht ik dat een checkout in de bus misgegaan was maar op ovpay.nl zag het er toch goed uit dus ik kwam goed weg.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 18 jul 2023 19:16

N.a.v. de eerdere discussie: ik werd ooit gecontroleerd door een HTM'er in burger. Dus ik: wat is je ID? Kreeg hierop een ID-kaart ter grootte van (bijna) een A4 te zien. Werd de persoon in kwestie niet vrolijker van, maar deed er ook niet moeilijk over.

Na controle de afgelopen dagen door twee "OV-stewards" stapten er vandaag twee stuks uit net voor ik instapte. Dus het aantal gezamenlijke controleurs is flink ingedikt tot maar twee op dit moment.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor willem » 19 jul 2023 10:56

Ook bij controleurs zal er een personeelstekort te zijn.

En misschien stromen sommige controleurs door naar een andere functie binnen de HTM.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 20 jul 2023 14:35

iljitsch schreef:N.a.v. de eerdere discussie: ik werd ooit gecontroleerd door een HTM'er in burger. Dus ik: wat is je ID? Kreeg hierop een ID-kaart ter grootte van (bijna) een A4 te zien. Werd de persoon in kwestie niet vrolijker van, maar deed er ook niet moeilijk over.

Na controle de afgelopen dagen door twee "OV-stewards" stapten er vandaag twee stuks uit net voor ik instapte. Dus het aantal gezamenlijke controleurs is flink ingedikt tot maar twee op dit moment.

Had diegene niet zijn/haar BOA-insigne om zijn nek hangen?
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Inchecken met Bankpas of Creditcard

Berichtdoor iljitsch » 21 jul 2023 10:33

Is me niet opgevallen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Vorige

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten