Verbouwing CS 2024/2025

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 07 jun 2023 07:50

Verbouwing sporen Den Haag Centraal om meer treinen te kunnen laten rijden
en wordt een groot aantal wissels weggehaald.

Het eerste traject dat aan de beurt is, is de route richting Leiden en Amsterdam. Vanaf april 2024 wordt er aan de sporen 9 tot en met 12 gewerkt. Vanaf april 2025 zijn de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht aan de beurt. En de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam.

Wel lekker overzichtelijk, drie groepjes van vier sporen die ieder één richting bedienen. Doet me zeer denken aan Atocha in Madrid, waar als ze al wissels hadden deze nooit van stand veranderden. Maar ze zullen toch nog wel wat wissels over moeten houden zodat je uit alle richtingen richting de binkhorst kan, lijkt me.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 07 jun 2023 08:20

Ik zit even te denken over de uitwijk...

Wanneer richting Leiden eruit ligt kan je natuurlijk de treinen CS - Amsterdam inkorten tot LvNOI. Daar worden dan immers de sporen richting CS niet gebruikt. Of koppelen aan de treinen naar Eindhoven.

Stoptrein is wat lastiger. Die zou je door kunnen laten rijden tussen HS en LvNOI in plaats van twee aparte stoptreinen die eindigen op CS zoals nu.

Het ligt dus eigenlijk voor de hand om richtingen Leiden en Rotterdam tegelijk te doen. Zoniet dan kan je de trein naar Eindhoven van HS spoor 1 laten vertrekken.

Richting Utrecht wordt wel een drama. Volgens mij is er geen capaciteit voor zoveel reizigers om van Den Haag op stations Voorburg, Ypenburg of Zoetermeer te komen. Een optie zou zijn uitwijken naar HS. Wellicht voor de stoptrein?

Intercity dan van CS via Rotterdam naar Gouda/Utrecht. Er ligt een enkelsporige boog tussen Schiedam en Rotterdam Noord zodat je geen tijd hoeft te verspillen op Rotterdam CS. Vraag me wel af of je via deze route vier treinen per uur kan/wil afhandelen.

Uitval richting Voorburg hoeft minder lang te duren omdat zodra je de werkzaamheden rond het schenkviadukt afgerond hebt die treinen in principe naar sporen 3/4 of 9/10 zouden moeten kunnen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor willem » 07 jun 2023 08:22

Over uitwijk denken ze bij Prorail nogal makkelijk: gewoon alle treinen opheffen. Dan heb je van dat soort dilemma's geen last.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 07 jun 2023 09:08

Het spoor is zoveel beter te managen zonder al die lastige treindiensten...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor buschauffeur » 07 jun 2023 15:55

iljitsch schreef:Verbouwing sporen Den Haag Centraal om meer treinen te kunnen laten rijden
en wordt een groot aantal wissels weggehaald.

Het eerste traject dat aan de beurt is, is de route richting Leiden en Amsterdam. Vanaf april 2024 wordt er aan de sporen 9 tot en met 12 gewerkt. Vanaf april 2025 zijn de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht aan de beurt. En de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam.

Wel lekker overzichtelijk, drie groepjes van vier sporen die ieder één richting bedienen. Doet me zeer denken aan Atocha in Madrid, waar als ze al wissels hadden deze nooit van stand veranderden. Maar ze zullen toch nog wel wat wissels over moeten houden zodat je uit alle richtingen richting de binkhorst kan, lijkt me.

Je kunt toch vanaf HS naar de Binckhorst. Daar is Centraal niet voor nodig.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 07 jun 2023 16:02

Ja, maar treindiensten eindigen niet op HS, maar op CS. Als je dan wegens gebrek aan wissels eerst terug moet naar HS en dan via dat enkele spoortje naar de binkhorst wordt het leven wel erg ingewikkeld ten opzichte van de situatie dat er gewoon wissels liggen dat je op z'n minst van sporen 3/4 en 9/10 naar de binkhorst kan, en eigenlijk vanaf alle 12 de sporen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor Tiktak » 07 jun 2023 17:54

Ik ben benieuwd naar het sporenplan
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor Admin » 07 jun 2023 22:26

Ik verwacht 3 compleet gescheiden bundeltjes in de 3 richtingen, zonder enige verbinding met elkaar. Corridorrijden, je weet wel: de verjapanisatie van het nationale spoornet zodat we een nationaal metrobedrijf overhouden. Da's makkelijk voor NS-R, die kunnen dan, na decennia proberen, ein-de-lijk het zo vurig gewenste "rondje om de kerk" voor hun personeel invoeren want "da's in belang van de reiziger!" (lees: het is goedkoper voor ons, we kunnen flink bezuinigen op personeel, zowel op de trein als bij Logistiek en Planning, daarmee kunnen we alsnog naar de beurs om flink te cashen) :roll:

Cynisch, ik? Kommie dáár nou bij :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor richard1074 » 07 jun 2023 22:48

Ik weet nog toen de NS alle 12 sporen gebruikte, dat spoor 4 en spoor 10 min of meer altijd reserve waren. Deze werden niet veel gebruikt. Alleen als er vertragingen waren waardoor meer sporen/perrons nodig waren.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor Stadsbus » 07 jun 2023 23:02

Tiktak schreef:Ik ben benieuwd naar het sporenplan


Even Den Haag opzoeken op de kaart. Kaart is wel paar jaar oud, kunnen evt nog wijzigingen inzitten.
https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... 210107.pdf
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor Slagathor » 08 jun 2023 09:29

Worden de Noordelijke sporen dan ook eindelijk ingekort zodat er buiten de poortjes een rechthoekige stationshal ontstaat? Dat was bij de bouw van de nieuwe overkapping al het plan maar kon toen niet wegens de hoeveelheid wissels.

Dat zou voor de stationshal wel een verbetering zijn.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 08 jun 2023 10:36

Admin schreef:Ik verwacht 3 compleet gescheiden bundeltjes in de 3 richtingen, zonder enige verbinding met elkaar. Corridorrijden, je weet wel: de verjapanisatie van het nationale spoornet zodat we een nationaal metrobedrijf overhouden.

Je hebt grotendeels gelijk:

Afbeelding

Beneden zie je de huidige situatie. Vanuit Amsterdam kan je binnenkomen op sporen 7 - 10 en richting Rotterdam kan je vertrekken van sporen 1 - 7. Dus de nachttrein tussen Amsterdam en Rotterdam kon op CS keren.

In het plan voor 24 boven zie je dat dit niet meer kan: 1 - 4 is richting HS, 4 - 8 richting Voorburg en 9 - 12 richting LvNOI. Wat wel nog kan is vanuit elk spoor naar de opstel in de binkhorst 1 - 8 naar het zuidelijke deel en 5 - 12 naar het noordelijke deel.

Maar hopen dat die overgebleven wissels het goed doen want de impact van uitval wordt wel hoog.

Wel typisch dat de overgangen tussen sporen 1 en 2 nog wel dubbel op zijn, en nog ééntje van spoor 11 naar spoor 10. Gedeeltelijk nieuw ook, dus blijkbaar hebben ze hier een reden voor.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 09 jun 2023 07:21

Ik ben wel benieuwd hoe ze die wissel net voorbij LvNOI gaan verwijderen. Die ligt precies waar de trams afbuigen richting halte beatrixkwartier. Dus aan de noordkant de tram/metrosporen, en aan de zuidkant de sporen naar HS.

Het ligt voor de hand dat ze dit gaan doen tijdens de werkzaamheden bij CS verderop, omdat gedurende die tijd de treinen tussen Leiden en Den Haag CS er toch al uit liggen. Maar wat je dan zeker niet kan hebben is dat Leiden - HS er ook relatief langdurig uit ligt. Ook RandstadRail kan je er niet zomaar uit gooien.

Maar ja, aan het spoor werken met aan beide kanten metro's/trams/treinen die voorbij komen is ook problematisch, zoals we recent nog eens ondervonden. Zeker ook omdat de enige optie van aan/afvoer via de betreffende sporen zelf is, of over/via de naastliggende sporen.

Ik denk dus dat dit grotendeels 's nachts moet gebeuren.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor wmbaak » 13 jun 2023 16:08

Het verbaasd me al jaren dat ProRail alleen maar wissels weghaalt. Totaal geen uitwijk mogelijkheid meer als een trein gestremd staat. Je kunt er niet meer omheen.

Ik volg op YouTube een internationaal machnist met cabview filpjes. Hij rijdt voornamelijk Oostenrijk, Zwitserland, Italië. Als ik daar kijk zie je bij echt ieder station, hoe klein ook, een overloop van het ene spoor naar het andere en na het station weer terug. Dus van links naar rechts en van rechts naar links. Maar bij het volgende station precies andersom.
Zit er een te grote afstand tussen de stations, dan is het tussendoor zo'n overloop.

Toegegeven: wissels moeten onderhouden worden. Dat kost tijd, geld en materiaal. Maar het voordeel voor de treinenloop danwel de passagiers is groot.

O, wacht.... Voordeel voor passagiers? Daar zit men niet voor bij ProRail. Iets met efficientie en kostenbesparend, binnen budget.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor Admin » 13 jun 2023 16:28

Ik had hier een flinke uithaal naar prutsrail willen doen, maar die mogen zichzelf te k@kken zetten, daar hebben ze mij niet voor nodig :roll:

Mag duidelijk zijn dat ik een alles behalve hoge pet op heb van deze organisatie die door incompetente prutsers wordt aangestuurd en helaas niet kan worden gecorrigeerd door hen die daadwerkelijk verstand hebben van hoe een goed functionerend spoorsysteem er nou feitelijk uit moet zien.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 13 jun 2023 17:21

Ik heb zelf met een kritisch oog naar de plannen gekeken en oordeel wat minder hard.

Die wissel eruit vlak na LvNOI betekent dat je een stuk verder enkelspoor moet rijden als er in de wisselstraat CS wat mis gaat. Ook zouden die werkzaamheden wel eens heel lastig kunnen worden. Ik kan niet inschatten of vervanging nu noodzakelijk is...

DH CS opsplitsen in drie kleine kopstationnetjes met 4 sporen richting Leiden, 4 richting Utrecht en 4 richting Rotterdam is redelijk te verdedigen. Is het een serieuze optie om A'dam - R'dam via CS te laten rijden? Hoeveel perronlengte kost je dat dan?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor Chris » 14 jun 2023 07:16

iljitsch schreef:Is het een serieuze optie om A'dam - R'dam via CS te laten rijden? Hoeveel perronlengte kost je dat dan?
Nee, waarom zou je ook?
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Verbouwing CS 2024/2025

Berichtdoor iljitsch » 14 jun 2023 08:05

Ja, dat was mijn punt. En dan met vier sporen per richting moeten er wel bijzondere dingen gebeuren voordat je daar onvoldoende aan hebt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten