Pagina 1 van 1

"Het ene na het andere bedrijf kondigt een internationale tr

BerichtGeplaatst: 13 jun 2023 20:28
door iljitsch

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 13 jun 2023 20:37
door Admin
Voor veel buitenlanders geldt: Holland <=> Amsterdam <=> Nederland

Je kunt talloze filmpjes op YT vinden van expats (en vaak steenkool-Engels sprekende Hollanders) die uitleggen dat NL zo veel meer is dan de Wallen in A'dam :roll:

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 14 jun 2023 22:29
door HaagsePeter

Wat ik begreep wordt dit voornamelijk gedaan zodat het ministerie niet kan zeggen dat er in de markt geen interesse is voor internationale verbindingen en het zo minder logisch wordt deze verbindingen onderhands aan de NS te gunnen.
Dus ze willen helemaal niet direct gaan rijden, ze willen alleen de gunning aan NS blokkeren. Of kunnen aanvechten. Voor als ze ooit in de toekomst wel met iets willen gaan rijden op de winstgevende trajecten.

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 20 jun 2023 09:36
door willem
Vooral een politiek spelletje dus.

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 20 jun 2023 16:04
door Tiktak
Meer een zakelijk spelletje met politieke motieven :roll:

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 20 jun 2023 18:00
door Lange_Dre
En dat allemaal over de rug van de reizigers die er mogelijk niet op vooruit kunnen gaan. Het zou best kunnen dat Arriva en Qbuzz toesteming krijgen ten kosten van internationale NS treinen. Op de HSL zal nog wel ruimte zijn, maar er moet ook voldoende ruimte op de stations zijn. Mochten de twee andere vervoerders toestemimng krijgen maar besluiten die nog niet te willen gebruiken (wat ik mij in het geval van arriva goed kan voorstellen), zal de reiziger er juist op achetruit kunnen gaan.

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 21 jun 2023 11:44
door willem
Internationale treinen gaan bij de verdeling van treinpaden voor. Het kan dus zijn dat een treinpad voor Qbuzz of Arriva ervoor zorgt dat een binnenlandse trein niet kan rijden.
Of ze krijgen een heel traag pad van een goederentrein, dat kan ook.

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 21 jun 2023 16:11
door Admin
Wel is het zo dat als een pad structureel niet wordt gebruikt de beheerder kan besluiten het aan een andere vervoerder toe te wijzen, met name na klachten van die andere vervoerders. Het is dus in het belang van de buitenlandse staatsbedrijven, pardon: de niet-zo-heel-erge-private-vervoerders-met-buitenlandse-staatsbedrijven-als-eigenaar, dat deze paden ook daadwerkelijk gebruikt worden. Dat er incidenteel wat uitvalt kan gebeuren, zelfs meerdere dagen achter elkaar. En er wordt heus wel flink overlegd (druk gezet!) als zo'n pad structureel ongebruikt blijft, dus mocht het komen tot een hertoewijzing dan heeft de oorspronkelijke vervoerder echt wel een structureel probleem. Plus dat men bij de volgende ronde niet meer op de eerste rij zit :roll:

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 21 jun 2023 16:38
door iljitsch
Volgens mij zitten er op het stuk schiphol - Belgiƫ weinig bottlenecks, met ofwel over de HSL naar Rotterdam waar niet veel rijdt ofwel via Leiden en dan heb je vanaf daar een hoop viersporigheid. Ook na Rotterdam viersporig tot de HSL afsplitst die wederom niet al te druk is en het gewone spoor via Roosendaal valt ook mee, wel natuurlijk een stoptrein en wellicht wat vracht.

Naar Duitsland weet ik niet...

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

BerichtGeplaatst: 22 jun 2023 05:51
door Chris
willem schreef:Internationale treinen gaan bij de verdeling van treinpaden voor. Het kan dus zijn dat een treinpad voor Qbuzz of Arriva ervoor zorgt dat een binnenlandse trein niet kan rijden.
Of ze krijgen een heel traag pad van een goederentrein, dat kan ook.
Wat een onzin. Er gaat helemaal niks uit het buitenland voor. Dienstregeling is zo opgebouwd dat er een 'Basis Uur Patroon' is. Dat betekent dat Intercity A elk uur op die tijd rijdt, Sprinter B op een andere tijd. Voor cargo's zijn per uur ook vaste tijden om te rijden.
Dat geldt ook voor het internationale reizigers verkeer. Nu rijden de NightJets ook in zo'n goederenpad om van A naar B te komen.