Een verdrietige ervaring in bus 24

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor janstaal » 16 mei 2010 22:27

Weer eens in Den Haag maakte ik vanmiddag een rit met buslijn 24 van CS naar Plein 1813. Passeertijd CS volgens daar hangende zondagsdienst: 16.10 uur. Het was helemaal niet druk en op de display was duidelijk dat er geen sprake was van tijdnood: steeds licht in de min. Op de halte Lange Voorhout, t/o de Kloosterkerk staat een dame van middelbare leeftijd in de zon de halterende bus te fotograferen. Er waren enige instappers. Terwijl de laatste passagier instapt komt de dame met toestel in de hand naar de deur. Als ze die bijna bereikt heeft sluit de chauffeur moedwillig de deur en trekt op. Ik verbaas mij en zeg: "Zo kom je wel in de krant!". Zijn reactie: "Ik weet net hoe dat gaat: dan moet ze eerst haar fototoestel opruimen, tas open maken, portemonnaie zoeken, kaartje zoeken, en ik maar wachten. Dat duurt te lang". Door zij-verkeer moet de bus even stoppen en de dame snelt toe, kennelijk veronderstellend dat ze niet gezien is. Medepassagiers maken de chauffeur hierop attent, maar wederom negeert hij de dame. Als hij weer vertrekt spreken meerdere reizigers daar schande van. Daarop wendt de chauffeur zich naar de medepassagiers en herhaalt nog eens zijn sombere verklaring.

In deze tijd van agressie in het openbaar vervoer vind ik dat de chauffeur niet alleen de klant, nota bene iemand die net als velen in onze kring er plezier in heeft een HTM-bus te fotograferen maar ook zijn collega's en werkgever een zeer slechte dienst heeft geleverd.

Op een werkdag in de spits, in tijdnood en een hoge frequentie kan ik me iets bij zijn redenering voorstellen. Op zondagmiddag, ruim op tijd met een kwartierdienst helemaal niet! Hopelijk gaan HTM-ers die dit lezen hun collega op zijn gedrag aanspreken. Ik ben benieuwd te horen of de HTM-ers onder jullie er ook zo over denken.

Een positief contrast met dit verhaal is, dat de met de bus gelijk oprijdende tram 1 aan de halte Dr Kuipestraat zonder oponthoud wordt omringd door aanstormende politie en GGD om een kennelijk onwel geworden passagier met zorg te omringen!
janstaal
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:17

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor Admin » 17 mei 2010 01:47

Er zit een staartje aan zo'n actie die de doorsnee reiziger niet kent: als je vertraging maakt wordt je daar op aangesproken en zelfs bestraft. Met dank aan de politiek die "vertraging" tot heet speerpunt heeft gemaakt (omdat ze dat als afrekencritirium gebruiken)... Vroeger hoefde dat niet en de technologie was simpelweg niet voorhanden of te duur, maar hedentendage kan de CVL tot op de minuut zien waar welk voertuig is: hoe denk je dat al die DRI's hun info krijgen? :P Daarbij: de opdrachtgever v/d HTM is niet de reiziger, maar de overheid (Haaglanden in dit geval).... :roll:

Vervelend voor de dame in kwestie (maar dan had ze maar geen plaatje moeten maken en gewoon in moeten stappen) maar als de sjoof nou gelijk heeft, en dus dik vertraging gaat maken voor die vrouw, zouden die verontwaardigde reizigers dan zo begripvol zijn dat ze X minuten te laat aankomen (en dus hun overstap missen :roll:). En de reizigers die later instappen en het hele gebeuren dus niet gezien hebben, zouden die dan ook zo veel begrip hebben? Ik kan je het antwoord vast verklappen: nope... Dan zijn ze dus boos op de sjoof omdattie vertraging heeft gemaakt en ze hun overstap missen of gewoon omdattie te laat is... :evil: Dus: hoe die sjoof het had gedaan, het was nooit goed geweest :roll: En dus kiestie terecht voor de optie die um het minst last oplevert van z'n baas: op tijd rijden...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor Tiktak » 17 mei 2010 06:23

Maar, als hij/zij voor op zijn tijdschema is, blijft hij dan wachten tot de vertrektijd (met eventuwele filevorming
achter zijn voertuig), of rijd hij/zij dan door.
Hoe is dit dan geregeld :?: :?:
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor janstaal » 17 mei 2010 08:55

@ Admin,
Je gaat er voetstoots vanuit, dat het
barre schema
dat de chauffeur schetste realiteit is. Zoals jij redeneert, kan een chauffeur die aan de late kant is maar beter wat haltes voorbij rijden! Misschien had de dame wel gewoon een OV-chipkaart in de hand, of was ze net als ik naar het koffieconcert geweest en kon ze de hele dag verder gratis in tram en bus stappen!
Je kunt ook zeggen, als het niet vlot lijkt te gaan: "Gaat u eerst even zitten, dan ga ik vast verder".

Ik ben wel teleurgesteld in je reactie. Als je geen respect kunt opbrengen voor een fotograferende klant, moet je geen moderator van een OV-forum willen zijn.
janstaal
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:17

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor wattman » 17 mei 2010 09:56

Admin schreef:Er zit een staartje aan zo'n actie die de doorsnee reiziger niet kent: als je vertraging maakt wordt je daar op aangesproken en zelfs bestraft.


Hoeveel management is er elke dag mee bezig om alle vertragingen op een dag door te spreken met het personeel en al dan niet te "bestraffen". En hoe zit dat met te vroeg aankomen? Ben nu wel benieuwd.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor robert55 » 17 mei 2010 19:12

Ik weet niet hoe de Haagse concessie dat regelt, maar de meeste concessies hebben bepalingen over
- niet te vroeg vertrekken van beginpunt of vastgelegde passeerpunten. Soms is min-1 het maximum, soms 0.
- niet te laat vertrekken van beginpunt of vastgelegde passeerpunten. Marge daarbij is meestal wat groter, ik zag in het programma van eisen voor Waterland 3 minuten.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor YC52000 » 17 mei 2010 20:02

janstaal schreef:@ Admin,
Je gaat er voetstoots vanuit, dat het
barre schema
dat de chauffeur schetste realiteit is. Zoals jij redeneert, kan een chauffeur die aan de late kant is maar beter wat haltes voorbij rijden! Misschien had de dame wel gewoon een OV-chipkaart in de hand, of was ze net als ik naar het koffieconcert geweest en kon ze de hele dag verder gratis in tram en bus stappen!
Je kunt ook zeggen, als het niet vlot lijkt te gaan: "Gaat u eerst even zitten, dan ga ik vast verder".

Ik ben wel teleurgesteld in je reactie. Als je geen respect kunt opbrengen voor een fotograferende klant, moet je geen moderator van een OV-forum willen zijn.



hij is niet alleen een moderator maar zelfs Administrator van dit forum [respect] [respect]
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor Admin » 18 mei 2010 02:39

@janstaal: waarom zou ik er niet van uit mogen (en jij impliceert zelfs: moeten) gaan dat de sjoof gewoon de waarheid spreekt? Waarom zou ik er van uit moeten gaan dat jouw verhaal klopt? Je kunt het van A tot Z verzonnen hebben om de HTM en met name het personeel in diskrediet te brengen. Of een andere vorm van stemmingmakerij waar ik niet van gedient ben. Maar ik kies er voor om jouw verhaal voor waar te accepteren, en daar hoort dan ook het antwoord v/d sjoof bij...

@YC52000: jawel, maar dat betekend niet dat iedereen het daarom persé met mij eens moet zijn :P Ik vind het helemaal niet erg als iemand een andere mening heeft en kan het zeer waarderen alstie dat ook uitdraagt. Maar er zijn wél grenzen! Respect krijg je niet, je moet het verdienen! En ja, ik kan iemand definitief van m'n forum af schoppen, maar dan heb je het ook echt wel verdient en heel erg bont gemaakt! (nee, niet uitproberen: definitief is echt definitief over, klaar, uit!) :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor wattman » 18 mei 2010 08:55

robert55 schreef:Ik weet niet hoe de Haagse concessie dat regelt, maar de meeste concessies hebben bepalingen over
- niet te vroeg vertrekken van beginpunt of vastgelegde passeerpunten. Soms is min-1 het maximum, soms 0.
- niet te laat vertrekken van beginpunt of vastgelegde passeerpunten. Marge daarbij is meestal wat groter, ik zag in het programma van eisen voor Waterland 3 minuten.


Er kan veel in een concessievoorwaarde staan, maar de realiteit bij het stadsvervoer is dat als gevolg van drukte op de weg spoedig vertraging opgelopen wordt, waardoor een achterganger al snel te vroeg zal doorkomen. Als ik naar mijn ervaringen als vaste klant op lijn 1 kijk, dan weet je gewoon dat bijv. wagens in de middagspits richting Noorderstand door het verkeer in de Parkstraat vertraging oplopen. Het verschijnsel van twee wagens achter elkaar is niet zeldzaam. Idemdito lijn 23 en 24.

M.b.t. tot het al dan niet gelegenheid bieden tot instappen, je weet gewoon dat de ene chauffeur relaxter achter het stuur zit dan de ander, al dan niet afhankelijk van hoe hij geslapen heeft, hoe lekker zijn ontbijt was danwel andere ervaringen die dag. Niets menselijk is de medewerker in het OV vreemd. Aan de andere kant is het m.i. ook een kwestie van cultuur. Bij de bussen in Parijs hebben de meeste chauffeurs geen probleem om bij een stoplicht nog even de voordeur open te gooien. Maar dat is een stad waarbij het per definitie chaos is in de binnenstad. 8-)
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Berichtdoor Charles » 18 mei 2010 11:08

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor grizzler » 18 mei 2010 16:14

Admin schreef:als je vertraging maakt wordt je daar op aangesproken en zelfs bestraft.

Bizar. Hoe controleert men dat? Hoe wordt bepaald of de chauffeur verantwoordelijk is voor een vertraging?

de opdrachtgever v/d HTM is niet de reiziger, maar de overheid (Haaglanden in dit geval)

Zonder reizigers geen openbaar vervoer. De klant hoort voorop te staan, niet de opdrachtgever.

En dus kiestie terecht voor de optie die um het minst last oplevert van z'n baas: op tijd rijden...

Verkeerde mentaliteit. Sorry, maar dat is niet anders. Geen enkel argument zal mij ooit van het tegendeel overtuigen. Ook ik heb met publiek te maken gehad, zij het in een heel andere context. Ik heb me nooit door domme regeltjes laten leiden. De klant fatsoenlijk behandelen staat voorop. Als ik daardoor mijn baas op mijn nek krijg, dan moet dat maar.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor dejanj » 18 mei 2010 16:36

grizzler schreef:
Admin schreef:als je vertraging maakt wordt je daar op aangesproken en zelfs bestraft.

Bizar. Hoe controleert men dat? Hoe wordt bepaald of de chauffeur verantwoordelijk is voor een vertraging?

Die kastjes met '+1', of '-1' gaat op GPS. Deze data wordt opgeslagen en is volgens mij direct zichtbaar bij CVL-Bus. En anders wel aan de eind van de dag, als de bus de garage in zoeft...
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor robert55 » 18 mei 2010 21:57

wattman schreef:Er kan veel in een concessievoorwaarde staan, maar de realiteit bij het stadsvervoer is dat als gevolg van drukte op de weg spoedig vertraging opgelopen wordt, waardoor een achterganger al snel te vroeg zal doorkomen. Als ik naar mijn ervaringen als vaste klant op lijn 1 kijk, dan weet je gewoon dat bijv. wagens in de middagspits richting Noorderstand door het verkeer in de Parkstraat vertraging oplopen. Het verschijnsel van twee wagens achter elkaar is niet zeldzaam. Idemdito lijn 23 en 24.


Even een paar citaten uit het concept plan van eisen voor de concessie Waterland. Dit zijn redelijk standaardformuleringen:
5.4 Punctualiteit
5.4.1 Eisen
Bussen moeten op tijd rijden. Hieronder verstaat de Stadsregio dat:
· Bussen nooit eerder vanaf beginhaltes, OV-knooppunten, overstaphaltes en tijdhaltes vertrekken dan in de dienstregeling is aangegeven;
· Bussen binnen 60 seconden na de in de dienstregeling aangegeven tijd van het beginpunt van een lijn vertrekken;
· Bussen op OV-knooppunten en op overstaphaltes binnen 180 seconden na de in de dienstregeling aangegeven tijd vertrekken. Deze eis vervalt wanneer een bus als gevolg van een congestie of stremming gedurende dezelfde busrit te laat is gearriveerd op het betreffende knooppunt of moet wachten op een aansluiting.

5.4.3 Betrouwbare rijtijden
Om tot een betrouwbare uitvoering van de dienstregeling te komen is het belangrijk dat de dienstregeling op reële rijtijden is gebaseerd. De Concessiehouder stelt per lijn, per dagsoort en per dagdeel de rijtijd zodanig vast dat, grote calamiteiten en verstoringen daargelaten, ritten conform de dienstregeling kunnen worden uitgevoerd.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor richard1074 » 18 mei 2010 23:20

staat een dame van middelbare leeftijd in de zon de halterende bus te fotograferen.
Echt haast kan ze dus niet gehad hebben volgens mij ;)
Normaal gesproken vind ik ook wel dat de bestuurder op de passagiers moet wachten. ook als ze er net aan komen rennen/lopen. Maar of dat in dit geval nu van toepassing was ? Beetje dubbel.
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor grizzler » 19 mei 2010 12:43

dejanj schreef:
grizzler schreef:Bizar. Hoe controleert men dat? Hoe wordt bepaald of de chauffeur verantwoordelijk is voor een vertraging?

Die kastjes met '+1', of '-1' gaat op GPS. Deze data wordt opgeslagen en is volgens mij direct zichtbaar bij CVL-Bus. En anders wel aan de eind van de dag, als de bus de garage in zoeft...

Dat die cijfertjes automatisch kunnen worden verzameld was me al duidelijk. Maar hoe wil je uit cijfertjes een oorzaak - en dus een 'schuld' - afleiden?
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor wattman » 19 mei 2010 13:46

Ik meen dat ik ooit gehoord had dat bij te vroeg vertrekken bij een eindpunt wel aktie wordt ondernomen, maar de strekking van mijn vraag was inderdaad hoe er in de praktijk wordt omgegaan met vertraging onderweg.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Verdrietige ervaring in bus 24 en tram 1

Berichtdoor janstaal » 14 jun 2010 21:02

Met belangstelling de voorgaande discussie gevolgd. Zondag weer zo'n fraai koffieconcert. Mijn vrij vervoer gebruikte ik ditmaal om de werkzaamheden in Delft gade te slaan en de Prinsenhof te bezoeken. Terug, bij de gelijknamige halte van lijn 1, zag ik dat ik nog 7 minuten had te wachten. Maar nee, daar was hij al na 3 minuten. Al hobbyist zit je natuurlijk voorin, met uitzicht op de baan, maar ook op het tijdschema-kastje. Inderdaad: -4. Weinig klanten, full speed naar de Hoornbrug waar de teller inmiddels op -7 :oops: staat. Een uitstappende oud-collega (neem ik aan) zei al langs zijn neus weg: zeker naar huis dadelijk...., hetgeen beaamd werd. Tenslotte vroeg ik bij het uitstappen of hij zijn voorligger probeerde in te halen. Ook hiervan zag hij de humor niet in.
Als het waar is, zoals hiervoor beschreven, dat dit alles door de CVL wordt waargenomen, vraag ik me af of de man een grootse carrière bij de HTM tegemoet gaat. Ik begrijp best, dat je bij aflossing niet te laat wilt zijn, Maar -5 minuten, zoals bij uitstappen in de Alexanderstraat is te gek. Het getuigt van minachting van de klant, die (zeker bij een kwartierdienst) zich op tijd naar de halte begeeft en daar moet vaststellen 25 minuten te moeten wachten. Want wat de voorligger te vroeg is, is de achterligger te laat! Ook niet collegiaal dus.
Ben benieuwd hoe Admin ditmaal de bestuurder gaat verdedigen, of mij voor leugenaar uitmaken! Toch laat ik met opzet wagennummer en tijd ditmaal achterwege.
janstaal
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:17

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor Admin » 15 jun 2010 02:57

Ik hoef niets en niemand te verdedigen, maar ik verwijs je wél naar mijn bijdrage op 18 mei.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Verdrietige ervaring in bus 24 en tram 1

Berichtdoor willem » 26 jun 2010 18:34

janstaal schreef: Terug, bij de gelijknamige halte van lijn 1, zag ik dat ik nog 7 minuten had te wachten. Maar nee, daar was hij al na 3 minuten. Al hobbyist zit je natuurlijk voorin, met uitzicht op de baan, maar ook op het tijdschema-kastje. Inderdaad: -4. Weinig klanten, full speed naar de Hoornbrug waar de teller inmiddels op -7 :oops: staat.


Het gebeurt tijdens de stille uren zeer regelmatig dat een lijn 1 met - 7 passeert. Ongeveer een maand geleden, tijdens de stremming van het Spui, reisde ik op een zaterdagavond ook mee met een tram die met - 7 in Tanthof aankwam. Op het Centraal Station stond het display nog op - 3. Wat me tijdens die rit opviel was dat de bestuurder zich daarvan bewust was. Zo reed hij op het traject langs de Vliet maar 30 km/h waar 50 km/h normaal is en stopte hij ook op de haltes waar geen reizigers in of uit wilden stappen. Desondanks was de "vervroeging" bij de Brasserskade groter geworden ten opzichte van die in Rijswijk (daar was het - 5, bij het begin van Delft al - 6). De vraag is wat de bestuurder er nog meer aan kon doen. 30 km/h langs de Vliet voelt al aan als stilstaan en nog langzamer rijden is geen optie. Het alternatief is om op een halte 6 minuten te blijven wachten, maar dat zullen de reizigers niet leuk vinden (die willen tenslotte snel naar hun bestemming).
De enige conclusie toen was dat de rijtijden op sommige uren aan de ruime kant zijn en best wat krapper mogen. Die - 7 is extreem, maar - 3 of - 4 komt heel vaak voor.
Uiteindelijk is te vroeg doorkomen erger dan een enkele minuut te laat doorkomen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor Tiktak » 26 jun 2010 19:17

Zorg voordragen dat je op de juiste tijd vertrekt, kom je te vroeg op de halte, dan even wachten dat het bijna tijd
is om van de halte weg te rijden, kom je te laat op de halte dan moet een display hangen met de vermelding
de tram die om zo laat had moeten vertrekken heeft een vertraging van zoveel minuten, dan weet de reiziger precies
waar hij/zij aan toe is en neemt dat waarschijnelijk goed op, een tram die te vroeg vertrek geeft enkel maar iritatie.
Kleine moeite toch om dat te maken HTM.
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten