Een verdrietige ervaring in bus 24

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Berichtdoor Charles » 26 jun 2010 22:13

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor wattman » 27 jun 2010 11:07

Tiktak schreef:Kleine moeite toch om dat te maken HTM.


Geen idee of het zo simpel is, maar kennelijk heeft het de warme aandacht. In het reizigerspanel (project kwaliteitvanhtm) worden sinds juni hierover vragen gesteld, zo heb ik van een deelnemer gehoord. Het gaat bijv. om de kwestie, moet de bestuurder wachten op een aanhollende passagier.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor David » 27 jun 2010 19:48

Charles schreef:Dat is bij de NS al jaren praktijk, het vermelden van vertraging :lol:

Nou, tegenwoordig wordt het woord "vertraging" niet meer gebruikt. Er wordt omgeroepen dat "de trein naar Den Haag Centraal vertrekt over ongeveer 10 minuten vanaf spoor 5".
Te laat dus, maar dat hoor je niemand zeggen... ;)
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Re: Een verdrietige ervaring in bus 24

Berichtdoor wmbaak » 05 sep 2011 15:56

Hallo allemaal.

Ik heb deze discussie van begin tot eind gelezen. Ik ga niemand beschuldigen. Maar ik denk dat de oorzaak van dit soort situaties gezocht moet worden in een mentaliteitsverandering die in Nederland de laatste 10-15 aan de gang is. Op andere (OV)-forums en hier wordt het ook al vaker gezegd: Het lijkt er steeds meer op dat de reiziger maar bijzaak is. Het gaat om puncualiteitscijfers, normen halen enz. Wij rijden trams/bussen/treinen i.p.v. wij vervoeren Reizigers. (Ja, die hoofdletter staat er expres).

In mijn werk als storingsmonteur in de ICT maak ik het ook heel vaak mee en ik maak me er steeds vaker kwaad over. Tussen onze klanten en mijn werkgever zijn afspraken gemaakt over de dienstverlening, de doorlooptijden enz. Voorbeeld: een printer is kapot. Volgens de afspraken komt er binnen 3-5 werkdagen een monteur. Maar wat nou als er in dat kantoor maar één printer is? Moet men dan 3-5 werkdagen zonder printer doen? JA zeggen de afspraken. NEE zeg ik. Want als ik probeer om deze printer binnen 1-2 werkdagen weer aan de gang te krijgen en het lukt, dan heb ik een tevreden klant. En een tevreden klant komt terug of blijft, als er over contractverlenging gepraat moet gaan worden. Maar als die klant dus belt met de vraag of er eerder iemand kan komen omdat er maar één printer is, dan wordt er gewoon keihard gezegd dat dat niet volgens de afspraken is... :twisted:

OK, terug naar het OV. Afspraken zijn prima, noodzakelijk zelfs. Maar enige flexibiliteit zou wel op z'n plaats zijn. Want om even op het oorspronkelijke verhaal terug te komen: als die sjoof wat flexibel zou kùnnen zijn (ik beschuldig hem dus niet, maar het systeem), dan was die mw. meegegaan. Dat was een tevreden klant geweest en een tevreden klant komt terug of blijft. Maar nu? Het zou me niets verbazen als zij een volgende keer een andere vorm van vervoer zoekt.

Ik denk dat Nederland veel te ver is doorgeschoten in regelgeving, dichttimmeren van contracten/consessies door allerlei bepalingen in de trant van: "Als dit gebeurt, dan moet dat gebeuren. En als het fout dreigt te gaan (volgens Het Systeem), hoe kunnen we dan voorkomen dat wij (of ik) er de schuld van krijg? Dan bouwen we een clausule in, al dan niet met boete erbij.

Naast mentaliteitsverandering is er volgens mij nog iets: Haast. Iedereen heeft tegenwoordig maar haast. Rennen voor een bus of tram? Hoezo, er komt er toch zo weer één? (OK, dit is erg zwart/wit, ik snap best dat er buiten de spits lange wachttijden zijn). Ik ben op dit moment op vakantie in het oosten van het land en het is gewoon een verademing. Het gaat hier wat rustiger aan. Iedereen wacht op z'n beurt, men laat anderen soms voorgaan in de rij enz.

Maar ja, hoe verander je dat? Zo, weer genoeg stof tot discussie. O ja, als iemand het er niet mee eens is: geef gerust reactie. Daar kan ik wel tegen. 8-)

Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 06 sep 2011 15:15

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:58, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Verdrietige ervaring in bus 24 en tram 1

Berichtdoor dAb » 14 feb 2012 17:29

dAb schreef:
janstaal schreef:Met belangstelling de voorgaande discussie gevolgd. Zondag weer zo'n fraai koffieconcert. Mijn vrij vervoer gebruikte ik ditmaal om de werkzaamheden in Delft gade te slaan en de Prinsenhof te bezoeken. Terug, bij de gelijknamige halte van lijn 1, zag ik dat ik nog 7 minuten had te wachten. Maar nee, daar was hij al na 3 minuten. Al hobbyist zit je natuurlijk voorin, met uitzicht op de baan, maar ook op het tijdschema-kastje. Inderdaad: -4. Weinig klanten, full speed naar de Hoornbrug waar de teller inmiddels op -7 :oops: staat. Een uitstappende oud-collega (neem ik aan) zei al langs zijn neus weg: zeker naar huis dadelijk ...., hetgeen beaamd werd. Tenslotte vroeg ik bij het uitstappen of hij zijn voorligger probeerde in te halen. Ook hiervan zag hij de humor niet in. \ ...[...]...

Elders in een gesloten topic schreef ik vrij recent ook nog:
dAb schreef: ... mijn jarenlange vrijvervoer ... dat was altijd een HTM-id-bewijs met foto als vrijkaart, zonder ervoor te hoeven betalen als (oud)-HTM-er welke mij nog steeds werd toegestuurd.

Over "vrijvervoer" gesproken: Mijn personeelsnummer is en was één van de weinige in die serie: 100005 :mrgreen:
Maar op de website van een HTM-trambestuurder staat thans (weer) overduidelijk:
Betweter | 14-2-2012
@didi: nou, ik denk niet dat mijn leidinggevende mijn nummer uit zijn hoofd weet, wel m'n naam. Laten we het niet overdrijven allemaal ...

didi | 14-2-2012
Het is wel zo dat als je bij HTM komt werken je bij aanvang een nummer krijgt en je die je hele diensttijd behoudt en je ook met een nummer vertrekt. Wil er mee zeggen dat of je nou 20 jaar of 30 jaar voor het bedrijf werkt je bent en blijft een nummer. Komt men te overlijden zullen ze zeggen het was een goede medewerker (slijm slijm) ze draaien zich om en zijn je dan vergeten. Zo word er heden ten dage over de werknemers gedacht en omgegaan.

Zo zie je maar ... :D D.A. Borgdorff :twisted:
Laatst bijgewerkt door dAb op 14 feb 2012 17:41, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Vorige

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten