Antwerpse tram

Het prikbord voor je sociale contacten

Antwerpse tram

Berichtdoor OVinDelft » 26 aug 2014 17:18

Uiteindelijk nog niet naar de Kusttram geweest, dat wordt op een later moment.

Wel wil ik morgen een dagje Antwerpen doen.
Ik wil voornamelijk leuke plaatjes schieten van trams en treinen op leuke locaties. Ook van de PCC trams die daar nog rondrijden. Heeft iemand tips?

Ook wat betreft Antwerpen de vraag: hoe kan ik aan een dagkaart voor de tram komen?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Antwerpse tram

Berichtdoor willem » 26 aug 2014 18:25

Op Antwerpen Centraal of anders in het premetrostation Diamant (= Centraal Station) zit een Lijnwinkel waar je dagpassen kunt kopen.
Niet vergeten dat je dat ding iedere keer dat je instapt moet ontwaarden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Antwerpse tram

Berichtdoor OVinDelft » 26 aug 2014 18:40

Werkt dat op dezelfde manier als de OV-chipkaart of alleen bij het instappen? Wijst het zich vanzelf hoe je dat moet doen?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Antwerpse tram

Berichtdoor willem » 26 aug 2014 22:13

Het is een magneetkaart (eigenlijk een veredelde stempelautomaat). Je hoeft hem alleen bij het instappen erin te steken, naast elke deur staat een geel apparaat waar de kaart in moet. Je hoort dan een hoop geluidjes en dan komt de kaart er weer uit.

De reden waarom je hem bij elke opstap moet ontwaarden is me niet duidelijk. Dat het de eerste keer moet is logisch, maar daarna gebeurt er niets meer met de kaart, behalve dat je nog een keer dezelfde afdruk krijgt. Soms sla ik het gewoon over, maar volgens de reisregels moet het officieel wel.

Ook Antwerpen heeft vreemde haltenamen:
- Mestputteke
- Schep Vreugde
- Zwaantjes
- Luchtbal (stadswijk)
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Antwerpse tram

Berichtdoor OVinDelft » 26 aug 2014 23:57

Bedankt voor de info! Ik heb nog even snel-snel wat dingetjes opgezocht die ik wil bezoeken. Het is een beetje op de bonnefooi-bezoek, maar we zien wel allemaal wat het wordt. :)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Antwerpse tram

Berichtdoor OVinDelft » 28 aug 2014 19:14

Gisteren dus naar Antwerpen geweest. Er waren een aantal dingen die mij erg opvielen aan het Antwerpse tramnetwerk.

Pre-metro:
- Trajecten die zijn vervangen door premetro-trajecten worden niet verwijderd, maar blijven liggen als omleiding. Hetzelfde bij keerlussen en veel andere sporen die in de dienst niet gebruikt worden.
- De premetro is best wel raar en smal (het Antwerpse tramnetwerk is sowieso erg smal door het meterspoor) en lijkt veel ruwbouw te hebben voor extra aansluiting en wissels die uiteindelijk nooit zijn gebouwd.
- (Pre)metrotunnels waar je gewoon in kan lopen vanaf de straat, terwijl dat normaal gesproken onmogelijk wordt gemaakt omdat dit niet wenselijk is.
- Vaak liggen de tunnelbuizen niet naast elkaar maar boven elkaar. Zo ook bij de stations waar de andere richting dus vaak vertrekt op een andere verdieping. Een heel apart punt vond ik dit (https://www.google.nl/maps/@51.207566,4 ... BmHDGg!2e0) waar je van bovenaf kan zien dat de buizen boven elkaar liggen en doordat de buizen omgedraaid zijn verderop er een kruising nodig is (https://www.google.nl/maps/@51.205826,4 ... YAGhiw!2e0).

Andere dingetjes:
- PCC 7001 gespot, de allereerste Antwerpse PCC in NMVB kleuren! :D
- De Hermelijnen bewijzen dat een lagevloertram met goede vering wel degelijk mogelijk is, zij het dat ze wel enorm slingeren op snelheid.
- Behalve de 'ontwaardingsapparaten' zijn er ook nieuwe digitale apparaten die zo te zien met een chip werken, alleen lijk je alleen te hoeven inchecken en niet uitchecken.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Antwerpse tram

Berichtdoor willem » 29 aug 2014 11:16

In Antwerpen liggen inderdaad een aantal ongebruikte premetrotunnels. Dat is een erfenis van de onnavolgbare Belgische politiek uit de jaren '80.
Inmiddels wordt de tunnel onder de Turnhoutsebaan in Borgerhout afgewerkt en over 1 a 2 jaar in gebruik genomen. Van de in ruwbouw gereed zijnde stations worden er slechts enkele geopend zodat een soort sneldienst ontstaat. De tramlijn boven de grond blijft dan in gebruik als stopdienst. Door de tunnel moeten trams gaan rijden naar plaatsen ver in de regio (Schoten, Schilde etc.) en zijn daarmee een moderne reïncarnatie van de Boerentram.

Heb je ook het Centraal Station gezien? Dat is veruit het mooiste station van de Benelux.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Antwerpse tram

Berichtdoor OVinDelft » 29 aug 2014 11:38

Het viel me inderdaad op dat op het traject Centraal Station - Sportpaleis een aantal lijnen via de premetro rijden op hoge frequentie, maar lijn 12 bovengronds om een buurt te bedienen die anders slecht bedient zou worden.

Uiteraard het Centraal Station ook gezien. Het is een prachtig station, maar erg jammer dat iemand bedacht had om er een reuzenrad voor te plaatsen. Zoals te zien op deze foto (niet van mij): https://www.flickr.com/photos/lesley001/14886566196 By night dus wel grappig, maar ik was daar te vroeg terug voor gegaan.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten