Pagina 1 van 1

wielspin

BerichtGeplaatst: 21 feb 2024 21:42
door Charles
Ik post het maar hier aangezien het volgens mij niet past in een andere rubriek op dit forum.

Op youtube staan ontzettend veel videootjes met treinen als onderwerp. Ongelooflijk hoeveel variatie er bestaat in reizigerstreinen en locomotieven. Op meerdere videootjes is wielspin te zien en het maakt niet uit of het een stoomloc is of een dieselloc of eentje die gebruik maakt van de rijdraad, elektriek dus. Soms ook bij een reizigerstrein is wielspin te zien.
Oorzaak kan vanalles zijn, bijvoorbeeld een helling waar men niet tegenop komt of een -te- zware goederentrein. Regen kan ook een reden zijn.
Heb dit ook weleens gezien bij een HTM tramstel (GTL) op moment van vertrek van halte op nat spoor als gevolg van regen.

Nu vraag ik mij af hoe erg of schadelijk dit is voor het materieel en spoor.

Re: wielspin

BerichtGeplaatst: 22 feb 2024 12:04
door Slagathor
Ik heb me laten vertellen dat wielspin niet zo'n groot probleem is zolang het niet te vaak gebeurt (want dan zou het wiel sneller slijten).

De tegenhanger van wielspin is een groter probleem: bij het remmen doorglijden met stilstaande wielen (bijvoorbeeld omdat het spoor glad is). Daar worden wielen 'vierkant' van en dat is een serieus issue.

Dus als je kan kiezen :D dan liever wielspin.