Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Het prikbord voor je sociale contacten

Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Charles » 22 okt 2024 15:44

Voor de verandering besloot ik eens om naar de radio te gaan luisteren. Radio 1 in mijn geval en blijkbaar was mijn timing heel juist te noemen. Men sprak aldaar over de bereikbaarheid van winkelcentrums en over internetwinkelen. Om preciezer te zijn werd de Megastores en The Mall of The Netherlands als voorbeelden genoemd. Over de Megastores was men kort en negatief, veel leegstand en het is verouderd. Bereikbaarheid van de Megastores was ook al niet best te noemen.

Over The Mall een heel ander verhaal. Modern, veel parkeerplaatsen en goed bereikbaar. Maar vooral een heel divers aanbod aan winkels en horeca. Ondanks het internetwinkelen blijken mensen ook graag naar The Mall te willen komen. Het heeft echter ook een keerzijde, ondanks voldoende parkeerplaatsen blijken veel bezoekers hun auto in de omliggende woonwijken te parkeren en op sommige dagen is het zelfs zó druk dat het verkeer in die omgeving vastloopt, vooral in de Sytwendetunnel.
Gemeentebelangen Leidschendam presenteerde een mogelijke oplossing. Een groot parkeerterrein (transferium) en vandaar een monorail naar The Mall. Waar dat parkeerterrein dan zou moeten komen is vaag gebleven, maar vermoedelijk zou het in de omgeving Forepark/Zoetermeer moeten gaan komen. Goed bereikbaar voor automobilisten en in minder dan 10 minuten ben je met de voorgestelde monorail in The Mall.

Ik vraag me af hoe realistisch dit wel is en àls het al ervan komt, wanneer dan?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Admin » 22 okt 2024 17:42

Megastores is vrij simpel: verkeerde locatie, verkeerde timing, verkeerd aanbod. Tijdens economische tegenwind geopend in een omgeving waar de potentiële klanten sowieso al nauwelijks budget hebben met winkels die veel te duur zijn voor die klanten. En dus was er in mum van tijd enorme leegstand. Wat ook niet hielp was de tippelzone die er jarenlang in de avond de hele Waldorpstraat tot no-go zone maakte. Reputatie gemaakt, beschadigd en nu wil niemand er eigenlijk nog komen. Hoe lang staat het er al? Ik ben precies 1x binnen geweest en wist eigenlijk gelijk al genoeg: niet voor mij.

Probleem van Leidsehage is dat de gemeente er op stond dat de N14 bovenlangs langs het winkelcentrum moest lopen. HTM voorzag al dat dat de lijnvoering van 2 en 6 domweg NDK zou helpen en bedong een tunnel voor de tram. Dat had andersom gemoeten: de N14 door de tunnel (helemaal vanaf de spoorlijn tot de Vliet), de tram gewoon bovenlangs en lokaal verkeer had totaal geen last gehad v/h verkeer op de N14 van/naar Scheveningen. Want dat is het grote probleem: de stoplichten voor kruisend verkeer staan te lang op rood om maar de N14 te laten doorstromen. Wanneer dat probleem wordt opgelost door de tunnel helemaal door te trekken is de verkeerschaos ook gelijk een stuk minder. Zeker op zondagmiddag, als men noodgedwongen kanariepietjes (aka verkeersregelaars) in moeten zetten. Jammer dat mijn ervaring met dit gevogelte bepaald niet positief is, verkeersinzicht is helaas soms ver te zoeken :roll: (ik heb indertijd als KMar ook verkeer staan regelen, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Kruising net zo druk als N14 en Noordsingel deed ik alléén :roll: )
Admin
Site Admin
 
Berichten: 805
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor YC52000 » 22 okt 2024 20:54

Bij de tramhalte Mall of the Netherlands zou tramlijn 2 of 19 rechtsaf moeten slaan naar de Burgermeester Banninglaan en vervolgens doorrijden naar Stompwijk.
Je lost hier niks mee op, maar het is wel leuk.
YC52000
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor joostvansurksum » 23 okt 2024 06:16

Mensen willen graag (en blijven) in hun heilige koe zitten. Tram 19 trekt volgens mij ook niet erg veel mensen naar The Mall. Bij de Gamma in Leidschenveen kun je prima parkeren en op de tram stappen, maar uiteindelijk zal dat terrein wel te klein worden als het aan zou slaan.

Met nadruk op 'als', want HTM heeft al eens geëxperimenteerd met een vervoersbewijs ernaartoe, was volgens mij geen groot succes maar er was ook veel te weinig ruchtbaarheid aan gegeven naar mijn gevoel. Een monorail o.i.d. gaat daar ook niet bij helpen en kost giga veel om aan te leggen.
joostvansurksum
 
Berichten: 324
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Tiktak » 23 okt 2024 08:56

Naast het voetbalstadion is een groot parkeerterrein, maakt vanaf lijn 19 een aftakking en een keerlus hierna toe
Laat een paar speciale tramvoertuigen pendelen tussen dit dit parkeerterrein en het winkelcentrum ( parkeergeld en tramkaartje op 1 ticket af te rekenen in de parkeerautomaat).
Hierbij moet het winkelcentrum wel een bijdrage doen in de aanleg kosten
Tiktak
 
Berichten: 723
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor YC52000 » 23 okt 2024 09:02

Tiktak schreef:Naast het voetbalstadion is een groot parkeerterrein, maakt vanaf lijn 19 een aftakking en een keerlus hierna toe
Laat een paar speciale tramvoertuigen pendelen tussen dit dit parkeerterrein en het winkelcentrum ( parkeergeld en tramkaartje op 1 ticket af te rekenen in de parkeerautomaat).
Hierbij moet het winkelcentrum wel een bijdrage doen in de aanleg kosten


Hebben we miljoenen uitgegeven aan tweerichtingswagens, gaan we lekker keerlussen aanleggen. :lol: :lol:
YC52000
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Charles » 24 okt 2024 10:45

YC52000 schreef:Bij de tramhalte Mall of the Netherlands zou tramlijn 2 of 19 rechtsaf moeten slaan naar de Burgermeester Banninglaan en vervolgens doorrijden naar Stompwijk.
Je lost hier niks mee op, maar het is wel leuk.
Sorry, maar hier zie ik geen toegevoegde waarde. Bovendien moet dan ook de Vliet overgestoken worden.
Wat in mijn ogen logischer is, is om die trambaan dan door te trekken langs de Noordsingel en zo naar Voorschoten en Leiden. Maar of je daar de handen voor op elkaar krijgt...??
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Charles » 24 okt 2024 11:08

Megastores is gebouwd direct na de millennniumwisseling en nu dus 25 jaar oud.
Leidschenhage is gebouwd in 1970 en en in de jaren 90 nog wat uitbreidingen gehad. Eind 2016 is begonnen met de sloop van een deel van dit complex en 5 jaar later is de grootscheepse verbouwing afgerond en heet het nu Mall of The Netherlands (Westfield).
Megastores gaat vanaf 2025 ook grondig verbouwd en gemoderniseerd worden.

Wat betreft de N14, dat tracé stond reeds in de jaren 30 al op de kaarten ingetekend. Na de oorlogsjaren werd er flink gebouwd, maar het werd steeds duidelijker zichtbaar dat een brede grondstrook onbebouwd bleef. Sterker nog, aan het Oosteinde in Voorburg werden begin jaren 70 enkele woningen gesloopt die in de weg stonden voor de aan te leggen Randweg. Tevens werden toen alvast 6 pilaren gebouwd op het Oosteinde en ook 6 stuks op de Heuvelweg in Leidschendam voor de toekomstige viaducten, die uiteindelijk nooit gekomen zijn en die 12 pilaren zijn na 25 jaar weer gesloopt.

Een volledige tunnel onder het maaiveld, waarover admin schreef, had waarschijnlijk toch niet gekund. Immers, dan zou het ziekenhuis, het politiebureau en de brandweer onbereikbaar zijn geweest vanaf de N14. Antoniushove was er immers al voordat eind jaren 90 eindelijk (na 60jaar!) daadwerkelijk begonnen werd met de aanleg van de Noordelijke Randweg N14.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Chris » 25 okt 2024 06:03

Oorspronkelijk was deze 'Landscheidingsweg' zelfs op niveau +1 bedacht. Weten we nog de pilaren die op het traject van lijn 6 stonden tussen de sporen?
Chris
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Charles » 25 okt 2024 09:40

Over de geschiedenis van Leidsenhage staat in dit artikel het nodige te lezen, ook over de relatie met de toen nog aan te leggen Landscheidingsweg.

Afbeelding


Deze stonden op het Oosteinde in Voorburg, als ik het juist heb.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Admin » 25 okt 2024 14:15

Charles schreef:Een volledige tunnel onder het maaiveld, waarover admin schreef, had waarschijnlijk toch niet gekund. Immers, dan zou het ziekenhuis, het politiebureau en de brandweer onbereikbaar zijn geweest vanaf de N14.

Het was natuurlijk geen enkel probleem geweest om een paar op/afritten in de tunnel te bouwen. Die hadden dan op dezelfde plek bovengronds gekomen als in de huidige situatie, maar dan had de grote drukte (doorgaand verkeer) gewoon door de tunnel blijven rijden en hadden de stoplichten beter afgesteld kunnen worden op de verkeersdrukte van de Noordsingel en Heuvelweg. Had de (toenmalige) eigenaar van L'hage een wat grotere zak geld neergezet was het zelfs denkbaar geweest dat er rechtstreeks uit de tunnel van/naar de (nieuwe, ondergrondse) parkeergarage gereden had kunnen worden.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 805
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Chris » 26 okt 2024 08:26

Staan de aanleg van de N14 en The Mall niet los van elkaar?
Tunnel met op en afritten op deze kleine afstand met twee kruisingen was wel een hele dure maar ook lastige oplossing geweest.
En gezien de files zou ook het doorgaande verkeer last hebben van het winkelend publiek.
Chris
 
Berichten: 567
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor iljitsch » 26 okt 2024 09:12

Je kan nu al parkeren op het P+R-terrein naast station Ypenburg en dan met 19 naar het winkelcentrum. (Hoewel de lage frequenties dat bepaald niet aantrekkelijk maken.)

Wat ik wel een enorme gemiste kans vindt is dat er geen ingang is gemaakt ter hoogte van de halte van 2 en 6, je kijkt daar tegen een enorme blinde muur aan en moet flink omlopen.

Ook per fiets is nooit goed geregeld.

Toen ik rond 1993 in een kantoor boven de winkels werkte fietste ik 's morgens voorbij station Mariahoeve nog langs de koeien, vreemd gezicht met grondmist waardoor ze eruit zagen als bontgevlekte slagschepen op zee...

Nu al die lelijke nieuwbouw en expres te smalle weggetjes op die plek.

Hoe lang heeft de trein er overigens uitgelegen bij de bouw van die onderdoorgang voor het autoverkeer?
iljitsch
 
Berichten: 1900
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor Charles » 26 okt 2024 09:50

Chris schreef:Staan de aanleg van de N14 en The Mall niet los van elkaar?
Nee, het een heeft te maken met het ander.
Landscheidingsweg

Ook de Landscheidingsweg speelt een rol in de voorgenomen plannen. De aansluiting op die weg liep als een rode draad door alle besprekingen tussen de partijen. Voor een goede ontsluiting en het zakelijk gunstig functioneren van het geplande winkelcentrum was een directe aansluiting op het autosnelwegennet rondom Den Haag een directe noodzaak en van uitzonderlijk belang. Zo vindt op 31 juli 1961 het eerste overleg met Rijkswaterstaat plaats. Die dienst hoopte nog steeds op een spoedige aanleg van de omstreden weg. Het winkelcentrum vormde geen probleem voor Rijkswaterstaat. Integendeel, het verhoogde de argumentatie voor de aanleg van deze toegangspoort tot de agglomeratie.
>>> Hier is heel veel achtergrondinfo te lezen.
Ook komt de naam Zwolsman meermalen voor in het artikel. Want hij vond daar iets van.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 1003
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bereikbaarheid winkelcentrum Leidschendam

Berichtdoor iljitsch » 30 okt 2024 16:14

Ging tussen 12 en 13 u vandaag even boodschappen doen bij de aanpalende AH. Ik kwam van de kant van Leidschendam met mijn fiets, en moest daar een jaar wachten op auto's die uit de richting van de N14 één van de parkeeringangen in wilden. Aangemoedigd door twee verkeersregelaars waarvan er een met zijn arm zwierde ter aanmoediging.

Desondanks toen het eindelijk groen werd was één auto nog niet binnen en daar ging ik dus echt niet op wachten.

Terug richting Den Haag, en aan de andere kant nog twee verkeersregelaars. Met name deze leken niet echt wat te doen te hebben, bij de eerste twee vraag ik het me af, het was wel erg druk en ik weet niet wat er daar binnen in die parkeergarage gebeurt.

Wel triest dat we in dit land niet genoeg leraren voor schoolkinderen hebben, maar wel een onuitputtelijke voorraad verkeersregelaars.

Hoewel ik moet toegeven bij de al meer dan een week niet werkende stoplichten bij de kruising Van Alkemadelaan / Wassenaarseweg het wel helpt wanneer ze er wel staan, omdat anders verkeer over de Wassenaarseweg het compleet kan schudden achter de haaietanden.
iljitsch
 
Berichten: 1900
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar De Rommelbak

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast