Educatieve modelbanen

Voor alle schalen, behalve 1:1

Educatieve modelbanen

Berichtdoor Charles » 02 maart 2024 19:01

In de vorige eeuw waren er op enkele NS-stations educatieve modelbanen aanwezig waar iedereen met belangstelling voor treinen ermee mocht spelen. Zeg maar een soort vroege vorm van personeelswerving, want dat was eigenlijk het beoogde doel.
In de Bezettingsjaren was zo'n speelkamer aanwezig op Amsterdam Centraal Station en heel veel later was er een vergelijkbare modelbaan te vinden op Utrecht Maliebaan, het huidige Spoorwegmuseum.
Maar ook in Den Haag en Scheveningen zou zo'n modelbaan aanwezig geweest zijn.
De speelkamer in Amsterdam CS is begin 1948 ontmanteld. Een van de banen (schaal 00) is toen verhuisd naar een nieuwe speelkamer in station Scheveningen Kurhaus. De andere baan (schaal 0) is overgebracht naar het Schoolmuseum in Den Haag (officiƫle naam: Museum ten bate van het Onderwijs, later omgedoopt tot Museon). Noch in het archief van Museon noch in het Haags Gemeentearchief is hier informatie over te vinden.
Anno 2024 kunnen we enkel zeggen: gelukkig zijn de foto's bewaard gebleven.
Het gehele artikel is hier te lezen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor Admin » 02 maart 2024 21:11

De baan in het NSM heb ik enige keren in actie kunnen zien, eeuwig zonde dat die gestolen is en dus nooit meer terug komt. Datzelfde geldt voor het NSM zelf, wat er nu staat is de naam museum niet waardig, het is verkl**t tot een attractiepark, pretpark is wellicht beter dekkend :evil: Ik ben er dan ook sinds 1988 niet meer geweest (en je zal me er ook niet meer zien tot het museum weer in ere is hersteld) :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor Chris » 03 maart 2024 09:07

Blijf dan lekker weg... Wat een zure reactie.
Sinds de verbouwing trekt het museum veel meer mensen dan vroeger. Treinen staan veel leuker opgesteld dan in de oude situatie mogelijk was. Voor kinderen is het ook veel beter ingericht. Momenteel vindt er een grote verbouwing plaats op het achter terrein.
Enige jammere is de achtbaan met de ingemetselde 6317 en Bergkoningin. Dat had men nooit zo moeten oplossen. Gelukkig heeft men toen de directie wel kunnen overtuigen om van de DE3 een nieuwe bak te bouwen zodat het stel niet geamputeerd bewaard bleef...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor Brecht » 03 maart 2024 09:11

Voor de verhuizing naar het Museon was er in het Museum voor Onderwijs in de Hemsterhuisstraat ook een grote educatieve modelbaan op de bovenste etage. Er was een beperkte mogelijkheid om de treinen te besturen.
Brecht
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor wattman » 04 maart 2024 07:22

Leuk artikel. Dank voor de link.
Wat betreft het Schoolmuseum in Den Haag, verschillende keren daar op klasbezoek geweest, maar nooit een glimp van de modelbaan.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor Brecht » 05 maart 2024 08:25

Dan hebben jullie toch iets moois gemist maar misschien komt het door de periode waarin ik deze modelbaan gezien heb: de jaren zestig.
Brecht
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor wattman » 05 maart 2024 08:34

Ah, ja mijn bezoekjes dateren uit midden jaren '70. En die klasbezoeken waren in het kader van aardrijkskunde. In 1976, ter gelegenheid van de opening van het semi-metro viaduct wel de HTM instructiebaan op het Centraal Station in bedrijf gezien.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor Brecht » 05 maart 2024 12:14

Maar kennen jullie deze al:
http://www.pvkpnmodelspoordenhaag.nl/
Ik mag er op 24 maart op bezoek :D als oud PTT/KPN-er
Brecht
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor Admin » 05 maart 2024 17:56

In een (grijs :mrgreen: ) verleden was de PTT baan ook voor publiek (beperkt) toegankelijk. Ik ben er nog een keer of 2-3 geweest. Toen kwam de ARBO en veiligheidspoppetjes en de verzekeraar en nog heel veel andere moeilijke dingen en mocht dat plotseling niet meer. Een kennis is oud-PTT-er en heeft dus nog toegang, maar gezien z'n mobiliteit zit dat er niet meer in, vrees ik.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor Charles » 08 maart 2024 12:40

Brecht schreef:Voor de verhuizing naar het Museon was er in het Museum voor Onderwijs in de Hemsterhuisstraat ook een grote educatieve modelbaan op de bovenste etage. Er was een beperkte mogelijkheid om de treinen te besturen.
wattman schreef:Leuk artikel. Dank voor de link.
Wat betreft het Schoolmuseum in Den Haag, verschillende keren daar op klasbezoek geweest, maar nooit een glimp van de modelbaan.
De schrijver van het artikel over educatieve modelbanen zou graag meer informatie willen ontvangen daarover, voor zover het aanwezig en beschikbaar is natuurlijk. Helaas blijkt het aanmelden van nieuwe forumleden momenteel niet mogelijk te zijn.
Mochten er forumleden zijn met aanvullende info, dan kan men contact opnemen door een email te sturen aan de schrijver (Nico Spilt) middels deze link.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Educatieve modelbanen

Berichtdoor wattman » 09 maart 2024 21:18

Betreft dat dan ook die HTM instructiebaan?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar Modelbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten